Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexGalerijLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Veiliger voor Karper?

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Kurt Glorie

Kurt Glorie

Man Aantal berichten : 280
Leeftijd : 47
Hobby’s : vissen-vissen-vissen
Registration date : 24-03-08

Veiliger voor Karper? Empty
BerichtOnderwerp: Veiliger voor Karper?   Veiliger voor Karper? Icon_minitimewo apr 23, 2008 7:48 pm

Een vraag die al een tijdje in mijn hoofd rond dwaalt.
Zou men niet beter met lichter onderlijn materiaal vissen voor de gezondheid van de karper?
Wat ik ermee bedoel is.
Iedereen wil een aanbeet verzilveren maar ten koste van ...???
In Carp talk Online (ander topic) ziet U op pagina2 een open gebogen haak.
Was deze enkele haak nu van slechte kwaliteit of was deze persoon zijn onderlijn montage te zwaar?
Om een haak zo open te buigen is een karper mond toch denk ik, erg beschadigd of ontstaan er papegaaie bekken. En dat wenst niemand een karper toe.
Zou men dan niet beter met een lichter lijntje vissen dat wanneer men moet zwaar drillen of blokken gewoon het lijntje breekt ipv scheuren van de bek.

Graag jullie mening hier over.

Mvg Kurt
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Veiliger voor Karper?   Veiliger voor Karper? Icon_minitimewo apr 23, 2008 8:04 pm

Kijk Kurt ik begrijp waar ge naar toe wilt, maar ge kunt met dun onderlijn materiaal even veel schade toe brengen aan een bek van een karper!!
en op gebiet van die haak, kan een slechte haak zijn, slecht gehaakt, of ook nog de manier waarom de visser in kwestie zijn vis drilt etz
er kunnen zoveel foctoren zijn die een haak doen plooien, maar denk niet dat dat de schuld is van een te dikke onderlijn.
ik vis al jaar en dag met onderlijn materiaal van 20 of 25lb, en zou nie met zekerheid zeggen dat ik de vissen meer schade toe breng.
bij gevange vissen (en dat is toch 95% van de gehaakte vissen) zie ik niets in de bek, just waar de haak heeft gezeten!!
zal ook van visser tot visser afhangen denk ik ..........
Jeffrey Benoot
Admin
Jeffrey Benoot

Man Aantal berichten : 1507
Leeftijd : 51
Hobby’s : Verse vis
Registration date : 23-03-08

BerichtOnderwerp: Re: Veiliger voor Karper?   Veiliger voor Karper? Icon_minitimewo apr 23, 2008 8:21 pm

Dat zou toch de bedoeling moeten zijn hé Kurt...
De meeste vissers vissen, bij wijze van spreken, met stalen kabels, onderlijnmatriaal met een treksterkte van 15kg of meer, terwijl de hoofdlijn soms maar 9kg trekt....ze buigen haken open, en hier komt het nu, als de hoofdlijn nog niet eens breekt, maar de haak buigt wel uit, waarom moet die onderlijn dan zo zwaar zijn????? Waar is de gouden regel dat de onderlijn zwakker moet zijn dan de hoofdlijn?

Neem nu een hoofdlijn met een treksterkte van pak weg 9kg, met daaronder een rigje die 6kg trekt...je zal al veel miserie van de weg schuiven op die manier, als de druk dan echt zo zwaar komt dat de haak normaal zou uitbuigen, zal je bij zo'n montage de rig eerder breken! En dat is nu veilig vissen hé...

Maar das nu ook niet altijd haalbaar, je kan uitgebogen haken ook vermijden door de druk tijdens het "aanslaan" of de dril wat te minderen, ipv de vis te blokken na een run, kan je hem ook wat draad geven, maar bij obstakelvisserij is dit niet aan de orde natuurlijk, maar wat doen de meeste dan als ze op zware takken vissen, gevlochten draad boven halen, daar nog een voorslag aan knopen om de zware schokken op te vangen, en natuurlijk nog enkele meters leadcore om de boel op de grond te houden....en bij de run alles blokken, en ze kunnen dan de vis doen kantelen hoor, maar vraag me niet hoe die vis zijn bek er uit ziet...zoals je zelf zegt, een papegaaiebek, en als ze dan een lossen is de haak uitgebogen.........

Daar krijg ik nu echt het schijt van hé!!!!! Hoe kun je nu zo vissen zeg, en ze slingeren mij dan een hoop herrie naar mijn kop omdat ik enkel met nylon, zonder enige voorslag of andere onzin aangeknoopt, op obstakels vis...ik haal de vissen er wel uit hoor, en de bek ziet er nog prima uit...en als ik er ene verspeel zal het meestal de onderlijn zijn die breekt....ach laat ze maar verder knoeien, ik ga tenminste met een gerust hart terug gaan slapen.....

Het is gewoon een kwestie van compromissen te zoeken in uw visserij, en eens wat verder denken dan dat uw hengel lang is, als iedereen wat meer bekommerd zou zijn met de vissen ipv hun ego, zouden er veel minder papegaaiebekken te zien zijn, daar ben ik zeker van!!!
Grtzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Veiliger voor Karper?   Veiliger voor Karper? Icon_minitimedo apr 24, 2008 5:18 am

Een gebroken haak kun je volgens mij bijna niet forceren als je met nylon vist dit ivm rek op dit nylon anderzijds met gevlochten lijn trek je als het moet de boom uit het water als je begrijpt wat ik bedoel.
Denk gewoon dat iedereen zijn gezond verstand moet gebruiken want als je in obstakelrijk water gaat vissen met een trekkracht van pakweg 4 a 5 kg kun je beter thuis blijven.
Er zullen altijd van die pippo's rondlopen die met materiaal vissen waarmee je zo op zee kan gaan vissen , maar ja wat doe je er aan ?
filip de meulder
Moderator
filip de meulder

Man Aantal berichten : 313
Leeftijd : 52
Hobby’s : vissen
Registration date : 12-10-08

BerichtOnderwerp: Re: Veiliger voor Karper?   Veiliger voor Karper? Icon_minitimezo mei 23, 2010 8:18 pm

Gewoon uw gezond verstand gebruiken. Heb je te maken met obstakelvisserij en heb je mogelijkheid om met een bootje op het water te gaan zal ik gaan voor een stevige lijn. Zwemt de vis zich vast kan je hem steeds nog bevrijden maar zonder bootje zal ik zeker nylon gebruiken en zeker op korte aftsand. Vermijd gevlochten lijn op waters waar je niet in de mogelijk bent om de vis te bevrijden indien nodig. Altijd safety clip en de veiligheid voorop van de vis, vanzelfsprekend. Informeer u bij twijfel aan het water hoe een collegavisser daar tewerk gaat.
Grt Fil.
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Veiliger voor Karper?   Veiliger voor Karper? Icon_minitimewo jun 09, 2010 10:23 am

Gast schreef:
Een gebroken haak kun je volgens mij bijna niet forceren als je met nylon vist dit ivm rek op dit nylon anderzijds met gevlochten lijn trek je als het moet de boom uit het water als je begrijpt wat ik bedoel.
Denk gewoon dat iedereen zijn gezond verstand moet gebruiken want als je in obstakelrijk water gaat vissen met een trekkracht van pakweg 4 a 5 kg kun je beter thuis blijven.
Er zullen altijd van die pippo's rondlopen die met materiaal vissen waarmee je zo op zee kan gaan vissen , maar ja wat doe je er aan ?

ik zal zo ne pieppo zijn wat gij bedoelt :-) maar mijn vissen die ik vang zet ik toch gezond terug...kheb wel eens gehad dat de karp een beetje bloeide maar geen kromme bekke..maar vis ook verzichtig he :-) kheb wel dikke draad ,maar twil daarom nognie zegge dak de karpe mishandel...kheb al visse gevagen die verschillende hake in zen mond had vergroeid...mss van jou ?? :-):-)
ik begrijp jullie ergens wel maar als je met "zee materiaal een beetje leert visse" beschadigt ge de vis niet of bijna niet beter gezegt..juist zelfde lijk nylon dan ..
grtz
geen lid meer

geen lid meer

Man Aantal berichten : 159
Leeftijd : 44
Hobby’s : f
Registration date : 27-08-09

BerichtOnderwerp: Re: Veiliger voor Karper?   Veiliger voor Karper? Icon_minitimewo jun 09, 2010 12:58 pm

scratch papegaaiebekken ontstaan ook doordat de vis bij een lijnbreuk de haak kost wat kost uit zijn bek wil, en hierdoor zwaar tegen stenen zit te schuren of hard tekeergaat waardoor de haak er uiteindelijk wel uitgaat.

ikzelf vis zonder voorslag met nylon of fluorc. met een hoge trekkracht dit om lijnbreuk te vermijden.
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Veiliger voor Karper?   Veiliger voor Karper? Icon_minitimewo jun 09, 2010 1:56 pm

als iedereen zijn gezond verstand zou gebruiken in hun keuze van hun materiaal in bepaalde situaties (dan zouden er geen papegaaibekken rond zwemmen)
maar het is vooral de visser zelf die dit veroorzaakt (een karper niet hoor)
een haak komt er wel uit, maar tis meer door het trekken en sleuren van een visser (die een vis vast heeft ziten in één of ander opstakel) dat dit meestal veroorzaakt!!!

de juiste keuze materiaal in de juste situatie en onze karpers gaan er goe blijven uitzien en zonder papegaaiebek ...
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Veiliger voor Karper?   Veiliger voor Karper? Icon_minitime

Veiliger voor Karper?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» apps karper voor samsung galaxy
» nieuwe site voor boekingen van visreizen en verkoop van meren en karper.
» Wat is Karpervissen voor mij
» Karper sterfte!!??
» karper dood aangetroffen aan het kk

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Discussie Board :: DeCarpSaloon Screamer-
Ga naar: