Dat zou toch de bedoeling moeten zijn hé Kurt...
De meeste vissers vissen, bij wijze van spreken, met stalen kabels, onderlijnmatriaal met een treksterkte van 15kg of meer, terwijl de hoofdlijn soms maar 9kg trekt....ze buigen haken open, en hier komt het nu, als de hoofdlijn nog niet eens breekt, maar de haak buigt wel uit, waarom moet die onderlijn dan zo zwaar zijn????? Waar is de gouden regel dat de onderlijn zwakker moet zijn dan de hoofdlijn?
Neem nu een hoofdlijn met een treksterkte van pak weg 9kg, met daaronder een rigje die 6kg trekt...je zal al veel miserie van de weg schuiven op die manier, als de druk dan echt zo zwaar komt dat de haak normaal zou uitbuigen, zal je bij zo'n montage de rig eerder breken! En dat is nu veilig vissen hé...
Maar das nu ook niet altijd haalbaar, je kan uitgebogen haken ook vermijden door de druk tijdens het "aanslaan" of de dril wat te minderen, ipv de vis te blokken na een run, kan je hem ook wat draad geven, maar bij obstakelvisserij is dit niet aan de orde natuurlijk, maar wat doen de meeste dan als ze op zware takken vissen, gevlochten draad boven halen, daar nog een voorslag aan knopen om de zware schokken op te vangen, en natuurlijk nog enkele meters leadcore om de boel op de grond te houden....en bij de run alles blokken, en ze kunnen dan de vis doen kantelen hoor, maar vraag me niet hoe die vis zijn bek er uit ziet...zoals je zelf zegt, een papegaaiebek, en als ze dan een lossen is de haak uitgebogen.........
Daar krijg ik nu echt het schijt van hé!!!!! Hoe kun je nu zo vissen zeg, en ze slingeren mij dan een hoop herrie naar mijn kop omdat ik enkel met nylon, zonder enige voorslag of andere onzin aangeknoopt, op obstakels vis...ik haal de vissen er wel uit hoor, en de bek ziet er nog prima uit...en als ik er ene verspeel zal het meestal de onderlijn zijn die breekt....ach laat ze maar verder knoeien, ik ga tenminste met een gerust hart terug gaan slapen.....
Het is gewoon een kwestie van compromissen te zoeken in uw visserij, en eens wat verder denken dan dat uw hengel lang is, als iedereen wat meer bekommerd zou zijn met de vissen ipv hun ego, zouden er veel minder papegaaiebekken te zien zijn, daar ben ik zeker van!!!
Grtzzzzzzzzzzzzzzzzzzz