Onderwerp: Re: BAIT KITCHEN - Curing Your Baits vr mei 23, 2008 2:56 pm
Ik heb net een email gekregen van ACF en heb ook het articel in ACF gelezen of het curing van baits.
De mineralen zijn niet echt nodig, maar als ge ergens mineralen vind van zout kun je ze gebruiken!! Curing salt, kun je bij de slager vinden. Dus je kunt je Boillies zouten (zonder de mineralen) maar het beste is het te doen, met boillies die grof zijn zoals bird food baits (zij nemen best het zout op).
Stap 1, eerst je bollen lang genoeg laten drogen!! (ze moeten zo hard als steen zijn) Stap 2, de gedrogde bollen 2 a 3 weken terug invriezen. Stap 3, na 2 a 3 weken je bollen bedeken met het cusing zout voor een aantal weken.
Na dit proces, zullen je bollen goed blijven (zonder ze terug moeten in te vriezen) en kun je ze bewaren, zolang ge wilt.
Je moet dit niet doen, met al je bollen he (50kg ofzo) maar gewoon als extra gebruiken. laat ons zeggen een kilo of 5, kom je al een heel eind mee!! ééntje aan de haak, en een paar in de omgeving van je haakaas is genoeg. Het zal je echt een paar extra vissen per jaar opleveren als je deze op de juiste plek vist. Maar vergeet de rest ook niet, stek keuze, rig etz Dit is maar één van de vele, manieren om je aas te verbeteren (costomizing baits).
succes zou ik zeggen ......
Dario Beerten
Aantal berichten : 309 Leeftijd : 38 Woonplaats : Wilrijk Hobby’s : Karpervissen, Webdesign, Powertrainen... Registration date : 27-03-08
Onderwerp: Re: BAIT KITCHEN - Curing Your Baits vr mei 23, 2008 4:30 pm
Allen naar de slager dus Ik ga het zeker eens proberen, mijn bollen zijn al aan het drogen ondertussen...
Tommy, bedankt voor de verdere info nog
Giovanni Vanhooren
Aantal berichten : 248 Leeftijd : 43 Woonplaats : Oudenburg Hobby’s : Ja Registration date : 08-05-08
Onderwerp: Re: BAIT KITCHEN - Curing Your Baits vr mei 23, 2008 9:11 pm
Ik doe dat al jaren met gewoon zout, pekelzout van de slager is niet echt nodig hoor.
By the way, op een van de hardere waters waarop ik vis steekt een 'gepekelde boilie' er steeds met kop en schouders bovenuit
Gast Gast
Onderwerp: Re: BAIT KITCHEN - Curing Your Baits vr mei 23, 2008 9:49 pm
Hoe doe jij dat dan Gio, als ik da mag vragen??
Giovanni Vanhooren
Aantal berichten : 248 Leeftijd : 43 Woonplaats : Oudenburg Hobby’s : Ja Registration date : 08-05-08
Onderwerp: Re: BAIT KITCHEN - Curing Your Baits di mei 27, 2008 7:41 am
Oeps, had dit onderwerp niet meer opgevolgd.
Meestal heel simpel. Zout uit de Aldi halen, boilies in een emmer en overkappen met zout tot ze onder zitten. Na drie weken zit het zout ook tot in de kern van je boilie. Trouwens, ik vind het geen noodzaak dat het zout tot in de kern zit. Enkel de buitenmantel is ook goed. Ik heb al heel goede resultaten gehad op boilies die pas enkele dagen in zout staken. Als je nadenkt, is het iets heel verschillend dan het gros van de boilies die karpers voorgeschoteld krijgen.
Btw, ik geloof niet in het mengen van steentjes onder het zout. Larie en apekool volgens mij. Zeker op het continent, misschien dat dat in de Uk (gravel pits) anders ligt.
PS Just try it...
Gast Gast
Onderwerp: Re: BAIT KITCHEN - Curing Your Baits di mei 27, 2008 7:46 am
Thx Gio Zijn je bollen dan air dryed als ge dit doet of hoe zit dat, ja ik ben heel geintreseert ze
Giovanni Vanhooren
Onderwerp: Re: BAIT KITCHEN - Curing Your Baits di mei 27, 2008 8:03 am
Nee, gewoon een dag of twee gedroogd en dan in zout. Niet te moeilijk, maar bijzonder effectief. Trouwens niet enkel in het voorjaar. En ook niet enkel met fishmeals. Bij birdfoods werkt het even goed.
Gast Gast
Onderwerp: Re: BAIT KITCHEN - Curing Your Baits do mei 29, 2008 10:12 am
Nice one mate, nu weet ik genoeg merci he
Mijn cured baits (hookbaits) zijn klaar!! Heb enkele fusion bollen, een paar dagen int zout gelegd en dit is het resultaat ....
Laatst aangepast door Blackwater op do mei 29, 2008 11:00 am; in totaal 1 keer bewerkt
Giovanni Vanhooren
Onderwerp: Re: BAIT KITCHEN - Curing Your Baits do mei 29, 2008 10:23 am
Perfect. Wel een smerig zoutje :-) om met de werppijp weg te zetten, maar vangen gegarandeerd!
Gast Gast
Onderwerp: Re: BAIT KITCHEN - Curing Your Baits do mei 29, 2008 10:35 am
Kga ze dit weekend alleen als hook baits gebruiken, we zien wel wat het geeft
vanderzanden wim
Aantal berichten : 384 Leeftijd : 43 Woonplaats : Geel Hobby’s : Vissen Registration date : 15-06-08
Onderwerp: Re: BAIT KITCHEN - Curing Your Baits vr jun 20, 2008 9:04 am
Gilles schreef:
Yow gasten
Tommy zoek is achter deze trefwoorden, zijn wel in het frans, maar meschien vind jij dan wel hetzelfde in het nl.
trefwoorden : Sel de guerande(felur de sel) - sel de l'Himalaya
Het zijn de beste zouten die er bestaan, die het meest zout mineraalen bevaten ! Zijn wel heel duur maar ja ... is de moeite waard. Anders kan je ook is zoeken naar zoutblokken voor paarden, Het zijn zo'n blokken van 2 a 10 kg, gemakelijk te vinden, zijn complementen voor de paarden, hier een link in het frans.
Ik ben is wat verder gaan informeren naar dat himalaya zout. Dit is ook in gewoon strooizout verkrijgbaar. Wordt gebruikt ter vervanging van gewoon keukenzout. Mensen die geen zout mogen eten mogen wel gebruik maken van dit himalayazout, maar dan wel in kleinere porties.
Ik weet niet of je het ergens in de winkel kan kopen, ik ga er de volgende keer is op letten als ik ga winkelen.
Je hebt ook nog een soort poeder voor bij koivoer te doen dat uit mineralen bestaat. Het noemt HS Chikara en kost €17,95 per kg. Mischien ook intresant om u bollen en paar dagen in te leggen. Ik zal hier onder ne link zette naar de site. http://www.aquariaan.nl/hskoi.htm
Gast Gast
Onderwerp: Re: BAIT KITCHEN - Curing Your Baits vr jun 20, 2008 12:54 pm
Blackwater schreef:
Kga ze dit weekend alleen als hook baits gebruiken, we zien wel wat het geeft
en heb je er eigenlijk resultaten mee geboekt?
Gast Gast
Onderwerp: Re: BAIT KITCHEN - Curing Your Baits vr jun 20, 2008 1:54 pm
Ik heb er idd al vis mee gevangen ...
Gast Gast
Onderwerp: Re: BAIT KITCHEN - Curing Your Baits do aug 14, 2008 1:49 pm
Ik wist over het toevoegen van zout naar rock lokazen maar didnt weten over dit proces van invriezen lucht gedroogde boilies dan laten ze het over wanneer het ontdooien zeer intresting! maar ik vraag me af of het zal een beetje over de top met hoeveel zout wordt ingevoerd in de lokazen
misschien wel het toevoegen van enkele genezen lokazen aan de boilies die u gebruikt als een extra attractie kan een idee geven van de karper wat ze nodig hebben, alsmede door u gekozen aas