Hier zijn we dan met het onvervalste "Bellebouche- sessieverslag"...
Niet zozeer een mega-super sessie, maar voor de mensen die er wel intresse in hebben plant ik het hier toch maar neer...
Zet u op uw gemak en veel leesplezier....Wie kent er ondertussen Bellebouche niet, 100ha groot, een bestand om u tegen te zeggen...als je wat geluk hebt kun je er nog steeds supersessie's meemaken! Velen denken dat je het moet hebben van
superstek 00, maar daar heb ik toch wel mijn twijfels over! Ook op andere stekken kan je aardig uw visje vangen, maar dat die topstek nog steeds op het verlanglijstje staat van vele carpisten is duidelijk, het is en blijft een van de betere stekken! En als je dan eens een aanbod krijgt om die stek te bevissen, wat doe je daar dan mee...? Met beide handen aannemen want je hebt daar amper kans toe, de stek staat nu al volgeboekt tot eind volgend jaar!
Zo kregen wij, m'n vriendin Nancy en ik, ook plots die unieke kans om ons te settelen op 00, vismaat Peter kreeg het aanbod van Pascal maar kon die periode zelf niet, en schoof op die manier het aanbod naar mijn kant...waarvoor dank mate!!
De eerste dag....het vertrek.Normaal was het voorzien dat we maar op zondag 27/07 zouden vertrekken, ik kreeg echter een sms van Pascal Praet, die er dat moment aan het vissen was, dat stek 00 één dag eerder zou vrij komen. Geen probleem dacht ik bij mezelf, en zodoende vertrokken we op zaterdag 26/07...om 01h00 's nachts de wekker gezet, om tegen 02h00 te vertekken leek ons een goed plan, en het lukte nog voortreffelijk ook. Vreemd dat een mens voor dergelijke trips wel vroeg uit zijn bed geraakt, vraag het me om zo vroeg op te staan om te gaan werken, en ik zal me gegarandeerd overslapen...nu was het anders, ik kon zelfs de slaap niet vatten, geen enkele uur heb ik kunnen rusten. De spanning zal wel de reden zijn, ik was zelden zo nerveus om naar La Douce France te vertrekken...maar dat we het zien zitten is wel een feit, zoveel is zeker!
De doorreis verloopt prima, wat gesukkel in Parijs door de regen, wat zeg ik, water-gieten!! Je kon amper de witte lijnen op de weg zien, en op die manier in het holst van de nacht, achter een zwaar geladen truck rijden...we waren blij dat we uit Parijs waren! Verder nog wat weinig file maar voor de rest...heerlijk bollen op de franse wegen!
Omstreeks 09h30 reden we het terrein van Bellebouche op en kon ik voor het eerst het water aanschouwen...ik kon m'n kippevel-gevoel amper onderdrukken! Een eindje verderop trof ik Pascal met zijn trawanten aan,
"stek 00 loopt super, je gaat de week van uw leven beleven" vertelde hij me nog...ik zie het al zitten en die mannen van de topstek kunnen niet snel genoeg hun boeltje pakken en opkrassen.
Zo onbeleefd ben ik uiteraard niet en laat die vriendelijke vlamingen op het gemak hun boel inpakken, maar ze hebben precies weinig haast, pas tegen 12h30 kunnen we de stek officieel overnemen...tijd om er in te vliegen, en in een mum van tijd is alles uitgeladen en tot aan de stek gebracht...het kampement kan worden opgesteld!
Pas tegen 17h00 liggen al m'n hengels vangens-klaar in m'n buzzerbars. Het genieten kan beginnen, het weer is al mee, lekker zonnig met wat bewolking. In het eerste uur zien we al een slang voorbij zwemmen onder m'n stokken door, ach zolang ze maar in het water blijven...
Tegen
18h45 krijg ik al mijn eerste run! M'n tijgernoot hengel tegen het lelieveld, zo vroeg had ik het niet verwacht maar zonder aarzelen spring ik de boot in en ga naar de vis toe...het was meteen duidelijk, m'n eerste BB-vis is en knol! Normaal gaan die niet op de foto maar een eerste vis op een voor mij nieuw water krijgt toch de eer om op de gevoelige plaat te komen...
Rond
20h15 vang ik m'n tweede vis, ook op een tijgernootje en opnieuw in de vorm van een spiegel-knol...ik onthaak het visje in de boot en kan op die manier mijn lijn meteen op de goeie plek terug leggen...
De tweede dag...Ik had vanacht geen vis meer gezien, toch waren er twee van mijn lijnen vastgezwommen in de lelievelden, en ik had er geen bliep van gehoord! Ik zal toch proberen wat gevoeliger te vissen, want niet echt makkelijk is op zo'n afstand, maar als ik bv de bocht uit de lijn kan krijgen zal ik toch wat scherper vissen denk ik. Alsook want minder spanning op mijn draad zal er voor zorgen dat ik een betere registratie zal hebben, velen denken andersom en draaien hun lijnen snaarstrak, mis dus! Geloof me vrij...
Ondertussen is het warm aan het worden, al is dat nog zacht uitgedrukt, heet is beter! Pffff als het zo door gaat gaan we nog bakken deze week.
Die tigers slaan blijkbaar wel aan en lag voor de avond dan ook drie van m'n 4 hengels in met tijgernoten.
20h00 M'n eerste run, een klein schubje op een tijgernoot.
20h30 gaat de tweede lopen, spiegel in knol-formaat aan m'n tijgernoot.
21h20 opnieuw een tijgernoot, maar deze keer een mooie verassing, ik vang een koi, weliswaar 'n kleiner formaat maar het fototoestel kan nog eens gebruikt worden...
De rest van de nacht krijg ik nog drie aanbeten, twee daarvan leveren me nog twee knollen op, één knolleke lost onder de top...
De derde dag...Eerlijk gezegd begin ik me al wat zorgen te maken, ik zit dan wel in de vis maar het formaat slaat wel wat tegen. De extreme hitte zal wel aan de oorzaak liggen denk ik, dat was het enigste die roet in ons eten kon gooien vertelde Pascal ons nog! Enorm warm levert wel nog vis op maar die grotere mag je vergeten...
Onze Engelse buurman denkt er net hetzelfde over en verkast naar stek 18. Ik sta in twijfel, je zit dan wel op die topstek maar als de vis niet mee wil. Nergens op het water komt er betere vis op de kant, slechts één Fransman slaagt erin om een 20kg+ te vangen, samen met een 19kg+....de rest blankt of vangt wippers...
Opgeven staat uiteraard niet in m'n woordenboek en verander van tactiek, de stek waar ik met tijgernoten goed aan het vangen was, had ik al met mijn eigen bollen aangevoerd, dat kon ik dus wel eens uittesten wat het al zou geven. Ik liet slechts één hengel nog op tijgers liggen, de rest op bollen!
Het weer is ondertussen aan het veranderen, het is nog steeds broeiend heet maar er komt een stevige bries opzetten, de wolken komen wat aanschuiven en aan de kleur te zien kunnen we wel wat onweer verwachten, eerlijk gezegd wil ik niet liever! Niet veel later valt het met bakken uit de lucht, als dit nu geen zuurstof-bom is op het ondiepe water, dan weet ik het ook niet meer... Van een echt onweer is geen sprake en we zien het zo langs ons voorbij waaien, maar het zal wel deugd gedaan hebben, daar ben ik zeker van!
Kort na de regenvlaag de stilte...en op m'n rechtse stok één enkele bliep...om
23h00 spring ik mijn boot in en weet een kwartier later mijn eerste dertiger van de sessie te netten op 16kg900!
Dit is al een leuke opsteker en ben vol van verwachting voor de komende nacht...om
05h00 vang ik nog een spiegel van 10kg op een tijgernootje...
De vierde dag...We zijn ondertussen al dinsdag 29/07, wat gaat de tijd hier snel zeg, en warm, het kleine plets-buitje van gisteren heeft het water dus maar amper doen afkoelen! Maar ik ben in opperbeste stemming, nog niet veel goeie vissen gevangen maar die ene dertiger maakt voorlopig veel goed en ik voel dat er meer in zit. Je mag je hier ook niet van de moeite ontdoen om lijnen uit te varen, het is constant op het water, op en af, en in die hitte valt dat niet altijd mee, maar alles moet er voor de komende nacht piekfijn bij liggen. De spanning is dan ook te snijden en de verwachtingen voor de nacht zijn heel hoog...we kunnen amper de slaap vatten, moe zijn we wel, maar je moet allert zijn...om
01h30 vang ik mijn eerste spiegel van de nacht op 10kg800...
Omstreeks
04h45 krijg ik één enkele bliep op een van mijn stokken, niet twijfelen, ik geef er nog een nutteloze mep op en stap in de boot, om een 20min later terug te komen met een spiegel van 16kg600...yes!! M'n tweede dertiger van de sessie!