Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexGalerijLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Braid voor spodden

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Tom Van den Eynde

Tom Van den Eynde


Man Aantal berichten : 71
Leeftijd : 34
Woonplaats : Antwerp
Hobby’s : Karpervissen, fotografie, muziek
Registration date : 23-06-08

Braid voor spodden Empty
BerichtOnderwerp: Braid voor spodden   Braid voor spodden Icon_minitimema maa 02, 2009 5:26 pm

Salooners...

Had een vraagje ivm de draad die jullie gebruiken voor het spodden.
Ben van plan om een gevlochten draad van 0.15mm te gebruiken (bv Whiplash van Berkley) en een 30lbs leader van Armakord.
Nu vroeg ik me af of zulke dunne braid niet slecht is voor de ogen van m'n hengel?

En zou deze opstelling even goed werken om aan een markerhengel te bevestigen?

Alvast merci cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Braid voor spodden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Braid voor spodden   Braid voor spodden Icon_minitimema maa 02, 2009 5:39 pm

waarom de whiplash gevlochte lijn??

gevolchte lijn beschadigt de ogen van je hengels niet
voor de spot rod ku, je werken met een voorslag maar op de marker zou ik de voorslag weglaten.
ik gebrijk al jaren gevlochte voor de marker!!
Terug naar boven Ga naar beneden
Tom Van den Eynde

Tom Van den Eynde


Man Aantal berichten : 71
Leeftijd : 34
Woonplaats : Antwerp
Hobby’s : Karpervissen, fotografie, muziek
Registration date : 23-06-08

Braid voor spodden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Braid voor spodden   Braid voor spodden Icon_minitimema maa 02, 2009 5:47 pm

Welke andere lijn stel je dan voor mss?
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Braid voor spodden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Braid voor spodden   Braid voor spodden Icon_minitimema maa 02, 2009 7:04 pm

Dit zijn de optie's die ik gebruik:

De hoofdlijn van nylon 0.30 de voorslag 30/50 lb. shockleader nylon minimaal 1,5x de hengel lengte.
De hoofdlijn van nylon 0.30 de voorslag 30/50 lb. gevlochten lijn 2x de hengel lengte.
De hoofdlijn van gevlochten lijn 0.15 de voorslag 30/50 lb.gevlochten lijn 2x de hengel lengte.
De hoofdlijn van gevlochten lijn 0.15 de voorslag 30/50 l shockleader nylon minimaal 2x de hengel lengte.
Mijn ervaring is als er wind staat neem ik de nylon versie. Als er geen of weinig wind staat neem ik de gevlochten lijn versie. Daarin kan je de eind montage zelf bepalen.


Gerard
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Braid voor spodden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Braid voor spodden   Braid voor spodden Icon_minitimema maa 02, 2009 8:44 pm

Hi
Het beste is een gevlochten lijn met een gevlochten voorslag
0.15 is goed maar wel met een 50 lb voorslag
wat hier het voordeel bij is als je gegooit hebt,
met een tik sla je de spod uit het water en je draait hem makkelijk binnen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Braid voor spodden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Braid voor spodden   Braid voor spodden Icon_minitimedi maa 03, 2009 10:35 am

Gatorbraid van PB, zeer tevreden over.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Braid voor spodden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Braid voor spodden   Braid voor spodden Icon_minitimedi maa 03, 2009 2:18 pm

Nature schreef:
Welke andere lijn stel je dan voor mss?

Braid voor spodden GR800S_Sinking_Braid

ik heb deze nu ook, en moet zeggen, ben best onder de indruk van deze nieuwe lijn!!
heb hem in 15lb (0.24mm) en ze is zinkend.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Braid voor spodden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Braid voor spodden   Braid voor spodden Icon_minitimedi maa 03, 2009 3:13 pm

ik geloof wel dat daar een stevig prijsje aan hangt hé, aan de GR800S van gardner...
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Braid voor spodden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Braid voor spodden   Braid voor spodden Icon_minitimedi maa 03, 2009 3:25 pm

rond de €70 voor 600 meter spoel
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Braid voor spodden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Braid voor spodden   Braid voor spodden Icon_minitimedi maa 03, 2009 4:46 pm

Dat valt relatief nog goed mee eigenlijk. Ik had ze duurder verwacht.
Terug naar boven Ga naar beneden
Robby Malfliet

Robby Malfliet


Man Aantal berichten : 2753
Leeftijd : 48
Woonplaats : Haasdonk
Hobby’s : Vissen, voetbal, Anglofiel...
Registration date : 06-01-09

Braid voor spodden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Braid voor spodden   Braid voor spodden Icon_minitimedi maa 03, 2009 5:04 pm

Blackwater schreef:
waarom de whiplash gevlochte lijn??

gevolchte lijn beschadigt de ogen van je hengels niet
voor de spot rod ku, je werken met een voorslag maar op de marker zou ik de voorslag weglaten.
ik gebrijk al jaren gevlochte voor de marker!!

Opletten hé Tommy. Gevlochten lijn beschadigd uw ogen inderdaad nie, op voorwaarde dat ge de mega harde silicone of zyrcone ogen gebruikt!

Maar bij de oude grijze Fuji ogen is wel al beschadiging door braid voorgekomen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Braid voor spodden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Braid voor spodden   Braid voor spodden Icon_minitimedi maa 03, 2009 6:07 pm

Robby Malfliet schreef:
Blackwater schreef:
waarom de whiplash gevlochte lijn??

gevolchte lijn beschadigt de ogen van je hengels niet
voor de spot rod ku, je werken met een voorslag maar op de marker zou ik de voorslag weglaten.
ik gebrijk al jaren gevlochte voor de marker!!

Opletten hé Tommy. Gevlochten lijn beschadigd uw ogen inderdaad nie, op voorwaarde dat ge de mega harde silicone of zyrcone ogen gebruikt!

Maar bij de oude grijze Fuji ogen is wel al beschadiging door braid voorgekomen.

idd maar op welke hengel staan er nog zo van die ogen (iedereen heeft tegenwoordig wel nieuwe hengels)
waar bijna overal SIC ogen opstaan (niet???) ......
Terug naar boven Ga naar beneden
Robby Malfliet

Robby Malfliet


Man Aantal berichten : 2753
Leeftijd : 48
Woonplaats : Haasdonk
Hobby’s : Vissen, voetbal, Anglofiel...
Registration date : 06-01-09

Braid voor spodden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Braid voor spodden   Braid voor spodden Icon_minitimedi maa 03, 2009 6:57 pm

Raar genoeg wordt er op veel spod- en markerhengels (waar dus meestal braid op gebruikt wordt) regelmatig geen sic's gebruikt.

De beroemde Bruce Ashby Rocketeer (zowat de beste spod hengel op de markt) is daar o.a. een voorbeeld van. Al ist wel zo dat er op die hengels weinig of geen druk op de ogen komt, omdat er nie gedrild moet worden natuurlijk.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Braid voor spodden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Braid voor spodden   Braid voor spodden Icon_minitimewo maa 04, 2009 9:13 am

Ik gebruik sinds geruime tijd de Nash Pursuit spod rod. Deze heeft titanium ringen. Dit is best een leuke hengel om mee te spodden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Braid voor spodden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Braid voor spodden   Braid voor spodden Icon_minitimewo maa 04, 2009 2:29 pm

mss niet Robby
maar om te spoden gebruik ik een kevcarp (3lb1/2) van sportex (bezem steel om mee te vissen maar perfect om mee te spoden) al doe ik dit nog zelden!!
Mijn marker rod (ook niet speciaal voor het werk gekocht) is een Shimano Nexave 2lb3/4 en is perfect voor de job (en daar staan SIC guides op) .....
Terug naar boven Ga naar beneden
melvindeboer

melvindeboer


Man Aantal berichten : 73
Leeftijd : 42
Woonplaats : geleen
Hobby’s : vissen, ijshockey en drinken ;p
Registration date : 27-03-08

Braid voor spodden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Braid voor spodden   Braid voor spodden Icon_minitimewo maa 04, 2009 5:16 pm

Ik gebruik de Fox predator 30lb floating dynema gevlochten lijn om te spodden.
Ook omdat ik hem over had van me roofvistijd maar ik werp niet graag met een voorslag.
Het klinkt niet `gezond` voor me hengel vind ik als die knoop van de voorslag door hengelsogen vliegt, hoe klein dan ook.
Pak dan maar liever een iets dikkere maar sterkere hoofdlijn om dit te voorkomen.
Denk dat bijna elk merk dynema lijn goed is voor het spodden.
Zorg er alleen voor dat ie drijvend is .Het is irritant vind ik, als je lijn afzinkt terwijl je je spod zo snel mogelijk wilt inhalen door de lijn van het water te houden.

Mvg Melvin
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Braid voor spodden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Braid voor spodden   Braid voor spodden Icon_minitimevr maa 06, 2009 9:05 am

als ge dan toch een Dynema wil gebruiken (die drijfd om te spoden)
kan ik deze sterk aanbevelen!!

Braid voor spodden Sufix_Herculine_Spool

even ter informatie pure dynema lijn heeft de eigenschap van een drijvende lijn te zijn
dus mensen die op zoek zijn naar een gevlochte lijn die zinkt, dan is pure dynema lijn niet de oplossing ....
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Braid voor spodden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Braid voor spodden   Braid voor spodden Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Braid voor spodden
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Spodden ?
» spodden
» troubles met gecoate braid !!
» welke braid is het schuurbestendigsd ?
» Sinking braid

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Discussie Board :: Tips & Tricks-
Ga naar: