Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexGalerijLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Lood.

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Tim Lomans

Tim Lomans

Man Aantal berichten : 195
Leeftijd : 36
Hobby’s : Karpervissen, drummen.
Registration date : 01-04-08

Lood. Empty
BerichtOnderwerp: Lood.   Lood. Icon_minitimezo sep 07, 2008 8:44 pm

Heren,

Voor school ben ik onder het motto van Waterbeheer een onderzoek begonnen over lood. Ik wil onderzoeken wat het effect is van de hoeveelheid lood die in het water ligt op de kwaliteit en leefbaarheid van het water.
Ik ben pas een week bezig maar heb nu toch al verontrustende dingen gezien. In veel wateren ligt een berg lood. Dit lood is gewoon giftig voor het water en bij grote hoeveelheden slecht zijn voor de leefbaarheid van vele insecten,zoogdieren en vissen.

Aangezien er tegenwoordig zoveel met safety clips wordt gevist en er al systemen zijn die er voor zorgen dat bij een run het lood direct loslaat, wil ik jullie daar voor waarschuwen. En wil ik eigenlijk toch weten of jullie met dit makkelijk loodverliesbare systeem vissen?

Ook wil ik graag weten of jullie met loodalternatieven (steen, glas etc) vissen en of jullie bereid zijn om over te stappen.

Met vriendelijke groet,

Tim.

Ps. de OVB in Nederland is ook bezig met zijn soort onderzoek. Een enquete staat op hun site.
http://www.sportvisserijnederland.nl/sportvissers/actueel/1154/doe_ook_het_loodonderzoek!.html
VOor geintereseerde.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.skv-karpertrips.nl
Dario Beerten

Dario Beerten

Man Aantal berichten : 309
Leeftijd : 38
Hobby’s : Karpervissen, Webdesign, Powertrainen...
Registration date : 27-03-08

Lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood.   Lood. Icon_minitimezo sep 07, 2008 9:17 pm

Zeer intressant onderwerp Tim,

Ik persoonlijk vis met safety clips, maar heb er echter nog niet veel lood mee verloren eigelijk...
Af en toe gebruik ik wel eens stenen ipv lood, als ik zeer licht vis.
Hier is natuurlijk het nadeel dat een steen van 100gr wel en pak groter is dan lood van 100gr Neutral

Hou ons zeker op de hoogte!

Grtz
Dario
Gast
Gast

Lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood.   Lood. Icon_minitimezo sep 07, 2008 9:36 pm

Tis intresant, maar denk dat de water kwaliteid wel door andere factoren meer verondreiniging krijgt dan ons lood (sorry hoor).
Maar nu ineens, met al die global warming hier en daar, gaan ze een beetje heilig gaan doen (de mens in het algemeen).
Ze zijn al jaren de arde aan het verzieken met vanalles dat niet goed is en nu ineens moeten we stopen met lood te gebruiken affraid affraid scratch scratch

Maar tja, ik gebruik nogaltijd liever een safty clip (in het belang van van het welzijn van de vissen die ik vang) er is nog (bij mijn weten) geen enkele karper gestorven aan loodvergifteging!!

Tkan mss wel waar zijn wat Tim zegt, maar tis allang te laat om er nu nog iets aan te doen, de wereld is toch al omzeep (ben mss de enige die zo denkt) maar ik zeg men mening.

Er zal altijd lood gebruikt worden, zolang er geen alternatief is (of ze moeten het verbieden van het nog te gebruiken) en dan nog .........
Steve Maes

Steve Maes

Man Aantal berichten : 297
Leeftijd : 48
Hobby’s : vissen, voetbal, honden, aquarium
Registration date : 16-08-08

Lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood.   Lood. Icon_minitimezo sep 07, 2008 10:28 pm

Ik sluit me hierbij aan bij Blackwater...

Ik ben ermee akkoord dat lood een invloed heeft op de waterkwaliteit, maar er zijn zoveel andere invloeden (vervuiling allerhande). Op de bodem liggend lood is volgens mij maar een zeer klein deeltje waar een water onder te lijden heeft. Laatst zag ik bijvoorbeeld een kapotte autobatterij in ondiep water liggen...

Ik vis bijna altijd met safety clips, de veiligheid van de vis primeert ! Eigenlijk verspeel ik zeer zelden mijn lood...
Er zijn ook geen alternatieven die voldoen. Ik heb ook dat steenlood en heel af en toe zet ik het in. Nadeel is dat het veel groter is voor hetzelfde gewicht, moeilijk werpt en ook makkelijker zal uitscheuren tijdens de dril. Op dressuurwater int kantje gebruik ik het soms al eens.
Dat glaslood (Diamondlead), daar heb ik al lang niets meer van gehoord, ik heb er ook nog niemand mee zien vissen (zou prijzig zijn). Een goed alternatief wil ik wel overwegen om te gebruike in plaats van lood, maar dit is niet voorhanden momenteel.

groeten
Gast
Gast

Lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood.   Lood. Icon_minitimema sep 08, 2008 2:42 pm

test je water uit een kanaal of uit een vijver?
ik denk dat deze meetingen dag en nacht gaan verschillen.

ik vis zowel inline als safety maar verspil niet veel lood.
als ik er 2 verlies op een jaar tijd is het al heel veel.

maar ik ben dus zeer benieuwd naar de uitslag en in hoeverre wij kunnen helpen.
Gast
Gast

Lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood.   Lood. Icon_minitimema sep 08, 2008 3:40 pm

Al bij al denk ik dat de verontreiniging van het visserslood in het niets verdwijnt als ge de rest van verontreiniging ziet en meet !
Meet de verontreiniging maar eens na een hevige regenval die voorafgegaan is van droge periode van enkele weken , denk dat ge grote ogen opentrek als ge dan ziet wat dat regenwater meebrengt van verontreiniging ! Een goed visstandbeheer en niet zomaar een vijver vol steken met vis is ook een belangrijk aspect , dat lood , ok zal niet gezond zijn , maar dat er echt bergen van in het water zal liggen scratch , geloof het niet ! Ze dumpen ganse auto's in het kanaal , vele keren erger als een loodje van 150 gram , of heb ik het mis ?
Ze laten de auto's jaren in het water liggen , geen haan wat er naar kraait en dan beginnen te zagen voor een bolleke lood . Waar zijn ze in godsnaam mee bezig !
Grtzz
Benny
Tim Lomans

Tim Lomans

Lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood.   Lood. Icon_minitimema sep 08, 2008 4:38 pm

Heren,

Deels met jullie eens, maar ten eerste is lood een behoorlijk vergifigende stof! En ik vraag dit aan jullie, omdat wij karpervissers over het algemeen geen autos in het kanaal gooien en aan de meeste andere vergiftigingen niets kunnen doen (onze campingvissers daar gelaten).
En als wij dus een steentje bij kunnen dragen dan leek mij dat wel een optie.

Gr Tim
Gast
Gast

Lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood.   Lood. Icon_minitimema sep 08, 2008 4:56 pm

Als jij een optie heb hoor ik het graag (wel geen glas lood want massa is te groot tegenover gewicht en werpt niet goed) ook geen steen want dat gooit door zijn vorm ook voor geen meter!!
Dus ik zal voor het moment bij lood houden, en nogmaals het is toch al om zeep voor nu nog een inhaal maneuver te doen scratch scratch

En als we het dan over vergifigende stoffen hebben, zou je mss eens moeten stilstaan bij de Synthetische flavours die somige aas fabrikanten gebruiken, ook niet echt goed voor het water.
En daar worden 1000de kilos per jaar van gevoerd!!! Rolling Eyes Rolling Eyes scratch scratch
Gast
Gast

Lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood.   Lood. Icon_minitimema sep 08, 2008 6:01 pm

Dit is eens een interessante topic om over te discuteren !
Ik denk toch ook dat het lood dat we soms verliezen in het water overdreven is en dit maar een kleine vervuiling is met wat er anders dikwils te water gaat ! En ook de dag van vandaag zijn de loden praktish allemaal gecoat . Dit geeft toch ook bescherming denk ik .
Met stenen heb ik ook al gevist maar weinig . Het lood krijgt bij mij nog altijd de voorkeur .

Mvg waldo
Gast
Gast

Lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood.   Lood. Icon_minitimema sep 08, 2008 6:19 pm

Ik dump ook geen auto's in het kanaal maar als ze de puntjes op de i willen moeten ze ook eerst alle andere rotzooi verwijderen als ze het weten liggen ! Autowrakken laten ze soms jaren liggen omdat ze de scheepvaart niet belemmeren alhoewel ze goed weten dat ze er liggen ! Auto is 2 ton , 12 liter olie en dan zwijgen we nog over de brandstof , dan is mijn loodje te verwaarlozen ! Ze moeten het niet zoeken waar het er niet is , trouwens dit jaar veel lood verspeelt ten opzichte andere jaren , al 3 stuks Shocked
Grtzz
Benny
Gast
Gast

Lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood.   Lood. Icon_minitimewo sep 10, 2008 4:53 pm

Misschien wat ver gezocht, maar het is maar een gedacht e.. Als men nu eens een rubberlaag rond onze loodkogels zou kunnen bevestigen zodat deze het lood perfect afsluit? Of komen de schadelijke stoffen hier gewoon door? Ik weet het begod niet maar dit was eigenlijk het enigste wat in me opkwam om toch onze kogels zo klein mogelijk te houden. scratch
Glaslood heb ik al en dat is het echt niet (veel te licht), steenlood vind ik een goed alternatief, maar je hebt al snel een omvangrijk geheel bij om het zelfde gewicht te verkrijgen als lood...
Tim Lomans

Tim Lomans

Lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood.   Lood. Icon_minitimewo sep 10, 2008 7:03 pm

Heren,

Ze zeggen wel eens dat je klein moet beginnen he. Dat doe ik dus. En toevallig is dit een goed onderzoek voor het thema van school voor deze periode. Daarom heb ik dit gestart. Misschien komt er na mijn onderzoek wel uit dat het inderdaad eigenlijk veelste weinig is om inderdaad vervuilend te zijn. Maar alle kleine beetjes helpen dacht ik zo.

En een alternatief zoeken kan nooit kwaad, misschien vinden wij dadelijk wel het gat in de martk:P;)Wink.

Gr Tim..

Ps. Even off topic. Het kan aan mij liggen, maar sommige berichten komen niet al te vriendelijk over. Heb dit al vaker gezien op forum. (geen gescheld en gevloek of iemand uitmaken voor iets) maar het komt een beetje agresief over soms. Dit forum is volgens mij voor de leukigheid en het plezier. Dit wou ik even gezegd hebben.
Gast
Gast

Lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood.   Lood. Icon_minitimewo sep 10, 2008 9:26 pm

Slow the mans schreef:

Ps. Even off topic. Het kan aan mij liggen, maar sommige berichten komen niet al te vriendelijk over. Heb dit al vaker gezien op forum. (geen gescheld en gevloek of iemand uitmaken voor iets) maar het komt een beetje agresief over soms. Dit forum is volgens mij voor de leukigheid en het plezier. Dit wou ik even gezegd hebben.

affraid affraid affraid scratch scratch scratch
Je menig zeggen is dus agresief over komen (ieder zijn standpunt right??)
Ik vind het nogaltijd wat ver gezocht en de loden zijn gecoat, dus ik persoonlijk vind niet ze veel vervuiling veroorzaken .....
Gast
Gast

Lood. Empty
BerichtOnderwerp: lood???   Lood. Icon_minitimewo jun 24, 2009 8:53 pm

intresant ;-)
ik kan der op inkome dat het op somige vijvers na al die jaren toch veel lood int water ligt...enja da kan nie gezond zijn he...
ma denk nie dat we snel een alternatief vinden voor lood :-) dnek dat da toch het enigste zwaar is en het klein is tegenlijkertijd..
coating helpt volgens mij hier wel een beetje bij om het lood tegen te houde maar bij kleine beschadeging gaat het toch vrij kome in het water ...en ook langs het warteltje:-) dus denk gewoon vertrage ...grtz
Gesponsorde inhoud

Lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood.   Lood. Icon_minitime

Lood.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Nieuw lood Indyline
» Bulkaankoop lood in UK, iemand interesse?
» Glas lood
» los komen van lood
» Zelf lood gieten.

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Discussie Board :: Materiaal-
Ga naar: