Onderwerp: Wat is Karpervissen voor mij vr jun 27, 2008 12:34 pm
Wat is Karpervissen volgens mij
Ik ben gestart met karper vissen, in de revolutie tijd van het fenomeen Begin jaren 80 (1984 om presies te zijn) er was dus zeer weinig info, en van internet was helemaal nog geen sprake! Ik werd dan ook snel lid van the carp anglers association en the carp society (uit engeland) later werk ik ook lid van het BKSG is nu het VBK. Ik kreeg uit engeland zo 4 keer per jaar een magazine van zowel de ééne als de andere organisatie (8 mags in totaal) die voor mij toen boordevol informatie stonden. Het was de glorie tijd van het ontstaan van de hair rig en de boillies. En door die bladen te lezen, en later in den tijd ook met engelse vissers in contact te zijn gekomen, dat ik de kijk (voor mij altans) op het karpervissen heel anders bezien En beleef. Karpervissen is meer dan een viske gaan vangen op de put achter den hoek. Het is voor mij persoonlijk een heel aparte hobby, ik kan het eigenlijk geen hobby noemen omdat het voor mij meer een levenstijl is, bijna alles (70%) draait rond het vissen, ik lees, het internet, de vrienden (karpervissers natuurlijk) rigs maken, schrijven (zoals nu) gaan wandelen aant water ezt ezt. Het zit in men bloed, het is dus meer dan die vis vangen (al hoord dat er natuurlijk ook bij) het is als iemand die in god geloofd, het is moeilijk uit te leggen met woorden
Karper vissen is meer, dan veel en grote vissen te vangen! Ik zeg niet dat ik ze niet graag vang, maar ik vang ze niet om andere mensen te imponeren of te lopen pronken met één of andere big (die ik heb gevangen) het is hem bij mij niet te doe voor men ego. Ik vis gewoon enorm graag op karper en alles wat er bij komt kijken is enorm plezant om te mogen beleven. denk eraan dat kleintje van vandaag is de beer van de toekomst. Dus draag zorg voor die beesten waar ik zo van hou en heb respect voor hen. Het is een waar genoege hen te mogen vangen! Ik zie de laatste tijd heel veel karpervisser, die niet echt weten waarom ze karpervissen (of het wel weten) en omdat het hip is of omdat een paar vrienden het doen en je in één van hun magazienes zo een big hebt zien staan! Maar als dat het enige is wat je doet vissen, is dit volgens mij niet genoeg. En ga na een tijd opbranden, omdat dikke vissen vangen niet vanzelfsprekend is. Een goeie karpervisser is meer dan alleen een dikke vis vanger, en is in eerste instantie een visser. Het is niet alleen of met vrienden aant water zitten, op de gazon met een leuke tent En een paar pintjes bij de hand (en achteraf je rotzooie laten liggen). Maar een ding van respect voor vis (de karper in ons geval) de natuur (de omgeving) En de mede vissers. Mekaar helpen, info uitwisselen, iemand anders iets bijleren, je aan passen aan somige omstandigheden en zo veel meer. Maar tegenwoordig zie je veel egotrippers die alleen aan zichzelf denken, die zich afsluiten van enige vriendschap, met andere karpervissers, omdat ze zo meschien een visje minder zouden vangen! Of dit is mijn water, ik vis hier en jij mag hier niet komen, of das mijn stek je mag er niet op vissen! Waar ben je dan mee bezig, heb je daar al is bij stil gestaan? Ik weet tis niet leuk dat er veel volk zit, maar heeft iedereen niet het recht om ergens te vissen?? We betalen er allemaal voor, en we doen er heel veel voor (somige toch). Maar probeer toch is goed na te denken met wat je bezig bent, en kijk dan eens rond om je heen, iedere andere visser is diep vanbinnen net met hetzelfde bezig. probeer iedereen in zijn warde te accepteren En probeer altijd te helpen, het is nog zo aangenaam aant water met de vrienden om je heen. Uitwisselen van informatie is alleen maar goed, en het zal jou een betere visser maken Want als je bvb met, 2,3 of 4 vrienden (of mensen die je kent) een water bevist, zal je veel meer leren dan dat je het allemaal alleen moet uitzoeken, en ja je moet dan vissen delen, maar is dat zo erg? Volgens mij niet, je zult er in de toekomst de vruchten van pluken door samen te werken met andere.....
Respecteer mekaar en doe je ding Succes nog dit jaar, en denk eens aan de woorden die hier staan ......
Tom Daelemans
Aantal berichten : 670 Leeftijd : 44 Woonplaats : In Tisselt aant water Hobby’s : Karpervissen/Voetbal/Kickeren/... Registration date : 14-04-08
Onderwerp: Re: Wat is Karpervissen voor mij vr jun 27, 2008 12:46 pm
Mooie woorden...
Opmerkelijk fenomeen is ook dat er vele starten maar dat er slechts een klein percentage echt blijft vissen...
Cheers
Gast Gast
Onderwerp: Re: Wat is Karpervissen voor mij vr jun 27, 2008 1:11 pm
DaTom1980 schreef:
Mooie woorden...
Opmerkelijk fenomeen is ook dat er vele starten maar dat er slechts een klein percentage echt blijft vissen...
Cheers
of een paar jaar stoppen en daarna terug beginnen ik raad dit eigenlijk af want eens je een tijdje uit dat wereldje bent geweest, moet je zo goed als opnieuw beginnen. ik ondervind dat het tegenover een x-aantal jaren geleden dus pokkemoeilijk is geworden. op waters waar ik altijd mijn vis wist te vangen, moet ik nu peuteren en nieuwe technieken gaan bedenken om aan mijn vis te geraken. de vangsten liegen er niet om dat het nu anders is dan vroeger. systemen die ik vroeger gebruikte en nu weer probeer zijn waardeloos geworden in de meeste gevallen. het leuke aan dit alles is dat je dus elke vangst als overwinning bekijkt en dat de puzzel beetje bij beetje terug op zijn plaats begint te vallen.
veel lezen, veel vragen,veel filmpjes bekijken, ... het karpervissen neemt momenteel 50% van mijn vrije tijd in beslag (vroeger was dit zelfs 80-90%) echt volledig leven als een karpervisser doe ik bewust niet meer maar ik geniet er terug van en daar is het bij mij om te doen.
Gast Gast
Onderwerp: Re: Wat is Karpervissen voor mij vr jun 27, 2008 1:25 pm
Ik ben ook 2 maal gestopt, (eerste keer was 2 jaar en tweede keer was nog geen jaar) Niet omdat ik het beu was of opgebrand was, maar gewoon door geld gebrek. En alles verkocht en daar toch een flinke cent aan over gehouden. Tleven is niet altijd rooskleurig voor iedereen, en dan moet ge soms drastish ingrijpen. Maar ik ben me altijd blijven intreseren in het karper vissen, (tijdens mijn stops). het zit int bloed, en kan niet zonder (als een drugs). Het is een deel van mijn leven (zoals een vrouw) hou ik van het karpervissen en alles wat er mee te maken heeft. De vrienden die ik door de jaren heen heb gemaakt (de goeie blijven) en de profiteurs verdwijnen na een tijd ..... Karper vissen is je verstand gebruiken en je gevoel en ervaring volgen, en alles komt op een moment goed en begin je terug te vangen (als het slechter gaat). Er blijven in geloven.
Wesley Mast
Aantal berichten : 693 Leeftijd : 44 Woonplaats : Schelle (BE) Hobby’s : Mijn gezin, films & karpervissen Registration date : 03-04-08
Onderwerp: Re: Wat is Karpervissen voor mij vr jun 27, 2008 2:44 pm
Ik zou het ni beter kunnen verwoorden Tommy...ze zitten in ons bloed en ze gaan daar ni weg.
A way of life !!!!
Gast Gast
Onderwerp: Re: Wat is Karpervissen voor mij vr jun 27, 2008 4:11 pm
in de 10 jaar dat ik gestopt ben geweest is de intresse er wel gebleven maar in hele kleine mate. af en toe eens gaan kijken op de visputten of langs de vaart, een babbeltje gaan slaan met oude visserskameraden enz enz de druppel was toen ik mijn foto's aan het sorteren was. good old times het virus dat al die jaren in mijn bloed zat maar ergens in mijn kleine teen verzeild was geraakt kwam er weer uit en beetje bij beetje ben ik terug materiaal gaan aankopen. het heeft altijd in mijn bloed gezeten peins ik.
@tommy uit noodzaak moeten stoppen is nooit een pretje. maar de sterkste wint altijd.
Gast Gast
Onderwerp: Re: Wat is Karpervissen voor mij vr jun 27, 2008 4:27 pm
Nee maar noot breekt wet, en kheb er nog geen min spijd van dit gedaan te hebben. Ne mens komt uit tegenslachen int leven altijd weer op zijn pootjes!!
En is een goede leerschool, want alst allemaal vanzelf gaat (en het geld rold maar binnen) heb je volgens mij niet echt het besef van de waarde ervan ... maar ik wijk hier weet te hard af van waar het eigenlijk over gaat (sorry) maar tis soms sterker dan mezelf
Kurt Glorie
Aantal berichten : 280 Leeftijd : 47 Woonplaats : Ieper Hobby’s : vissen-vissen-vissen Registration date : 24-03-08
Onderwerp: Re: Wat is Karpervissen voor mij vr jun 27, 2008 9:00 pm
Da is nu eens mooi uitgelegd. Er kunnen er veel in jou woorden, iets terug vinden wat voor hen belangrijk is. Nog nooit gedacht een boekje uit te brengen met vis verhalen en ervaringen. Echt top.
Mvg Kurt
Gast Gast
Onderwerp: Re: Wat is Karpervissen voor mij vr jun 27, 2008 9:43 pm
Een boek zo goed ben ik niet makker En het gaat niet om mijn ego, ik zeg dit alleen maar omdat ik het zo voel. Wij als karpervissers zijn bevoorrecht, om op karper te vissen en ze te vangen!!
Deze vissen, zijn voor mij persoonlijk pracht vissen (die ik ten alle tijden zal respecteren) en met veel zorg behandelen ....
Gast Gast
Onderwerp: Re: Wat is Karpervissen voor mij zo jul 20, 2008 5:51 pm
Wat ik nu ga zeggen bedoel ik niet op u hoor Tommy ik kan er niet van meespreken hoe of wat het bij u was maar ik zie toch veel gasten waarbij ik denk niet moeilijk dat die in geld nood geraken => om de paar maand nieuw spul kopen en kopen en kopen en kopen en kopen !!!! Het moet niet altijd bling bling zijn, basic kan ook en modern moet ook al niet de vis kijkt daar niet naar hé. Basis materiaal moet goed zijn, maar zotte kosten doe ik zelf nooit, aan aas ga ik niet besparen op de rest wel.
Aas, rig materiaal en draad vangt de vis de rest is bijzaak hé.
Fijn om lezen, ik denk er net zo over en na die 16 jaar non stop karperen ben ik ook niet uitgeblust > paar jaar terug was het wel bijna zover maar ik heb bewust eens alles op een rijtje gezet en meer afstand genomen en nu gaan we er weer lekker relaxr tegenaan hé.
Het leven is meer dan (karper) vissen alleen hé, moet toch een beethe normaal en plezierig blijven en niet van moetes.