Aantal berichten : 191 Leeftijd : 59 Woonplaats : lebbeke Hobby’s : as ze me missen dan ben ik ........... Registration date : 30-10-08
Onderwerp: pinda's !! wo feb 25, 2009 4:46 pm
beste salooners, ik ben van plan om dit jaar is te vissen met pinda's op een bepaald niet nadergenoemd water.en dit om eventueel de dressuur van bollies wat te doorbreken.nu heb ik twee vraagjes in verband hiermee. 1. waar kan ik deze het best aanschaffen,prijs/kwaliteit ? 2.hoe kook ik deze het best en hoe lang? kan ik er ook nog eventuele toevoegingen bijvoegen? di is nu eens een parikel waar ik nog nooit mee gevist heb en zou dit best is willen uitproberen....... alvast bedankt marco
Gast Gast
Onderwerp: Re: pinda's !! wo feb 25, 2009 5:15 pm
hey de marco
koop mijn particles bij Van Camp Lange Kroonstraat 173 2530 Boechout 03 455 21 99 03 455 21 99
prijs weet ik voor de moment niet zo direct meer maar weet wel dat ze daar altijd prima kwaliteit hebben.
pinda's kook ik 20 min, en laat ik dan in de ketel staan tot de dag daarop dat ik ze nodig heb. ik gebruik ze gewoonlijk naturel.
grts
jakke
de pauw david
Aantal berichten : 356 Leeftijd : 43 Woonplaats : merelbeke Hobby’s : fitness en vissen uiteraard Registration date : 13-10-08
Onderwerp: Re: pinda's !! wo feb 25, 2009 5:46 pm
Bij aveve kan je ze ook kopen dacht ik weet wel niet meer aan welke prijs sorry Ik laat ze altijd 24 uren weken en dan kijk ik wanneer ik ze wil pletten en de twee helften schieten niet van elkaar weg dan zijn ze goed. Ik kijk dus niet naar de tijd zoals velen dit doen.
Als ze het mogen ga je niet weten wat je meemaakt Marco, pindas werken niet op elk water maar als er nog niet mee gevist is en ze mogen het dan mag je u verwachten aan veeeeeeeeel runs geloof mij
Ik zou zeggen veel succes ermee en vang ze hé
see ya
Ivan De Ridder
Aantal berichten : 489 Leeftijd : 53 Woonplaats : Beveren-Waas Hobby’s : Karpervissen / Genieten van ne goeien Duvel Registration date : 23-12-08
Onderwerp: Re: pinda's !! wo feb 25, 2009 6:27 pm
marco schreef:
beste salooners, ik ben van plan om dit jaar is te vissen met pinda's op een bepaald niet nadergenoemd water.marco
Aha, daar dus! lol!
Grtz
Ivan
Marc Dhaene
Aantal berichten : 191 Leeftijd : 59 Woonplaats : lebbeke Hobby’s : as ze me missen dan ben ik ........... Registration date : 30-10-08
Onderwerp: Re: pinda's !! wo feb 25, 2009 7:25 pm
ja ivanneke,t'zal verschieten worden ginder zenne al bedankt jongens marco
Robby Malfliet
Aantal berichten : 2753 Leeftijd : 48 Woonplaats : Haasdonk Hobby’s : Vissen, voetbal, Anglofiel... Registration date : 06-01-09
Onderwerp: Re: pinda's !! wo feb 25, 2009 8:22 pm
Ist daar waar ik eens fotos komen nemen ben Marco?
Ik heb die pindas al enkele keren gebruikt op het waterke een paar honderd meter verder, en daar zijn ze er alleszins stapelzot van! Mijnen engelse maat ving daar 2 jaar geleden (op uitnodiging van Ivan en mij) zelfs 22 vissen in 48 uur op pinda's! Das echt ongehoord daar, zoals ge waarschijnlijk ook wel weet. Al moet ik wel zeggen dat er geen enkele van de grote vissen bij was. En das over 't algemeen ook opgevallen bij mij... Kleinere vissen op pinda's. En maak zeker nie de grote fout (die veel mensen al gemaakt hebben) om teveel pindas te gebruiken! De pindas op de haak en dan nog een tiental extra pindas rond het haakaas is al méér dan genoeg! Je kan altijd kemp bijvoeren, daar kunt ge nie genoeg van gebruiken. Maar veel voeren met pindas is echt nie goed. Ten eerste raakt de vis er héél vlug van verzadigd, en ten tweede is het wetenschappelijk bewezen dat pindas een bepaalde toxische stof afscheiden die in grote hoeveelheid schadelijk kan zijn voor de gezondheid van karper! Opletten dus, overdaad schaadt in dit geval zeker!
De bereidingswijze is vrij simpel. Een nachtje weken, en dan een half uurtje koken in hetzelfde water waarin ze geweekt zijn (misschien nog wa extra water toevoegen indien de pindas veel water gezogen hebben tijdens het weken). Als ge goeie pindas hebt dan krijgt ge na het koken en afkoelen een chocolademelkachtige vloeistof in uw emmer. Extra toevoegingen vind ik persoonlijk niet nodig. Er is wel veel verschil in kwaliteit van pindas. Kheb er eens gehad van een niet nader genoemde zadenhandelaar en dat was echt brol! Mijne maat brengt mij elk jaar ne zak mee uit Engeland, en das heel goe spul!
steven meirlaen
Aantal berichten : 258 Leeftijd : 47 Woonplaats : sint-martens-latem Hobby’s : karpervissen, bowlen, en vrouwtje... Registration date : 24-08-08
Onderwerp: Re: pinda's !! wo feb 25, 2009 11:48 pm
vergeet de brasems niet, die zijn er ook stapelzot van. zeker koken want ze zijn ongekookt niet gezond voor onze vriend.
greets
de pauw david
Aantal berichten : 356 Leeftijd : 43 Woonplaats : merelbeke Hobby’s : fitness en vissen uiteraard Registration date : 13-10-08
Onderwerp: Re: pinda's !! do feb 26, 2009 9:26 am
Ik doe nog straffer robby 21 runs in nog geen 18 h Dit water waar jij over spreekt zal wel niet te vergelijken zijn qua moelijkheidsgraad dan dat water waar ik op heb gevist. Maar dit aantal was ook ongekend voor dit relatief gemakkelijk watertje (knollenputje).
Ik moet wel zeggen dat de vangsten wel vlug achteruit gingen toen de rest dit hoorde en daar dus ook massaal begon mee te vissen. Ik voerde ook bij met kemp en had max twee pindas op de hair
Koken is dus zeker nodig zoals al is gezegd (had dit niet vermeld bij men vorige post)
vang ze hé marco
Marc Dhaene
Onderwerp: Re: pinda's !! do feb 26, 2009 3:39 pm
tja jongens,welke gek kookt zijn particles nu niet !! nee robby ,het is daar niet hoor,trouwens wij hebben die stek overgelaten en vissen er niet meer...trouwens wat het koken betreft meende ik te weten dat je het water waar je pinda's in geweekt zijn eerst moet afgieten en dan nieuw water moet gebruiken om ze te koken of ben ik hier verkeerd ?? dit ivm een soort van blauw wat op het water komt te staan en giftige stoffen zou bevatten.......helemaal zeker ben ik hier niet van hoor,daarom dat ik op zeker wil spelen en het liever hoor uit andere bronnen groetjes marco ccmoore carpfishing
Robby Malfliet
Aantal berichten : 2753 Leeftijd : 48 Woonplaats : Haasdonk Hobby’s : Vissen, voetbal, Anglofiel... Registration date : 06-01-09
Onderwerp: Re: pinda's !! do feb 26, 2009 3:45 pm
Ik doe da zelf nie. En mijne engelse maat die bijna niks anders dan pinda's gebruikt als haakaas ook nie. En nog nooit problemen gehad. Ik maak trouwens maar een half kiloke pinda's klaar voor een sessie van verschillende dagen, zo weinig gebruik ik er van. Enkel die 2 (of soms 1) op de hair, en een stuk of 5-10 los erbij, that's it.
En ik heb trouwens nog nooit iets blauw op het water zien staan zene.
Jorit Houpline
Aantal berichten : 173 Leeftijd : 40 Woonplaats : kluisbergen (ruien) Hobby’s : vissen, feesies doen,... Registration date : 19-05-08
Onderwerp: Re: pinda's !! do feb 26, 2009 4:13 pm
marco schreef:
tja jongens,welke gek kookt zijn particles nu niet !! nee robby ,het is daar niet hoor,trouwens wij hebben die stek overgelaten en vissen er niet meer...trouwens wat het koken betreft meende ik te weten dat je het water waar je pinda's in geweekt zijn eerst moet afgieten en dan nieuw water moet gebruiken om ze te koken of ben ik hier verkeerd ?? dit ivm een soort van blauw wat op het water komt te staan en giftige stoffen zou bevatten.......helemaal zeker ben ik hier niet van hoor,daarom dat ik op zeker wil spelen en het liever hoor uit andere bronnen groetjes marco ccmoore carpfishing
.
ja idd, het weekwater moet worden afgegoten en nieuw voor het koken... zo doe ik het ook!
grtz
david deman
Aantal berichten : 534 Leeftijd : 35 Woonplaats : Menen Hobby’s : Vissen / scheidsrechter KBVB Registration date : 31-01-09
Onderwerp: Re: pinda's !! do feb 26, 2009 4:20 pm
Dat van die giftige stoffen is niet correct hoor. Blauwzuur/cyanide komt van amandelen en dat verwart men met pinda's. Dus dat afgieten is niet nodig. 48 uren weken en koken tot ze redelijk zacht zijn. (+- 45min tot een uur koken) Je ziet dat iedereen het een beetje anders doet, maar het komt allemaal op hetzelfde neer, voorweken en koken.
Jorit Houpline
Aantal berichten : 173 Leeftijd : 40 Woonplaats : kluisbergen (ruien) Hobby’s : vissen, feesies doen,... Registration date : 19-05-08
Onderwerp: Re: pinda's !! do feb 26, 2009 4:25 pm
david_deman schreef:
Dat van die giftige stoffen is niet correct hoor. Blauwzuur/cyanide komt van amandelen en dat verwart men met pinda's. Dus dat afgieten is niet nodig. .
wist ik niet ...bij deze dank voor de info david!
Marc Dhaene
Onderwerp: Re: pinda's !! do feb 26, 2009 4:33 pm
thanks boys,zal da een dezer maanden is uitproberen marco
Robby Malfliet
Onderwerp: Re: pinda's !! do feb 26, 2009 4:38 pm
Ik kook ELKE partikel in het water waarin het eerst geweekt heeft. No problemo.
En een half uurtje koken is bij mij al voldoende om de pindas vrij zacht te maken. Heeft veel te maken met de kwaliteit van de pinda's.
Ivm de toxische pinda's ben ik het nog eens gaan opzoeken op een wetenschappelijke site.
Kzal vlug in 't engels citeren: " Because peanuts are high in Polyunsaturated fatty acids, they form TOXIC transfatty acids when exposed to heat, air or light..."
Blijkt dus toch wa toxisch te zijn hé, zoals ik altijd al gehoord heb.
Gast Gast
Onderwerp: Re: pinda's !! do feb 26, 2009 5:23 pm
Citaat :
Daarom dat ge ze op somige waters dan ook nie mag gebruiken!!
Robby Malfliet
Onderwerp: Re: pinda's !! do feb 26, 2009 5:25 pm
Blackwater schreef:
Citaat :
Daarom dat ge ze op somige waters dan ook nie mag gebruiken!!
Gedeeltelijk daarvoor ja. Maar vooral omdat de vissers ze verkeerd gebruiken! Lees: te veel voeren met pinda's.
Het is een topaas vind ik persoonlijk, als ge er nie mee overdrijft. Ik zeg het, voor een week vissen in Frankrijk bijvoorbeeld, heb ik maximum 1kg klaargemaakte pindas bij.
Jeffrey Benoot Admin
Aantal berichten : 1507 Leeftijd : 51 Woonplaats : Kortemark Hobby’s : Verse vis Registration date : 23-03-08
Onderwerp: Re: pinda's !! do feb 26, 2009 5:39 pm
Heb hier de indruk dat er zijn die dit nootje wel lang koken hé...dat valt dan toch vrij snel van de hair? Pinda's zijn en geen tijd zo zacht als boter. Ik kook ze, na een 24h te weken, max een kwartier, vind ze dan nog te zacht.
Vis er eigenlijk zelden mee, zoals al eerder vermeld, veel kleine vis....
Grtzzzzzzz
de pauw david
Onderwerp: Re: pinda's !! do feb 26, 2009 5:49 pm
Een goede kok controleerd zijn eten altijd. Je kan ze vlug te gaar koken of juist niet gaar koken als je met kooktijden werkt dus daarom werk ik niet met kooktijden Ik sta dus bij men pot en controleer om de minuut(en) of ze perfect gaar zijn.
greetz
david,
Robby Malfliet
Onderwerp: Re: pinda's !! do feb 26, 2009 6:00 pm
Awel ja ik geef ook maar ne richttijd hé. Plus het type van kookvuur speelt ook al mee.
Jeffrey Benoot Admin
Aantal berichten : 1507 Leeftijd : 51 Woonplaats : Kortemark Hobby’s : Verse vis Registration date : 23-03-08
Onderwerp: Re: pinda's !! do feb 26, 2009 6:14 pm
Wat ik wel nog gedaan heb, is de haak-nootjes minder lang koken, of zelfs enkel weken...die blijven toch beter op de hair zitten, en er van eten doen ze niet hé...
Grtzzzzzzz
de pauw david
Onderwerp: Re: pinda's !! do feb 26, 2009 6:17 pm
Robby Malfliet schreef:
Awel ja ik geef ook maar ne richttijd hé. Plus het type van kookvuur speelt ook al mee.
idd hoe vlug je water kookt,daarom is dit moeilijk in te schatten met een tijd en zou ik zeggen laat alles 10 min opstaan en blijf dan bij je pot om te controleren of ze perfect gaar zijn.
Ik heb men patatten ook liefst perfect, zoals iedereen zeker
de pauw david
Onderwerp: Re: pinda's !! do feb 26, 2009 6:18 pm
Zors schreef:
Wat ik wel nog gedaan heb, is de haak-nootjes minder lang koken, of zelfs enkel weken...die blijven toch beter op de hair zitten, en er van eten doen ze niet hé...
Grtzzzzzzz
zo is dat zors , amen
Robby Malfliet
Onderwerp: Re: pinda's !! do feb 26, 2009 6:24 pm
Zors schreef:
Grtzzzzzzz
Als je ze enkel weekt dan blijven ze ook min of meer neutraal in gewicht. Binnenin een pinda zit een minuscule luchtbel die enkel verdwijnt door te koken. Ook altijd goe om te weten indien ge graag met uitgebalanceerd aas vist...
de pauw david
Onderwerp: Re: pinda's !! do feb 26, 2009 6:32 pm
Robby Malfliet schreef:
Als je ze enkel weekt dan blijven ze ook min of meer neutraal in gewicht. Binnenin een pinda zit een minuscule luchtbel die enkel verdwijnt door te koken. Ook altijd goe om te weten indien ge graag met uitgebalanceerd aas vist...