Aantal berichten : 332 Leeftijd : 61 Woonplaats : aan de Kempische Meren Hobby’s : aan de waterkant Registration date : 21-06-08
Onderwerp: stomen van boilies zo nov 16, 2008 5:32 pm
In de topic " Kookproces van boilies " werd aangehaald dat het stomen van boilies in de lift zit. Zijn er jongens die hun ervaringen willen delen ?
Is er , bij de bouw van een grote afgesloten stoomkast , een bepaalde waterhoeveelheid die ik moet incalculeren per volume van de kast ? Is hierbij het grondoppervlak van belang ? Hoelang stomen jullie je boilies , ik besef dat dit van tal van factoren afhankelijk is , maar ik wil zo een idee vormen om mijn watervolume te bepalen voordat ik de kast ga ontwerpen ?
Graag jullie responce ,
Grtz , Sun.
Jeffrey Benoot Admin
Aantal berichten : 1507 Leeftijd : 51 Woonplaats : Kortemark Hobby’s : Verse vis Registration date : 23-03-08
Onderwerp: Re: stomen van boilies zo nov 16, 2008 8:47 pm
Ik geloof dat ik het eens zien staan heb in het laatste Spiegel magazine, ik heb dan een gelijkaardig systeem nagemaakt.
Ik werk met een zelfgemaakte inox bak en zo'n blauwe "slabakken", zo'n laag model, die ik samen houd met zo'n fiets-rekkers, en laat ze zakken met behulp van een touw die aan de onderste bak is geknoopt...heb er extra gaten ingeboord, intensief werkje maar dat moet je maar eenmalig doen hé... Ik heb mijn inox bak zo gemaakt dat er 4 gestapelde bakken in kunnen, ze rusten op steuntjes die ik onderaan de bak heb gelast, de afstand tussen de onderste bak en het kokende water heb ik tamelijk veel genomen, zodat de boilies niet in contact kunnen komen met het opspattende water...
De inox bak zet ik op een groot gas-bekken, en doe er zo weinig mogelijk water in, wel opletten dat het nooit volledig uitkookt, maar dat moet je gewoon proefondervindelijk uitzoeken hé, je zal dat wel snel vinden...maar hoe meer water inde bak, hoe langer het zal duren eer het water kookt, en dat is nu echt nodig, je zal wel vlug stoom in de bak hebben maar de temperatuur is dan wel te laag, als het werkelijk goed kookt zijn de temperaturen ideaal, en is het water uitgekookt doe je er wat warm water bij en je bent weer vertrokken...
Zet de slabakken enkel in de bak als het water al kookt, dan gaat het vrij snel en zijn je boilies in 15 a 20 minuten gestoomd, soms korter, hangt wat van de diameters van de boilies af hé... Met 4 slabakken kan ik in één keer ongeveer 50 eiers stomen, dat gaat dus tamelijk snel hé...
Zal anders een dezer nog eens wat foto's posten van mijn stoom-bak, zo heb je er een beter zicht op....maar ik kan je nu al vertellen dat ik razend content ben van deze manier van werken, het gaat snel en denk dat ik nooit of te nimmer nog een boilie-boer ga inschakelen voor het verwerken van grotere hopen ballen...
Grtzzzzzzzzzzzzzzz
Pol Geens
Aantal berichten : 332 Leeftijd : 61 Woonplaats : aan de Kempische Meren Hobby’s : aan de waterkant Registration date : 21-06-08
Onderwerp: Re: stomen van boilies zo nov 16, 2008 10:41 pm
Bedankt Zors ,
Heb al verscheidene projecten op het net gevonden , maar geen ervaringen inzake waterhuishouding , etc....
Ik zou de kleine blauwe groentenbakjes ook kunnen gebruiken , ze fungeren nu trouwens al als droogbakjes , met z'n 30 op grote stapels , goed voor 20 kg mix tegelijk drogen.
Waarschijnlijk worden het de iets grotere zwarte bakjes ( levering venkel ) , gratis te bekomen in de betere groentenzaak , deze bakjes komen uit Holland en het kost teveel om ze terug te zenden , dus een wegwerpartikel .
Vandaar dat ik nog wat details wil verzamelen , alvorens aan de slag te gaan met het lasapparaat , het eindresultaat zal behoorlijk zwaar worden , gezien de platen 5 mm dik zijn.
Alvast bedankt , Sun.
Jeffrey Benoot Admin
Aantal berichten : 1507 Leeftijd : 51 Woonplaats : Kortemark Hobby’s : Verse vis Registration date : 23-03-08
Onderwerp: Re: stomen van boilies ma nov 17, 2008 7:37 pm
Mijn plaatwerk is bijlange zo dik niet hoor, ik heb platen gebruikt van 2mm, enkel de onderste die in contact komt met de vlam heb ik 4mm dik genomen, dat blijkt meer dan dik genoeg hoor.
5mm en uwen bak zal loodzwaar gaan wegen zeg
Grtzzzzzzzzzzz
Pol Geens
Onderwerp: Re: stomen van boilies di nov 18, 2008 12:02 am
Hoi Zors ,
Deze platen heb ik al thuis staan , nieuwe platen ( afval van mijn werk ) . Dus een beetje te gek om extra kosten te maken , vandaar die 5 mm , was wel van plan er wielen onder te lassen . De plannen zijn al in de maak , enkel nog wat speculeren over de vrije water-hoogte onder de bakjes .
Maar eerst moet ik nog een ander project afwerken , mijn nieuwe mobiel nog inrichten . Ik heb ondertussen nog enkele van je oudere bijdragen op andere sites herlezen , toch weer verhelderend , dank je.
Grtz , Sun.
Bart Debosschere
Aantal berichten : 1018 Leeftijd : 47 Woonplaats : Vlaanderen Hobby’s : Carpfishing & dog-sport Registration date : 24-01-09
Onderwerp: Re: stomen van boilies di maa 03, 2009 9:45 pm
Jip gasten, .............. Heb me vandaag een grote industriele stomer gekocht, een twintig lader noemen ze zoiets. Ik vroeg me af of iemand me wegwijs kan maken inverband met stoom-tijd??? Met als bedoeling om een betere kwaliteit aan mijn geliefkoosde vriend voor te schotelen, vandaar mijn vraag. Graag u bevindingen aub Greetz............
Bernard Veys
Aantal berichten : 29 Leeftijd : 44 Woonplaats : evergem Hobby’s : ?? vissen natuurlijk !! De Boilie-garage Registration date : 26-10-08
Onderwerp: Re: stomen van boilies wo maa 04, 2009 5:02 pm
De enige echt goede manier om te weten te komen wanneer je boilies gaar zijn is het meten van de kerntemperatuur. Dat wil zeggen dat je te weten dient te komen hoelang je boilies in je stomer moeten zitten eer je binnenin je boilie minstens 58°c verkrijgt. Bij deze temperatuur zijn de eiwitten gestold, gaar.
Bereik je dit niet of duurt het te lang eer je dit bereikt (langer dan 15 a 20 minuten) dan ben je niet goe bezig. Dus een thermometer kopen die je in de boilie kunt duwen en zo proefondervindelijk je stoomtijd bepalen.