Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexGalerijLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

voorweken boilies

Ga naar beneden 
+5
stephan vangossum
Bart Debosschere
Kevin Richez
de pauw david
Steve Maes
9 plaatsers
AuteurBericht
Gast
Gast

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimema maa 23, 2009 3:48 pm

hey salooners!
ik zit ook nog met een vraagje:
wie van jullie kan mij helpen met info over het voorweken van bollen of doet dit of heeft er ervaring mee?
nu vroeg ik me af hoelang laten jullie jullie bollen weken?
in het water van de des betreffende plas?
en wat als de bollen dan lang genoeg getrokken hebben hoe zit het dan met de smaak en geur?
zouden jullie de bollen laten weken en dan terug soaken of verlies je dan het effect?

grtz
Terug naar boven Ga naar beneden
Steve Maes

Steve Maes

Man Aantal berichten : 297
Leeftijd : 48
Hobby’s : vissen, voetbal, honden, aquarium
Registration date : 16-08-08

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimema maa 23, 2009 4:08 pm

De bolllen zeker laten weken in het water van de plas.

Hoe lang, hangt af van de stevigheid/structuur van je boillie. Ik bedoel sommige boillies brokkelen na een tijdje in het water te liggen af, worden te week en vallen bijgevolg van de hair. Het is altijd interessant om wat water van de plas waar je gaat vissen mee te nemen naar huis, kan je er op voorhand al mee aan de slag (bv weken van partikels)

Het hele idee van het voorweken is om de vis een bol aan te bieden die niet meer barstensvol zit van de flavour, zodat hij het gedacht krijgt dat de betreffende boillie reeds lange tijd in het water ligt en dus veilig is om op te pakken. De karper gaat ervan uit dat de visser al lang naar huis is wanneer hij zo'n schrale bol vindt. Het is dus eigenlijk dressuurdoorbrekend, omdat sommige vissen afgeschrikt worden van verse geflavourde boillies.

Als jij dan achteraf je aas opnieuw wilt soaken of iets dergelijks, dan zie ik het nut niet in dat je ze aanvankelijk voorgeweekt hebt om de flavour er uit te krijgen. Voorweken is juist het tegenovergestelde van soaken.

steve
Gast
Gast

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimema maa 23, 2009 4:16 pm

zanko schreef:
De bolllen zeker laten weken in het water van de plas.

Hoe lang, hangt af van de stevigheid/structuur van je boillie. Ik bedoel sommige boillies brokkelen na een tijdje in het water te liggen af, worden te week en vallen bijgevolg van de hair. Het is altijd interessant om wat water van de plas waar je gaat vissen mee te nemen naar huis, kan je er op voorhand al mee aan de slag (bv weken van partikels)

Het hele idee van het voorweken is om de vis een bol aan te bieden die niet meer barstensvol zit van de flavour, zodat hij het gedacht krijgt dat de betreffende boillie reeds lange tijd in het water ligt en dus veilig is om op te pakken. De karper gaat ervan uit dat de visser al lang naar huis is wanneer hij zo'n schrale bol vindt. Het is dus eigenlijk dressuurdoorbrekend, omdat sommige vissen afgeschrikt worden van verse geflavourde boillies.

Als jij dan achteraf je aas opnieuw wilt soaken of iets dergelijks, dan zie ik het nut niet in dat je ze aanvankelijk voorgeweekt hebt om de flavour er uit te krijgen. Voorweken is juist het tegenovergestelde van soaken.

steve

had eigenlijk gedacht door het voorweken de bollen het uitzicht te geven van een bol die reeds een eind in het water ligt,
maar door terug te soaken toch nog een degelijke aantrekkings kracht te geven?

grtz
Gast
Gast

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimema maa 23, 2009 4:24 pm

ze opnieuw soaken, heeft geen zin als ge karper wil doen geloven dat deze bollen er al een tijdje liggen!!
de rede waarom we voorgesoakte bollen gebruiken is net daarom (dat ze minder geur/smaak en verkleuring weergeven) en zo karpers op het verkerde been te zeten.

soaken is dus bij deze geen optie ....
de pauw david

de pauw david

Man Aantal berichten : 356
Leeftijd : 43
Hobby’s : fitness en vissen uiteraard
Registration date : 13-10-08

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimema maa 23, 2009 4:28 pm

een verzadigde bol (in dit geval met water) kan je toch niet meer soaken, ook al zou je dit willen

En zoals al eerder verteld, dit heeft geen enkele nut scratch
http://www.dreambaits.be
Steve Maes

Steve Maes

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimema maa 23, 2009 4:29 pm

Ik denk dat de karper eerder op zijn reuk- en smaakzin afgaat dan op het visuele, wat zo'n voorgeweekte bol betreft.
Kzou zeggen, probeer wat je in gedachten hebt gewoon uit...
Gast
Gast

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimema maa 23, 2009 4:40 pm

er is toch wel een kleur verschil ook ze, zie maar

voorweken boilies Scannen0015-1
Gast
Gast

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimema maa 23, 2009 6:20 pm

bedankt voor de vele reacties al!
het visuele verschil wist ik en dacht ik ook dat dit de belangrijkste factor was!
maar dus niet heb weer bijgeleerd!
bedankt alvast!
Gast
Gast

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimema maa 23, 2009 6:54 pm

volgens mij heeft het visuele wel effect (te kleur verschild) en het kleinste verschil, qua kleur/smaak/geur is bij somige vissen genoeg om over te gaan tot het eten van je aas.
waardat een ervoor je geen stoot moet verwachten, van enkele vissen.

Ik heb hier al vrij veel mee geexperimenteert om te weten dat het wel degelijk een verschil kan maken.
op het Kempish kanaal onder andere enkele vissen gevangen zo ....
Kevin Richez

Kevin Richez

Man Aantal berichten : 202
Leeftijd : 41
Hobby’s : vissen en vogelen
Registration date : 13-05-08

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimema maa 23, 2009 7:32 pm

zou het effect van de dressuurdoorbrekend boillie ongedaan gemaakt worden wanneer we de hookbait serveren met een pva'tje van verse stick mix of een over flaverde pop up. het zou dus beter zijn de hookbait singel te houden of max. bij gevoerd met zijn geweekte broertje's.
of zijn er hier aan wat tips verbonden; zoals een voor geweektee pop up ( van de zelfde boilie's natuurlijk).
laat maar iets horen.

grts kevin.
http://www.karp.be/v5/
Bart Debosschere

Bart Debosschere

Man Aantal berichten : 1018
Leeftijd : 47
Hobby’s : Carpfishing & dog-sport
Registration date : 24-01-09

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimema maa 23, 2009 8:32 pm

Voorgeweekt is voorgeweekt bij mij.
Bijvoeren met dezelfde voorgeweekte bollen of verkruimelen is de enige optie voor mij geen vers voer erbij.
Anders moet je niet gaan voorweken, je maakt een vertrouwens sitiatie voor de vissen die ga je dan afbreken met vers voer erbij.
stephan vangossum

stephan vangossum

Man Aantal berichten : 91
Leeftijd : 42
Hobby’s : vissen enz...
Registration date : 24-03-08

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimema maa 23, 2009 8:40 pm

Kheb het vorig jaar toegepast op skylake en de resultaten waren super.
Ze voorweken kan net dat EXTRAATJE zijn voor extra vis op de kant te brengen.
pascal waltenier

pascal waltenier

Man Aantal berichten : 445
Leeftijd : 44
Hobby’s : vissen
Registration date : 16-12-08

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimema maa 23, 2009 11:22 pm

exos schreef:
Voorgeweekt is voorgeweekt bij mij.
Bijvoeren met dezelfde voorgeweekte bollen of verkruimelen is de enige optie voor mij geen vers voer erbij.
Anders moet je niet gaan voorweken, je maakt een vertrouwens sitiatie voor de vissen die ga je dan afbreken met vers voer erbij.

hoe breng je dan die voorgeweektebollen op zen plaats , op een wat langere afstan met bvb de werppijp
Bart Debosschere

Bart Debosschere

Man Aantal berichten : 1018
Leeftijd : 47
Hobby’s : Carpfishing & dog-sport
Registration date : 24-01-09

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimedi maa 24, 2009 1:36 pm

Tele-bootje,uitvaren met de zodiac, of droog-dippen en bij voegen in pva zakje
Hoe anders, weet jij nog andere middelen ??? scratch
stephan vangossum

stephan vangossum

Man Aantal berichten : 91
Leeftijd : 42
Hobby’s : vissen enz...
Registration date : 24-03-08

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimedi maa 24, 2009 2:04 pm

Als je s'morgens vers voert heb je s'avonds geweekte bollen op uw stek Wink
Als je wil vissen met voorgeweekte denk ik dat de simpelste manier de beste is... gewoon uw stek bevoeren en zorgen dat er altijd aas ligt,als onze goede vriend liever geweekte bollen heeft zal hij de verse toch laten liggen en die zijn toch na enige tijd ook geweekt natuurlijk wel met een voorgeweekte vissen dan hé.
Is voor mij de meest logische keuze als je nie beschikt over nen tele of boot.
Steve Maes

Steve Maes

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimedi maa 24, 2009 3:01 pm

Een voorgeweekte boillie kan perfect met een goede katapult op de stek geschoten worden. Voorwaarde is dat je ze niet zo lang geweekt hebt dat ze uiteenvallen als je ze vastneemt. Als dit het geval is dan krijg je ze ook niet meer op de haar en evenmin deftig uitgegooid. Een werppijp lijkt me minder geschikt omdat er dan een krachtige curve op de bollie gezet wordt...
pascal waltenier

pascal waltenier

Man Aantal berichten : 445
Leeftijd : 44
Hobby’s : vissen
Registration date : 16-12-08

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimewo maa 25, 2009 12:38 am

zanko schreef:
Een voorgeweekte boillie kan perfect met een goede katapult op de stek geschoten worden. Voorwaarde is dat je ze niet zo lang geweekt hebt dat ze uiteenvallen als je ze vastneemt. Als dit het geval is dan krijg je ze ook niet meer op de haar en evenmin deftig uitgegooid. Een werppijp lijkt me minder geschikt omdat er dan een krachtige curve op de bollie gezet wordt...

dat bedoelde ik , die spatten toch uiteen dan , als je gaat werpen
Gast
Gast

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimedi jan 04, 2011 5:22 pm

idd als ze te lang voorgeweekt zijn! hangt ook af van de samenstelling van de bol en hoelang je hem kookt denk ik.
ik neem altijd een emmer water uit mijn vijver om ze in te weken. Iedere keer een emmer van een desbetreffende water meezoolen heb ik maar twee dagen volgehouden.
gr
Raf van Opstal

Raf van Opstal

Man Aantal berichten : 36
Hobby’s : Karpervissen
Registration date : 16-01-10

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimeza sep 17, 2011 2:04 pm

Toevallig las ik hier ,dat het nut van het voorweken van boilies enkel te maken heeft om de geurstoffen uit de boilie te krijgen.Eigenlijk doen we dit omdat de PH-waarde van een verse bol (,en elk merk en type van boilie heeft zo zijn eigen verschillend PH-waarde)op één lijn te trekken met de PH-waarde van het water.Studies heeft uitgewezen dat de appetijt van een karper rechtstreeks beinvloed word door de PH-waarde en zodoende is het in sommige gevallen raadzaam voor zeer korte sessies om voor voorgeweekte boilies te beschikken.Het heeft eigenlijk zelfs weinig te maken met dressuur,gewoon uw aantrekkingskracht vergroot naargelang uw aas korter in de geburen komt met de ph van het water.De grondlegger hiervan was eigenlijk Sjef Van Hoof ,maar die weekte zijn boilies niet altijd voor omdat dit te omslachtig was met het naar huis nemen van da water,dus bedacht hij indertijd te samen met Cipro om specifiek de PH waarde op elk flesje te vermelden van het product en de ph waarde van uw boilie van int begin te maken in functie van de ph van het water dat je ging bevissen.
Christian Jonckers

Christian Jonckers

Man Aantal berichten : 19
Leeftijd : 41
Hobby’s : vooral vissen (niet alleen op karper- wel hoofdzakelijk) en elektrische gitaar...
Registration date : 02-02-12

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimevr feb 03, 2012 1:21 pm

dit topic was ik aan het zoeken...
paar vraagjes nog:
ten eerste kan de ph waarde van een water toch veranderen door bijvoorbeeld hevige regenval?
en ten 2de: dit heeft vooral te maken met een voer methode met voorgeweekte bollen...
kun je ze na het voor weken niet terug laten drogen? dan zou de ph waarde toch gewijzigd moeten zijn en de smaak en kleur is er dan toch al uit? of harden ze dan niet meer terug uit? zou anders wel makkelijker zijn om met een werppijp te voeren...

mvg
Jeffrey Benoot
Admin
Jeffrey Benoot

Man Aantal berichten : 1507
Leeftijd : 51
Hobby’s : Verse vis
Registration date : 23-03-08

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitimevr feb 03, 2012 2:29 pm

Interessante vragen Christian...

De ph kan idd sterk gaan schommelen tijdens of na een regenvlaag. Wat we ondertussen al weten is dat in sommige situaties, het zeer gunstig kan zijn, om net dan aan het vissen te zijn. Het brengt de nodige zuurstof met zich mee, en het kan in ideale omstandigheden, de vissen aanzetten tot azen. Dit vooral tijdens warm weer met hoge druk-gebieden.

In zo'n geval zal de ph-waarde van het water zakken, ph van regenwater is meestal lager, en vissen gedijen beter in water met een lage ph. Open water en kanalen/rivieren zullen in feite altijd lager zitten in ph dan pak weg koi-vijvers of andere tuinvijvers. Ik durf voorzichtig te stellen dat, door een regenvlaag die de ph nog doet zakken, dit de vissen beter gezind stemt, en ze dus beter azen. Dus we moeten het niet enkel hebben van een zuurstof-stoot.

Wat ik wil zeggen is, op zo'n moment van ph schommeling, het van minder belang is wat de ph van het aas zal zijn. Ze zijn nu toch al geweekt, dat kleine verschil in ph zal er nu wss niet meer toe doen.

Over die voermethode; we gaan er in feite van uit, dat de vissen onze voorgevoerde bollen, slechts eten als ze al geweekt zijn. Je voert dus de gewone bollen, vers uit de diepvries. Die gaan na verloop van tijd gaan spoelen, waardoor de vissen, daar gaan we ook van uit, er meer vertrouwen in zullen hebben en ze sneller gaan eten. Of het nu het vertrouwen is van "die liggen hier al lang dus nu eet ik ze", of is het de ph die gunstiger is, die een rol spelen, is in feite niet van doen. Ze hebben allebei een gunstige invloed.

Als je dan na een voercampagne aan de slag gaat met geweekte bollen, heb je die voorsprong al gemaakt. Het vertrouwen is er, en de ph is beter. Je moet nu niet meer wachten tot die klus geklaard is.

Ze opnieuw late drogen zal naar mijn mening, zijn effect gaan missen. Het gaat er ook over hoe het aas aanvoelt tijdens het azen. Ze zullen eerder weer als "vers" beschouwd kunnen worden. Als je er enkel vanuit gaat dat de ph een rol speelt, kan dit mss wel werken...kwestie dat je het eens uitprobeert, vergelijkt, en met vangstrapporten kan aantonen dat het werkelijk die ph is, die het hem doet... Razz

En het is ook te doen, om uw aas zo samen te stellen, dat ze zelfs na een nachtje weken, toch nog te verzetten zijn met een werppijp. Vooral extra binders gaan hierbij helpen!

Grtzz
Gesponsorde inhoud

voorweken boilies Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorweken boilies   voorweken boilies Icon_minitime

voorweken boilies
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» drijvende boilies