Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexGalerijLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Rod topic

Ga naar beneden 
+26
wesley Staelens
melvindeboer
Rob willemse
Bart Debosschere
Patrick Arteel
Filip Van Herreweghe
Robby Malfliet
Michel Frederix
joris peelman
jos
Pol Geens
Dennis de Wilde
Ben van de Linde
Tom Van den Eynde
vanderzanden wim
Davy Pissoort
stephan vangossum
christoph segers
Kurt Glorie
Igor Van Waesberghe
Jorit Houpline
Steven Deschrijver
Kevin Richez
Giovanni Vanhooren
Wesley Mast
Tom Daelemans
30 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
AuteurBericht
Robby Malfliet

Robby Malfliet

Man Aantal berichten : 2753
Leeftijd : 48
Hobby’s : Vissen, voetbal, Anglofiel...
Registration date : 06-01-09

Rod topic - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimedo jan 22, 2009 4:21 pm

Over die Matrix stokken zult ge nie veel info vinden, gewoon omdat er nie veel mensen zijn die deze stokken hebben. En persoonlijk vind ik het helemaal geen mooie stokken, en ook nog veel geld voor ne stok die in Azie wordt gemaakt. Ver overprijsd!

De Outkast stokken zijn veel meer in de omloop, en zelden of nooit hoort ge daar iets slecht over. Integendeel! In Engeland (stilaan bij ons ook) is deze hengel een van de populairste stokken op de markt. Prijs / kwaliteit nie te kloppen. Ik zou helemaal nie twijfelen in uw geval. Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: stokken   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimedo jan 22, 2009 4:36 pm

Wat ik soms niet echt begrijp als ik naar stokken topics kijk is dat bij stokken die toch ook wel een essentieel onderdeel zijn van de uitrusting het woord prijs kwaliteit heel veel voorkomt en dan in het voordeel naar meestal iets goedkopere stokken.

Aqua tenten, molens van 400 euro, solar hangers, voerboten allemaal geen probleem maar stokken lijken dan meer en meer een besparingspost te worden.

En dit doet niet af aan die outkasts hé zijn goei stokken denk ik.
Maar als ik dan echt mocht kiezen zou ik liever handgebouwde stokken op maat in mijn handen hebben, kwaliteit laten primeren in de prijs kwaliteit vergelijking.
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimedo jan 22, 2009 4:55 pm

weet ge Bart er zijn goeie goedkoope hengels en er zijn goeie dure hengels.

Ik heb vorig jaar met iemand een heel lang gesprek gehad (die in de bissness zit)
en die vertelde me, dat de durdere hengels (meestal de naam is dat ge betaald)
de technologie op gebied van hengel bouw is de laatste 10 jaar enorm verbeterd, dat firmas als Crays, fox etz nu ook goeie hengels op de markt brengen, voor de normale werk man (die het hun niet kunnen veroorloven hengels te kopen van €300 en meer).

noem het the working cals rods!!
nu 10 jaar en verder terug waren goedkopen hengels niet om aan te zien, maar tegenwoordig is dat wel anders (the custom look) heb je nu veel meer.
en de quality van deze minder dure hengels is enorm gestegen.

maar ik begrijp je, ivm met bivvy´s en molens etz etz
maar kvind dat da iedereen voorzichzelf moet uitmaken, ik persoonlijk heb nooit crap gekocht
goeie tent, molens, tackle en hengels .....

het is mijn hobby, en daar geef ik graag wat geld aan uit
en heb met Century en Free spirit hengels gevist, en zie/voel niet echt een verschil met men goedkope outkast´s.
Igor Van Waesberghe

Igor Van Waesberghe

Man Aantal berichten : 447
Leeftijd : 45
Hobby’s : karperen
Registration date : 15-05-08

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimedo jan 22, 2009 5:14 pm

en wat zijn de verschillen tussen de outkast en de vantage?

alvast al bedankt voor de feedback
Robby Malfliet

Robby Malfliet

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimedo jan 22, 2009 5:16 pm

De Vantage is in 't algemeen stijlvoller afgebouwd dan de Outkast. De blank is ook anders dan de Outkast. De Vantage voelt iets zwaarder aan. En hij is een beetje duurder ook.

Ik heb net als Tommy altijd met custom build hengels gevist.
Kheb Harrison Chimera's van John Newstead en Perimeters van Bruce Ashby gehad. Stuk voor stuk juweeltjes! Maar ik wou andere stokken, en wou er geen stukken van mensen meer aan betalen.
Vergeet nie dat ne Perimeter in de winkel al snel dik 300eu kost. En de Chimera's ook 250eu. Dus da geld wou ik er nie meer aan geven.
Ik dacht dus eerst aan de Outkast. Maar toen ik bij Janssen zowel de Outkast als de Vantage in mijn handen had, koos ik direct voor de Vantage. Ge zag en voelde gewoon dat die hengel van een toch iets andere klasse was dan de Outkast.
De prijs voor de Vantage was 140eu per stuk geloof ik. En als ik mij nie vergis stond de Outkast 90eu geprijsd. Heel wa interessanter dan de bekende merken dus, maar daarom nie van mindere kwaliteit!
Ik merk weinig verschil tussen mijn Vantages en de handgebouwde stokken die ik gehad heb.
Igor Van Waesberghe

Igor Van Waesberghe

Man Aantal berichten : 447
Leeftijd : 45
Hobby’s : karperen
Registration date : 15-05-08

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimedo jan 22, 2009 5:37 pm

Robby Malfliet schreef:
De Vantage is in 't algemeen stijlvoller afgebouwd dan de Outkast. De blank is ook anders dan de Outkast. De Vantage voelt iets zwaarder aan. En hij is een beetje duurder ook.

Ik heb net als Tommy altijd met custom build hengels gevist.
Kheb Harrison Chimera's van John Newstead en Perimeters van Bruce Ashby gehad. Stuk voor stuk juweeltjes! Maar ik wou andere stokken, en wou er geen stukken van mensen meer aan betalen.
Vergeet nie dat ne Perimeter in de winkel al snel dik 300eu kost. En de Chimera's ook 250eu. Dus da geld wou ik er nie meer aan geven.
Ik dacht dus eerst aan de Outkast. Maar toen ik bij Janssen zowel de Outkast als de Vantage in mijn handen had, koos ik direct voor de Vantage. Ge zag en voelde gewoon dat die hengel van een toch iets andere klasse was dan de Outkast.
De prijs voor de Vantage was 140eu per stuk geloof ik. En als ik mij nie vergis stond de Outkast 90eu geprijsd. Heel wa interessanter dan de bekende merken dus, maar daarom nie van mindere kwaliteit!
Ik merk weinig verschil tussen mijn Vantages en de handgebouwde stokken die ik gehad heb.

bedankt voor de info robby en de tijd om het neer te pennen Very Happy
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimedo jan 22, 2009 6:05 pm

helemaal mee eens Robby, kheb daar niet veel of beter niets meer aan toe te voegen Wink
Filip Van Herreweghe

Filip Van Herreweghe

Man Aantal berichten : 138
Hobby’s : Vissen
Registration date : 14-09-08

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimedo jan 22, 2009 6:26 pm

Ik ben in het bezit van een set 12ft 3lb matrixen, en objectief gezien kan ik er eigenlijk weinig slechts over zeggen.
Wel aan toevoegen dat ik nog nooit met zo'n superduur handgemaakt stokje gevist heb.

Die matrixen dus.
Ze zijn werkelijk superstrak, zonder stijf te zijn.
Bij stevige worpen veert die zeer snel terug, maar tijdens de dril buigt ie wel mooi tot quasi in de greep.
Enig nadeel, een serieus vind ik persoonlijk en als ze ooit de deur uitgaan zal het daarom zijn, is de verkorte greep. Drilt toch wat zwaar, en heb ik nooit het voordeel van ingezien.
Maar dat hebben die chub hengels ook, dacht ik eens gelezen te hebben op hun site.

En qua prijs scheelt dat ook niet zo heel veel tss de matrix (€163/st betaald) en de vantage, toch.
Enfin, elk zijn goesting hé.
Robby Malfliet

Robby Malfliet

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimedo jan 22, 2009 6:33 pm

Tja, als ge de achtergrond een beetje kent dan vind ik 163eu nog te veel voor een heel goedkope Aziatische blank hoor.
Chub gebruikt blanks van Hardy / Grey's of Alnwick, al jaren en jaren een van de bekendste hengelbouwers in Engeland. Als ik dan tussen Fox en Chub moet kiezen dan weet ik het wel hoor.

Maar zoals ge zelf zegt Phil, elk zijn goesting. Wink
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimezo jan 25, 2009 11:09 am

Vis al 3 jaar de fox warriors XT ( 2,75 LB) en nog niet mogen klagen,
wel nog geen superdikke vissen gevangen.
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimezo jan 25, 2009 11:56 am

Robby Malfliet schreef:
Tja, als ge de achtergrond een beetje kent dan vind ik 163eu nog te veel voor een heel goedkope Aziatische blank hoor.
Chub gebruikt blanks van Hardy / Grey's of Alnwick, al jaren en jaren een van de bekendste hengelbouwers in Engeland. Als ik dan tussen Fox en Chub moet kiezen dan weet ik het wel hoor.

Maar zoals ge zelf zegt Phil, elk zijn goesting. Wink

Maar Robby, dan weet ge toch ook dat chub niet de blanks van hardy gebruikt ?
Ook de garantie is een klucht (al kreeg stef wel een volledig nieuwe hengel)

enkele quotes van engelse fora:

Citaat :
Its down to that "Lifetime Guarantee" that you have to pay for.

If you break a section and need it replaced, then send £25
Administration Fee and thge sawn down broken section to Greys and they
will replace it "Free of Charge".

Now forgive me if I'm wrong, but Rods are made out of 1 piece of
Resined Carbon Cloth on 1 piece on a Mandrel. Every rod will therefore
behave slightly differently, so to replace a Section with that from
another batch and the rod will not be "right".
There is another issue as well that I think that someone came up with.
If a Rod Model is discontinued, then what happens when you need a new
section, do you get the section from another model, will it fit?

Citaat :
the chub outcast are actually made on the same
blank as the greys prodigys. but the outcasts are just slightly scailed
down in the blank. you have heard of 40 ton carbon and all the rest
well apprently (help me out nick) thats grading for the quality of the
carbon. the outcasts are just slightly below on the quality of the
prodigys.

Citaat :
Two things about greys, the new platinums had a
reputation of snapping at the joint. Greys knew about this fault but
did not recall them. They just carried on selling them and went for the
service charge.

Secondly Greys are owned by Hardys, Hardys make rods, Greys import
from the far east so please don't buy thinking they are a british rod,
british company yes but not manufacturers.

Yes they are the top selling rods at the moment, but how much hype
has there been in all the mags about them for the last few years ?

Verder heb ik hier al eens mijn gedacht gegeven:

Thomas79 schreef:
De meerprijs die je betaald zit gewoon in 2 zaken:

- afwerking: kwaliteit lak, wikkelingen, handarbeid, ...
- materiaal: carbonkwaliteit, molenhouder, ogen, ...

Het is natuurlijk een beetje kiezen of delen natuurlijk.
Iedereen bepaald zelf wat een hengel mag kosten en zoals al gezegd is, de
meerprijs staat meestal niet in verhouding met de meerwaarde.

Maar dat is niet alleen voor stokken, ook voor molens, tenten, piepers, ... gaat dezelfde ballon op.
Uiteindelijk is enkel het aas en de presentatie die de vis doen bijten, de rest is
gewoon hulpmiddel om deze gemakkelijker binnen te halen of in meer luxe
te vissen/kamperen

Thomas79 schreef:
Hey T, ik kijk absoluut niet neer op goedkopere hengels....

Maar ik vind het wel een beetje tegenstrijdig om te beweren dat er geen
verschil is in hegels van 100 euro en degene die het 3-voudige kosten
maar anderzijds wel 350 euro aan een molen betalen...alsof die dat geld
waard is ?

Trouwens die lifetime garantie is ook maar iets raar....dat klopt van geen kanten

No offence hé maat

Thomas79 schreef:
Blackwater schreef:
Non taken makker, maar ooit al is stilgestaan bij het fenomeen de naam dat ge betaald.

Als een bedrijf als Hardy&Creys (waar chub een deel van is) dat al meer
dan 50 jaar hengels bouwd (Hardy) niet de now how heeft om voor een
meer anvaarbare prijs hengels te bouwen
die NIET moeten onderdoen voor de money beesten als Century en Free Spirit.
Het is hipocrit om zo te denken, de evolutie gaat verder, en meer 80% van
de vissers kopen hengels van 100 a 150euro een geen 300euro hengels.
daarom dat ze ook zo duur blijven (het verkoopt niet meer zoals vroeger) en da andere verkopen als zoute brootjes.

Neem het van mij aan gasten, ik spreek van ondervinding (en heb veel contacten, die wel weten over wat ze het hebben!!)

Maar kheb den indruk dat er zijn die, het nie begrijpen of niet willen begrijpen.
Om voor de show met peper dure hengels te vissen Rolling Eyes Rolling Eyes

En dat zou niet gelden voor andere tackle ?? (money beesten zoals delkim, solar, fox, trakker, ...)

Btw, Chub is een onderdeel van Hardy & Greys MAAR er is wel een groot verschil....
Hardy maakt hengels zelf in de UK, Chub is een opkoper van blanks (als half-fabrikaat) in het middenoosten.

Toen chub opgekocht werd, stond in de overeenkomst dat zij hengels mochten blijven produceren volgens hun systeem.
Er is dus geen productie-knowhow van Hardy naar Chub gegaan, enkel
schaalvergroting op vlak shared services (boekhouding, marketing, ...)
en vergroten van het marktpotentieel (aangezien ze mekaar niet pijn
doen in de verkoop).

Dit wordt ook duidelijk als je naar die fameuze garantie van chub kijkt.
Alshet topdeel stuk is, dan moet je dit in kleine stukje breken en
opsturen samen met een 'service-charge' van 30 pond (+- 40 euro).

Bizar,want als je de productiemethode van hengels kent, dan weet je dat een
hengel uit 1 stuk wordt gemaakt... lekkere ballans heb je dan met je
nieuw topdeel... Om nog maar te zwijgen van het feit dat de eerste twee
jaar deze garantie zelfs niet wettelijk is in België...

Het zullen zeker goeie hengels zijn en zoals je zegt dit is vooral een
persoonlijke kwestie (ze zijn zo goed als je ze zelf vindt).

Greetz T.
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimezo jan 25, 2009 12:01 pm

maakt nie uit welke blanks ze gebruiken, ze zijn goed!! en de Hardy know how is er en das heeeeel belangrijk.
Ik heel goede contacten, met enkele mensen bij Chub/Hardy/Crays en ge zou versteld staan, van veel dingen .....
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimema jan 26, 2009 4:59 pm

Blackwater schreef:
maakt nie uit welke blanks ze gebruiken, ze zijn goed!! en de Hardy know how is er en das heeeeel belangrijk.
Ik heel goede contacten, met enkele mensen bij Chub/Hardy/Crays en ge zou versteld staan, van veel dingen .....

Ik geloof het graag, dus laat maar komen met die info !

Dan kan ik misschien mijn 4 phantom equipes en 3 gibbinson eclipsen verkopen en ben ik voor minder dan 400 euro voorzien ?
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimema jan 26, 2009 5:06 pm

Vertrouwelijk gesprek met iemand hebben, en dat op een open forum plaatsen zou van zeer weinig respect hebben voor deze persoon (niet??)

Dus pro´s en contras heb je altijd, maar ik weet persoonlijk dat ik me geen zorgen hoef te maken
over de hengels die ik heb gekocht (het zijn mss geen hardy/Crays)
maar de know/how van Hardy/Crayss (hengelbouw) hebben ze zeker meegekregen!!

Tzijn trouwens de mensen van Hardy/Crays/Chub (eigenlijk één groot bedrijf)
die de develompment doen, dus kzie niet in waarom ze anders zouden zijn!!!
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimema jan 26, 2009 5:28 pm

Ik vis al drie jaar met de Fox Warriors XT 12ft 3lbs en nog altijd heel tevreden van . Heb die 2de hands gekocht ! Ze waren nog geen jaar oud . Heb er 130 euro voor betaald voor 3 hengels !
Heb er verleden jaar op Oasis een 18kg2 en een 19kg4 mee gevangen , en dat ging lekker !!!
Tot nu heb ik er nog geen spijt van gehad .
Misschien dat ik na deze hengels toch ga overschakelen naar Chubs Outkast !

Mvg waldo
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimema jan 26, 2009 5:48 pm

Een hengel is iets persoonlijks, ge voeld dat zelf het best aan wat voor soort hengel het best bij je of je visserij past.
is da nu Fox, Chub, Daiwa, free spirit, century of gelijk wat!!
iedereen heeft er zijn eigen gedacht over, en voor X moet da nie stijve pook zijn en voor Y een slappe sweep.
je voeld dat het best zelf aan wa voor iets je wil ....

trouwens (even tussen door)
de nieuwe Hardy site is sinds vandaag online http://www.hardyfishing.com/en-gb/home/
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimema jan 26, 2009 6:01 pm

Blackwater schreef:
Een hengel is iets persoonlijks, ge voeld dat zelf het best aan wat voor soort hengel het best bij je of je visserij past.
is da nu Fox, Chub, Daiwa, free spirit, century of gelijk wat!!
iedereen heeft er zijn eigen gedacht over, en voor X moet da nie stijve pook zijn en voor Y een slappe sweep.
je voeld dat het best zelf aan wa voor iets je wil ....

trouwens (even tussen door)
de nieuwe Hardy site is sinds vandaag online http://www.hardyfishing.com/en-gb/home/

100% akkoord !!
Tom Daelemans

Tom Daelemans

Man Aantal berichten : 670
Leeftijd : 44
Hobby’s : Karpervissen/Voetbal/Kickeren/...
Registration date : 14-04-08

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimeza jun 06, 2009 5:47 pm

Even deze topic nog eens wat nieuw leven inblazen se Wink

Ik wa op zoek naar 2 nieuwe hengels in 3lbs versie en was van plan om de Chub outkast te kopen. In mijn zoektocht had ik enkele webwinkels gevonden waar ze deze verkopen vanaf 70€. Op 1 van die webwinkels merkte ik dat er een nieuwe prodigy is uitgekomen nl de Prodigy sx van Greys welke me ook enorm aansprak vermits ik al 4 standaard prodigy's heb in 2.75 uitvoering... Die nieuwe sx kostte iets van een 120€ / stok online...

Vanmorgen naar Kessel even gebold om eens te zien of ze deze stokken binnen hadden en jawel hoor. Ik heb me dan ook even geinformeerd en nu blijkt dat deze nieuwe prodigy afgebouwd wordt op dezelfde blank als de outkast. Het enige verschil is de manier van afbouwen!! Na de stok vastgehad te hebben was ik direct verkocht en heb me een set van drie stuks gekocht... Pijs per stok was 100€ affraid Abnormaal weinig geld voor een prachtige hengel!!

Interessant weetje de hengels van chub zijn in prijs gestegen dus ik vrees dat de grey's gaan volgen...

Grt
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimeza jun 06, 2009 5:51 pm

ik blijf erbij dat Greys/Chub goeie hengels maken (voor geen geld) ...
Tom Daelemans

Tom Daelemans

Man Aantal berichten : 670
Leeftijd : 44
Hobby’s : Karpervissen/Voetbal/Kickeren/...
Registration date : 14-04-08

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimedo jul 23, 2009 9:38 pm

Heb m'n Grey's marker binnen gekregen van Johnson Ross --> Juweeltje zenne, me very happy Cool

Grt
Patrick Arteel

Patrick Arteel

Man Aantal berichten : 164
Leeftijd : 60
Hobby’s : karpervissen
Registration date : 19-06-09

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimevr jul 24, 2009 9:51 am

Hallo

ik ben patje, ben hier nog maar nieuw hoor en probeer hier enkele contacten te leggen, dus het is voor mij een beetje zoeken. Ik vis met de hengels van Leon Hoogdijk. Wel extra duur hoor, maar ben daar wel enorm contant af. Het zijn 3 1/4lbs en net geen 13 voeters. Velen zeggen dat dit bezmstokken zijn maar dit zeker geen waar. Ben wel op zoek achter een goede marker stok om extra verre worpen te doen en de diepte te peilen. kan er mij iemend een tip geven
groetjes.
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimevr jul 24, 2009 10:24 am

om hier even op in te haken, ben zelf van mening dat er voor iedere situatie een ander soort hengel beter geschikt is. Hier zit wat overlapping in.
Ik probeer eigenlijk altijd te vissen zonder hulpmiddelen zoals een voerboot of hengels uitvaren dmv. van een rubberboot tenzij dit echt niet anders kan.
Dit houdt voor mij in dat iedere hengel die ik aanschaf een meerwaarde aan mijn visserij moet geven.
Ik ben zelf in het bezit van een aantal verschillende hengels van Century juist gekozen voor de kwalitiet van de gebruikte carbon materialen (streng ISO keurmerk) en omdat het opbouwen van de blank onder toezicht van Century gebeurd met behulp van een AutoClave en de beste CAD machines. 13ft is voor mij geen optie domweg omdat ik verder gooi met 12ft.

Century FBS 12ft 2,25 lbs : Voor de parkwateren waar ik zit te vissen een lichte handgebouwde stok met een vol parabolische actie, waarbij ik de reelhouder een flink stuk naar voren heb laten zetten voor accuraat werpen en om te hengel beter te kunnen manoeuvreren met drillen. Ideale werpgewicht rond de 40/50 gram

Century NG 12ft 2,75 lbs : Het merendeel van mijn visserij gebruik ik deze absolute tophengel met een zeer mooie actie, een versneden top licht progressief
en ruggegraat in het verre onderdeel. Deze set heb ik kort geleden echter wel verkocht en heb een nw. set Century NG+ 12ft 3lbs SU gekocht. Iets meer body en de Stepped Up uitvoering omdat ik met deze hengels nog wel eens met gevlochten lijn vis. Ideale werpewicht rond de 85 gram,de SU heb ik nog niet getest.

Century FoCal System ( FS) 12ft 2,75 lbs : gebruik voor met de Method en sticks
te vissen en gebruik ik vaak voor wat zwaarder lood weg te zetten en wat meer afstand mee te halen zonder in te hoeven boeten aan souplesse met drillen .Parabolisch maar progressief / ruggegraat. Een van mijn favoriete hengels met een zgn. Parallel Butt. Het topdeel valt hierbij in het onderdeel zodat de krachten met werpen goed worden overgebracht naar het achterdeel van de hengel . Dit is een hengel die drie keer versneden is en tot in detail over nagedacht is. Een hengel die zwaar onderschat word, zeer veelzijdig is en in mijn ogen 1 van de beste hengels ooit gemaakt. Ideaal werpgewicht 105/110 gr maar tot ver daarboven te belasten.

Century Focal System ( FS )12ft 3,5lbs 50mm : afstandhengel voor gebruik op grote wateren waar een longchuck-stick of zakje weggezet moet worden over zon afstand dat bijvoeren met werppijp of spod geen optie is. In 1 woord een Superhengel met nog zeer goede dril-eigenschappen. Afstanden rond de 150 meter en een iedaal werpgewicht van 135 gram.
Methodballen van rond de 250 gram geen probleem.

Century Full Metal Jacket ( FMJ ) 12ft 3-5 OZ : afstandkanon zonder compromie. Een hengel die je echt moet compressen om de volle kracht ervan te benutten. Een snelle top, parallet butt en een blank vervaardigd van een carbon met zeer lage dichtheid gebonden resin om de krachten goed op te slaan en te kunnen verwerken. Techniek is essentieel om deze hengel goed te laten presteren. Ook ideaal voor snag-vissen maar veel minder drileigenschappen.
Om even een voorbeeld te geven. Ben zelf 1,86 m en 78 kg en tenger gebouwd. Ik wou dze hengels heel graag hebben om verder te kunnen werpen. Echter toen ik dze hengels in mijn bezit kreeg en ermee ging Casten kwam ik al snel tot de conclussie dat ik niet echt veel verder gooide dan mij 3,5 lbs FS hengel. Deed ik echter een pendulem worp of south-african stijl worp (vanaf de grond ) dan kwam ik echter gevaarlijk dicht in de buurt van de 180 meter. Een kwestie van de blank goed compressen deed de truc. Oefening baart kunst en met een normale “Mark Hutchinson” worp met Full power kom ik steeds verder. Ideaal werpgewicht is moeilijk te zeggen dit zal ergens rond de 135 gram liggen en ligt eraan wat voor worp je maakt.

Century S1 stalkerhengel. 10ft 3,25 lbs een praktische korte hengel om tussen riet en bosjes te vissen. Waar je opmerkelijke resultaten mee kunt behalen.

Century MK markerhengel 12ft doet waar die voor gebouwd is en meer, snelle top, gebruik dze hengel ook voor lichte spodjes weg te zetten, ideaal werpgewicht 120gr +

Century Spod Rod, 12ft een zeer goed gebouwde spodhengel met eigenschappen waarmee zeer grote afstanden gehaald kunnen worden.
Ik heb nog geen spod gevonden met lading die deze blank kan overbelasten.

Verder zijn al mijn hengels afgebouwd zonder toeters of bellen en met een normale reelhouder, dus geen staal of aluminium. Ik ben van mening dat dit sommige blanks negatief beinvloed. Het deel van de blank achter de reelhouder is zeker belangrijk bij hengels van tegenwordig. Bovendien vis ik veel in de winter en een ijskoude reelhouder in je hand is wel het laatse wat ik wil.

Laatst aangepast door richard meinen op vr jul 24, 2009 11:24 am; in totaal 1 keer bewerkt
Patrick Arteel

Patrick Arteel

Man Aantal berichten : 164
Leeftijd : 60
Hobby’s : karpervissen
Registration date : 19-06-09

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimevr jul 24, 2009 11:19 am

rond welke prijs klasse draait die century fs dan en welke molen opteer jij dan voor die hengel voor het gooien van grote afstanden. Ik heb momenteel de Daiwa Entouch 5500 maar ben daar niet heel tevreden van.
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimevr jul 24, 2009 11:34 am

Hallo Patje, ik dacht dat die Century FS hengels ergens rond de 365 euro p/st waren met een normale reelhouder. Wil je de grote ogen met start 50mm dan betaal je meer.

Voor een afstandmolen is er maar 1 geschikt in mijn ogen en vele kunnen dit beamen de Shimano Aero Technium XT 10000. Licht en met een zeer mooie lijnlegging op de spoel. Dit is dan ook mijn keuze in bijna alle gevallen.
Heb de Entoh ook gehad maar was er ook niet over te spreken. Heb de Basia ook maar ook dit is geen echt afstandkanon hoewel dit wel word gezegd door de kenners.
Bart Debosschere

Bart Debosschere

Man Aantal berichten : 1018
Leeftijd : 47
Hobby’s : Carpfishing & dog-sport
Registration date : 24-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitimevr jul 24, 2009 11:47 am

Jip gasten,.......
Ikzelf heb ook de FS-stokken in 3,50 lbs, ZEEEEEEEEEEEER content van, en nog soepel ook........
greetz
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Rod topic   Rod topic - Pagina 4 Icon_minitime

Rod topic
Terug naar boven 
Pagina 4 van 7Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Carp-wiki (history)