Aantal berichten : 89 Leeftijd : 62 Woonplaats : Nijmegen Hobby’s : Vissen,fotografie Registration date : 22-03-09
Onderwerp: Zelf lood gieten. vr okt 23, 2009 6:32 pm
Goede avond,
Gisteren kreeg ik de bestelde Lee smeltoven binnen. Vandaag was het mooi weer en ik kon het dan ook niet laten om de "melter" vanmiddag uit te proberen. Voordat ik hem kon uitproberen moest ik er nog wel eerst een stekker aanzetten, want die zat niet aan het snoer. Waarschijnlijk omdat het apparaat van amerikaanse makelij is. Maar voor de rest is het machientje eenvoudig in gebruik. Geen gepruts en gevaarlijke toestanden met branders,pannetjes en lepels. Gewoon de pot aanzetten, op maximum, en vullen met lood. Als al het lood gesmolten is eventueel flux toevoegen, zodat vuil boven komt drijven en makkelijk is af te scheppen. Vervolgens de loodmal onder de uitloop zetten en de mal vullen met lood door de hefboom omhoog te doen. Met een kleine straal loopt het lood nu de mal in. Geen geknoei en gespetter. Lood gieten is nu een stuk minder gevaarlijk. Maar voor een ieder die zelf wilt gaan gieten wel een waarschuwing; Pas op!!! Lood en looddampen zijn giftig, en het gesmolten lood is gloeiend heet. Wees dus voorzichtig en ga omzichtig te werk. Ik wil deze smeltoven desondanks aanbevelen.
Succces met gieten, maar doe het met verstand,Edje.
Jeffrey Benoot Admin
Aantal berichten : 1507 Leeftijd : 51 Woonplaats : Kortemark Hobby’s : Verse vis Registration date : 23-03-08
Onderwerp: Re: Zelf lood gieten. vr okt 23, 2009 8:58 pm
Ziet er idd een handig oventje uit...ik ben ook een "zelf-lood-gieter", en mij mallen komen ook van die Duitse firma. Eigenlijk ondervind ik niet veel last door te werken met een pannetje hoor, is gewoon uw draai er in vinden hé. Maar dit ziet er uiteraard nog handiger uit...
Maar er is nog één ding waar ik niet aan geraak, en dat is een goeie, zachte en makkelijk aan te brengen coating....
Grtzzzzzzzzzzz
Ed van Os
Aantal berichten : 89 Leeftijd : 62 Woonplaats : Nijmegen Hobby’s : Vissen,fotografie Registration date : 22-03-09
Onderwerp: Re: Zelf lood gieten. vr okt 23, 2009 9:35 pm
Hoi Zors,
Ik gebruik de "glasheldere en ijzersterke 2-componenten epoxy lijm" de Kombi Snel van Bison. De componenten mengen en daarna het lood insmeren. Vervolgens gooi ik het lood in een zakje met zand ( of andere bodemmateriaal van mijn viswater) en knijp vervolgens goed in het zakje. ( Ja, laat de grappen maar komen!) Hierdoor wordt het materiaal goed in de lijm gedrukt.Even laten drogen en de coating is klaar. Omdat de lijm nogal ruikt tijdens het aanmaken gooi ik vervolgens het lood in een emmer met(vis)water zodat eventuele geurtjes uitspoelen. Werkt perfekt. De coating is duurzaam en de camouflage optimaal.
Met vriendelijke groet,Ed.
Bernard Veys
Aantal berichten : 29 Leeftijd : 44 Woonplaats : evergem Hobby’s : ?? vissen natuurlijk !! De Boilie-garage Registration date : 26-10-08
Onderwerp: Re: Zelf lood gieten. do nov 19, 2009 10:24 pm
De nieuwe coating van gardner bevalt mij heel goed, 't is wel geen zachte coating. Maar is een beetje zanderig qua gevoel. je moet de loden nadien wel echt bakken anders blijft de coating niet goed zitten. Een zachtere coating is die van Starbaits, is glad en blijft ook goed zitten zonder nabakken.
En voor de mensen die geen tijd of zin hebben voor zelf lood te gieten, kijk s naar deze advertentie;
De nieuwe coating van gardner bevalt mij heel goed, 't is wel geen zachte coating. Maar is een beetje zanderig qua gevoel. je moet de loden nadien wel echt bakken anders blijft de coating niet goed zitten. Een zachtere coating is die van Starbaits, is glad en blijft ook goed zitten zonder nabakken.
En voor de mensen die geen tijd of zin hebben voor zelf lood te gieten, kijk s naar deze advertentie;
Ik denk dat ik je ooit een mailtje stuurde maar er is geen in-line lood beschikbaar niet?
Jean-Pierre Ketelslegers
Aantal berichten : 351 Leeftijd : 71 Woonplaats : Diepenbeek Hobby’s : vissen en fietsen Registration date : 20-10-08
Onderwerp: Re: Zelf lood gieten. vr nov 20, 2009 6:47 am
Ed,
Waar kun je die coating bestellen ?
Arnaud Castel
Aantal berichten : 571 Leeftijd : 37 Woonplaats : Kortrijk Hobby’s : karpervissen, dj, uitgaan Registration date : 15-06-09
Onderwerp: Re: Zelf lood gieten. vr nov 20, 2009 5:42 pm
Je kan je lood toch ook verven of heb ik het mis?
Heb gehoord van iemand dat hij zijn gesmolten lood in van die stukken doet voor op een rikrak of van in die doppen giet van een sleutel om een wiel af te draaien. Raar vorm van lood, vierkant achtig.
van goethem wim
Aantal berichten : 102 Leeftijd : 45 Woonplaats : aalst Hobby’s : bollen draaien Registration date : 10-09-09
Onderwerp: Re: Zelf lood gieten. vr nov 20, 2009 7:39 pm
idd
mijn loden die ik giet worden onder gedompelt in zwarte hamerrit
en hang ze boven de pot om uit te druppen, meer hoeft da ni te zijn
grtz wim
Gast Gast
Onderwerp: Re: Zelf lood gieten. do dec 17, 2009 1:19 pm
Bernard schreef:
hallo bernard ziet er interesant uit en nie te ver van de deur is het mogelijk om zulke loden te gieten maar met het oog van de wartel 90° gedraaid ? grt tom
Pol Geens
Aantal berichten : 332 Leeftijd : 61 Woonplaats : aan de Kempische Meren Hobby’s : aan de waterkant Registration date : 21-06-08
Onderwerp: Re: Zelf lood gieten. ma dec 28, 2009 1:00 am
... @ Zors en anderen : Ik koop mijn coating in de UK.
In een vorig artikel gaf ik het lood een zandlaagje , nu een pvc-coating.
Werkwijze: Lood verwarmen met een verfbrander en dan onderdompelen in de pvc-coating , vervolgens verwarm ik het nogmaals en dompel een tweede keer . Dan ga ik de plakkende massa nog even naverwarmen om een mooi egale coating te bekomen en dan direct onderdompelen in koud water.
Onderwerp: Re: Zelf lood gieten. ma dec 28, 2009 10:18 am
Hallo Sunshine,
De site van tacklebox ken ik al langer. Goede service,snelle levering en veel op voorraad. Maar meestal net iets duurder dan de concurrent, maakt me niet zoveel uit want de goede dienstverlening vind ik veel belangrijker.Maar dit off-topic!
Maar de volgende site is ook goed,en levert coating in bulk, een liter, voor net geen 7 GBP;
En hij heeft ook filmpjes " loodmaken " en " boilies maken " op You Tube staan .
Veel succes , Sun.
Laatst aangepast door Zors op wo jan 06, 2010 5:33 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Samengevoegd...)
Jeffrey Benoot Admin
Aantal berichten : 1507 Leeftijd : 51 Woonplaats : Kortemark Hobby’s : Verse vis Registration date : 23-03-08
Onderwerp: Re: Zelf lood gieten. wo jan 06, 2010 7:52 pm
Leuke link Sun....
Grtzzzzzzzz
Gast Gast
Onderwerp: Re: Zelf lood gieten. vr maa 12, 2010 7:17 pm
iemand nog coating liggen??
Gast Gast
Onderwerp: Re: Zelf lood gieten. za maa 13, 2010 8:56 am
iemand die me aan inline´s kan helpen (flatpears) liefst met texterd coating .... (Dung Coating) of gravel maar de fijne ...
Gast Gast
Onderwerp: Re: Zelf lood gieten. za maa 13, 2010 10:53 am
Ik kreeg onlangs deze mail, zeker interessant! Ga er ook es op ingaan. De groene loden waar Manu over spreekt in de mail zijn ondertussen ook beschikbaar. Er zitten ook verschillende foto's van de loden bij de mails, als je die wil geef je maar even uw mailadres per pb en dan forward ik ze.
Hallo Bart,
De inline sleeves bestaan uit een zacht rubber waar de wartel inzit, en bovenaan een tube uit hard plastiek.
Het voordeel daar van is als je met zware leader of leadcore vist, kan je de tube eruit trekken waardoor er bij lijnbreuk het lood makkelijker van de leadcore komt.
Bij het vissen met het dropoff systeem kan de wartel met de draad makkelijk in het rubbertje onderaan gestoken worden zonder de draad te beschadigen.
Bij de foto's wordt de uitleg wat duidelijker.
Van coating kan je keizen uit camo bruin grof of glad.
Binnenkort ook camo groen grof of glad, de precieze datum weet in nog niet.
Voor de inlines is het 1.1 € stuk en vanaf 25 stuks gratis verzending.
De loden zijn uit stock leverbaar.
Vriendelijke groeten,
Pelgrims Manu Neerhof 4 8980 Beselare 0479.85.69.88
Gast Gast
Onderwerp: Re: Zelf lood gieten. za maa 13, 2010 11:50 am
Bart B schreef:
Ik kreeg onlangs deze mail, zeker interessant! Ga er ook es op ingaan. De groene loden waar Manu over spreekt in de mail zijn ondertussen ook beschikbaar. Er zitten ook verschillende foto's van de loden bij de mails, als je die wil geef je maar even uw mailadres per pb en dan forward ik ze.
Hallo Bart,
De inline sleeves bestaan uit een zacht rubber waar de wartel inzit, en bovenaan een tube uit hard plastiek.
Het voordeel daar van is als je met zware leader of leadcore vist, kan je de tube eruit trekken waardoor er bij lijnbreuk het lood makkelijker van de leadcore komt.
Bij het vissen met het dropoff systeem kan de wartel met de draad makkelijk in het rubbertje onderaan gestoken worden zonder de draad te beschadigen.
Bij de foto's wordt de uitleg wat duidelijker.
Van coating kan je keizen uit camo bruin grof of glad.
Binnenkort ook camo groen grof of glad, de precieze datum weet in nog niet.
Voor de inlines is het 1.1 € stuk en vanaf 25 stuks gratis verzending.
De loden zijn uit stock leverbaar.
Vriendelijke groeten,
Pelgrims Manu Neerhof 4 8980 Beselare 0479.85.69.88
enorm intresant Bart, bedankt!! het ziet er idd goe grief uit (heb foto´s gezien nu) echt knap en prijs is zeker te doen!!!
Gast Gast
Onderwerp: Re: Zelf lood gieten. za maa 13, 2010 11:53 am
staan fotot's hier op forum?
grtz
Gast Gast
Onderwerp: Re: Zelf lood gieten. za maa 13, 2010 11:57 am
nee, maar kan ze er opzeten (als bart dat niet erg vind??)
Gast Gast
Onderwerp: Re: Zelf lood gieten. za maa 13, 2010 12:00 pm
heb et gevonde hoor via kapaza
toch bedankt, lood ziet er idd netjes uit en scherpe prijs