De grootste qua formaat zijn Century en Harrison.
Wie de beste hengelbouwer is is bijna onmogelijk te zeggen, omdat ge dan de hengels van alle verschillende rod builders moet geprobeerd hebben om een objectief oordeel te kunnen geven.
Bruce Ashby is bij ons hier heel bekend omdat hij bijna als enige Engelse rod builder de stap naar het continent gezet heeft.
Maddocks en Gibbinson hebben dat ook gedaan, maar op veel kleinere schaal dan Bruce.
Maar in Engeland zijn er nog rod builders die minstens even hoog worden aangeschreven als Bruce Ashby.
Clive Gibbins, Nick Buss en Chris Orme onder andere zijn fenomenen op gebied van hengelbouw.
Zelf heb ik ook ervaring met de hoge kwaliteit die de minder bekende John Newstead levert.
Heb bij die mens een set Chimera's laten afbouwen een jaar of 6 geleden, en hij heeft ook mijn Perimeters aangepast.
Kortom keuze te over op gebied van rod builders.
Maar met Bruce Ashby stokken moogt ge altijd gerust zijn dat ge top kwaliteit in uw handen hebt.
Qua blanks zelf zou ik persoonlijk enkel voor Harrison of Century gaan.
Zij hebben zich de laatste decennia al meer dan genoeg bewezen, en ze blijven dat doen.
Ze gebruiken geen overprijsde Aziatische blanks, hetgene bij sommige andere bekende merken wel gebeurd.
De 3.25lbs Harrison Torrix en 2.75lbs Century NG zijn zowat de meeste all-round blanks op de markt, en zijn dus een perfecte keuze voor verschillende omstandigheden.
Mijn hengels zijn trouwens aangepaste Torrix blanks.
Laat die blanks afbouwen door een rod builder naar keuze, en ge hebt een hengel volledig naar uw eigen goesting en hij komt waarschijnlijk nog goedkoper uit dan de fabrieksversie.