Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexGalerijLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Bewaren van boilies

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Pol Geens

Pol Geens

Man Aantal berichten : 332
Leeftijd : 61
Hobby’s : aan de waterkant
Registration date : 21-06-08

Bewaren van boilies Empty
BerichtOnderwerp: Bewaren van boilies   Bewaren van boilies Icon_minitimedi dec 09, 2008 8:44 pm

...
Bij plaatsgebrek in de vriezer vul ik regelmatig emmers met worstenschijfjes of boilies of boiliesblokjes en vul ze op met zout.
Op de bodem een laag zout , een laag boilies , opnieuw een laag zout en opnieuw een laag boilies , en tussendoor regelmatig schudden om alle gaatjes te vullen.
Dit kan maanden opgeborgen worden , zonder te schimmelen.

Grtz , Sun.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jeffrey Benoot
Admin
Jeffrey Benoot

Man Aantal berichten : 1507
Leeftijd : 51
Hobby’s : Verse vis
Registration date : 23-03-08

BerichtOnderwerp: Re: Bewaren van boilies   Bewaren van boilies Icon_minitimedi dec 09, 2008 9:11 pm

Ik doe dit ook regelmatig, of met suiker ook...en als die suiker dan nog eens smelt, door bv de zon, blijven ze soms jaaaaaaaaaaaren goed...
Lekker dipje trouwens Wink

Grtzzzzzzzzzzzzzz
Michel Frederix

Michel Frederix

Man Aantal berichten : 28
Leeftijd : 57
Hobby’s : Vissen
Registration date : 23-07-08

BerichtOnderwerp: Re: Bewaren van boilies   Bewaren van boilies Icon_minitimedi dec 09, 2008 9:27 pm

Sunshine,
doe je dat ook zo met zoete bollies? Want ik heb nog een 5kg banaanbollies liggen en lege emmers!!
Dat zout is gewoon keuken zout? En dat verranderd de zoete smaak van de bollie niet?

Gtjs
Pol Geens

Pol Geens

BerichtOnderwerp: Re: Bewaren van boilies   Bewaren van boilies Icon_minitimedi dec 09, 2008 9:29 pm

...
Zors :

Gebruik je dan gewone kristalsuiker of die bakkerijsuiker : invertsuiker ?
Spijtig dat de invertsuiker steeds in grote verpakking is , dus veel te duur.

Grtz , Sun.

Laatst aangepast door Sunshine op di dec 09, 2008 10:17 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Pol Geens

Pol Geens

BerichtOnderwerp: Re: Bewaren van boilies   Bewaren van boilies Icon_minitimedi dec 09, 2008 10:17 pm

Zoete bollen :

Mijn laatste die in de emmer ging was een Pineapple Plus met N-Butyric Acid ( zie foto's onderaan ) , en als zout het goedkoopste keukenzout dat ik kan vinden .

Op een mayonaise-emmer gebruik ik al vlug 8 à 10 kg zout , dit hangt een beetje af van de grootte van de boilies of blokjes of taartpunten ( een worstenschijfje in vier gesneden , deze vorm is anti-dressuur , zie Triviant-spel )

Achteraf gebruik ik het zout opnieuw om een andere partij te bedelven.

Opgelet : Als je de emmer gevuld hebt gaat na een tijdje het zout kleverig worden , het klit bij mekaar omdat het zout vocht uit de boilies trekt , en later zal dit wederom opdrogen en terug korrelig worden.

Een emmer vol lekkers ? ? ?

Bewaren van boilies P1020034

Even de boilies naar boven gevist .

Bewaren van boilies P1020037

Deze boilies zitten er nu bijna drie maand in , de blokjes onderaan zijn doorgebroken en bovenaan doorgesneden.

Bewaren van boilies P1020036

Dit is een foto van een oudere partij vismeelworsten en dumbels ( begin januari 2009 zullen ze een jaartje oud zijn ).

Bewaren van boilies Boiliesinzout

De smaak inwendig in je boilie blijft ongeveer gelijk , enkel aan de buitenzijde proef je zout , maar dit is opzich nogmaals een extra attractor die je kansen alleen maar zal vergroten.

Als je evenwel een grove boiliestructuur hebt , kan na verloop van tijd je boilie barsten vertonen van het uitdrogingsproces , en je boilie wordt ook harder .
Dit proces kan je omkeren door ze eventjes te weken in het water van je visplaats.

Grtz , Sun.

Laatst aangepast door Sunshine op di dec 09, 2008 10:31 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Peter Bleyaert

Peter Bleyaert

Man Aantal berichten : 262
Leeftijd : 55
Hobby’s : Darts, Koi en .......tja
Registration date : 24-03-08

BerichtOnderwerp: Re: Bewaren van boilies   Bewaren van boilies Icon_minitimedi dec 09, 2008 10:25 pm

@ Michel,

zoete boilies zou ik eerder in suiker leggen.
Ik deed het als volgt, ik rolde mijn bollen en kookte ze, dan grote emmer met deksel nemen.
Eerst laag suiker en daar een laag "warme" boilies op, weer laag suiker en terug "warme boilies, en zoverder tot de emmer vol is.
Goed veel suiker gebruiken dat je boilies zeker onder zitten.
Heb met deze methode hele goeie resultaten, door de warmte van de boilies begint de suiker al meteen een beetje te smelten en zo krijgen je bollen al meteen een mooi (bewaar)laagje rond hen.
Eens de emmer vol zet ik deze gewoon in huis, zodat de suiker mooi verder kan smelten, zo krijg je een emmer vol vloeibare suiker waar je bollen jaren in bewaren, de bovenste zouden een beetje durven schimmelen, als ze bovenkomen, maar dat kan je oplossen door er iets van gewicht op te leggen waardoor alles onderblijft.
Zoals reeds vermeld heb ik ze zo al jaren bewaard en daarna nog heeeel goed mee gevist, laatste die ik gebruikte stonden al 4 jaar in de suiker, waren echt "spekken" geworden.
Grtz.

Piere
jos

Man Aantal berichten : 135
Leeftijd : 35
Hobby’s : vissen
Registration date : 24-07-08

BerichtOnderwerp: Re: Bewaren van boilies   Bewaren van boilies Icon_minitimewo dec 10, 2008 10:50 am

een goedkopere oplossing voor keukenzout is pekelzout
je weet wel waar ze gezoute hesp inleggen enzo
dit kan je halen bij de slachter meestal verkopen ze je zo wel een hoopje Smile
Jeffrey Benoot
Admin
Jeffrey Benoot

Man Aantal berichten : 1507
Leeftijd : 51
Hobby’s : Verse vis
Registration date : 23-03-08

BerichtOnderwerp: Re: Bewaren van boilies   Bewaren van boilies Icon_minitimewo dec 10, 2008 7:36 pm

Ik gebruik gewoon kristalsuiker, en de methode die Peter hier net vermelde gebruik ik ook veel, is een echte aanrader! Zelfs met stinkende flavours werkt het perfect...het worden lekkernijen voor de zoetebekken onder de karpers, en dat zijn dikwijls de grotere hé....

Mss wel één nadeeltje, en das dat het een plakkerig boeltje zal worden, en 's zomers trekt dat wespen aan dat het niet meer gezond is!

Met dat zout heb ik toch al de indruk gehad dat de smaak kan doordringen tot in de kern ook, zeker als je ze een lange tijd in het zout steekt, maar ik zie dat niet als een nadeel hoor, in tegendeel, dergelijke bollen hebben onlangs nog een sessie op de Maas gered, was maar één vis, maar toch beter dan een blank hé....

Grtzzzzzzzzzzz
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Bewaren van boilies   Bewaren van boilies Icon_minitimewo dec 10, 2008 8:15 pm

Inderdaad, kristalsuiker, bruine suiker, rietsuiker en kandijsuiker doen het prima hiervoor...

Greetzzz
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Bewaren van boilies   Bewaren van boilies Icon_minitimevr dec 25, 2009 7:21 pm

Sunshine schreef:
Zoete bollen :

Mijn laatste die in de emmer ging was een Pineapple Plus met N-Butyric Acid ( zie foto's onderaan ) , en als zout het goedkoopste keukenzout dat ik kan vinden .

Op een mayonaise-emmer gebruik ik al vlug 8 à 10 kg zout , dit hangt een beetje af van de grootte van de boilies of blokjes of taartpunten ( een worstenschijfje in vier gesneden , deze vorm is anti-dressuur , zie Triviant-spel )

Achteraf gebruik ik het zout opnieuw om een andere partij te bedelven.

Opgelet : Als je de emmer gevuld hebt gaat na een tijdje het zout kleverig worden , het klit bij mekaar omdat het zout vocht uit de boilies trekt , en later zal dit wederom opdrogen en terug korrelig worden.

Een emmer vol lekkers ? ? ?

Bewaren van boilies P1020034

Even de boilies naar boven gevist .

Bewaren van boilies P1020037

Deze boilies zitten er nu bijna drie maand in , de blokjes onderaan zijn doorgebroken en bovenaan doorgesneden.

Bewaren van boilies P1020036

Dit is een foto van een oudere partij vismeelworsten en dumbels ( begin januari 2009 zullen ze een jaartje oud zijn ).

Bewaren van boilies Boiliesinzout

De smaak inwendig in je boilie blijft ongeveer gelijk , enkel aan de buitenzijde proef je zout , maar dit is opzich nogmaals een extra attractor die je kansen alleen maar zal vergroten.

Als je evenwel een grove boiliestructuur hebt , kan na verloop van tijd je boilie barsten vertonen van het uitdrogingsproces , en je boilie wordt ook harder .
Dit proces kan je omkeren door ze eventjes te weken in het water van je visplaats.

Grtz , Sun.

goed omschreven :-) volledig mee eens
kvind het echt handig zo heb ik altijd men emmer met bolle bij (en zout natuurlijk )
je hebt nooit te weinig of te veel bij :-) vind beter als den diepvries
grtz
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Bewaren van boilies   Bewaren van boilies Icon_minitime

Bewaren van boilies
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-