Aantal berichten : 195 Leeftijd : 36 Woonplaats : Arnhem Hobby’s : Karpervissen, drummen. Registration date : 01-04-08
Onderwerp: Slijtage van de lijn? di mei 19, 2009 7:35 pm
Heren,
Komend weekend heb ik een wedstrijd, en wil ik graag met Berkleys Vanish vissen. Deze lijn zit reeds 3 jaar op mijn spoelen, maar is 15 keer gebruikt. Heeft het lang niet gebruiken nadelig effect op de lijn? Toen ik hem net kocht kon ik hem letterlijk doormidden trekken, maar naarmate ik hem gebruikte (nat werd?) werd hij sterker (dit bleef natuurlijk niet doorgaan) maar nu kan ik hem echt niet meer kapot trekken.
De lijn heeft altijd regen.wind en slijtage vrij in een spoelentasjes gezeten.
Met vriendelijke groeten,
Tim Lomans
PS. Het is een wedstrijd op een kanaal. Heeft iemand nog tips ofzo, eerste keer voor mij een wedstrijd, met loting)
Igor Van Waesberghe
Aantal berichten : 447 Leeftijd : 45 Woonplaats : assenede Hobby’s : karperen Registration date : 15-05-08
Onderwerp: Re: Slijtage van de lijn? di mei 19, 2009 10:19 pm
persoonlijk zou ik de draad direkt vervangen. twijfels over iets, vervangen. kzou het risico op lijnbreuk etc nie willen riskeren
de pauw david
Aantal berichten : 356 Leeftijd : 43 Woonplaats : merelbeke Hobby’s : fitness en vissen uiteraard Registration date : 13-10-08
Onderwerp: Re: Slijtage van de lijn? wo mei 20, 2009 7:26 am
dat is die fluocarbon hé is het niet ? Deze zou ik idd ieder jaar zeker vervangen, omdraaien kan je ook nog eens doen.
grtzzz
david deman
Aantal berichten : 534 Leeftijd : 35 Woonplaats : Menen Hobby’s : Vissen / scheidsrechter KBVB Registration date : 31-01-09
Onderwerp: Re: Slijtage van de lijn? wo mei 20, 2009 8:16 am
Ik zou ze ook vervangen, er is een grote kans dat bepaalde delen verstorven zijn en dat zullen zwakke punten zijn in je draad. Zekere voor het onzekere nemen en gewoon vervangen.
Robby Malfliet
Aantal berichten : 2753 Leeftijd : 48 Woonplaats : Haasdonk Hobby’s : Vissen, voetbal, Anglofiel... Registration date : 06-01-09
Onderwerp: Re: Slijtage van de lijn? wo mei 20, 2009 4:56 pm
Naar wat ik gehoord heb is UV- licht de grootste factor van slijtage van een mono lijn.
Als uw spoelen dus donker weggelegen hebben zal er hoogstwaarschijnlijk geen probleem zijn. Op de reserve spoelen van mijn vorige molens zat al 3 jaar 10lbs Krystonite (fluo-gecoat). Ik had die enkel gebruikt op La Horre in 2005. Toen ik er vorig jaar nog ies mee viste heb ik daar enkele mooie vissen (hoge 30-ers) mee gevangen. No problem at all. Maar de spoelen hadden ook donker weggelegen in de garage.
Wesley Mast
Aantal berichten : 693 Leeftijd : 44 Woonplaats : Schelle (BE) Hobby’s : Mijn gezin, films & karpervissen Registration date : 03-04-08
Onderwerp: Re: Slijtage van de lijn? wo mei 20, 2009 6:18 pm
Lijnen zijn UV-gevoelig...dus donker opbergen is de boodschap !
greetz Wes (Lange)
Tim Lomans
Aantal berichten : 195 Leeftijd : 36 Woonplaats : Arnhem Hobby’s : Karpervissen, drummen. Registration date : 01-04-08
Onderwerp: Re: Slijtage van de lijn? wo mei 20, 2009 9:03 pm
Heren,
Bedankt voor de informatie, ze hebben in het donker gezeten, maar voor de zekerheid spoel ik er nieuwe op!