Aantal berichten : 332 Leeftijd : 61 Woonplaats : aan de Kempische Meren Hobby’s : aan de waterkant Registration date : 21-06-08
Onderwerp: Re: Esters als Flavour vr jan 16, 2009 8:18 pm
... Hoi Nature ,
De Esthers zijn chemisch vervaardigde ( artificiële ) smaken. Elk van deze formules beantwoordt aan een menselijk herkenbare smaak , en wij kennen die als E-nummers op een verpakking. Bv. Ethylbutyraat is de ananas-smaak die wordt toegevoegd aan snoepgoed . ( het is een Boterzuurethylesther ) Daar men het mag toevoegen aan snoepgoed , dan heeft het al een hele boel testen en goedkeuringen doorstaan.
Je kan deze stoffen bestellen bij een apotheek en kosten heel weinig vergeleken met de hengelsport-varianten , die trouwens dezelfde zijn , waar zouden zij die anders vandaan halen ? Er wordt door de scheikundige fabrikant zelfs een zuiverheids-certificaat meegeleverd , dit is ook zo bij hun zuivere Boterzuur ( zie andere topic ).
Ethylbutyraat : 250 ml ( met certificaat ) = 30 euro .
... Er zijn nog meer varianten , hopelijk vinden jullie hier de gedroomde flavour ?
Laatst aangepast door Zors op vr jan 16, 2009 9:05 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Samengevoegd...)
Jeffrey Benoot Admin
Aantal berichten : 1507 Leeftijd : 51 Woonplaats : Kortemark Hobby’s : Verse vis Registration date : 23-03-08
Onderwerp: Re: Esters als Flavour vr jan 16, 2009 9:14 pm
Heb hier niks meer aan toe te voegen Sun, zo zit het idd in elkaar... Maar denk wel dat dit de pure vorm is hé, je moet waarschijnlijk nog een "drager" gebruiken, een isopropyl of glycerol bv...of ben ik daar mis?
Ik heb nog ergens de formule liggen om de originele Green Zing te maken, maar er was één bepaald product die ik moeilijk kon vinden, heb enkele apothekers bezocht, ze kenden het allemaal maar hun leverancier had dat niet liggen...heb mijn zoektocht maar gestaakt, maar voor een tamelijk prikje had ik wel een ferme hoop flavour kunnen maken, maar wat ben je dan met zo'n grote hoeveelheid hé, das wel super interessant voor de aasfirma's!
Grtzzzzzzzzzzzzzzz
Pol Geens
Aantal berichten : 332 Leeftijd : 61 Woonplaats : aan de Kempische Meren Hobby’s : aan de waterkant Registration date : 21-06-08
Onderwerp: Re: Esters als Flavour za jan 17, 2009 1:57 am
... Hoi Zors ,
Ik gebruik het in deze pure fase , zij het wel in zeer kleine hoeveelheden . En gezien het een ethyl basis heeft , neem ik aan dat er geen extra drager nodig is ? !
Grtz , Sun.
Tom Van den Eynde
Aantal berichten : 71 Leeftijd : 34 Woonplaats : Antwerp Hobby’s : Karpervissen, fotografie, muziek Registration date : 23-06-08
Onderwerp: Re: Esters als Flavour za jan 17, 2009 9:05 am
Thnx Sunshine, zeer goede info die je geeft
Met zeer weinig toevoegen, bedoel je dan enkele ml of maar enkele druppels? Want neem aan dat een overdosering schadelijk is voor de carp en is niet mijn bedoeling he.
mvg Tom
Pol Geens
Onderwerp: Re: Esters als Flavour za jan 17, 2009 11:30 pm
... Hoi ,
Ik volg meestal geringere toevoegingen zoals bij de meeste firma's , 3 à 5 ml per 500 gr . Ik neem dan voor alle zekerheid 3 à 5 ml per kg , en in de worsten slechts 3 ml omdat er niets zal wegkoken .
Meer toevoegen zal niet direct schadelijk zijn , het wordt gebruikt in snoepgoed dus gezondheidskundig veilig.
Grtz , Sun.
pascal waltenier
Aantal berichten : 445 Leeftijd : 44 Woonplaats : welle Hobby’s : vissen Registration date : 16-12-08
Onderwerp: Re: Esters als Flavour do jan 22, 2009 4:30 pm
Sunshine,
Dit zijn bijna allemaal fruitige smaken , weet je dan ook om bvb een squid of monstercrab variant aan te maken
Zeer intressante posts
Pol Geens
Onderwerp: Re: Esters als Flavour zo jan 25, 2009 1:02 am
...
Sorry ,
Heb enkel deze gekregen , iets squid-achtig gebruikt men niet direct in de voedingssector denk ik ?
Zal mijn oor eens eens te luisteren leggen bij de vernuftste der roofvissers , ken een paar van die gesponserde.
Grtz , Sun.
Gast Gast
Onderwerp: Re: Esters als Flavour ma jan 26, 2009 7:11 am
Onderwerp: Re: Esters als Flavour ma jan 26, 2009 6:28 pm
... Thanks , Tommy.
Volgens hun info koken ze alles , en krijg je er kookvocht bijgeleverd . Nu even logisch denken : volgens mij kan je het kookvocht nooit bewaren zonder bewaarmiddelen of je moet het invriezen .
Ik droog mijn flavour producten , vanuit hun natuurlijke vorm vers en rauw , tot poeder en krijg zo extra vocht uit het visvlees tijdens het drogen. Zo worden de smaken ook in de natuur aangeboden.
Grtz , Sun.
Gast Gast
Onderwerp: Re: Esters als Flavour ma jan 26, 2009 7:50 pm
Denk dat het nieuw lid exos, hier waarschijnlijk meer uitleg over kan geven!!!
Bart Debosschere
Aantal berichten : 1018 Leeftijd : 47 Woonplaats : Vlaanderen Hobby’s : Carpfishing & dog-sport Registration date : 24-01-09
Onderwerp: Re: Esters als Flavour do feb 05, 2009 10:26 am
Kan daar wat info rond geven wat wil je weten????????????????
Gast Gast
Onderwerp: Re: Esters als Flavour do feb 05, 2009 10:27 am
Voor de andere leden mss wel intresant, ik heb men grief om mee te vissen
Bart Debosschere
Aantal berichten : 1018 Leeftijd : 47 Woonplaats : Vlaanderen Hobby’s : Carpfishing & dog-sport Registration date : 24-01-09
Onderwerp: Re: Esters als Flavour do feb 05, 2009 10:37 am
Alles wordt in zijn puurste vorm gedroogt,gemalen, en gevacumeerd. Het vocht wordt op gevangen tijdens het droog-proces. Er zijn 2 fases in een open systeem of in gesloten systeem. Enkel kreeft,mosselen,en inktvis kan je het vocht bijkrijgen ingevroren dan. Ook het vocht kan bewerkt worden tot dip: dit tegen betaling en het dikkings middel is 100% natuurlijk. Niets wordt gekookt.... Al de producten komen van de veiling,of van de vismijn..... ALLES ZONDER BEWAARMIDDEL........
Gast Gast
Onderwerp: Re: Esters als Flavour do feb 05, 2009 1:21 pm
In welke mate is het droogproces dan verschillend tegenover de andere firmas?
pascal waltenier
Aantal berichten : 445 Leeftijd : 44 Woonplaats : welle Hobby’s : vissen Registration date : 16-12-08
Onderwerp: Re: Esters als Flavour do feb 05, 2009 5:15 pm
exos schreef:
Alles wordt in zijn puurste vorm gedroogt,gemalen, en gevacumeerd. Het vocht wordt op gevangen tijdens het droog-proces. Er zijn 2 fases in een open systeem of in gesloten systeem. Enkel kreeft,mosselen,en inktvis kan je het vocht bijkrijgen ingevroren dan. Ook het vocht kan bewerkt worden tot dip: dit tegen betaling en het dikkings middel is 100% natuurlijk. Niets wordt gekookt.... Al de producten komen van de veiling,of van de vismijn..... ALLES ZONDER BEWAARMIDDEL........
Dus alle ingredienten zijn gewoon gedroogd en niets is geconcentreerd ?
Jeffrey Benoot Admin
Aantal berichten : 1507 Leeftijd : 51 Woonplaats : Kortemark Hobby’s : Verse vis Registration date : 23-03-08
Onderwerp: Re: Esters als Flavour do feb 05, 2009 6:10 pm
bbcarpangler schreef:
In welke mate is het droogproces dan verschillend tegenover de andere firmas?
Denk dat Basic Extract echte producten gebruikt, terwijl je bv bij andere firma's iets geheel anders in de poten krijgt...
Ik heb nu bv het leverpoeder besteld, je ziet meteen dat het echte lever betreft die gedroogd is...vergelijk die dan maar eens met een ander merk het ruikt hetzelfde...das toch al iets...we zulen dan maar zwijgen over de smaak!
Ik heb er veel vertrouwen in, heb het nog niet gebruikt maar als ik er zelf van proef...doe zelf de test, je zal wel snappen wat ik bedoel.
Grtzzzzzzzzzzz
pascal waltenier
Onderwerp: Re: Esters als Flavour do feb 05, 2009 6:35 pm
Ja dat heb je veel jeffrey dat producten onder een bepaalde naam verkocht worden als verkoops , marketingtruck
Gast Gast
Onderwerp: Re: Esters als Flavour do feb 05, 2009 7:42 pm
Sunshine schreef:
De Esthers zijn chemisch vervaardigde ( artificiële ) smaken.
Smaak ? Of geur (= flavour) ? Want als je ooit is één van die esters proeft smaakt bevoorbeeld N-butyric acid zeker niet naar pineapple ... en riekt ook niet direct pineapple (beurrk, is inderdaad zoals je zegt, Boterzuur ethylesther, bijna het zelfde basis als voor Scopex(appel en peer)) Wat gebruik jij om van die N-Butyric acid een "lijkere" flavour te maken ?
?
Bart Debosschere
Onderwerp: Re: Esters als Flavour do feb 05, 2009 9:08 pm
Jip gasten, Nog even terug antwoorden op de produkten van Basicextract,weet het volgende daarover............ Het droogproces is in die mate verschillend tegenover andere firmas,dat het drogen gebeurd in een toestel die gebruikt wordt in de gastronomie-wereld. Dit proces is uniek aangezien deze is gepattenteerd,dus geen ander is hetzelfde. De producten bestaan niet uit extracten,maar wel uit puur gedroogde ingredienten,daarom ook geen chemische toevoegingen. Geconsentreerd hoeft ook niet,want de producten spreken voor zich. Deze producten blijven hun natuurlijke waarden behouden. Basicextract is een nieuwe firma met een nieuw gamma producten,ook als je sugesties heb mag je hen die voorstellen. Ze proberen alles uit op vraag van de klant. Zij werken ook alleen,en tis van producent naar klant. greetz mannen..................
Pol Geens
Onderwerp: Re: Esters als Flavour zo maa 08, 2009 12:34 am
... Hoi Gilles ,
Sorry voor de late reply , Kan je je eens verduidlijken met " lijkere" flavour ?
Grtz , Sun.
Gast Gast
Onderwerp: Re: Esters als Flavour zo maa 08, 2009 7:15 am
Gilles schreef:
Sunshine schreef:
De Esthers zijn chemisch vervaardigde ( artificiële ) smaken.
Smaak ? Of geur (= flavour) ? Want als je ooit is één van die esters proeft smaakt bevoorbeeld N-butyric acid zeker niet naar pineapple ... en riekt ook niet direct pineapple (beurrk, is inderdaad zoals je zegt, Boterzuur ethylesther, bijna het zelfde basis als voor Scopex(appel en peer)) Wat gebruik jij om van die N-Butyric acid een "lijkere" flavour te maken ?
Beste Gilles,
Boterzuur is hier een onderdeel of component van het eindproduct en dus niet de enige bepalende factor inzake geur of smaak van het eindproduct. Het wordt vaak gebruikt omdat het voeding is voor de goede darmbacterien en in een correcte dossering niet schadelijk.
Maar vooral dat laatste is moeilijk, zonder degelijke meetapparatuur en voldoende voorkennis zou ik er niet zelf aan beginnen. Dit is alvast een tip die ik van een chemicus heb gekregen (en ben er dan ook niet zelf mee aan de slag gegaan).