Aantal berichten : 356 Leeftijd : 43 Woonplaats : merelbeke Hobby’s : fitness en vissen uiteraard Registration date : 13-10-08
Onderwerp: hoeveel aas za jun 19, 2010 12:11 pm
hoeveel aas kan een karper eigenlijk eten op 24 h ? Als iemand mij dit kan zeggen, het moet wel wetenschappelijk getest en bewezen zijn uiteraard. Laat ons zeggen op een vis van 10 kg Hopelijk krijg ik hierop een duidelijk antwoord grtzzzzzzz
Gast Gast
Onderwerp: Re: hoeveel aas za jun 19, 2010 12:24 pm
David, wetenschappelijk getest??????? Ik denk dat dit moeilijk is. Maar ik kan je wel zeggen dat een karper in normale omstandigheden van bv 10kg toch gemakkelijk 1 tot 1.5kg bollen kan verorberen.
Grtz KF
Laatst aangepast door Karperfreak op za jun 19, 2010 12:36 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Steven Dekeyzer
Aantal berichten : 384 Leeftijd : 48 Woonplaats : Maldegem Hobby’s : Carp Fishing / music Registration date : 22-03-09
Onderwerp: Re: hoeveel aas za jun 19, 2010 12:27 pm
Hangt dit allemaal niet af van verschillende factoren ... weersomstandigheden, welk seizoen, druk, aanwezigheid natuurlijk voedsel,... Om dan nog te zwijgen over het verschil van karper tot karper, er zijn vreetmachines en er zijn er die met heel wat minder content zijn (is zo ook bij de mens).
Bestaat er wel een wetenschappelijk onderzoek en in hoeverre is dit betrouwbaar ?
Steve Maes
Aantal berichten : 297 Leeftijd : 48 Woonplaats : Antwerpen Hobby’s : vissen, voetbal, honden, aquarium Registration date : 16-08-08
Onderwerp: Re: hoeveel aas za jun 19, 2010 1:24 pm
Een kilo bollies is zo weggevreten door een karper van 10 kg.
Zoals gezegd hierboven hangt dat af van een heleboel omstandigheden, ook van de samenstelling (verteerbaarheid) van het aas.
Tommy De Cleen Admin
Aantal berichten : 1782 Leeftijd : 54 Woonplaats : Hoboken Hobby’s : karpervissen Registration date : 23-03-08
Onderwerp: Re: hoeveel aas za jun 19, 2010 1:50 pm
denk dat het belangrijker is te weten waar en wanneer hij eet. één bol is meestal genoeg voor hem te vangen (diene aan je hair) daarom dat ik tijdens het vissen met bollen nooit zal overdrijven met boilies (10, 20 bollen in de de omgeving) meer niet ...
de pauw david
Aantal berichten : 356 Leeftijd : 43 Woonplaats : merelbeke Hobby’s : fitness en vissen uiteraard Registration date : 13-10-08
Onderwerp: Re: hoeveel aas za jun 19, 2010 3:35 pm
Bestaat er wel een wetenschappelijk onderzoek en in hoeverre is dit betrouwbaar ?[/quote]
Heb er eens iets over gelezen dat ze tests gedaan hebben op een koi vis van 10kg maar weet niet meer in welk magazine dit was en wat het resultaat nu weer was Uiteraard zijn verschillende factoren belangrijk maar ik denk wel dat een vis in een grote plas meer eet (of dit nu nattuurlijk voedsel is of bollen) dan in een kleine vijver grtzzzz
bart polyn
Aantal berichten : 806 Leeftijd : 43 Woonplaats : Heusden Hobby’s : Karpertjes vangen natuurlijk en luipaargekko's Registration date : 19-08-08
Onderwerp: Re: hoeveel aas ma jun 21, 2010 8:34 am
Zijn inderdaad teveel externe factoren waardoor,ook al is het wetenschappelijk getest met een karper van 10 kg in een grote aquarium je altijd in de praktijk andere dingen zal zien.Inderdaad david volgens mij zal een karper bv op stromend water meer eten dan een karper op een kleine vijver.het hangt eigenlijk vooral af met de energie die hij verbruikt.
Antonie De Naeghel
Aantal berichten : 322 Leeftijd : 41 Woonplaats : Maldegem Hobby’s : karpervissen, voetbal, vriendin Registration date : 07-08-08
Onderwerp: Re: hoeveel aas ma jun 21, 2010 10:51 am
Onderzoek en dergelijke heb ik nog nooit iets over gezien. Tis zoals hier reeds gezegd afhankelijk van verschillende factoren. Als klein manneke heb ik ergens eens gelezen dat een karper van 5kg, een 500gr aas makkelijk kan verzetten per dag. Ik denk dat dit in het boek van Rini Groothuis was. Toen viste ik nog met 5 a 10 boilies per dag om zo lang mogelijk met mijn 1kg zakske toe te komen als 12jarige. Dus 500gr was toen enorm veel in mijn ogen.
Tommy De Cleen Admin
Aantal berichten : 1782 Leeftijd : 54 Woonplaats : Hoboken Hobby’s : karpervissen Registration date : 23-03-08
Onderwerp: Re: hoeveel aas ma jun 21, 2010 2:46 pm
als de hoeveelheid aas dan al een rol zou spelen waarom word er dan zo goed gevangen op singel hookbaits?? volgens mij is het (en blijft het voor mij dan) meer een kwestie van waar, wanneer op de juste plek, op het juste moment en als ge dat voor mekaar hebt hebt ge geen kilo´s bollen nodig (maar een handje) theory he, praktijk is soms voledig anders ...
bart polyn
Aantal berichten : 806 Leeftijd : 43 Woonplaats : Heusden Hobby’s : Karpertjes vangen natuurlijk en luipaargekko's Registration date : 19-08-08
Onderwerp: Re: hoeveel aas ma jun 21, 2010 3:10 pm
DCS schreef:
als de hoeveelheid aas dan al een rol zou spelen waarom word er dan zo goed gevangen op singel hookbaits?? volgens mij is het (en blijft het voor mij dan) meer een kwestie van waar, wanneer op de juste plek, op het juste moment en als ge dat voor mekaar hebt hebt ge geen kilo´s bollen nodig (maar een handje) theory he, praktijk is soms voledig anders ...
Hangt weeral totaal af van het water: -bezetting van de karpers -andere vissers die voeren -tijdstip allemaal dingen waarda ge rekening moet mee houden. Ik ken namelijk een water hoe meer bollen ge smijt,hoe meer vis ge vangt(bestand van minstens 300 vissen op tien ha).Wel teverstaan tijdens de goede periode!!! Anderzijds ken ikwaters met kleine bezetting,waar inderdaad paar bollekes of single voldoende zijn of zijn er waters waar een voerplein afschrikt en ga zo maar door.... Je moet het volgens mij gewoon water per water bekijken en je daarnaar schikken wat de beste oplossing is!! @ David : ik denk da ge daar zeker goed kunt doorvoeren (in den donker dan wel teverstaan )
pascal waltenier
Aantal berichten : 445 Leeftijd : 44 Woonplaats : welle Hobby’s : vissen Registration date : 16-12-08
Onderwerp: Re: hoeveel aas ma jun 21, 2010 5:08 pm
Ik heb ooit eens een verslag gelezen van de voedselopname per dag van een gezonde brasem
Deze was 10 a 15% van zijn eigen gewicht per dag
Een karper zou in diezelfde lijn zitten
de pauw david
Onderwerp: Re: hoeveel aas ma jun 21, 2010 8:15 pm
pascal waltenier schreef:
Ik heb ooit eens een verslag gelezen van de voedselopname per dag van een gezonde brasem
Deze was 10 a 15% van zijn eigen gewicht per dag
Een karper zou in diezelfde lijn zitten
je weet toch toevallig niet meer waar je dat hebt in gelezen Pascal? Bedankt voor de nuttige info grtzzzz
Gast Gast
Onderwerp: Re: hoeveel aas ma aug 23, 2010 8:55 pm
intressant ;-) waarom voeder ik dan zo veel mensen vertellen dat ze aankome aan de maas en 5KG voeder in 1 keer ik verspreid da over een weekend... ma eigenlijk is da nog te veel volgens jullie ?
Tommy De Cleen Admin
Onderwerp: Re: hoeveel aas ma aug 23, 2010 9:01 pm
lonsdave schreef:
intressant ;-) waarom voeder ik dan zo veel mensen vertellen dat ze aankome aan de maas en 5KG voeder in 1 keer ik verspreid da over een weekend... ma eigenlijk is da nog te veel volgens jullie ?
veel (5kg) op de maas!! das een slok water amai, ik voerde (er toen ik er veel viste) min 10kg over een grote opervlakte bij de start van de sessie ...
Tino Musschoot
Aantal berichten : 288 Leeftijd : 45 Woonplaats : Zwijnaarde Hobby’s : vissen en honden Registration date : 22-09-08
Onderwerp: Re: hoeveel aas ma aug 23, 2010 9:16 pm
Komaan jongens,ooit al eens 5kg zijn liggen op de bodem?? das peanuts hoor! Op de meeste wateren die ik bevis gaat er sowiezo 5kg(soms meer) in om te beginnen en dat zeg ik niet om te zeveren maar ik wil voedselnijd teweegbrengen op mijn stek en ze laten zwemmen! Er zijn momenten natuurlijk zoals tegen de paai dat ik singles gebruik(fluo's) maar dat komt zelden voor.. Oké ik ben in de fortuinlijke positie dat ik mijn aas voor niks heb maar vroeger gebruikte ik ook makkelijk 500kg freezers op een jaar.. Ik ben nu eenmaal een zware voerder en zal dit altijd blijven doen want vissen op je aas zetten is een belangrijke schakel binnen mijn visserij.. grtz
Tommy De Cleen Admin
Onderwerp: Re: hoeveel aas ma aug 23, 2010 9:25 pm
Tino schreef:
Komaan jongens,ooit al eens 5kg zijn liggen op de bodem?? das peanuts hoor! Op de meeste wateren die ik bevis gaat er sowiezo 5kg(soms meer) in om te beginnen en dat zeg ik niet om te zeveren maar ik wil voedselnijd teweegbrengen op mijn stek en ze laten zwemmen! Er zijn momenten natuurlijk zoals tegen de paai dat ik singles gebruik(fluo's) maar dat komt zelden voor.. Oké ik ben in de fortuinlijke positie dat ik mijn aas voor niks heb maar vroeger gebruikte ik ook makkelijk 500kg freezers op een jaar.. Ik ben nu eenmaal een zware voerder en zal dit altijd blijven doen want vissen op je aas zetten is een belangrijke schakel binnen mijn visserij.. grtz
amen ja aanpassen aan de situatie noem ik dat ...
Jeffrey Benoot Admin
Aantal berichten : 1507 Leeftijd : 51 Woonplaats : Kortemark Hobby’s : Verse vis Registration date : 23-03-08
Onderwerp: Re: hoeveel aas ma aug 23, 2010 9:28 pm
Ik durf ook wel een bolleke voeren hoor, en zeker op de rivier! Die beesten vreten zich met momenten kapot. Meer dan 30kg/weekend vind ik de normaalste zaak! Als ik aan het vangen ben natuurlijk.....
Grtzzzzzz
Christian Jonckers
Aantal berichten : 19 Leeftijd : 41 Woonplaats : tienen Hobby’s : vooral vissen (niet alleen op karper- wel hoofdzakelijk) en elektrische gitaar... Registration date : 02-02-12
Onderwerp: Re: hoeveel aas ma feb 13, 2012 7:08 am
gelle zijt hier zeker allemaal schatrijk? 30 kilo bollen per weekend? pfff ik ga dit water eens op een nieuw water uit pakken , een redelijk voerwater... ik ben van plan van 3x per week 3 kilo te gaan voeren en dan in het weekend erop te vissen... met andere woorden zo'n 50 kilo per maand. kost mij 250 euro ongeveer per maand, zonder benzinekosten want het is ook nog eens een kuteind rijden. da's voor mij toch al meer dan voldoende zunne...
Tommy De Cleen Admin
Onderwerp: Re: hoeveel aas ma feb 13, 2012 7:58 am
Ja Jeffery wij gebruikte rond dezelfde hoeveelheid op de rivier per weekend, voerde zo een kilo of 10 bij de start van een sessie ... niet op één hoop natuurlijk, maar op zulke waterwegen is veel voer wel belangrijk!! maar een karper kan wel het één en ander vreten ze ... en één kilo verspreid op één vierkante meter ziede inderdaad niet liggen ...
Loïc van Doorn
Aantal berichten : 162 Leeftijd : 32 Woonplaats : berchem Hobby’s : vissen, duiken, biologie Registration date : 25-01-11
Onderwerp: Re: hoeveel aas ma feb 13, 2012 1:10 pm
Ik kom met 10 kg bollen per jaar ruimschoots toe en voer vaak kleine hoeveelheden. Wel gebruik ik nog een 25 kg pellets waar ik heel graag mee voer en vis. een karper kan veel wegsteken, maar waarom zou je hem willen verzadigen? Ik beleef topsessies op een onderhoude voerstek waar ik 300 gram per week voer... Ik duik ook. En ben al vaak delen van het water tegengekomen waar de schimmel op de grond stond. van de 10tallen kilos voer die erin waren gegaan verspreid over vele maanden. overal lagen boilies. en op een stuk van 100 meter was er geen karper meer te zien. Ik geloof niet in voer dumpen. plaats een hookbait met een 30tal boilies op de juiste plaats en vang meer dan de voerders op hun vaste plek met hun welig tierende schimmelboilies. vis op de vis en in deze boilietijd waarin karpers groot worden op aas (ik heb het dan niet over de maas en andere grote rivieren) vang je ze wel. Ik snap niet hoe mensen 5 euro/ kg voer (en dan is dat nog goedkoop) kunnen betalen en dan ineens 50 euro het water in kiepen zonder na te denken. Terwijl een halfuurtje vroeger komen en de vis effectief vinden 1000 keer succesvoller is. maargoed. on topic. karpers kunnen veel eten. die 15 procent per dag zal indien juist zeker afhangen van de leeftijd/bouw van de vis. maar nogmaals. je moet ze niet wekenlang verzadigen. een boilie hier en daar en ze bijten wel.
Beelens Pascal
Aantal berichten : 611 Leeftijd : 60 Woonplaats : GERAARDBSERGEN Hobby’s : Karpervisken-Multicatch Registration date : 20-08-08
Onderwerp: Re: hoeveel aas ma feb 13, 2012 6:00 pm
kgeef u hierin grootdeels gelijk,Loic!! zeker de dag van vandaag,....kspreek wel nie over rivieren/kanalen..das iet anders...
grtzzz
Tommy De Cleen Admin
Onderwerp: Re: hoeveel aas ma feb 13, 2012 6:56 pm
amai 10kg bollen voor gans het jaar sorry ze, maar dit klinkt echt ongeloofwaardig .... denk dat er hier niet al te veel zijn die met deze hoeveelheid zelfs geen maand toekomen (is geen aanval hoor) gewoon een vaststelling dat ik (en vele andere) in die 28 jaar dat ik vis op karper, nooit met 10kg heb toegekomen ... (een week op een water in frankrijk en heb al 40 tot 50kg bollen nodig)
5kg x 7 = al 35kg (dus dat ge 50kg mee pakt voor de zekerheid is best) dus 10kg voor heel het jaar sorry voor mij niet haalbaar ....
Loïc van Doorn
Aantal berichten : 162 Leeftijd : 32 Woonplaats : berchem Hobby’s : vissen, duiken, biologie Registration date : 25-01-11
Onderwerp: Re: hoeveel aas ma feb 13, 2012 7:14 pm
Tommy De Cleen schreef:
amai 10kg bollen voor gans het jaar sorry ze, maar dit klinkt echt ongeloofwaardig .... denk dat er hier niet al te veel zijn die met deze hoeveelheid zelfs geen maand toekomen (is geen aanval hoor) gewoon een vaststelling dat ik (en vele andere) in die 28 jaar dat ik vis op karper, nooit met 10kg heb toegekomen ... (een week op een water in frankrijk en heb al 40 tot 50kg bollen nodig)
5kg x 7 = al 35kg (dus dat ge 50kg mee pakt voor de zekerheid is best) dus 10kg voor heel het jaar sorry voor mij niet haalbaar ....
Dat heeft uiteraard ook met de frequentie van vissen te maken he tommy maar voor mijn sessies (ga nooit naar france) neem ik meestal maar enkele 10tallen boilies mee
Christian Jonckers
Aantal berichten : 19 Leeftijd : 41 Woonplaats : tienen Hobby’s : vooral vissen (niet alleen op karper- wel hoofdzakelijk) en elektrische gitaar... Registration date : 02-02-12
Onderwerp: Re: hoeveel aas ma feb 13, 2012 7:25 pm
de maas is inderdaad iets helemaal anders... als ik een weekend op de maas ga op een plek (waarvan ik vrijwel zeker ben ) dat er vis zit gaan er ook bij aanvang zo'n 25 kilo partickles, 5a10 kilo pellets en 3-5 kilo boillies in.... partickles= duivenvoer=9a10 euro pellets=2euro per kg= 10a20 euro boillies (en ik geef toe op de maas vis ik met crap boillies... 3 euro per kg= 5x3= 15 euro. kost max 45 euro. indien vis op de stek blijf ik voeren, als de aanbeten uit blijven minder ik het voeren...
Jeffrey Benoot Admin
Aantal berichten : 1507 Leeftijd : 51 Woonplaats : Kortemark Hobby’s : Verse vis Registration date : 23-03-08
Onderwerp: Re: hoeveel aas ma feb 13, 2012 7:28 pm
Vind 10kg ook wat weinig, maar als Loïc daarmee genoeg heeft voor een jaartje hengelen, is dat mooi meegenomen. Ikzelf zie die 10kg amper liggen op de bodem van mijn emmer...
En ik ken nog gasten die met zo weinig aas, hun jaar rond vissen. Maar die vissen af en toe eens een zondag in het park. En nemen ook maar een handvol ballen mee naar het water.
Heb enkele jaren terug, eens een 5-tal kg verkocht aan een kennis van me. Heeft die allemaal per 5 verpakt....om te gaan voeren... Toen heb ik hem gek verklaard!! Hij heeft dan enkele kg's gratis gekregen van me, op één voorwaarde, dat hij per voerbeurt minstens een kilo of twee strooide....de volgende sessie heeft hij de pannen van het dak gevangen!! Toen vatte hij het wel.