De vijfde dag...Het is weer bakken vandaag...een mens slaapt al minder door extra allert te zijn, en als je er per nacht nog een keer of twee uit het nest moet, heb je vlug slaap tekort! Slapen overdag lukt ook al niet want er is altijd wel iemand aan onze tent te vinden, toffe gozers allemaal hoor. Ik leer er enkele Engelsen kennen, een ervan zit er samen met zijn vrouw, beiden op pensioen en hij vist al zo'n 25jaar of langer op karper. Dan heeft hij nog eens zo'n mentaliteit dat hij geen boten wil gebruiken om zijn lijnen uit te varen en zijn vissen te drillen, daar heb ik niks op tegen, het is zowat typisch voor die Engelse, maar dan zoek je uw geluk beter op een ander water, is toch mijn gedacht, maar het was een toffe peer die Tony, hij kon wel iets vertellen over het vissen, zoiets is zeker...
We hadden dan nog Engelsman David die ter plaatse instaat voor de visserij, hij regelt zowat alles, hij haalt de lege accu's op om te laden en gaat om brood, brengt vervroren flessen water om de boel wat koel te houden(wij hebben gelukkig onze frigo op gas mee)...een aardsengel als je het mij vraagt!! Karpervissen heeft hij weinig intresse in, maar wel voor vliegvissen! Super vind ik dat allemaal, en hij weet ons voor uren bezig te houden....
Vlnr Zors, David en Tony...Maar we dwalen af....terug naar het vissen want er is vandaag vroeg actie te bespeuren...
16h00 spiegeltje op tijgernoot,
16h30 zelfde hengel, spiegeltje. Om 18h45 ook op die tijgernoot-stok een runneke maar lost onder de top.
Er was dus blijkbaar een school van die kleinere vissen neergestreken op mijn stek, ik probeer mijn aas toch wat aan te passen en voer op die stok geen enkele noot meer bij, enkel wat bollen...je weet maar nooit!
Omstreeks
00h20 weer één enkele bliep...typisch voor de grotere vissen, ik vang m'n derde dertiger op 15kg500!
De zesde dag...De rest van de nacht was het stil gebleven...onverwachts krijg ik om
09h15 een run, weeral op die tijgernoot weet ik een knol te vangen...wat ook typisch is, die kleinere prut geven me wel een run terwijl de grotere enkel één bliepje laten horen...over dressuur gesproken dus...!
We hebben nieuwe buren gekregen, jonge Franse snuiters die blijkbaar op BB niet aan hun proefstuk toe zijn, ze instaleren zich zeer vlot en weten van aanpakken, in een mum van tijd staat hun kamp op en zitten ze op het water...ze plaatsen enkele markers en starten met het uitvaren van de lijnen...met een blik van "
ik zal u hier eens tonen hoe het moet" plaatsen ze lijn per lijn vakkundig tussen de markers. En dan komt het, een salvo van voer vind de weg naar de bodem, man man man waar is dat voor nodig? Niet eens navragen hoe de vangsten zijn, hoe de vissen azen...nee, voeren en vissen! Zo moet het!Op mijn hengel die dicht tegen hun stek aanligt, krijg ik voor de rest van de sessie geen tik meer op...zonde van de energie....en net op die stek had ik al m'n dertigers vandaan geplukt!
Tegen
18h00 krijg ik een runneke, tijgernoot=kleine vis! De buren hebben het gezien, een greins op hun smoel laat me weten dat zij niet voor zulke vissen naar hier gekomen zijn, ik begin precies nog schrik te krijgen...ik zie mezelf zo naar huis gevist worden(ahum ahum)...
Wat later op de avond komt er weer een onweer aangewaaid, maar nu zijn we niet gespaard van gedonder en bliksem, ook de regen valt met bakken uit de lucht...dat hebben we nodig! Dat het de boel maar goed afkoelt...want ik heb zin in vis...verse vis!!
Om
00h20 krijg ik op mijn eigen kant-stok een flauw runneke...ik had die stek al lichtjes opgegeven, maar wel de gehele week blijven voeren, katvis kuist toch de stek wel op hoor....ik lag vlak bij de boei die aanduid waar het reservaat begint...ik dacht nog, een run, zal wel pruts zijn...5min later voel ik dat de vis scheppens-klaar is en steek mijn hoofdlampje aan...dan zie ik daar een muil tevoorschijn komen waar met het gemak een tennisbal in past...ik schep in één vlotte beweging mijn nieuwe pb op 22kg800....
We horen ondertussen wat kabaal bij de buren ook, een enorm lange fluiter doet vermoeden dat ze aan het buurten zijn bij enkele vrienden een stek verderop...en dat gaat zo een hele nacht verder...blijf dan thuis hé mannen, bij uw stokken blijven is de boodschap, zoniet, draai ze in! Das toch mijn mening, je kan achtergelaten stokken nooit goed praten....
En ze drillen dan nog eens al hun vissen vanop de kant ook, daar is BB veels te ondiep voor, zeker als je de lijnen zo'n afstand uitgevaren hebt...jaja die Franse gozers gaan het me wel eens tonen ja...
Ik kan amper de slaap vatten, ik zit vol energie en ben super-allert! Rond
04h00 krijg ik één bliepje...wat later kan ik m'n net onder een 17kg500 spiegel schuiven...heerlijk!!
De zevende dag...De laatste volle dag...ik loop de gehele dag op wolken, Nancy ook en een nieuwe pb moet gevierd worden...niet?
De buren horen we niet...die slapen een hele dag door, niet te doen zeg...ik spendeer de dag zoals gewoonlijk, op het water werken voor de vis, aas verversen, soms meerdere keren per dag, elke bliep krijgt zijn aandacht en ga ik gaan checken, de laatste dagen krijg ik behoorlijk wat last van katvis, je kan uw haakaas wel beschermen maar die beesten kunnen zich nog steeds haken, meestal krijg je ook niet meer dan één bliepje...controleren is dus de boodschap...
Haakaas beschermen tegen katvis...Katvissen kunnen er een zooitje van maken...We gaan stilletjes aan de laatste nacht in, ik hoop stilletjes op een schone afsluiter...niets is minder waar, ik kan slechts de laatste morgen, rond
08h00, tijdens het opruimen, een spiegel vangen van 10kg500....een minder schone afsluiter....
Nawoord...Ik denk niet dat er onder dergelijke omstanigheden, meer uit te halen was, die hitte had de vissen duidelijk op non-actief gezet. Ook is het zeer duidelijk te merken dat er steeds meer en meer dressuur op het water komt, Bellebouche staat dan ook al enkele jaren onder enorme druk... Doch is het een water die nog steeds de moeite is om er heen te gaan, je kan er zeker nog super-sessie's halen, is wat te zien in welke periode en welke stek je zit!
Ik durf ook wel zeggen dat het geen superschone vissen zijn, zeker niet voor de tijd van het jaar, velen hebben van die ingevallen buiken, en ook lijken ze allemaal wreed op elkaar, zwak beschubde spiegels...maar dat er mooiere vissen rondzwemmen is ook zeker waar, je moet gewoon nog het geluk hebben ze te vangen!!
Kwa aas en rigs doe ik ook niet echt moeilijk, ik gebruikte als rig een gecoate braid van PB, waar ik een stuk van stripte om een soepel gedeelte rond mijn haak te hebben, haakjes waren ook niet groter dan een 6... Velen kunnen denken dat EFB-bollen het best gaan vangen, niets is minder waar, ik heb op EFB geen staart gevangen!! Niet dat ik twijfel aan Pascal zijn aas hoor, verre van, maar ze lieten het die week afweten...ik heb al mijn vissen gevangen op tijgernoten en mijn eigen gedraaide bol zelfvertrouwen....dat heeft me nog eens zoveel voldoening...
Ik ga het hier bij laten, hopelijk vonden de mensen die het gelezen hebben , wat intressant...en als er vragen zijn...shoot!