Onderwerp: Kookproces boilies do nov 13, 2008 10:33 am
Ik hoor nu al verschillende verhalen over dit proces. De één kookt zijn bollen 1 minuut door na bovenkomen en de andere tot wel 5 minuten. Waardoor ze niet slecht zouden worden?
Ikzelf doe iets meer dan een minuut na bovenkomen en laat ze dan twee dagen drogen. Zo bekomen ze de perfecte hardheid voor mijn gebruik.
Wat zijn jullie gedachten en bevindingen hierbij?
Hoe koken jullie je boilies, via frietketel, met gas, of ander?
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kookproces boilies do nov 13, 2008 10:41 am
tot voor enkele jaren (voordat de boilie rollservice in belgié zen intrede deed) maakte/rolde ik ook zelf, mainline mixen, nutrabaits mixen etz etz
ik kookte ze in de fritpan, en haalde ze eruit zodra ze boven kwamen en daarna werden ze op grote droog rekken gelegt (2 a 3 dagen) en dan ingevrozen.
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kookproces boilies do nov 13, 2008 2:24 pm
Ik kook ze in de frietketel (gevuld met water, voor de slimmerikken onder ons.. ), gedurende 3 minuten. Laat ze daarna drogen op de vliegenraam en vervolgens in het water of in de vriezer..
vanderzanden wim
Aantal berichten : 384 Leeftijd : 43 Woonplaats : Geel Hobby’s : Vissen Registration date : 15-06-08
Onderwerp: Re: Kookproces boilies do nov 13, 2008 3:26 pm
eigen lijk hangt dit af van de diameter en wat jezelf wilt. Wil je aan de binnekant een zachte kern dan moeten ze maar heel even koken. Wil je ook de binnekant van de boilie wat harder laat deze dan wat langer koken. Maar vergeet niet hoe langer je kookt des te meer voedingswaarde aroma en dergelijke gaat er verloren. Ik persoonlijk kook ze niet al te lang maar laat ze wel altijd goed drogen. Zo krijg je toch een hardere buitenmantel die makel geuren laat uitleken en toch een zachte kern binnenin.
bart polyn
Aantal berichten : 806 Leeftijd : 43 Woonplaats : Heusden Hobby’s : Karpertjes vangen natuurlijk en luipaargekko's Registration date : 19-08-08
Onderwerp: Re: Kookproces boilies do nov 13, 2008 6:34 pm
Gewoon laten koken tot ze bovendrijven zo behoud je het max aantal voedingsstoffen en als ik ze echt harder wil dan lat ik ze gewoon langer drogen!!grtzzzzzz
Jeffrey Benoot Admin
Aantal berichten : 1507 Leeftijd : 51 Woonplaats : Kortemark Hobby’s : Verse vis Registration date : 23-03-08
Onderwerp: Re: Kookproces boilies za nov 15, 2008 11:26 pm
Ik kook ze soms tot ze drijven, maar heb al meermaals de boilies wat "ondergedompeld", enkel het buitenste jasje wat doen stollen, de rest blijft deeg...je mag het draaien of keren hoe je wil, deeg heeft meer smaak en voedingswaarde dan een uitgekookte kleffe bal hé... En wil je ze hard hebben, dan laat je ze wat langer uitdrogen dan anders! Niet elke mix is daar geschikt voor, moet ik toegeven, sommige spatten zeer snel uiteen als je ze bv weg mept met de Cobra-stick, maar met de boel wat aan te passen geraak je al een eind verder...
Maar langs de andere kant blijf ik voorstander van het stomen!! Heb nu zelf een stomer ineen "geflanst" om grotere hoeveelheden te kunnen stomen...ik denk dat ik nog amper mijn frietketeltje ga bovenhalen....lang leve stoom!!!
Grtzzzzzzzzzzzz
Anton Larou
Aantal berichten : 43 Leeftijd : 40 Woonplaats : West-Vlaanderen Hobby’s : Karpers en fietsen Registration date : 29-10-08
Onderwerp: Re: Kookproces boilies do nov 20, 2008 2:00 pm
Als je alle voedingstoffen wilt behouden kan je altijd grote worsten deeg maken en verpakken in folie! Dit werp je dan vervolgens volledig in de kookketel en kan je gerust een kwartier laten koken zonder ook maar iets te verliezen van voedingswaarden en dergelijke! De worsten snij je dan daarna in de desgewenste vorm (brokjes, kubbusjes enz..) Enig nadeel als er op lange afstand wordt gevist is dat je zeker een boot nodig hebt om je aas ter plaatse te krijgen! Nog enkele voordelen zijn: Geen bollen meer draaien, minder werk, dressuurdoorbrekend en nogmaals ALLE voedingsstoffen en aroma's blijven behouden!!
Grtz
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kookproces boilies do nov 20, 2008 2:49 pm
smokey MC pot schreef:
Als je alle voedingstoffen wilt behouden kan je altijd grote worsten deeg maken en verpakken in folie! Dit werp je dan vervolgens volledig in de kookketel en kan je gerust een kwartier laten koken zonder ook maar iets te verliezen van voedingswaarden en dergelijke! De worsten snij je dan daarna in de desgewenste vorm (brokjes, kubbusjes enz..) Enig nadeel als er op lange afstand wordt gevist is dat je zeker een boot nodig hebt om je aas ter plaatse te krijgen! Nog enkele voordelen zijn: Geen bollen meer draaien, minder werk, dressuurdoorbrekend en nogmaals ALLE voedingsstoffen en aroma's blijven behouden!!
Grtz
Idd. dit proces heb ik ook al eens toegepast, dan bij kantvisserij. Zéér positieve reactie, maar iets meer witvisgevoelig ook. In mijn geval was dat toen Zeelt gevoelig
Anton Larou
Aantal berichten : 43 Leeftijd : 40 Woonplaats : West-Vlaanderen Hobby’s : Karpers en fietsen Registration date : 29-10-08
Onderwerp: Re: Kookproces boilies do nov 20, 2008 3:40 pm
Als je je worsten een kwartier of zelfs langer ( kan geen kwaad,zit verpakt...) kookt, zijn deze kei en keihard na slechts enkele dagen! Als je deze dan versnijdt in grote brokken, 2 op 2cm - 3 op 3cm - 1 op 3cm.. mogelijkheden genoeg, omzeil je zonder problemen het "witvisgevoeligheid"!
En laten we eerlijk wezen, Hoeveel procentjes van onze gehele Belgische karperbevolking past deze methode toe?!!
Grtz
Jeffrey Benoot Admin
Aantal berichten : 1507 Leeftijd : 51 Woonplaats : Kortemark Hobby’s : Verse vis Registration date : 23-03-08
Onderwerp: Re: Kookproces boilies do nov 20, 2008 6:47 pm
Is zoals Luc De Baets zijn methode...boil in the bag noemt hij dat dan. Klompen deeg zo groot als bakstenen in een plastic zak draaien en in z'n geheel koken....aan het water versnijden. Heb het ook nog gebruikt, hoe lang je ze ook kookt, ze blijven witvis gevoelig...maar op sommige waters kan je daar uw voordeel mee halen hé.... Grtzzzzzzzzzzzzz
Pol Geens
Aantal berichten : 332 Leeftijd : 61 Woonplaats : aan de Kempische Meren Hobby’s : aan de waterkant Registration date : 21-06-08
Onderwerp: Mijn boilies za nov 22, 2008 12:21 am
...
Mijn boilies . Het voordeel :
----> niets kookt weg in het water ----> je kan minder flavour gebruiken , kookt niet verloren ----> je water blijft de ganse dag proper ----> geen reukoverlast , je kan in de keuken werken ----> geen dure benodigdheden nodig ( geen spuitpistool , geen boilieplank )
Werkwijze :
Het deeg in Alu-folie rollen , één worst heeft de grootte van een frituur-servela.
Dit zeer stevig aandrukken tijdens het oprollen.
De uiteinden dichtdraaien als een snoepje , om te voorkomen dat er water insijpeld .
Alles 30 à 45 minuten koken , en uit het water nemen met een barbeque-tang.
Na het kookproces , de worsten in de alu-folie laten afkoelen in plastic groentenbakjes of op tafel of zelfs gewoon op de vloer .
Na het uitpakken , een dag open laten drogen ,
dan leg ik de worsten los in kartonnen dozen in de vriezer. Als je gaat vissen kan je de gewenste hoeveelheid worsten los meenemen. Indien je ze pas versnijdt op je visplaats , zullen ze nog intenser uitlekken .
----> Nog een enorm voordeel : de boilie-vorm die je nu kan snijden is zeer dressuurdoorbrekend , en kost niets extra.
Veel succes , Sun.
Pol Geens
Aantal berichten : 332 Leeftijd : 61 Woonplaats : aan de Kempische Meren Hobby’s : aan de waterkant Registration date : 21-06-08
Onderwerp: Re: Kookproces boilies ma dec 08, 2008 11:05 pm
...
De langere kooktijd geeft een zeer stevige buitenschil op de worst , maar toch zal hij goed uitlekken aan de snijkanten.
Grtz , Sun.
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kookproces boilies di dec 09, 2008 7:11 am
Dit noem ik nu super intresante info ze
Davy Pissoort
Aantal berichten : 35 Leeftijd : 46 Woonplaats : Haaltert Hobby’s : Karpervissen Registration date : 10-06-08
Onderwerp: Re: Kookproces boilies di dec 09, 2008 10:29 am
Sunshine: zeer, zeer interessant. Ga ik binnenkort ook eens proberen.
bart polyn
Aantal berichten : 806 Leeftijd : 43 Woonplaats : Heusden Hobby’s : Karpertjes vangen natuurlijk en luipaargekko's Registration date : 19-08-08
Onderwerp: Re: Kookproces boilies di dec 09, 2008 10:42 am
Inderdaad zeer interessant enkel spijtig da ge niet ver kunt voeren met die blokskes.Da vind ik dan terug het grote nadeel buiten gewone ronde boilies
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kookproces boilies di dec 09, 2008 10:45 am
dit is inderdaad een vlotter proces voor de grotere hoeveelheden. Inderdaad leuke info.
Greetzzz
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kookproces boilies di dec 09, 2008 10:57 am
heel dressuur doorbrekend, want geen enkel aasje is hetzelfde (vorm/gewicht) Ik heb het vroeger ook wel gedaan, maar ik maakte bloken (de groten van een baksteen) bricking zoals ze de term in engeland noemde. en deed de deeg in plastic follie en dan laten koken voor een goed uur, zelvde resultaal als de worstjes van Sun, maar mss gemakelijker om je cubes te snijden .....
Pol Geens
Onderwerp: Re: Kookproces boilies di dec 09, 2008 8:38 pm
... Mijn gebruikte mix heeft minstens 20 % griesmeel van Soubrie , ~~ 3,60 euro voor 5 kg met vervaldatum ( te krijgen bij Colruyt ), dus steeds vers . Dit geeft een harde buitenmantel , en deze worstschijven kan je zeer ver wegschieten met een sterke katapult . Ik haal afstanden van 80 à 90 meter met een Drennan met oranje elastieken.
Grtz , Sun.
de pauw david
Aantal berichten : 356 Leeftijd : 43 Woonplaats : merelbeke Hobby’s : fitness en vissen uiteraard Registration date : 13-10-08
Onderwerp: Re: Kookproces boilies ma dec 15, 2008 3:09 pm
de vorm van het aas is een niet te onderschatten factor !!