kheb is een vraagske. Ik ken namelijk niks van electronica of mechanica of wat dan ook.
Ik ben in het bezit van nen bigdropper, ma ik word da zo moe om elke dag batterijen te moeten opladen. Kzen precies mej niks anders bezig tegenwoordig. In begin gaan die batterijen goed, ma na x aantal keer gebruikt te hebben kan ik ma nen keer of 3 mej een 6 volt nen meter of 120 uitvaren. Met een 12volt lukt me dit juist 2x. Das toch ni normaal vind ik. Die batterijen waren standaard batterijkes dak bij den Ivo kreeg van 4.5ampere. Nu zag ik dat er ook batterijen van 7.5 ofzo bestaan. Zou den boot daar ook op kunnen varen en zouden dan de batterijen eventueel ook bijna dubbel zolang meegaan??
Ik hoor het graag.
Groeten van een moe geladen visserke
Jeffrey Benoot Admin
Aantal berichten : 1507 Leeftijd : 51 Woonplaats : Kortemark Hobby’s : Verse vis Registration date : 23-03-08
Ik heb net hetzelfde probleem bij die big Dropper, het blijft een goeie boot maar die batterijen zijn idd snel leeg! Ik denk dat je moet opletten met zwaardere batterijen te gebruiken, het kan mss wel de electronica beschadigen, al ben ik dat natuurlijk niet zeker. Je kan dat mss eens vragen aan Ivo zelf, stuur hem een mailtje of zo? Al denk ik wel dat ie eerder zal zeggen dat ze niet goed gaan zijn, enkel omdat je bij hem extra batts zal kopen, heb een dergelijk verhaal al eens opgevangen, knal me niet neer als het niet zo is hé ...
Ik heb zelf geen voerboot, maar heb wel al regelmatig gehoord dat het opladen van de batterijen met een gewone lader slecht is voor deze batterijen. Het zou aangewezen zijn om een druppellader te gebruiken om de levensduur van de batterijen te vrijwaren van voortijdige uitputting.
Bij de dropper weet ik dat er twee soorten van motoren gebruikt worden.... de low torque motoren zouden (evident) een lager verbruik genereren dan de 'snellere motoren'.
Ja ik heb een druppellader,allee dat heeft ivo mij destijds toch gezegd da je die er standaard bijkrijgt, dus daar kan het niet aan liggen. Ook is mijn boot in het bezit van de torque motoren dus ja. Maar ik hoor van veel meer mensen dat de batterijen heel snel leeg zijn.
Ik dacht dit dan op te lossen door 7amp batterijen te gebruiken. Allee als dit niet schadelijk is voor de boot eh. Dat weet ik dus niet.
Ga effe naar een modelbouwwinkel , die mensen kunnen U met raad en daad bijstaan . Grtzz Benny
Gast Gast
Onderwerp: Re: batterij voerboot ma jul 28, 2008 11:50 am
Ja zo'n modelwinkel is al een eindje rijden voor mij.
Ma dacht dat hier opt forum mss ook iemand was met zo'n probleem en dat had opgelost met zwaardere batterijen. Ik weet dat de boten van Swa patat en den broeckx ok op 7.5 varen en die gaan echt lang mee. Vaartijden van 2.5 uur is geen rariteit. Vandaar dak er ook over aant nadenken was. Ma ja, dan moet ik natuurlijk eerst weten of dit geen schade brengt aan mijn boot eh. En die heb ik liever ni van Ivo. Hij is tenslotte de maker en zal wrs enkel maar aan zijn kassa denken dus ja.
grtz
joris peelman
Aantal berichten : 116 Leeftijd : 40 Woonplaats : Uitbergen Hobby’s : vissen en ballooning Registration date : 11-08-08
Onderwerp: Re: batterij voerboot ma aug 11, 2008 12:56 pm
Ik zit op mijn werk met enen die geobsedeerd is voor zelf robots te maken, dus die kerel weet er wel iets van. Ik had het zelfde probleem met mijne microcat, na 2 keer droppen was de batterij bijna leeg. Standaart zitten daar 2 batterijen van 6 Volt 10 amp/h in, en op zijn aanraden heb ik er 2 van 6V 12 amp/h in gestoken. Dat kan gene kwaad, het is gewoon een krachtigere batterij, maar met dezelfde stroomsterkte... Nu vaart mijnen boot vele keren beter dan ervoor, en ik vaar er een stuk langer mee.
Gast Gast
Onderwerp: Re: batterij voerboot ma aug 11, 2008 9:18 pm
hallo jongens jullie hebben problemen met jullie voerboot ikga niet zeggen dat ik er veel verstand van hebmaar genoeg om een steentje bij tedragen oke eerst nu jullie hebben 6 volt daar zitje eerst probleem jullie moeten de boot ombouwen of andere motor er in met transmissie motor ik kan een heel verhaal vertellen als je echt wilt dat het verandert wordt moet met je voer boot langs komen mijn voerboot heeft 2x12 voltmotor met transmissie ik kan een heel weekend met een accu van 12 volt 6 ampere
Gast Gast
Onderwerp: Re: batterij voerboot di aug 12, 2008 8:23 am
Hoi Co,
een heel weekend op 1 batterij?? Je vangt ni veel zeker?
Mss dat het aan het type voerboot ofzo ligt. Kheb al van veel meer jongens gehoord dat ze dit probleem hebben. Blijkbaar ligt dat aan de lader die je bij de voerboot kreeg. Ivo zegt dat het druppellader is, ma dat is het helemaal niet. Dus ja, je brengt uw batterij meer schade toe als je te lang laad. Nu heb ik mezelf een druppellader van protech gekocht die automatisch afslaat. Een 6volt 12ampere batterij vaart nu ineens 1uur en een kwartierke. terwijl daarvoor ma een half uurke ofzo. Zo zie je maar.
grtz
Gregory Depoutre
Aantal berichten : 317 Leeftijd : 44 Woonplaats : wervik Hobby’s : muziek Registration date : 27-03-08
Onderwerp: Re: batterij voerboot vr aug 15, 2008 3:42 pm
yoowh!!
ik had etzelfde probleem. Tzijn 12volt batterijen van mijne boot. Als ik die 3keer had opgeladen waren ze al bijna kapot. Heb mij dan ne druppellader gekocht en de batterijen gaan echt wel lang mee nu...
succes
Gast Gast
Onderwerp: Re: batterij voerboot za aug 16, 2008 2:31 pm
de ah geeft gewoon aan dat deze batterij langer meegaat dan een met minder ah bij hetzelfde vermogen verbruik !
Dus een 7 ah gaat bijna dubbel zo lang mee dan een 4.5 ah!
Ik heb zelf een dropper en heb 2 sets van 2 4.5 ah batterijkes => gaat idd niet ZO lang mee maar zorg ervoor dat je ze niet overlaad en dat je ze helemaal ontlaad voor je ze weer gaat opladen.
Hoe doe je dat => sluit een 12v 21w lampje aan op de batterij (minder W mag ook dan gaat ze nog platter geraken maar duurd dit wel langer)
Op die manier is ze zo goed als helemaal ontladen en ga je ze helemaal laden (14 h laden bij een lege batterij) Je weet nooit hoe leeg de batterij is dus eigenlijk simpel gezegt overlaad je de batterij altijd als je telkens 14 h gaat laden. Als ze door dat lampje zo goed als helemaal leeg is dan mag je gerust 14 h laden en gaat deze VEEL langer meegaan => minder snel leeg zijn ook en de levensduur van de batterij gaat ook voorruiit (bij het op deze manier gebruik van een neiuwe batterij)
Je kan ook perfect een 7 ah batterij erin zetten, heb het zelf nog niet geprobeerd het enige is dat deze 2x zoveel weegt en Ivo zei dat dit er niet voor ontworpen was maar ik denk wel dat dit geen probleem geeft als je niet het volledig voeder volume gebruikt !
Probeer anders eens het gewicht van een 7ah links en rechts te leggen (zonder batteri jin boot hé) en wat je wil meepakken van voeder => kijk hoe diep de boot nu ligt !!!
Volgens mij gaat het perfect gaan !
In principe kan je ook gewoon de 4.5 ah gebruiken => 2 links in parallel en 2 rechts => blijft 12 v marwel 9 ah !!!
Het belangrijkste is het helemaal ontladen van de batterij voor de levensduur ervan.
Heb dit ook al veel mogen doen op het werk (mechanieker) voor een klant waarvan zijn kinderen een elektrisch brommerke hebben. Na een tijd laden, ontladen en laden moet ik ze weer eens helemaal ontladen omdat als de klant ze zelf laad de batterij zeer snel weer leeg is !!!
En voor het laden gebruik je toch een tijdklok waar de lader in steekt ???? Instellen op 14 uur en dan slaat die ook automatisch ag hé.
doen dus !!!
Gast Gast
Onderwerp: Re: batterij voerboot ma aug 18, 2008 10:54 am
Mercikes Danny,
Ik ontlaad men batterijen door de lampkes van de voerboot op te laten staan. Zo gaan ze na verloop van tijd ook helemaal leeg. Ik heb mezelf een nieuwe druppellader van protech gekocht zodat ik mijn batterijen niet kan overladen. Ben ondertussen ook nog bij den Ivo geweest enzo. Blijkbaar had ik verschillende batterijen. Ik had 6v 4.5ah + 12ah. Dus ja, vandaar dat de meeste niet zolang meegingen. Nu die 12ah batterij is volledig ontladen en mej men druppellader geladen en ik kon ineens 1uur 20min rondvaren!!! Da was wel wa andere kak dan zo'n 35min vroeger.
Allemaal bedankt vur de nuttige posts!!
grtz
Kristof
Gast Gast
Onderwerp: Re: batterij voerboot do aug 21, 2008 4:48 pm
Graag gedaan Kristof !
Welke lader heb jij nu juist gekocht, ik ben zelf ook aan het uitkijken voor een nieuwe => ik heb een Robbe lader die standaard bij een dropper zit maar ik vertrouw hem niet meer (die lader)
thanks
Gast Gast
Onderwerp: Re: batterij voerboot zo aug 24, 2008 12:57 pm
Ik heb een lader van protech gekocht. Had op een ander forum van iemand een tip gehad om deze aan te schaffen. Het jammere is echter wel dat ik nu meer dan 40 uur aant laden ben voor 12ah batterijen. Die jongen had er blijkbaar van 7ah en die moest ze 20uur opladen. Dat had ik niet gelezen.
Ben laatst bij den Ivo geweest en die verkoopt nu van die ultramat laders. Kostten wel 150€ bij hem, maar daar kan je tot 15batterijen tegelijkertijd mee volladen. Allerhande batterijen van lood tot ... batterijen en het is een druppellader. Hier vindt je er meer qua prijzen. kga nog is nor den ivo bellen welk dat het juiste type is dat em verkoopt en dan via deze site bestellen. Scheelt toch alweer snel nen euro of 40 blijkbaar. Tis wel een pak geld, maar als je dan uw vaartijd en de levensduur van uw batterijen + het verbruik van stroom gaat verbeteren, denk ik wel dat dit een interessante investering is.
grtz
Gast Gast
Onderwerp: Re: batterij voerboot zo aug 24, 2008 2:27 pm
Ja maar welk model van Protech
thanks
Gast Gast
Onderwerp: Re: batterij voerboot ma aug 25, 2008 9:22 am
Danny schreef:
Ja maar welk model van Protech
thanks
Het is de T0233 automatic lead acid battery charger van Protech. Die lader werkt oorspronkelijk wel met klemmetjes, dus je moet die afknippen en vervangen door een setje goudstekkers.