Onderwerp: Kanaal Schoten-Dessel za jun 28, 2008 5:10 pm
In de begin jeren 90 heb ik daar wat gevist (en gevangen) maar heb er nooit echt doorgezet. Nu was mijn vraag weet er iemand hier wat meer over .... Ik weet dat het ook per stuk (tussen sluizen) wat anders is, waar ben je het best??
Den ingang van deze vaart (dat in verbinding staat met het VK). Dus ik denk dat er wel eens van die beren, van het VK op deze vaart terecht komen?
Ben van de Linde
Aantal berichten : 91 Leeftijd : 49 Woonplaats : Mechelen Hobby’s : Vissen, hockey en de vrouwen Registration date : 27-06-08
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel za jun 28, 2008 9:21 pm
Hey Tommy,
Een pracht van een kanaal doet heel hard denken aan KK echter veel minder druk en bijgevolg voor mijn beleving véél mooier.
2 seizoenen terug hebben we daar met een paar man eens socialsessie gedaan in het voorjaar (mand april). We hebben eerst met z'n 3en verspreid gezeten over een vrij lang stuk monotoomkanaal op één van de eerste sluis stukken (iets voor Brecht). Met monotoom bedoel ik geen verbredingen of kleine haventjes. Hier hebben we trouwens 's morgens bij het klaren van de dag een jong hertje zien verdrinken van uitputting in het kanaal. De door ons gebelde pompiers waren jammer genoeg 5 min te laat ter plaatse .
Het volgende stuk van diezelfde sessie hebben we met 2 man gevist een beetje verder door in het haventje aan een café toen genaamd "Trappeke Op". Wij dachten dat het een rustig fietscafé was langs het kanaalpad ... groot was dan ook onze verbazing toen er op zaterdag vollenbak house muziek rond de orenvloog. Prachtige stek met mooie aantrekkelijke spots ... het rook er gewoon naar karper. Jammer genoeg enkel maar brasems gevangen.
Jou laatste foto is trouwens denk ik er eentje van de grote kom in Sint-Lenaerts-Brecht. Vrij druk bevist stukje daar ivgl met de rest alé toen althans. Samengevat wij hebben er niets kunnen vangen. Maar de geruchten die ik hoor wijzen er toch op dat er ondertussen wel "betere" vissen gevangen worden. Nog geen KK bakken maar toch niet mis. Omwille van de afstand en andere vis"prioriteiten" ben ik er sindsdien nooit meer gaan vissen ... wat op zich wel jammer is want het is er echt héél mooi. En geloof me ik zeg dat niet snel want ik haat eigenlijk kanaalvissen.
Wij hebben toen buiten een paar brasems niets kunnen vangen ... mogelijk omdat we iets te vroeg onze kans gewaagd hebben ... misschien omdat we niet kunnen vissen. Maar laten we het maar op het eerste houden.
Groetjes
Ben van de Linde
PS: jou maat Dodgedan heeft er naar ik mij kan herinnerer recent geweest en met succes als ik mij niet vergis
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel za jun 28, 2008 9:35 pm
Bekend kanaal voor mij, heb er in mijn jeugd uren versleten, maar dan helemaal aan de andere kant, in Schoten zelf. Die laatste foto is dat de kom aan de ophaalbrug richting Postel ? Aab hotel/Poster ter Heyde ? Heb daar ook geregeld gevist, ik zat nl veel op die camping 200m verder over die brug ? Mijn zwaarste daar en dan spreek ik van 15 jaar geleden was 16 kg spiegel. Wijlen " de Knik" ( toen kandidaat voor nieuw BR te worden ) was een vis vandaar, jammer dat een voorslag zijn einde betekende. Dacht dat er momenteel een hvr ( hengelvangstregistratie) loopt op dit kanaal om in de toekomst skp's op uit te voeren.
Grts Gino
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel za jun 28, 2008 9:37 pm
Zoals ik al zij heb ik er in het verleden een paar maal gevist (en gevangen) niet groots maar wel een paar heel mooie spiegels (6 a 7kg toen).
Ik weet dat Dan er heeft gevist (waar is niet echt van belang) en hij vong deze daar op 17kg.
Ik denk persoonlijk wel dat hier vrij sjieke vissen te vangen zijn. Kweet ook dat ik in mijn KK tijd iemand kende (Raf Van Opstal) de broer van onze Jerry hier er ook enkele (of toch zeker ééne vis) leuke vissen heeft gevangen. Ik weet dat er niet zo veel gevist word, en zou er mss wel is een poging willen wagen. Omdat ik wel graag op een kanaal vis ....
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel za jun 28, 2008 10:46 pm
Idd Tommy , hij heeft er wel wat mooie vissen gevangen . Is een knap water waar je tenminste nog rustig je ding kan doen .
De Poorter David
Aantal berichten : 69 Leeftijd : 46 Woonplaats : Niel Hobby’s : pc,vissen en kindjes Registration date : 28-03-08
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel za jun 28, 2008 10:51 pm
ziet er inderdaad een rustig waterke uit
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel do jul 31, 2008 10:44 am
GinGino schreef:
Dacht dat er momenteel een hvr ( hengelvangstregistratie) loopt op dit kanaal om in de toekomst skp's op uit te voeren.
Grts Gino
Idd ik ben hier momenteel bezig een spiegelkarperproject op poten te zetten. Normaal gesproken lever ik binnen 2 weken mijn dossier in zodat dit in september besproken kan worden door de PVC, hopelijk met een positief antwoord. Dus als er nog mensen vangst/blankgegevens hebben op eender welk stuk -> ze zijn nog welkom eh!!!
Het is idd op de meeste stukken een prachtig kanaal. De echte beren zitten er dus wel niet. Hier en daar een 30er en als je echt veel geluk hebt een 40er, maar wat is er nu mooier dan lekker rustig in de mooie natuur uw ding doen. Probleem is echter wel dat het veel uren kloppen is voor vis!!! Zeker de laatste jaren. Maar ja, dat heb je op het KK ofzo ook. Hoewel ik daar beter vang dan bij ons opt kanaal.
grtz
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel do jul 31, 2008 5:08 pm
De vissen zullen wel groeien en mischien dat er nu terug al een beter bestand zit maar een jaar of 3 terug was het bestand niet echt zwaar te noemen aangezien de voornaamste vissen dood of gestolen waren. Spijtig wel want het is een zeer knap kanaal waar je lekker in de natuur kan genieten in alle rust en stilte.
Dat het dun bezit is speelt in ons voordeel maar dan kost het wel wat tijd voor de kleinere vissen wat in gewicht toenemen natuurlijk.
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel vr aug 01, 2008 5:28 pm
Mooi van je Kristof dat je daar een spiegelkarperproject op poten zet ! Ik heb er nog niet gevist , maar ik wil je er toch voor bedanken !
Mvg waldo
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel ma aug 04, 2008 10:02 am
@ Danny -> vroeger was dit in ons voordeel dat er een lage bezetting zat. Nu is het gewoon niet meer leuk. 10nachten blanken voor 1 viske ofzo. En tis ni da er dressuur heerst dus ja, dat zegt meer dan genoeg over het bestand eh. Dan kun je al net zo goed opt KK gon visse. Daar blank ik veel minder voor meer vissen.
Thx Waldo. Het is een heel werkje om zoiets op poten te zetten, maar ben er zeker van dat we er nog vele jaren plezier aan gaan beleven ook.
grtz
Kristof
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel ma aug 04, 2008 10:08 am
hoedje af voor het werk Kristof
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel vr aug 08, 2008 1:24 pm
Thx Tommy, klas het just pas. Mercikes.
grtz
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel do aug 14, 2008 1:55 pm
Has many people been fishing schoten-dessel recently?
I hope no more dead fish were found
I should do a few nights on dessel when I come back in October. hopefully will be over for 6 or 7 nights this time, my longest session in Belgium so far.
off topic I know good luck to you all . I'm off to France this Saturday, going to do a few nights on the Seine, not fished the seine before.
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel do aug 14, 2008 1:58 pm
I think the dead fish spell is in the past now, but not realy sure about this though.
Have a good one Dan on the river
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel do aug 14, 2008 2:05 pm
very good to hear. Thanks
Pol Geens
Aantal berichten : 332 Leeftijd : 61 Woonplaats : aan de Kempische Meren Hobby’s : aan de waterkant Registration date : 21-06-08
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel zo maa 15, 2009 2:29 pm
... Hoi Kristof :
Heb je al meer informatie gehoord i.v.m. baggerwerken op het Kanaal Dessel-Schoten ? Ik heb duchtige geruchten opgevangen dat men dit kanaal dringend wil dieper maken , elk van de grotere vrachtschepen vaart constant met zijn buik over de bodem .
Men zou hier nog niet aan begonnen zijn omdat het project één groot nadeel heeft , nl. ze moeten alle slib voor verwerking naar een speciaal stort vervoeren , en dit kostenplaatje houdt het tegen ?!
Ik heb zelfs senario's gehoord ( geruchten Dienst Scheepvaart ), om het slib naar de grote Sibelco-put te vervoeren en hierin te dumpen , toch 24 m diep ( dit ligt rechts van de eerste foto die Tommy erop geplaatst heeft ) .
Grtz , Sun.
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel di maa 17, 2009 2:16 pm
hey Sun,
Er zijn inderdaad al meer dan een jaar plannen om het kanaal uit te baggeren over de gehele lengte om het zo meer productief te maken. Normaal gezien gingen ze vanaf 2008 beginnen en in 2009 beginnen met het automatiseren van de sluizen. Echter van het baggeren heb ikzelf nog niks gemerkt of gehoord terwijl ze vorig jaar al wel bezig waren met de eerste sluizen vanaf schoten geteld reeds te vernieuwen.
Mocht ik hierover meer nieuws horen dan laat ik het u weten.
grtz
Robby Malfliet
Aantal berichten : 2753 Leeftijd : 48 Woonplaats : Haasdonk Hobby’s : Vissen, voetbal, Anglofiel... Registration date : 06-01-09
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel di maa 17, 2009 6:23 pm
Ik heb enkele jaren geleden een handvol keren in 't jachthaventje in St.-Job In 't Goor gevist toen mijn toenmalige vriendin daar woonde, maar buiten enkele brasems niks gevangen.
Pol Geens
Aantal berichten : 332 Leeftijd : 61 Woonplaats : aan de Kempische Meren Hobby’s : aan de waterkant Registration date : 21-06-08
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel di maa 17, 2009 10:32 pm
... Dank je Kristof ,
Sorry , ik had zelf nog niet gegoogled , ik dacht dat jij misschien iets gehoord had n.a.v. je karperproject.
Grtz , Sun.
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel ma maa 23, 2009 7:56 pm
Hi,
Robby Malfliet schreef:
Ik heb enkele jaren geleden een handvol keren in 't jachthaventje in St.-Job In 't Goor gevist toen mijn toenmalige vriendin daar woonde, maar buiten enkele brasems niks gevangen.
Vroeger hadden mijn ouders een bungalow in Sint-Job, vlakbij de kom van "de Zwan" en "de Lochtenberg." en elke zomer zat ik daar dan 2 maanden op, aan, of in het water. Ik heb er als kind vanaf m'n 6 jaar leren vissen daar op Schotenvaart, met die ouwe, loodzware bamboestokken van wijlen m'n grootvader. Eerst voorntjes en alver, en daarna af en toe een baars of een paling, of zelfs een brasem: Het was tijdens die legendarische " summer of '69 ", de zomer van de eerste maanlanding en Woodstock dat ik mijn eerste brasem ving, en geloof me vrij als ik zeg dat voor een kind van 9 jaar een brasem van pakweg een halve meter een héééééle grote vis is.
Nu is het daar helaas ("Lochtenberg-kom") helemaal naar de kl. . . gedaan en zelfs de oevers zelf waren verpacht geworden, zodat je daar zelfs niet meer langs het water mocht wandelen. Maar verderop naar Schoten had je nog het "lauwenkommetje" waar je monsterlijk mooie, bijna zwarte zeelten en zelfs karper kon vangen (daar zou ik NU best nog es willen gaan kijken) .
Eens dat ik begon te karperen, ben ik er merkwaardig genoeg nooit meer geweest; ik heb ze weten karperen in de kom van het dorp (St-Job) en in die "van ons aan de Lochtenberg", maar ik heb ze d'r nooit wat weten pakken.
Ikzelf ben in de '90 periode wel een paar keer in de andere richting, naar Brecht op gegaan: Zo was er het prachtig afgelegen, kleine zwaaikommetje aan de kamping "Het Veen" in Sint-Job, en daar had je (toendertijd een unicum op SchotenVaart) heel veel wierbedden en waterplanten, een gele zandbodem én absoluut kristalhelder water, waarin je de karpers perfekt kon observeren;
Ik heb daar gevist en gevangen (zwaarste was toen rond de 11 kg), met als extra sensatie dat je ze KON ZIEN bijten.
Just my input . . .
Cheers,
Michel
Laatst aangepast door Michel op ma maa 23, 2009 8:02 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Jimmy Mignolet
Aantal berichten : 108 Leeftijd : 50 Woonplaats : Bolderberg Hobby’s : Carp Fishing & PC Registration date : 19-08-08
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel ma maa 23, 2009 8:01 pm
mooi verhaatje om eens te lezen Michel. greetz! Jim
Robby Malfliet
Aantal berichten : 2753 Leeftijd : 48 Woonplaats : Haasdonk Hobby’s : Vissen, voetbal, Anglofiel... Registration date : 06-01-09
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel ma maa 23, 2009 8:16 pm
Michel mijn vriendin woonde daar ook in een chalet. Denk dat da gehuchtje daar "Rommersheide" noemde of zoiets. Uit de richting van Antwerpen komende de afrit nemen, dan op het viaduct linksaf terug de snelweg over en dan daar wa verder rechtsaf(iets voorbij die grote taverne beneden aan het viaduct). Das eigelijk wegrijden van St.-Job, maar slechts 5min van het kanaal.
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel wo maa 25, 2009 1:27 am
Hi,
Robby Malfliet schreef:
Michel mijn vriendin woonde daar ook in een chalet. Denk dat da gehuchtje daar "Rommersheide" noemde of zoiets. Uit de richting van Antwerpen komende de afrit nemen, dan op het viaduct linksaf terug de snelweg over en dan daar wa verder rechtsaf(iets voorbij die grote taverne beneden aan het viaduct). Das eigelijk wegrijden van St.-Job, maar slechts 5min van het kanaal.
Rommersheide is één van die zone-vreemde "woonparken" die aparte regularisatie moesten krijgen; wij zijn daar ooit es naar een huis/chalet gaan kijken maar het was toch wel een beetje link . . .
Nee, als je naar de kom van het Veen wil rijden, is het het gemakkelijkst om naar St-Job centrum te rijden, en (komend van de autostrade de brug van St-Job centrum over) meteen achter de brug het baantje linksaf (+- richting Brecht) te nemen; Immer gerade aus, zoals onze oosterburen zeggen, en na een kilometer of 2 ben je aan de kom van kamping het Veen.
Naar "de Lauwenkom", da's dan de andere richting uit; In het dorp meteen na de brug RECHTSaf, en dan steeds maar rechtdoor, zo kort mogelijk langs het kanaal blijven rijden, waarbij je een sluizenkomplex met bruggetje passeert. Je rijdt dan op een gegeven moment links het café (Heette vroeger "Lochtenberg", daarna "Ankerlicht") voorbij, en even verderop, vlak voor het antitank-kanaal splitst de baan: +- rechtdoor/linksaf weg van de vaart of rechtsaf terug naar de vaart toe; Je neemt die rechtse afslag en volgt dan steeds maar weer rechtdoor, een eindje verder gaat de baan trouwens in een gezellig stukje helling-af over, en daar ben je bijna aan het volgende sluizenkoppel en bijhorend sasseniershuis; een hondertal meter verder draait de baan (voor het gemotoriseerd verkeer) links weg van de vaart, maar als je daar je wagen zet en dan toch rechtdoor het zandpad volgt, ben je enkele tientallen meters verder aan het in onze tijd legendarische "Lauwenkommeke" . Gedurende jaren was het er subliem, maar dan hebben ze d'r lichters in de kom gelegd om te liggen roesten (vol met zwerfhonden) wat het vissen quasi onmogelijk maakte en waardoor de "Lauwenkom" langzaamaan vergeten is geraakt en haar reputatie een stille dood is gestorven . . . maar wie weet hoe het er NU is ? ? ?
Verder voorbij de kom krijg je dan nog slechts een heel lange "rek", helemaal tot aan de eerstvolgende zwaaikom, die van de Botermelk in Schoten. Dit stuk is tot aan de Botermelk enkel te voet of met twee wielen bereikbaar.
Hoe het er nu is weet ik dus niet, en misschien kan je d'r nu zelfs niet eens meer tot bij de oever geraken; Maar als ik ooit terug naar Schotenvaart wil om karpers tegen hun tanden te tikken, zal de "Lauwenkom" zeker weer es nader bekeken worden, want ik ben nog niet bepaald alles vergeten van wat ik daar ooit gezien heb . . .
Cheers,
Michel
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel di apr 07, 2009 3:37 pm
De schotense vaart vind ik het leukste kanaal van heel belgie. Ik ben niet echt een kanaalvisser, ik ben een kanaal meestal rap beu. Maar door de gestrektheid en de lage vispopulatie en int algemeen rustig visse. Vind ik het een zalig watertje om te vertoeven. Heel het kanaal is wel niet mooi dan op tommy's foto's, er zijn ook wel wat industriezones. Mijn avatar is trouwens een vis van het kanaal dessel-schoten.
grtzzz en succes voor diegene dat er eens hun kans willen wagen.
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kanaal Schoten-Dessel vr maa 19, 2010 10:26 pm
Nog nieuws van dit kanaal? Ben net een jaartje in Turnhout komen wonen en wil men kans is wagen opt kanaal. Ga er van de zomer ent najaar zowiezo wat op roofvis vissen. Ga me richten opt stuk tss Ravels en de nieuwe kaai in Turnhout. Beetje tips of info welkom.