Aantal berichten : 356 Leeftijd : 43 Woonplaats : merelbeke Hobby’s : fitness en vissen uiteraard Registration date : 13-10-08
Onderwerp: wie heeft al ooit een zoetwaterkwal gezien ? vr feb 06, 2009 6:42 pm
Heb vorige zomer op een put(frankrijk) zo een duizend van die beesten gezien. Wie heeft dit ook al gezien ? Ik zal niet veel reactie krijgen denk ik Voor alle duidelijkheid ik had niet teveel gedronken en had geen zonneslag
greetz
david,
Gast Gast
Onderwerp: Re: wie heeft al ooit een zoetwaterkwal gezien ? vr feb 06, 2009 7:37 pm
nog nooit gezien, toch niet in zoet water ....
jos
Aantal berichten : 135 Leeftijd : 35 Woonplaats : Genk Hobby’s : vissen Registration date : 24-07-08
Onderwerp: Re: wie heeft al ooit een zoetwaterkwal gezien ? vr feb 06, 2009 7:51 pm
ik heb ze al gezien bij ons op de vijver ze zijn zo een 2 cm in diameter maar het is wel zelden da ik er eentje zie
de pauw david
Aantal berichten : 356 Leeftijd : 43 Woonplaats : merelbeke Hobby’s : fitness en vissen uiteraard Registration date : 13-10-08
Onderwerp: Re: wie heeft al ooit een zoetwaterkwal gezien ? za feb 07, 2009 10:23 am
kristof schreef:
ik heb ze al gezien bij ons op de vijver ze zijn zo een 2 cm in diameter maar het is wel zelden da ik er eentje zie
yes ik ben niet de enigste en dus niet zot geworden
Ja ze zijn idd een tweetal cm in diameter, ik moet zeggen dat ik ze op een paar dagen dat ik er ben geweest ook maar kort gezien heb maar het waren er wel ontzettend veel
greetz
david,
Gast Gast
Onderwerp: Re: wie heeft al ooit een zoetwaterkwal gezien ? za feb 07, 2009 10:35 am
De zoetwaterkwal Craspedacusta sowerbii is geen echte kwal (Scyphozoa) maar een poliep (Hydrozoa).
Het dier is ontdekt in een tank voor Braziliaanse waterlelies in Londen. Daarom dacht men lange tijd dat deze exoot afkomstig was uit de Amazone. Later bleek dat het dier inheems is in de Jangtsekiang in China.
Het grootste deel van het jaar, onder andere de winter, leeft het dier als een poliep in kolonies. Het dier kan zich als poliep ongeslachtelijk voortplanten. Deze kolonies stammen meestal af van één dier zodat de hele kolonie óf mannelijk óf vrouwelijk is. In de zomer (en in de Benelux alleen in hele warme zomers) ontwikkelt het dier zich tot een vrijzwemmend wezen dat lijkt op een kwal. De dieren kunnen dan het andere geslacht tegenkomen en zich geslachtelijk voortplanten.
(bron info wikipedia)
david deman
Aantal berichten : 534 Leeftijd : 35 Woonplaats : Menen Hobby’s : Vissen / scheidsrechter KBVB Registration date : 31-01-09
Onderwerp: Re: wie heeft al ooit een zoetwaterkwal gezien ? za feb 07, 2009 10:43 am
Wa zou zo'n kwal eten ? Hopelijk komt dat geen probleem
Gast Gast
Onderwerp: Re: wie heeft al ooit een zoetwaterkwal gezien ? za feb 07, 2009 10:50 am
dat eet wss Micro-organisme, niets om je zorgen over te maken (is niet schadelijk zo een poliep) en komt ook maar zelden voor .....
Gast Gast
Onderwerp: Re: wie heeft al ooit een zoetwaterkwal gezien ? za feb 07, 2009 11:17 am
Idd alleen maar micro-organismen, maar ook hier nog nooit mogen ontmoeten...
jos
Aantal berichten : 135 Leeftijd : 35 Woonplaats : Genk Hobby’s : vissen Registration date : 24-07-08
Onderwerp: Re: wie heeft al ooit een zoetwaterkwal gezien ? za feb 07, 2009 2:29 pm
stefan schreef:
toch maar eens tegoei kijken als je nog eens op de pomperik vist stephan tijdens de warmere dagen kom je ze soms eens tegen . ik dacht de eerste keer ook dat ik het niet goed gezien had .
Gast Gast
Onderwerp: Re: wie heeft al ooit een zoetwaterkwal gezien ? zo feb 08, 2009 10:36 am
kristof schreef:
stefan schreef:
toch maar eens tegoei kijken als je nog eens op de pomperik vist stephan tijdens de warmere dagen kom je ze soms eens tegen . ik dacht de eerste keer ook dat ik het niet goed gezien had .
Idd Kristof heb ze ook al eens mogen aanschouwen bij ons , welliswaar enkele jaren geleden , het is een raar verschijnsel als ge het voor de eerste ziet ! Grtzz Benny
Ivan De Ridder
Aantal berichten : 489 Leeftijd : 53 Woonplaats : Beveren-Waas Hobby’s : Karpervissen / Genieten van ne goeien Duvel Registration date : 23-12-08
Onderwerp: Re: wie heeft al ooit een zoetwaterkwal gezien ? ma feb 09, 2009 11:06 am
Ik heb ze vorig jaar de eerste x gezien op een noord-frans water. Vanuit de boot met een duikbril op, hing ik met mijn snoet in het water, toen ik plots deze (mini)-kwallen zag. Ik was al blij dat mijn maat ze ook opmerkte, want 'k begon te denken dat ik dingen zag die er niet waren...
Grtz
Ivan
Jeffrey Benoot Admin
Aantal berichten : 1507 Leeftijd : 51 Woonplaats : Kortemark Hobby’s : Verse vis Registration date : 23-03-08
Onderwerp: Re: wie heeft al ooit een zoetwaterkwal gezien ? ma feb 09, 2009 11:15 am
Hangen die in zwermen samen mss...? Of is het slechts hier en daar een enkeling...? Ik heb ze nog nooit gezien.
Grtzzzzzzzzzzzz
Gast Gast
Onderwerp: Re: wie heeft al ooit een zoetwaterkwal gezien ? ma feb 09, 2009 11:33 am
Ik heb ze in een groep gezien destijds , een tiental toen . Grtzz
de pauw david
Onderwerp: Re: wie heeft al ooit een zoetwaterkwal gezien ? ma feb 09, 2009 11:49 am
Zors schreef:
Hangen die in zwermen samen mss...? Of is het slechts hier en daar een enkeling...? Ik heb ze nog nooit gezien.
Grtzzzzzzzzzzzz
citaat WIKIPEDIA : in de zomer (en in de benelux in hele warme zomer) ontwikkeld het dier zich tot een vrijzwemmend wezen dat lijkt op een kwal
Toen ik ze gezien heb was er ook niet echt een groep merkbaar maar eerder vrijzwemmend
greetz
david,
Ivan De Ridder
Aantal berichten : 489 Leeftijd : 53 Woonplaats : Beveren-Waas Hobby’s : Karpervissen / Genieten van ne goeien Duvel Registration date : 23-12-08
Onderwerp: Re: wie heeft al ooit een zoetwaterkwal gezien ? ma feb 09, 2009 4:19 pm
de pauw david schreef:
Zors schreef:
Grtzzzzzzzzzzzz
Toen ik ze gezien heb was er ook niet echt een groep merkbaar maar eerder vrijzwemmend
greetz
david,
Idem hier, eerder vrijzwemmend, maar ik heb, als ik ze moest optellen wel heel veel gezien!
Grtz
Ivan
Gesponsorde inhoud
Onderwerp: Re: wie heeft al ooit een zoetwaterkwal gezien ?