Aantal berichten : 71 Leeftijd : 34 Woonplaats : Antwerp Hobby’s : Karpervissen, fotografie, muziek Registration date : 23-06-08
Onderwerp: Groats di mei 19, 2009 5:29 pm
Salooners,
Heeft iemand ervaring met 'groats'? Ik weet dat deze particle in de UK populair is. Is dit gewoon 'graan' zoals bij ons of zit hier een verschil in? En waar is dit te verkrijgen...
alvast merci
Robby Malfliet
Aantal berichten : 2753 Leeftijd : 48 Woonplaats : Haasdonk Hobby’s : Vissen, voetbal, Anglofiel... Registration date : 06-01-09
Onderwerp: Re: Groats di mei 19, 2009 5:46 pm
Ik ga nie rap vissen zonder een mengeling van kemp en groats.
Ik heb ze uit Engeland, waar ze inderdaad enorm populair zijn. Vooral op waters met enorme wiergroei... Mijne maat Simon die elk jaar ne keer of 2-3 naar mij komt om te vissen hier, brengt mij altijd ne voorraad mee.
Simpel te bereiden. Een emmer half vullen met het droog spul. Kokend water over gieten tot de emmer vol is, en dan een nachtje laten trekken (weg van de koude vloer!). Als ge goeie groats hebt dan krijgt hebt ge na een nachtje weken een melkpap-achtige substantie die onder water een enorme wolk afgeeft waar de karper gewoon zot van is!
Daar met een single tiger of 10mm boilie bovenop vissen en 't is kermis!
Dju toch... Eén van mijn "edges" dat hier zomaar op 't forum gegooid wordt...
Ben van de Linde
Aantal berichten : 91 Leeftijd : 49 Woonplaats : Mechelen Hobby’s : Vissen, hockey en de vrouwen Registration date : 27-06-08
Onderwerp: Re: Groats di mei 19, 2009 9:50 pm
Groats = gepelde haver
Is idd een zeer aantrekkelijk en snel (zie Robby) te bereiden partikel. Hierdoor zéér aangewezen voor meerdaagse sessies in het buitenland. Komt in de buurt van kempzaad omwille van zijn kleine vorm en bijgevolg het overbodig aanwezig zijn wanneer bijvoorbeeld 1kg uitgestrooid (1kg boilies voeren of 1kg gepelde haver dat scheelt een slok op de borrel in aantal aasjes). Verder valt het op door zijn witte kleur dewelke ook duidelijke aanwezig is bij goed en zorgvuldig klaargemaakt kempzaad (de kempzaad-klit ... hihihihi)
Bijkomend voordeel is dat het relatief onbekend en ongebruikt is op het continent alvast dat denk ik toch. Voor zij die van experimenteren houden moet ik nog meegeven dat deze partikel zich makkelijk en goed laat flavouren door bijvoorbeeld: te weken in kookwater boilies, water/slijm van tijgernoten, etc.
Maw zeker een partikel die het proberen waard is! Voor zij die kennis willen maken met deze partikel je kan hem verkrijgen bij www.maalderijroosens.be of zij helpen je zeker verder aan een verdeelpunt.
Mvgr
Ben van de Linde
PS: hopelijk vergeeft de Robby mij het verder uit de doeken doen van één van zijn geheimen ... sorry kerel ... op een ander forum had ik het wss nooit gedaan maar gelet op het niveau en behulpzaamheid van dit forum en zijn leden kon ik deze keer niet anders.
Tom Van den Eynde
Aantal berichten : 71 Leeftijd : 34 Woonplaats : Antwerp Hobby’s : Karpervissen, fotografie, muziek Registration date : 23-06-08
Onderwerp: Re: Groats wo mei 20, 2009 8:36 am
Merci Robby en Ben... Superinfo
Jeffrey Benoot Admin
Aantal berichten : 1507 Leeftijd : 51 Woonplaats : Kortemark Hobby’s : Verse vis Registration date : 23-03-08
Onderwerp: Re: Groats wo mei 20, 2009 10:38 am
Robby Malfliet schreef:
Daar met een single tiger of 10mm boilie bovenop vissen en 't is kermis!
Dju toch... Eén van mijn "edges" dat hier zomaar op 't forum gegooid wordt...
Robby, ge zijt een goed mens....
Grtzzzzzzzz
Robby Malfliet
Aantal berichten : 2753 Leeftijd : 48 Woonplaats : Haasdonk Hobby’s : Vissen, voetbal, Anglofiel... Registration date : 06-01-09
Onderwerp: Re: Groats wo mei 20, 2009 4:49 pm
Er zijn wel een paar mensen die daar anders over denken ze Zors, maar ge kunt nie voor alleman ne goeie zijn hé! En ik lig daar nie wakker van ook.
Geeft niks Ben jong. Had ik het geheim willen houden dan had ik nie gereageerd op zijn post hé.
En inderdaad, dit is een forum waar de geheimhouding een stuk lager ligt, maar het niveau van de leden een stuk hoger dan op andere fora ook. En dan zegt ge toch al rap ies ietske meer hé.
christoph segers
Aantal berichten : 514 Leeftijd : 44 Woonplaats : liedekerke Hobby’s : karper en meervalvissen Registration date : 02-05-08
Onderwerp: Re: Groats wo mei 20, 2009 5:39 pm
Robby Malfliet schreef:
Er zijn wel een paar mensen die daar anders over denken ze Zors, maar ge kunt nie voor alleman ne goeie zijn hé! En ik lig daar nie wakker van ook.
Geeft niks Ben jong. Had ik het geheim willen houden dan had ik nie gereageerd op zijn post hé.
En inderdaad, dit is een forum waar de geheimhouding een stuk lager ligt, maar het niveau van de leden een stuk hoger dan op andere fora ook. En dan zegt ge toch al rap ies ietske meer hé.
Amen even off topic , dit is hier een goed forum met weinig geheimhouding en dat mag toch ook eens vermeld worden
Gast Gast
Onderwerp: Re: Groats wo mei 20, 2009 7:38 pm
is wel leuk om e lezen dat er toch mensen zijn die het forum goed vinden!! is motiverend voor de toekomst (thx gasten)
Gast Gast
Onderwerp: Re: Groats do mei 21, 2009 2:03 am
Hi,
Robby Malfliet schreef:
En inderdaad, dit is een forum waar de geheimhouding een stuk lager ligt, maar het niveau van de leden een stuk hoger dan op andere fora ook.
Van een compliment naar dit forum toe gesproken ! ! ! En dik verdiend ook: een dikke pluim voor alle betrokkenen !
Cheers,
Michel
Gast Gast
Onderwerp: Re: Groats vr mei 22, 2009 8:30 am
Haver heeft als vogelvoeding een zeer goede naam. Een uitstekend zetmeel, eiwit- en vetrijk product. Bovendien is het ook licht verteerbaar. Haver is een algemeen verbreid gewas. Zelfs in koele, regenachtige streken gedijd haver goed en geeft oogstzekerheid.
De ons bekende haver is afkomstig van de wilde of onkruidhaver. Haver kan bijna op elke grondsoort worden verbouwd, mits de watervoorziening verzekerd is. Bij het oogsten van haver wordt meestal niet gewacht op de volrijpheid. De tere haverpluimen zouden tijdens het oogsten veel zaad verliezen. Om dit te voorkomen wordt er geoogst tijdens de ’geelrijpheid’ en men laat dan het gewas narijpen. Haverrassen worden naar kleur onderscheiden, er is namelijk witte, gele en zwarte haver. Zwarte haver wordt zelden verbouwd, alleen in streken met arme grond. Haver is van nature nogal kafrijk, soms bedraagt dat wel 30%, hetgeen het geval is bij zwarte haver, waarvan de korrel klein en dun is. Haver wordt meestal ’gebeukt’, dit is een bewerking waarbij slecht gedorste korrels van lange kafnaalden wordt ontdaan. Het wordt dan ’gepunte’ haver genoemd. Wanneer gepunte haver onder stalen walsen wordt geplet dan spreekt men van ’geplette’ haver. Door de haver van het kaf te ontdoen, krijgt men ’gepelde’ haver. Daarna kan het gebroken worden. Een speciale behandeling kan de haver ontbitteren b.v. voor de productie van havermout. Havermout is een echt ’volkoren’ product, doordat de zemel en kiem grotendeels behouden blijven. In vogelvoer wordt ’gepunte’ haver en ’gepelde’ haver gebruikt. Daar ’gebroken gepelde’ haver zeer gevoelig is voor ongedierte (mijt) wordt het zelden in mengsels gebruikt. In mengsels voor grasparkieten, grote parkieten en papegaaiachtige wordt gepunte en gepelde haver gebruikt. Ook in de zaadsamenstellingen voor kanaries en tropen mengt men gepelde haver. Haver wordt graag opgenomen en vlot aan de nestjongen gevoerd. Het voeren van haver moet echter niet overdreven worden, vervetting van de vogels kan soms het gevolg zijn. Zeker oppassen bij oudervogels!
Haver heeft een gunstig aminozurenpatroon met een hoog percentage leucine 7% en arginine 6,5% in het eiwit. Haver is arm aan lysine. Tevens bevat gepelde haver veel vitamine K, E en B1, B2 en B6, kobalt,kalium, calcium, ijzer, magnesium, silicium, zink, mangaan en fosfor. Daarbij ook nog saponinen en kiezelzuur. Haver bevat tevens aanzienlijke hoeveelheden antioxidanten. Meestal wordt haver gebroken verstrekt. Toch verdient het aanbeveling het in de rui- en wintertijd ongebroken te geven. De vogel heeft dan een mooie bezigheid bij het ontbolsteren en het versterkt bovendien het snaveltje. Veel kwekers voeren haver in geweekte vorm, vooral bij parkieten. Het zaad wordt maximum 8 uren in de water gezet, bij voorkeur lauw-warm water. Het water, zeker bij warm weer, regelmatig verversen. De vogels eten het graag. Men kan de haver ook laten kiemen: eerst een 8-tal uren laten weken, goed spoelen en dan op een warme plaats laten kiemen (kiemt na ongeveer 48 uren).
hier even wat meer uitleg over de voedingswaarde van haver/groats (bron BirdWeb)
Joris Daelemans
Aantal berichten : 75 Leeftijd : 42 Woonplaats : Breendonk Hobby’s : Karpervissen Registration date : 20-05-08
Onderwerp: Re: Groats vr mei 22, 2009 8:50 am
kan men dit in een boerenbond kopen ofzo? grts
Gast Gast
Onderwerp: Re: Groats vr mei 22, 2009 9:01 am
informeer je hier is http://www.maalderijroosens.be/ (link van Ben) heel intresant trouwens!! denk zelf da ge het daar ook kunt kopen ...
Robby Malfliet
Onderwerp: Re: Groats vr mei 22, 2009 4:15 pm
Voor de mensen die nie aan het spul aan geraken of die te lui zijn om het te prepareren...
De "White Haze" flessen van CC Moore bestaan voor een groot deel uit groats...
Maar ik zeg er direct bij dat ik voor de prijs van 2 flessen "White Haze" bijna 25kg droog spul uit Engeland heb...
Tom Van den Eynde
Onderwerp: Re: Groats vr mei 22, 2009 4:26 pm
Blackwater schreef:
informeer je hier is http://www.maalderijroosens.be/ (link van Ben) heel intresant trouwens!! denk zelf da ge het daar ook kunt kopen ...
Heb is een mailke gestuurd naar hen en volgens hen kan je als particulier niet rechtstreeks bij hen kopen maar enkel bij een verdeler. Als je zegt in welke buurt je woont laten ze je het dichtste verdeelpunt weten.
mvg
Robby Malfliet
Onderwerp: Re: Groats vr mei 22, 2009 4:58 pm
Groeninghe is misschien ook wel ies de moeite om te contacteren...
Gast Gast
Onderwerp: Re: Groats zo mei 24, 2009 11:07 am
ik denk da gepelde haver ook gewoon in de supermarkt ligt maar dan als havermout. Ik at dit vroeger veel en gebruikte het ook geregeld op de karper. En is inderdaad zo'n wit wolkend pappig goedje wada ze zot van zijn.
grtzzzzz
Gast Gast
Onderwerp: Re: Groats zo mei 24, 2009 11:34 pm
Hoelang blijft dit goed eens geweekt in water? Verzuurd dit snel??
grtz
Gast Gast
Onderwerp: Re: Groats ma mei 25, 2009 7:11 am
bij warmer weer gaan particels vluger verzuiren!! maar de eerst 2 a 3 dagen na het berijden kun je ze nog gebruiken, om te voeren geen probleem.
je gaat het verschil wel ruiken, tussen slechte verzuirde particels en goeie nog the gebruiken particels ...
pascal waltenier
Aantal berichten : 445 Leeftijd : 44 Woonplaats : welle Hobby’s : vissen Registration date : 16-12-08
Onderwerp: Re: Groats do mei 28, 2009 9:52 am
Het scheelt al een pak als je ze invriest voordat je vertrekt in mayonaise emmers , je wint dan toch wel een 2 a 3 dagen dat het boeltje ontdooit
Dus net voor vertrek , uit de vriezer en weg
Wel een nadeel is dat door invriezen ze wat uitzetten en soms de korrels al een opengevrozen structuur krijgen
Beelens Pascal
Aantal berichten : 611 Leeftijd : 60 Woonplaats : GERAARDBSERGEN Hobby’s : Karpervisken-Multicatch Registration date : 20-08-08
Onderwerp: Re: Groats ma sep 07, 2009 6:33 pm
sie,hier ga ik nekeer op zoek naar(groats) en isj proberen...bedankt veu de info,mannen!! by the way....niemand da weet,waar in de geburen van oost-flanders te vinden,please? grtzzzz.
Gast Gast
Onderwerp: Re: Groats ma sep 07, 2009 6:35 pm
groats is gepelde haver makker, dus vind ge overal waar ge je kemp of mais koopt ..
Beelens Pascal
Aantal berichten : 611 Leeftijd : 60 Woonplaats : GERAARDBSERGEN Hobby’s : Karpervisken-Multicatch Registration date : 20-08-08
Onderwerp: Re: Groats ma sep 07, 2009 6:41 pm
Blackwater schreef:
groats is gepelde haver makker, dus vind ge overal waar ge je kemp of mais koopt ..
aha,thanx mate kga isj zien bij aveve... grtzzz
Davy Pissoort
Aantal berichten : 35 Leeftijd : 46 Woonplaats : Haaltert Hobby’s : Karpervissen Registration date : 10-06-08
Onderwerp: Re: Groats di sep 08, 2009 3:56 pm
En wat vinden jullie dan een goed aas om over zo'n bed groats te vissen: nepmais, pop-up boilie, standaardboilie? Wanneer zouden jullie wat kiezen?
vanderzanden wim
Aantal berichten : 384 Leeftijd : 43 Woonplaats : Geel Hobby’s : Vissen Registration date : 15-06-08
Onderwerp: Re: Groats di sep 08, 2009 4:03 pm
Ik gebruik het nogal veel samen met tijgers of met zoete mais en dan een nep maiske op de hair. Werkt zeer goed instant. Vooral van wege de witte wolk die in het water verschijnt als je het voert.
Gast Gast
Onderwerp: Re: Groats di sep 08, 2009 4:08 pm
ik zou een mix gebruiken, mais, sweet corn, hemp en nog andere kleine zaden. zou dit gebruiken op de iets minder witvis gevoelige waters. in combo met zowel boillies als echte mais/sweet corn (zoete mais) of nep mais ...