Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexGalerijLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Carp-wiki (history)

Ga naar beneden 
+4
Wesley Mast
Tom Daelemans
Davy Pissoort
Mark Hoedemakers
8 plaatsers
AuteurBericht
Gast
Gast

Carp-wiki (history) Empty
BerichtOnderwerp: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimeza aug 08, 2009 9:13 am

Na het topic over de dood van Benson, en de daaropvolgende discusie

dacht ik dat het mss intresant was, (voor leden die er intresse in hebben) om wat meer info te krijken
over somige mytish waters in Engeland ..

met de hulp van Carpwike (waar wat info over het water staat) kun je je mss een beeld vormen
lucht foto´s van google earth, en mss enkele sfeer foto´s zal ik proberen een klein beeld te schetsen
van enkele waters die een inorme indruk op mij hebben gelaten, en op de history in het carp fishing in engeland...

laat me beginnen met Yately Carp park lake

Carp-wiki (history) Carparklake

Carp-wiki (history) 15409198

http://www.carpwiki.com/article.php?Title=Yateley+Car+Park+Lake link naar waardevole info over dit water (is wel in het engels, sorry).

dan hebben we Colnemere "The Mere" de thuis van The Black Mirror.

Carp-wiki (history) Colnemere

http://www.carpwiki.com/article.php?Title=Black+Mirror+-+The+Mere link naar klein beetje info, over een water dat vrij hush hush is.

Dan Conningbrook (de thuis haven) van Two Tone

Carp-wiki (history) Conningbrook

http://www.carpwiki.com/article.php?Title=Conningbrook link naar info van het water.

De Horton Church Lake

Carp-wiki (history) HortonCLake

http://www.carpwiki.com/article.php?Title=Horton+Church+Lake meer info over dit water in de link.

De Road Lake & Fox Pool aka longfield

Carp-wiki (history) Roadlakefoxpool

http://www.carpwiki.com/article.php?Title=Longfield+Road+Lake
http://www.carpwiki.com/article.php?Title=Fox+Pool+-+Wraysbury ook deze 2 links geven wat info, maar menige verhalen zijn te vinden in de boeken van Rob Maylin en Terry Hearn.

en Dan Wraysbury

Carp-wiki (history) Wraysbury

http://www.carpwiki.com/article.php?Title=Wraysbury+1 meer info in de link, maar ook weer veel over terug te vinden in de boeken van Maylin en Hearn

Laatst aangepast door Blackwater op zo aug 09, 2009 3:24 pm; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Mark Hoedemakers

Mark Hoedemakers

Man Aantal berichten : 337
Leeftijd : 44
Hobby’s : Karpervissen
Registration date : 25-05-08

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimeza aug 08, 2009 10:02 am

Mooi topic, Tommy. Haalt zo weer een heel aantal flarden uit boeken in m'n gedachten naar boven. Wink
Davy Pissoort

Davy Pissoort

Man Aantal berichten : 35
Leeftijd : 46
Hobby’s : Karpervissen
Registration date : 10-06-08

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimeza aug 08, 2009 11:23 am

Nog liefhebbers van de Engelse karperliteratuur/geschiedenis blijkbaar
Tom Daelemans

Tom Daelemans

Man Aantal berichten : 670
Hobby’s : Karpervissen/Voetbal/Kickeren/...
Registration date : 14-04-08

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimeza aug 08, 2009 11:30 am

Leuke topic Tommy...

Wraysbury spreekt mij enorm aan Wink

Grt
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimeza aug 08, 2009 11:40 am

tja mij ook Tom, maar met maar een handvol vissen erop is het een harde noot om kraken!!
denk niet er veel van hier, het daar lang zouden volhouden, daarom respect aan gasten die het daar doen, met succes!!

heb er ooit rondgelopen, en het is enorm mooi (prachtig gewoon)
en dan vissen als King Fungus, Mallins of Mary's Mate gewoon mega ....
Wesley Mast

Wesley Mast

Man Aantal berichten : 693
Hobby’s : Mijn gezin, films & karpervissen
Registration date : 03-04-08

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimeza aug 08, 2009 12:24 pm

Yateley Car Park en Road lake hmmm... Cool
http://www.carpmovement.com
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimeza aug 08, 2009 1:35 pm

Ja de Road lake brrr, en dan die vissen als Clover, Big Dink, The Brown Fish of 3-Scale (wady ne maat van mij ving hem ooit daar)

maar kheb nog 2 heel belangrijke water vergeten

Savay & Harefield (mss niet zo bekenkt) maar ook 2 waters waar history is geschreven
gasten als Ritchie Mc Donald, Roger Smith, Hutchinson, Albert Romp, Martin Lock, Rob Maylin (zie zijn boeken) etz etz (leefde bijna op Savay)

Carp-wiki (history) Savayharefield

en de beruchte pub tussen Harefield en Savay de Horse & Barge (begelijke verhalen!!)

Carp-wiki (history) Horsbarge
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: topic   Carp-wiki (history) Icon_minitimeza aug 08, 2009 2:06 pm

Zeer mooi topic, leuk om die wateren zo es te zien, onlangs nog savay van John harry gelezen en nu is de trilogie van maylin aan de beurt.

Om heel eerlijk te zijn ik heb vree genoten van de boeken van Alain (Belgische favoriet), Koops,Vogel, LDB maar de Engelse verhalende karperliteratuur: Chris Yates (mijn favoriet) Hearn, Maylin... toch een klasse appart hoor.
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimeza aug 08, 2009 2:15 pm

dat is ook zo, qua nederlatstalig werk is dat van Alijn het beste dat er te lezen vald
maar op engels vlak, kunnen ze hier nog veel leren ze

Jack Hilton, Chris Ball, boeken als king carp waters ezt zijn paarels om te lezen ...
Savay is een heel goed boek, in the Maylin trilogie komt er veel over Savay in (vooral in Tiger Bay en fox Pool) stuk voor stuk prachtige boeken, die ik persoonlijk kapot heb gelezen ...

gast stukjes van Steve Alcott zijn fenomenaal ...
Kurt Glorie

Kurt Glorie

Man Aantal berichten : 280
Leeftijd : 47
Hobby’s : vissen-vissen-vissen
Registration date : 24-03-08

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimeza aug 08, 2009 5:18 pm

Dave Lane mag je ook aan dat lijstje toevoegen.
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimeza aug 08, 2009 5:46 pm

haha bij mijn weten heeft Dave Lane nooit op Savay gevist (en daar ging het over in mijn vorige post)

de generatie Tom Mantram, Bill Quinlan, Rtchie Mc Donald, Hutchy, Albert Romp, Chris Ball, Sir Pete Springate is nog even iets anders

De Dave Lane´s en Terry Hearn´s van deze wereld, is een andere generatie .....
niet dat zijn minder waard zijn, maar het wareen andere tijden

en waters als Redmire, Savay, Longfield, Wraysbury,
Yeoveney (nu 3 waters gesplitst door de bouw van de M25) car park lake, match lake, north lake etz etz horen tot de history van de Uk

Laatst aangepast door Blackwater op zo aug 09, 2009 10:23 am; in totaal 2 keer bewerkt
Robby Malfliet

Robby Malfliet

Man Aantal berichten : 2753
Leeftijd : 48
Hobby’s : Vissen, voetbal, Anglofiel...
Registration date : 06-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimeza aug 08, 2009 8:09 pm

Bruce Ashby en vooral John Harry nie vergeten als het over Savay gaat!

John Harry heeft over Savay trouwens een prachtig boek geschreven ooit.
De titel luidt uiteraard: Savay.

Laatst aangepast door Robby Malfliet op za aug 08, 2009 9:20 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimezo aug 09, 2009 11:01 am

Natuurlijk Robby, pracht boek dat ik ook verslonden heb ....

Maar nu zit ik op een site (forum) waar geweldig veel stuf te lezen is over
veel van deze waters en de gasten van toen, echt geweldig ...

P.s. tzijn dingen die je leest (zoals dit hier) dat de history zo boeient maakt

There’s no real mystery about this sparsely scaled mirror carp that lived in Wraysbury No 1 from May 1979 onwards. Though it seems associated with me, (it is still my biggest surface caught carp) this fish was caught a number of times before I ran into it in June 1988. Both Peter Springate and Ken Hodder banked this much loved carp at Wraysbury and just thinking about so did Northern carpman, John Hallet, a year or two before me.
This carp was released into Wraysbury on the 21st May 1979 (at that time weighed by Dave Goy who was an experienced carp angler) at 29¾lb.
It attained the heady heights of 40¼lb when Dave Cumpstone banked it in 1990 and the following year ‘Tottenham’ Bob netted it at 38lb+. It sadly was never recorded again.
Chris Ball ...

en foto´s als deze van Sir Pete (foto is Mary´s mate, nog altijd in Wraysbury)

Carp-wiki (history) Springatemm

deze intresante dingen zijn, dingen waar vele karper vissers niet bij stil staan, maar toch belangrijk
eigenlijk raar dat we dat in Belgié niet hebben ...
Robby Malfliet

Robby Malfliet

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimema aug 10, 2009 6:49 am

Kheb hier thuis nen dvd staan (van Gardner denk ik) waarop Chris Ball samen met Sir Pete nog eens een bezoek brengen aan Wraysbury. Als ge Pete dan vol nostalgie hoort praten over zijn tijden daar, ja man... Schitterend gewoon.

Laatst aangepast door Robby Malfliet op ma aug 10, 2009 8:54 am; in totaal 1 keer bewerkt
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimema aug 10, 2009 7:45 am

die dvd is bagelijk (heb hem niet, maar zou hem wel willen)

er zijn de Sir Pete tapes in één van de engelse bladen (weet alleen niet in welke)
ook in ACF hebben ze in 2008 (Aug, Sept ... ) een reeks met Ritchie Mc Donald gedaan mega gewoon ...
Robby Malfliet

Robby Malfliet

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimema aug 10, 2009 8:57 am

Als ik nog een boek mag aanraden: In Pursuit Of The Largest van Terry Hearn! cheers
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimedi aug 11, 2009 11:49 am

is idd een knap boek Robby ...
maar nu even iets anders, ik heb een heel goed contact met Chris Ball en die emailde me deze foto´s op voor dit topic ...

Carp-wiki (history) BurtonBeauty

Burton Beauty

Carp-wiki (history) Chalk29lb

Chalk 29lb is een Leney (zeer oud dus)

Carp-wiki (history) MinleyLeney

Minley Leney (zeer oud)

Carp-wiki (history) Olive36lb1988

Olive 36lb¼lb 1988 van wraysbury (gevangen aan de opervlakte)

Carp-wiki (history) Pinscale

Pinscale

Carp-wiki (history) Shoulders33lb-16thAugust1988

Shoulders 33lb¼lb - 16th August 1988 (gevangen aan de opervlakte) toe ze nog op Longfield zat, shoulders zit nu op Horton Church lake en weegt rond de 20kg.
Gregory Depoutre

Gregory Depoutre

Man Aantal berichten : 317
Hobby’s : muziek
Registration date : 27-03-08

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimedi aug 11, 2009 1:29 pm

MACHTIG !!!!
bart polyn

bart polyn

Man Aantal berichten : 806
Leeftijd : 43
Hobby’s : Karpertjes vangen natuurlijk en luipaargekko's
Registration date : 19-08-08

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimedi aug 11, 2009 2:48 pm

Inderdaad zalige pics.....................
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimedi aug 11, 2009 3:26 pm

Er gaat voor mij toch niks boven een Engelse karper zulle ! Dat zijn toch magnifieke exemplaren he !!! cyclops
En vissen met een geschiedenis .
Hopelijk kan ik er ooit eens vissen ... Het is een droom van mij .
Bedankt Tommy !

Grtz waldo
Robby Malfliet

Robby Malfliet

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimedi aug 11, 2009 3:38 pm

Nog een engelse beauty. Eén van mijn mooiste vangsten ooit. Leeft spijtig genoeg nie meer... Crying or Very sad

Carp-wiki (history) EnglishPB1

Tommy die bovenste foto van Chris is ook een Leney. Het water Burton, is ook bekend als Frensham Small Pond. Mijne maat woont daar 5min vandaan en is nu zijn jachtterrein. Prachtig water!
Er zitten nu nog een paar originele Leney vissen van de uitzetting in 1954! Shocked
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimedi aug 11, 2009 3:57 pm

das ne sjieke vis makker!!!

ik dacht wel dat het een Leney was (maar was niet 100% zeker)
en met deze Leney´s moet ge 101% zeker zijn he, tzijn dan ook één voor één pracht vissen die oeroud zijn!!

p.s. hier een foto van het water Frensham Small Pond

Carp-wiki (history) FrenshamSmallPond

Carp-wiki (history) 15239159

The Leney Legacy (in het engels, omdat vertaling niet van toepassing is)

Ever wondered where the Carp came from that inspired the boom in Carp Angling. Many of the most famous carp fisheries and plenty of the most notable carp in the country are a direct result of one mans passion for carp.
A non-angling fish farmer working for the Surrey Trout Farm from 1923, Donald Leney almost single handedly sowed the seeds of some of the most magnificent carp and carp waters that have been seen in this country.
Donald travelled to Holland where he hand picked fast growing Galician strain of carp to bring back to England. They were indeed stunning fish, characterised by a long torpedo like body shape, heavy scaling and deep colours. These Galician strain carp, now referred to as Lene carp, have played a key role in the making of our carp heritage.
Donald Leney's carp went everywhere from Billling Aquadrome in Northamptonshire to Frensham Small Pond in Surrey to the mighty Savay in the Colne Valley.
But Redmire Pool, the most famous of all our carp waters benefited from Donald,s love of Galician carp like no other. In 1934, some 50 5 to 8 inch carp were introduced to the three-acre pond in Heretfordshire to try and control the weed.
In 1951 Bob Richards landed a 31lb 4oz mirror from the pool, the first of three consecutive British records from Redmire. Then on September 13 1952 Dick Walker, the father of modern specimen fishing landed one of the few commons from the 1934 stocking - a 44 pounder he called Ravioli (later Clarissa). The giant claimed the British record untill the opening day of the 1980 season when another Leney giant - a 51lb 8oz linear- was caught by Chris Yates. Three consecutive record breakers came from 50 small carp, not all of which would have made it to adulthood - a remarkable statistic.
Another legacy of Donald's carp is their longevity. Until its sad death during the 2003/4 season another Redmire mirror carp first caught in 1961 - was thought to be the oldest documented carp caught in the U k , aged over 70 years and also suspected to have been part of the 1934 introduction.
It is suspected that Redmire pool still holds the crown for the oldest living carp in this country, another of of Donald Leney's amazing babies. A linear mirror, the last survivor from the original stocking from 1934 and probably spawned in 1932 is now if still alive as I write an amazing 73 years old. Although not banked for a decade, untill last year was known to be still swiming around this historical venue and is thought to be around 40lb.
Over a 25 year period up until 1956 there were hundereds of thousands of Galician carp imported and stocked throughout the U K, most delivered by rail. Many were stocked into unsuitable venues and fell by the wayside.
Through his beloved Galician's that prospered, Donald Leney perhaps contributed more to modern carp angling than any other.

articel verscheen in de angling times ...
geschreven door Colin Davidson
Robby Malfliet

Robby Malfliet

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimedi aug 11, 2009 5:45 pm

Nog een paar foto's van Frensham Small Pont aka "Burton", mij doorgestuurd door mijne maat Simon.
Foto's van een paar sessies deze lente.

Heb ooit eens gelezen in een artikel dat het water zo genoemd werd omdat het er in de zomer altijd enorm druk is op de grote beach area. En dan leek het er even druk als aan de Engelse badplaats Burton. Vele karpervissers zijn destijds effectief op zoek gegaan naar het karperwater in de buurt van Burton waar zoveel geruchten over waren, maar natuurlijk hebben ze da nooit gevonden. Het lag immers 40km ten zuiden van London. Laughing

Carp-wiki (history) Frensham1

Carp-wiki (history) Frensham2

Laatst aangepast door Robby Malfliet op di aug 11, 2009 6:25 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitimedi aug 11, 2009 6:17 pm

kvind het zo begelijk, dat er zoveel info is te vinden!!
en dat er echt mensen als Chris Ball (carp heritage historicus) zijn die hun daar in verdiepen.
jammer dat er hier in Belgié minder aandacht aan word besteed ...
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Carp-wiki (history)   Carp-wiki (history) Icon_minitime

Carp-wiki (history)
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» A Century Of Carp Fishing & A History Of Carp Fishing
» for the love of carp