Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexGalerijLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Rotary Letter één

Ga naar beneden 
+15
Pol Geens
Patrick Arteel
Stefan Muylaert
Jurgen Perdaen
davy bettens
Jerry Van Opstal
Robin Vercruyssen
Lorenz Cleymaet
Arnaud Castel
Rudi Bru
bocken roel
Hein Taelman
Jeffrey Benoot
Steven Dekeyzer
Tommy De Cleen
19 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Tommy De Cleen
Admin
Tommy De Cleen


Man Aantal berichten : 1782
Leeftijd : 53
Woonplaats : Hoboken
Hobby’s : karpervissen
Registration date : 23-03-08

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimewo jan 25, 2012 9:44 pm

Rotary Letter één Rl

De Rotary Letter

voor de start van deze eerste DCS rotary letter is er wat over en weer gebrainstormt tussen mij Tommy De Cleen, Jeffery Benoot en Steven Dekeyzer.
hoe we deze letter gingen aan pakken, en het heeft dus wat tijd gekost voor de eerste er is.
Maar nu is hij eindelijk af en wil dan ook Steven, Michel en Jeffery bedanken voor hun werk dat ze hebben geleverd.
Hoop dat de leden en gasten van De Carp Saloon dit ook leuk en goed vinden ... here we go ...

Bijdrage Tommy De Cleen
Hoe succesvol zijn met enkel korte dag-sessies

ik heb een paar jaar geleden eens een artikel geschreven ivm dit onderwerp (voor een engels magazine) en met die opvatting zit ik nog altijd, dat het niet altijd nodig is om veel uren te doen om succesvol op karper te vissen, okay het gaat ook niet altijd vanzelf, dat heb ik in 2011 aan de lijven ondervonden als de blanks zich opstapelde en ik meer niets ving dan wel (één vis van net geen 20kg heeft dan men jaar toch goed gemaakt)..
je moet zelf voor jezelf uitmaken wat belangrijk is en wat ge wil halen uit je karpervissen!
Niemand kan dit voor u doen, je doelstelling moet je afstellen op je tijd die je wil doorbrengen aan het water, nu je moet niet altijd 24 of 48u sessies doen als je weet waar ge mee bezig bent.
Water keuze is ook belangrijk en weten wat er zoal rond zwemt, hun gedrag en hun gewoontes.
Korte sessies zijn een paar uur (12u met één nachtje erbij of zo) maar op die tijd, kun je enorm scoren als je weet waar en hoe te vissen op bepaalde steken van het water waar ge vist.
Niet elke stek is geschikt voor een bepaalde periode van de dag te bevissen, denk eraan karpers trekken rond op zoek naar aas/eten ... (man dit is een enorm leuke materie om over te schrijven) maar ik moet het kort houden (jammer genoeg lach).
Dus die korte trip/sessie moet goed voorbereid zijn en alles moet tot in de puntjes goed zitten, stek, spots die je wil bevissen ect ect ..
wie zegt dat aas geen rol speelt, wel ik spreek uit ondervinding dat dit aspect aas enorm belangrijk is, je moet aas gebruiken waar die vissen van dat water zot van zijn, zodat ge in dat kleine window van tijd (die 12u sessie of misschien iets langer of korter) het beste haal uit je mogelijkheid.
Alles moet tot in de perfectie afgestemd zijn, ik gebruik simpel maar doeltreffende rigs en gebruik een setup waar ik 200% op vertrouw, en dan kun je nog blanken!!
maar ge moet blijven proberen, en uiteindelijk word ge beloond voor de moeite die ge er voor doet.
Het is niet altijd even gemakkelijk ... maar geef niet te snel op!!
vissen op karper kan enorm mooi zijn, verwacht niet te veel en geniet van het buiten zijn in de natuur, want als ge te veel verwacht kom je altijd bedrogen uit ...
dat was een korte manier om uit te leggen dat het wel de moeite is, en het het ook waard is om korte sessies te doen!!
Rotary Letter één Forumbackgroundcolor2
korte sessies van 12 of 24u, overnachters met een min aan materiaal en mobiel zijn is enorm belangrijk
kijken en observeren van het water, alert zijn en benut de tijd die ge hebt ... !!

Rotary Letter één Forumbackgroundcolor1jpg
soms gaan korte instant sessies hand in hand

right een enorm leuk onderwerp vind ik persoonlijk, waar meningen enorm uiteenlopen!

Dus hier Tommy De Cleen zijn  insight in het onderwerp: Instant vissen werkt dit nog , in deze tijd van veel voederen ? Of niet, en hoe zou je het aanpakken?

Instant vissen werk wel degelijke en ook op waters waar enorm veel gevoerd word door teams of individuen die het nodig vind zo de concurrentie uit te schakelen!
Ik heb jaren voor verschillende aas firma´s gevist maar heb dit eigenlijk nooit gedaan (ja één keer op hombeek, waar we toen met een man of 8 met activ8 visten en scoorde!!) maar ik heb ook heel veel instant men vissen gevangen zoals op de rivier bvb.

Maar wat is instant eigenlijk?? op een onbekend water aankomen en vissen/proberen een vis te vangen ...!!
eigenlijk een heel simpel gegeven, maar word het niet heel complex als je volgende week terug gaat naar dat zelfde water en je terug met je aasje een vis probeert te gaan vangen??
maar kun je dan nog over instant vissen spreken?? want vorige week viste je ook al op het water met dat aas en zijn er waarschijnlijk vissen geweest die ervan aten en niet gevangen zijn, dus eigenlijk een klein beetje een dubble gevoel bij het woord instant vissen, okay dat het werk daar ben ik 100% zeker van op grote waters als kanalen er rivieren, maar op afgesloten waters (kun je de eerste keer instant aan het vissen zijn) maar de volgend weekend of die overnachter die ge doet op het zelfde water, is niet meer instant omdat (zoals al eerder hier boven is vermeld!!) je geeft de vissen telkens je gaat vissen aas en dan voerde ook in een of andere vorm, er blijft altijd aas liggen nadat jij weg bent.
En dat aas word ook opgegeten zonder dat er hengeldruk is op dat voer!!
misschien wat ver gezocht maar ik vind dit wel heel duidelijk een verschil en daarom is instant vissen echt heel dubbel ...

De laatste paar jaren voeren we (ik en een maat) niet op bepaalde stekken, maar gewoon hier en daar een handvol bollen (is dat voor-voeren bon als het zo is het zo) maar ik zie het meer als aas-gewenning zodat na verloop van tijd je overal op het water kunt gaan vissen en je viske vangen, en zo ook weer een ander fenomeen uitschakelt (van stekken claimers of stekken pezers!!)

trips in fankrijk zoals ik ze de laatste 8 jaar gedaan heb, zijn instant op de eerste dag maar na de eerste dag vis je ook al op een voor gevoerde stek/gebied
dus een korte interventie van mij omdat ik bij voorkeur op een andere manier probeer te vissen

maar ik ben er van overtuigd dat in sommige omstandigheden wel zen effect heeft, korte sessies op verschillende waters bvb ....  zo hier hou ik het bij ....

ik geef het woord nu aan een andere rotarist ... kijk uit om hun visie te lezzen ...

tight lines Tommy


Laatst aangepast door Tommy De Cleen op zo jan 25, 2015 9:44 am; in totaal 4 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
https://www.facebook.com/pages/Baitcraft-Benelux/133215373406831
Steven Dekeyzer

Steven Dekeyzer


Man Aantal berichten : 384
Leeftijd : 48
Woonplaats : Maldegem
Hobby’s : Carp Fishing / music
Registration date : 22-03-09

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimedo jan 26, 2012 4:57 pm

Rotary Letter één Rl

Hoe succesvol zijn met korte sessies? van Steven Dekeyzer

Hoe succesvol zijn bij korte sessies is zo’n vraag die velen zich stellen, in een korte tijdspanne die één of meerdere fel begeerde karpers op je onthaakmat weten te krijgen… Enkel al het feit dat alles op relatief korte tijd perfect moet lopen is al een uitdaging die niet elke keer tot een goed einde kan gebracht worden. In een wereld waar alles snel moet gebeuren, is vissen een passie waar men geduld moet voor hebben… Dus kan men maar beter een goede voorbereiding treffen vooraleer men ten strijde trekt. Doelloos naar een water trekken die men niet kent, zomaar een willekeurige stek in beslag nemen, de hengels zonder enige bodemkennis uitgooien om zich daarna neer te vleien op een bedchair zal meestal leiden tot een keiharde blank. De seizoenen hebben een immens verschil om met een goed voorbereidende aanpak tot een goed resultaat te komen bij korte sessies.

Rotary Letter één 8vw2ko
De nacht doet zijn intrede op een Nederlands ondiep water


’s Winters een korte sessie meepikken is niet voor iedereen het ideale tijdverdrijf… koude, gure wind en af en toe een bak ijswater over zich heen krijgen is geen plezier. Daardoor zal men niet veel concurrentie hebben van andere collega’s, wat al in je voordeel speelt. In de koudste tijd van het jaar is het weer dan ook héél belangrijk, het weerbericht nauwkeurig bestuderen is dan ook een must. Als men weet dat de karper in een relatief korte tijd aast en dan ook nog eens zo’n klein mogelijke afstand aflegt om wat eetbaars te vinden, dan moet men op de ”juiste plaats” op het “juiste tijdstip” het lekkers in de aanbieding liggen hebben. In deze periode moet de vis, meer als op andere perioden, geprikkeld worden om voedsel tot zich op te nemen. Dus een groot voordeel is zeker als men weet waar de vis zich ’s winters ophoudt, ze liggen dan ook meestal samen in kleine groepjes. Dit is op elk water verschillend, dit kunnen de (meest voor de hand liggende) diepere zones zijn maar is zeker niet altijd zo. Een windvrije omgeving is ook zo’n plaats waar ze beschutting vinden, plaatsen waar de koude oost- en noordenwind geen vrijspel heeft. Plaatsen waar men warm water loost, al komt het minder en minder bij ons voor, hebben altijd een grote aantrekkingskracht op karper. Dus stekkennis is hier heel belangrijk. Daarnaast is het ook een must om enkel de meest ideale uren te vissen, enige ervaring is hier op z’n plaats. Indien men weet wanneer voorgaande jaren successen geboekt zijn, dan heeft men een groot voordeel. De warmere middaguren gelden in het algemeen ’s winters als meest ideale tijdstip. Ook de nachtelijke uren kunnen wel eens productief zijn. Verder is een attractief en goed verteerbaar aas, niet overvloedig voeren, scherp vissen en aandachtig zijn voor elke activiteit op het wateroppervlak heel belangrijk en dit alles zullen de slagingskansen zeker vergroten!

De lente is dan weer een ander verhaal, een moeilijke periode… Eens men in de vis valt, kan je slachten maar zo gemakkelijk werkt het niet. De karper wordt geprikkeld door de warme zonnestralen en zullen overdag de ondiepere stroken opzoeken. Omdat het water daar sneller opwarmt zijn ze vaak precies daar te vinden en te verschalken. Dan is het een kwestie van de aanwezige populatie voorzichtig te benaderen, de stek licht aan te voeren en het wateroppervlak in het oog te houden op enige activiteit. Als het einde van de lente nadert en de watertemperatuur snel oploopt, gaat hun gedrag veranderen en zoeken ze de paaiplaatsen op. Dan is het een uitstekende optie om de paaizones op te zoeken. De lente is een wisselvallige periode om succesvolle korte sessies te draaien, vandaag zijn ze te vangen maar morgen kunnen ze onvindbaar en onvangbaar zijn. Aan de hand van de watertemperatuur kan men meer of minder voeren. Omdat in deze periode de bivvies als paddestoelen uit de grond schieten, krijgt men ook meer te maken met dressuur. Dit is in ieders nadeel, maar dan is het een kwestie van het helemaal anders aan te pakken. In de meeste gevallen is dit dan ook de sleutel tot succes totdat het door een collega-visser gekopieerd wordt en de vangsten afnemen. Net als in de winter is het ook in de lente een goede aanpak om te verkassen na enkele uren indien de stek niet loopt. Daarom is het beter dat men geen overbodige salonvisserijtroep meesleurt naar het water, enkel het noodzakelijke is voldoende.

De zomer of de warmste tijd van het jaar, wat hier bij ons niet altijd als waarheid doorgaat, is de periode waarbij de karper verspreid over het ganse water te vinden is. Na de paai hebben ze grote honger en zijn ze tijdens een korte periode goed te vangen, dus een groot voordeel om successen te boeken is het water op regelmatige tijdstippen te bezoeken en te evalueren wanneer deze periode zich opdringt. Dus een water die zich niet te ver van huis bevind, geniet best je voorkeur voor de kortere sessies. De onderwaterfauna is deze periode op z’n hoogtepunt en dat ontgaat onze vriend karper ook niet. Ze azen dan ook vaak nabij mosselbanken, wierbedden en op zonnige dagen zijn ze overdag te verleiden met zigrigs of met oppervlakte-aas. Bij warme dagen met weinig wind zullen de nachtelijke uren doorgaans als meest productief doorgaan. Het is dus een kwestie dat men zich focust op de tijd wanneer men het meest kans maakt en op de plaats waar men vis kan verwachten.

Rotary Letter één 2e4ks42
Dikke paairijpe karper op een stadsvijver in 2010, één van de vele tijdens deze succesvolle namiddag…

Wanneer het herfst wordt en de vis zich opmaakt voor de winter, is het ideaal om kort sessies te maken. Doordat de karper zich wil opmaken om de winter door te komen, zijn ze gemakkelijker te prikken. Indien men de kans heeft om een voercampagne op te starten en zodoende na enige tijd de stek wil afromen, dan is deze periode ideaal. Alles hangt af van wat de andere vissers van plan zijn. Voorvoeren en korte sessies zijn doeltreffend tijdens de week als anderen werken zijn, het water ligt er dan relatief rustig bij. De wind speelt hier opnieuw een belangrijke factor in, indien mogelijk pikt men er de dagen uit met pittige zuidwesterwinden. Wanneer november in het vizier komt en de meeste vissers hun materiaal al aan de kant hebben gezet, is het mogelijk om nog een leuke sessie te draaien. Niet voor niks wordt deze ”slachtmaand” genoemd en de dikste vissen komen er zeker nog eens uit! Succesvol en in stijl het jaar afsluiten kan hier zeker met korte sessies. De trekroutes naar de winterverblijfplaatsen mogen niet vergeten worden.

Rotary Letter één 20ura10
Karpergoud in de handen… oh what a beautiful morning!

Korte sessies in stijl uitvoeren is geen simpele karwei, maar mits goed voorbereidend werk kan men er meer succes uithalen dan iemand die meer vistijd ter beschikking heeft. Belangrijk hierbij is water- en stekkennis, dressuurgevoeligheid, tijdtip en vooral de ervaring uit voorgaande jaren! Besef waar men mee bezig is, het is zeker niet simpel... maar weet wanneer uit te pakken zodat men geen tijd nutteloos weggooit.


hier mijn tweede bijdrage: Instant vissen werkt dit nog, in deze tijd van veel voederen? Of niet, en hoe zou je het aanpakken? van Steven Dekeyzer

Instant vissen of in een korte tijd uitpakken wordt meer en meer verdrongen door veelvuldig voorvoeren. Indien men geen tijd of geld teveel heeft en trouwens ook niet gelooft in voorvoeren is dit zeker een goede keuze. Men moet dan wel alle troeven uit de kast halen om in een korte tijd te scoren. Een goede voorbereiding is dan wel essentieel, zodat men geen vistijd hoeft af te geven. Instant vissen kan een voordeel zijn op druk beviste waters, indien men het goed aanpakt. Alles moet evenwel kloppen, de perfecte rig beaasd met een goed aas op een goede stek in de perfecte weersomstandigheden.

Rotary Letter één 23iukav
Deze stek ruikt naar karper…

Daarom is het geen moment om rigs of aas te testen, beaas je vertrouwde (uitgebalanceerde) rigs met attractief aas. Een efficiënte rig is een must, ben voorstander van korte combi’s met een sneldraaiende scherpe haak met rechte punt. Een instantboilie kan men trouwens ook niet vergelijken met een boilie waarmee men een voercampagne opstart. Instantbollen moeten vooral attractief zijn, fluorpopups doen het hier ook goed. Verspreid voeren is hier niet aan de orde, compacte voerplaatsen zullen sneller tot een aanbeet resulteren omdat de karper minder lang moet zoeken vooraleer geprikt te worden. De hengels op goed uitgepeilde plaatsen droppen, (voer)boot met dieptemeter of peilhengel zijn onmisbaar bij dergelijke visserij. Omdat men met meerdere hengels vist, heeft men ook de mogelijkheid om de karpervallen op verschillende dieptes te droppen. Variatie in aas is dan ook weer héél belangrijk doordat men niet weet waar de vis op dit ogenblik op aast. Pellets en particles als kemp, duivenvoer en mais zijn klassiekers die men kan gebruiken in kleine pva-zakjes. Deze techniek van klein aas voeren werkt enkel optimaal bij niet-witvisgevoelige waters. Boilies dippen of soaken kan ook een killer zijn zodat de bol extra kans krijgt om smaakstof op te nemen om deze erna onderwater traag af te geven. Van de traditionele ronde boilie een vierkante haakboilie maken is ook een dressuurdoorbrekende tactiek die instant z’n nut al veelvuldig heeft bewezen. Gebroken boilies bijvoeren werkt tevens ook dressuurdoorbrekend en geeft de karper vertrouwen, ook houdt men zo de vis bezig op de stek. Instant aan de slag gaan is observeren, ’s morgens op de stek arriveren (als de vis het actiefst is) en naar karperactiviteit speuren. De lijnen natmaken waar men activiteit opmerkt, bij geen actie na enkele uren mag men geen schrik hebben om te verkassen. Mobiel zijn is hier de sleutel tot succes!

Ik heb wel de indruk dat instant succes hebben vooral werkt op waters waar men enige ervaring heeft, zeker wanneer men een logboek bijgehouden heeft van eerdere vangsten.

Rotary Letter één Fcqh4i
Warme temperaturen begin april leveren onverhoopt instant resultaat.

Grtz
Steven
Terug naar boven Ga naar beneden
Jeffrey Benoot
Admin
Jeffrey Benoot


Man Aantal berichten : 1507
Leeftijd : 50
Woonplaats : Kortemark
Hobby’s : Verse vis
Registration date : 23-03-08

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimema jan 30, 2012 7:40 pm

Rotary Letter één Rl



Hoe succesvol zijn met enkel korte (dag)sessies…
Bijdrage van Jeffrey Benoot


Als het gaat over korte sessies, en dit kan gaan van enkele uurtjes, een voormiddag, een avondje…’s avonds arriveren en één nachtje prikken, dan ben ik voorstander van voorvoeren.
Ik ga er ook vanuit, dat dergelijke sessies meestal gebeuren op thuiswateren, of toch iets dichter bij huis. Wateren die je wat kent, of aan het ontdekken bent, waarvan je de verschillende stekken wat kent, waarvan je weet dat ze productief kunnen zijn. Je moet het ook hebben van de momenten dat de karper actief is, dat ze aan het azen zijn. Als het bv een typisch water betreft waar de karpers ’s nachts azen, en de meeste vissers ze ook daadwerkelijk vangen tijdens de donkere uren, dan lijkt het me zinloos deze overdag aan te pakken. Enige voorkennis is dus van groot belang om succesvol te zijn. Op voorhand enkele langere sessies vissen, om bv de aastijden(als die er al zijn) te weten te komen, kan zeer belangrijk blijken voor de latere korte sessies.

Als je ook een aas aan het gebruiken bent, die ze al geruime tijd kenen, en ook daadwerkelijk eten, zal dat zeker een pluspunt zijn. Telkens instant aan de slag gaan, zal je wss ook wel eens vis opleveren, maar een geïntroduceerd aas zal uiteraard beter aanslaan.

Rotary Letter één Nieuweafbeeldingen001Small
Kennis van het water is belangrijk...

Op dressuurwateren zal ook kabaal maken, zeker niet in uw voordeel spelen. Het is in feite altijd zo dat veel lawaai maken, stampen, onnodig de stek storen, etc…, tijdens elke sessie uit den boze is. Maar als je niet kan genieten van wat extra tijd, om de stek weer tot rust te laten komen, die je bv wel hebt tijdens langere sessies, dan zou ik altijd zo stil mogelijk zijn.
Het is soms lang wachten op vis die je verstoord hebt, dus als je dit al kan vermijden, maak je weer meer kans op vis. Ook ’s nachts met een hoofdlamp, ben ik tegenwoordig voorzichtig. Zeker als je op helder water, onder de hengeltop vist, of kortbij in eigen kant, kan het licht van uw hoofdlamp de vis verstoren. Als je het van één nachtje moet hebben, is dit dus ook beter te vermijden…

En compact zijn. Geen geklungel met de volledige uitrusting, enkel het broodnodige. Dit om snel ter plaatse te zijn, en zo weinig mogelijk tijd te verliezen met het opzetten van het kamp, of het inleggen van de hengels. Als ik het moest hebben van enkele uurtjes, beaasde ik zelfs meestal mijn haak al van thuis uit. Klinkt stom, maar m’n hengels lagen toch altijd meteen in.

Rotary Letter één Nieuweafbeeldingen095SmallRotary Letter één Nieuweafbeeldingen136Small
Succes tijdens korte sessie's...

Om het dus kort samen te vatten; kennis van het water, indien mogelijk een lopend aasje en zorgen dat je compact aan het water komt, en geen overbodig lawaai maakt, zal al een goeie bijdrage zijn om toch tijdens korte sessies uw vissen te vangen.

Grtzzz
Jeffrey



Instant vissen werkt dit nog , in deze tijd van veel voederen ? Of niet, en hoe zou je het aanpakken?
Bijdrage van Jeffrey Benoot

Ik was blij dat dit onderwerp aangegeven werd, waarvoor dank Sun. Ik voel me bij deze vraagstelling vooral op mijn gemak, doordat ik zelf een rasechte “instant-visser” ben. Geloof ik dan niet in veel voederen, of mag ik überhaupt eigenlijk mijn mening dan geven ondanks ik praktisch nooit voorvoer? That’s up to you! Ik wil gewoon aantonen dat instant vissen wel degelijk werkt! Zelfs op wateren waar wat hengeldruk heerst, en/of waar veel stekken zijn waar wel wat gedumpt wordt…

Ik ben zelfs van mening dat er nog enorm veel vissers zijn, die jaar in jaar uit, altijd instant op pad gaan, en met verve het nodige succes behalen. Wie gaat er nu niet minimum één weekje per jaar naar een of ander beloofd land? En we moeten het daar tenslotte altijd stellen zonder voorvoeren. Toch zeker de eerste dagen.

Je hebt hier uiteraard enkele uitzonderingen op de regel. Laat ons stellen dat wateren waar aasfirma’s neerstrijken, en waar de topstekken systematisch afgehuurd worden, zodat de “test-vissers” op hun beurt, de buit kunnen binnen takelen, hét voorbeeld zijn van zwaar (voer)voeren. Dat het meestal werkt is ook duidelijk. Maar eens de boel platgevist is, trekken de firma’s naar andere oorden, met nog een dressuurwater als gevolg.(*)

Als je tijdens uw geplande lange sessie moet concurreren met een lopend aas, kan je twee wegen op. Meestal is het geweten op welke wateren er aasfirma’s actief zijn, zodat je meestal ook kan weten welk aas er precies gebruikt wordt. Je kan dit gegeven gebruiken, wat navragen links of rechts welk type van boilie ze voor dit moment aan het gebruiken zijn. Je kan die proberen na te bootsen, of nog beter? Bestel er u enkele tientallen kilo’s, en met wat geluk kan je, op de door uw gekozen stek, wel nog goed mee-vangen ook. Makkelijke weg, niet geheel oneerlijk ook, maar sommige vissers nemen daar geen vrede mee. Ik ook niet. Ook omdat ik uit ondervinding weet, dat een ander aas net het verschil kan maken.

Rotary Letter één 23kg8003
Ander aas kan wonderen doen...

Ik zou liegen moest ik zeggen, eens ik weet welk aas er nu precies veelvuldig gebruikt werd, dat ik er geen gebruik zou van maken. Maar ik zou er zeker mijn volledige sessie niet op verwedden! Maar enkele kilokes, als een extra aasje, indien uw eigen aas absoluut niet wil lopen…dat kan wel werken als een verzachtende pleister.

Wil ik het met m’n eigen aas redden, dan kan ik ook enkel kanten op. Of ik kies voor een vrij neutraal aas. Kwa voedingswaarde best wel ok, maar niet te veel extra’s. Een aas die meteen wat uitgewasemd is. De voordelen daarvan, weet men ondertussen al.
Of ik ga voor extra attractief. Iets wat ik enorm graag mee bezig ben. Weten dat er behoorlijk wat aas-dressuur is. En ze toch proberen te triggeren, signalen uitzenden waar ze moeilijk omheen kunnen. Het stelt mij persoonlijk ook wat gerust, dat extraatje in een aas!

Rotary Letter één Afbeelding430Small
Extra's in het aas...extra's op de kant...

Vis ik mijn jaarlijkse weeksessie, op een water waar wat hengeldruk is, maar wel een verscheidenheid aan aas, dan kies ik zeker voor extra attractief! Je hebt bv nog genoeg (betaal)wateren, waar je als concurent-carpisten, vooral Fransen aantreft. Ik zie dit nu al jaren, en het lijkt maar niet te beteren, maar hun aas is meestal ware troep! Massa’s zakjes freaky-Freddy-mades opgestapeld in hun bivvy. 4 soorten en allemaal dezelfde geur en smaak.
Als je dan op een goeie stek zit, kan je met een goeie bol, ongelooflijk scoren. En dat extra’s aan het aas zal zeker voor nog meer vonken zorgen.

Je hebt dan ook wateren zoals in Marokko. Is ook een uitzondering op de regel, maar aangezien ik er al enkele keren geweest ben, wil ik dit toch eens (kort)aankaarten. Veel aas meenemen die voldoende is om het daar ter plaatse mee te redden, is niet evident als je met het vliegtuig reist. Het is een visserij die voor de moment nog steeds vraagt naar een stevige voeraanpak. Je moet het dan stellen met het daar aangeboden aas, en net in dit voorbeeld speelt dit wel in uw voordelen. Er werd vooral in het begin met maïs gevist, relatief goedkoop. Boilies waren er voorhanden, maar nog niet echt effectief, en door het feit dat je er behoorlijk veel kan gebruiken, komt dit veel duurder uit. Het water is dan ook immens groot, eer je dat ronde aasje wat geïntroduceerd hebt, daar gaat wel wat tijd over.
Nu de bollen meer en meer beginnen te lopen, kies ik er toch ook bewust voor om die in grotere getallen aan te schaffen. Maïs als ondersteuning blijft werken, maar er komt toch wel al wat dressuur op, de grotere vissen hebben het meer en meer door, en vang je “makkelijker” op de boilie. Maar als je ziet hoe snel er dressuur komt op maïs, dan durf ik voorzichtig te stellen, dat die constant aangeboden “Atlas-boilie”, ook zeer snel vormen van dressuur zal vertonen. Vooral door de hengeldruk, want het water krijgt in de betere periodes, behoorlijk veel volk over de vloer. Ik probeer dan ter plaatse dat birdfood-balletje, wat op te pimpen. Om net een ander aasje te hebben. Niet moeilijk gedaan ook, wat flesjes (goeie)lookolie in mijn bagage, die Atlasbollen een dag laten drogen in een netzak, en dan rijkelijk van een olie-jasje voorzien. Look blijft het overal goed doen…

Rotary Letter één Afbeelding614Small
Getriggerd met look...

We hebben dan natuurlijk nog de andere sessie’s die we vissen. Velen moeten het, al of niet wekelijks, met één nacht doen. Persoonlijk geef ik de voorkeur voor toch minimum twee nachten. Dit zal zeker al in uw voordeel spelen. We hebben het hier uiteraard nog steeds over wateren waar je moet concurreren met veel voer. Als het echt een dressuurwater betreft, dan kies ik voor de voorzichtige aanpak, met afwijkend aas. Afwijkend in die zin dat ik probeer een aas in te zetten die, weeral, net dat ietsje anders is. Velen denken dat dit de dag van vandaag, met het breed uitlopende aanbod van kwaliteit aas, amper mogelijk is. Maar dit gaat en staat met uw eigen creativiteit. Weinig voeren/single hookbait lijkt me ook de beste optie.

Daarentegen lijkt me anders gaan vissen met de dag moeilijker. Ik heb het hier dan over de gebruikte rigsystemen. De legio dressuurdoorbrekende hulpmiddeltjes, zijn ondertussen wel gekend. Dus met iets nieuws afkomen die plots voor monsterscores zal zorgen, lijkt me te ver gezocht. Ik gebruik gewoon een systeem die ik op dat moment het meest ideale vind. De manier waarop je vist, en/of hoe je de stek benadert, kan wel een zeer grote rol spelen. De stek van een andere hoek bevissen, slappere lijnen, andere dieptes, aasaanbod…etc…etc. Met zo’n materie bezig zijn zal zeker bijdragen tot beter vangsten.
Het is me al duizenden keren voorgezegd, maar dit behaal je oa met observeren en peilen. In feite dus niks nieuws onder de zon, gewoon kwestie van doen of niet.

Rotary Letter één Afbeelding202Small
Instant-succes aan de Maas...

Het komt er in feite op neer dat succesvol zijn, tijdens instant-sessie’s, meestal veel werken betekent. Afhankelijk van situatie tot situatie. Een water waar je al wat ervaring op hebt, en waarvan je weet hoe je het best aanpakt, ben je vlug aan de slag. Maar andere wateren kunnen telkens weer veel energie vragen. Stekken opbouwen of verkassen indien nodig zijn soms de sleutel tot succes, maar je moet het willen doen ook. Op uw luie reet blijven zitten brengt op vele plaatsen al lang niks meer op, en net dat actiever vissen kan vissen op de mat brengen.

(*) Ik smijt hier geen verwijt naar de aasfirma’s zelf, het stoort me ergens wel dat het bv mogelijk is om voor een volledig jaar de topstekken af te huren, waardoor andere totaal geen kans meer krijgen deze te bevissen…

Grtzz
Jeffrey
Terug naar boven Ga naar beneden
Hein Taelman

Hein Taelman


Man Aantal berichten : 11
Leeftijd : 55
Woonplaats : Vichte-Anzegem
Hobby’s : Buiten karpervissen nog wat passief sporten
Registration date : 13-11-11

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimedi jan 31, 2012 11:56 am

interessante lectuur om te lezen zeker de moeite waard en kan je nog wat uit leren als beginnend karpervisser.
Ik zou zeggen doe zo verder.

grtn.Hein
Terug naar boven Ga naar beneden
bocken roel

bocken roel


Man Aantal berichten : 60
Leeftijd : 42
Woonplaats : limburg
Hobby’s : vissen vissen en vissen
Registration date : 29-11-09

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimedi jan 31, 2012 1:42 pm

Goed gedaan heren. Kijk al uit naar de volgende.

Greetz
Terug naar boven Ga naar beneden
Rudi Bru

Rudi Bru


Man Aantal berichten : 29
Leeftijd : 55
Woonplaats : Zandhoven
Hobby’s : vissen, vissen, vissen
Registration date : 22-04-09

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimedi jan 31, 2012 3:07 pm

Knap werk gasten Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Arnaud Castel

Arnaud Castel


Man Aantal berichten : 571
Leeftijd : 36
Woonplaats : Kortrijk
Hobby’s : karpervissen, dj, uitgaan
Registration date : 15-06-09

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimedi jan 31, 2012 5:10 pm

Zullen het steeds dezelfde drie zijn die de Rotary schrijven?
Terug naar boven Ga naar beneden
Jeffrey Benoot
Admin
Jeffrey Benoot


Man Aantal berichten : 1507
Leeftijd : 50
Woonplaats : Kortemark
Hobby’s : Verse vis
Registration date : 23-03-08

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimedi jan 31, 2012 5:28 pm

Zolang er geen anderen hun interesse tonen om mee te werken....ja!

Hebben het enkele weken terug gevraagd, en weinig respons op gekomen...

Grtzz
Terug naar boven Ga naar beneden
Tommy De Cleen
Admin
Tommy De Cleen


Man Aantal berichten : 1782
Leeftijd : 53
Woonplaats : Hoboken
Hobby’s : karpervissen
Registration date : 23-03-08

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimedi jan 31, 2012 5:45 pm

Arnaud Castel schreef:
Zullen het steeds dezelfde drie zijn die de Rotary schrijven?
Arnaud als ge u geroepen voeld?? er was zoals Jeffery al zij een topic over ... http://www.decarpsaloon.com/f4-feedback-ideeen-en-acount dus kunnen we hier on topic blijven aub ...

P.s. trouwens hebben we al beslist met ons 3 welke onderwerpen er in de volgende gaan aan bod komen (begin Mei zal dat zijn) ...
Terug naar boven Ga naar beneden
https://www.facebook.com/pages/Baitcraft-Benelux/133215373406831
Lorenz Cleymaet

Lorenz Cleymaet


Man Aantal berichten : 130
Leeftijd : 31
Woonplaats : Merendree (Oost-Vl)
Hobby’s : Karpervissen en alles wat daarmee te maken heeft.
Registration date : 25-01-11

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimedi jan 31, 2012 5:49 pm

Leuk en informatief om te lezen. Dit vind ik nu eens een echte meerwaarde voor het forum !
Terug naar boven Ga naar beneden
Tommy De Cleen
Admin
Tommy De Cleen


Man Aantal berichten : 1782
Leeftijd : 53
Woonplaats : Hoboken
Hobby’s : karpervissen
Registration date : 23-03-08

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimedi jan 31, 2012 5:53 pm

Lorenz Cleymaet schreef:
Leuk en informatief om te lezen. Dit vind ik nu eens een echte meerwaarde voor het forum !
we vinden het leuk, dat er toch enkele leden zijn die het leuk vinden!!
sterkt ons om verder te doen, bedankt ...
Terug naar boven Ga naar beneden
https://www.facebook.com/pages/Baitcraft-Benelux/133215373406831
Robin Vercruyssen

Robin Vercruyssen


Man Aantal berichten : 148
Leeftijd : 31
Woonplaats : Oordegem
Hobby’s : Vissen wat anders?
Registration date : 06-11-10

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimedi jan 31, 2012 6:12 pm

Inderdaad leuke materie om over te lezen.
Tommy over het stukje dat je daar schreef over aasgewenning iedere keer je gaat en steeds met hetzelvde aas vist/voert. Had er ook zo al zitten denken vorig seizoen, daarom durvde ik gerust wat doorvoeren met dat de bollen waarmee ik viste.
Voerde jij dan ook relatief veel of ?
Terug naar boven Ga naar beneden
Jerry Van Opstal

Jerry Van Opstal


Man Aantal berichten : 437
Leeftijd : 49
Woonplaats : Vlaanderen - Antwerpen
Hobby’s : Vissen , ........
Registration date : 10-04-08

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimedi jan 31, 2012 6:30 pm

WAUW !
Knap gedaan , stuk voor stuk mooi leesvoer .
Kijk al uit naar het volgende .
Grt
Terug naar boven Ga naar beneden
davy bettens

davy bettens


Man Aantal berichten : 107
Leeftijd : 36
Woonplaats : vlaanderen
Hobby’s : karpervissen- En naar de vrouwen loeren ;)
Registration date : 22-01-12

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimedi jan 31, 2012 6:34 pm

dit is echt een super initiatief.
echt super interessant om te lezen en andere mensen hun visie te horen en te lezen.

Doe zo verder gasten ik kijk al uit naar de volgende rotary letter.
Terug naar boven Ga naar beneden
Tommy De Cleen
Admin
Tommy De Cleen


Man Aantal berichten : 1782
Leeftijd : 53
Woonplaats : Hoboken
Hobby’s : karpervissen
Registration date : 23-03-08

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimedi jan 31, 2012 6:39 pm

Robin Vercruyssen schreef:
Inderdaad leuke materie om over te lezen.
Tommy over het stukje dat je daar schreef over aasgewenning iedere keer je gaat en steeds met hetzelvde aas vist/voert. Had er ook zo al zitten denken vorig seizoen, daarom durvde ik gerust wat doorvoeren met dat de bollen waarmee ik viste.
Voerde jij dan ook relatief veel of ?
Robin, wat is veel he (één tot 2kg??) maar relatief niet echt veel ..
dit hangt dan ook weer af welk water (groot of klein) maar deze manier van voeren
heeft zen voordeel, en moet je geen stekje gaan claimen!!
we zijn meestal met 2 (ik en mijn vismaat) en vissen bijde met hetzelfde aas ...
dus soms voeren we wat meer en soms wat minder ...maar overdrijven doen we niet/nooit ...

hoop dat dit een goed antwoord is op je vraag!!
Terug naar boven Ga naar beneden
https://www.facebook.com/pages/Baitcraft-Benelux/133215373406831
Jurgen Perdaen

Jurgen Perdaen


Man Aantal berichten : 21
Leeftijd : 50
Woonplaats : Temse
Hobby’s : Karpevissen, what els
Registration date : 29-05-08

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimedi jan 31, 2012 6:47 pm

ja knap werk mannen grt
Terug naar boven Ga naar beneden
Robin Vercruyssen

Robin Vercruyssen


Man Aantal berichten : 148
Leeftijd : 31
Woonplaats : Oordegem
Hobby’s : Vissen wat anders?
Registration date : 06-11-10

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimedi jan 31, 2012 6:52 pm

Tommy De Cleen schreef:
Robin Vercruyssen schreef:
Inderdaad leuke materie om over te lezen.
Tommy over het stukje dat je daar schreef over aasgewenning iedere keer je gaat en steeds met hetzelvde aas vist/voert. Had er ook zo bal zitten denken vorig seizoen, daarom durvde ik gerust wat doorvoeren met dat de bollen waarmee ik viste.
Voerde jij dan ook relatief veel of ?
Robin, wat is veel he (één tot 2kg??) maar relatief niet echt veel ..
dit hangt dan ook weer af welk water (groot of klein) maar deze manier van voeren
heeft zen voordeel, en moet je geen stekje gaan claimen!!
we zijn meestal met 2 (ik en mijn vismaat) en vissen bijde met hetzelfde aas ...
dus soms voeren we wat meer en soms wat minder ...maar overdrijven doen we niet/nooit ...

hoop dat dit een goed antwoord is op je vraag!!
Ja hoor Tommy Wink.
Was gewoon benieuwd Very Happy .
Ben benieuwd naar de volgende rotary!
Terug naar boven Ga naar beneden
Tommy De Cleen
Admin
Tommy De Cleen


Man Aantal berichten : 1782
Leeftijd : 53
Woonplaats : Hoboken
Hobby’s : karpervissen
Registration date : 23-03-08

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimedi jan 31, 2012 6:52 pm

Robin Vercruyssen schreef:
Tommy De Cleen schreef:
Robin Vercruyssen schreef:
Inderdaad leuke materie om over te lezen.
Tommy over het stukje dat je daar schreef over aasgewenning iedere keer je gaat en steeds met hetzelvde aas vist/voert. Had er ook zo bal zitten denken vorig seizoen, daarom durvde ik gerust wat doorvoeren met dat de bollen waarmee ik viste.
Voerde jij dan ook relatief veel of ?
Robin, wat is veel he (één tot 2kg??) maar relatief niet echt veel ..
dit hangt dan ook weer af welk water (groot of klein) maar deze manier van voeren
heeft zen voordeel, en moet je geen stekje gaan claimen!!
we zijn meestal met 2 (ik en mijn vismaat) en vissen bijde met hetzelfde aas ...
dus soms voeren we wat meer en soms wat minder ...maar overdrijven doen we niet/nooit ...

hoop dat dit een goed antwoord is op je vraag!!
Ben benieuwd naar de volgende rotary!
begin Mei ... Wink Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
https://www.facebook.com/pages/Baitcraft-Benelux/133215373406831
Jeffrey Benoot
Admin
Jeffrey Benoot


Man Aantal berichten : 1507
Leeftijd : 50
Woonplaats : Kortemark
Hobby’s : Verse vis
Registration date : 23-03-08

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimedi jan 31, 2012 7:03 pm

Dat is ook de bedoeling van deze rotary hé mensen? Je mag gerust reageren, dat is in feite de bedoeling.

Voordeel van een forum te zijn, als je thuis een rotary leest in een of ander boekje, mag je uw mening voor uzelf houden...hier kan je die delen met de andere leden... Wink

Grtzz
Terug naar boven Ga naar beneden
Tommy De Cleen
Admin
Tommy De Cleen


Man Aantal berichten : 1782
Leeftijd : 53
Woonplaats : Hoboken
Hobby’s : karpervissen
Registration date : 23-03-08

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimedi jan 31, 2012 7:05 pm

Jeffrey Benoot schreef:
Dat is ook de bedoeling van deze rotary hé mensen? Je mag gerust reageren, dat is in feite de bedoeling.

Voordeel van een forum te zijn, als je thuis een rotary leest in een of ander boekje, mag je uw mening voor uzelf houden...hier kan je die delen met de andere leden... Wink

Grtzz
amen .... (eigenlijk het leukste in het vbk mag) daarom nu hier op De Carp Saloon ...
Terug naar boven Ga naar beneden
https://www.facebook.com/pages/Baitcraft-Benelux/133215373406831
Stefan Muylaert

Stefan Muylaert


Man Aantal berichten : 1
Leeftijd : 50
Woonplaats : sint niklaas
Hobby’s : vissen!
Registration date : 13-12-11

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimedi jan 31, 2012 7:51 pm

ferm gedaan Smile
Terug naar boven Ga naar beneden
Patrick Arteel

Patrick Arteel


Man Aantal berichten : 164
Leeftijd : 59
Woonplaats : Zanbergen
Hobby’s : karpervissen
Registration date : 19-06-09

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimedi jan 31, 2012 11:43 pm

Mooi gedaan heren, zal ook eens in de pen kruipen en mijn duitje in het zakje doen als jullie dat goed vinden study
Terug naar boven Ga naar beneden
Arnaud Castel

Arnaud Castel


Man Aantal berichten : 571
Leeftijd : 36
Woonplaats : Kortrijk
Hobby’s : karpervissen, dj, uitgaan
Registration date : 15-06-09

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimewo feb 01, 2012 6:37 am

Ok bedankt voor de info. Heb gereageerd op het topic.

Een goed initiatief en het resultaat mag er zeker zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
Tommy De Cleen
Admin
Tommy De Cleen


Man Aantal berichten : 1782
Leeftijd : 53
Woonplaats : Hoboken
Hobby’s : karpervissen
Registration date : 23-03-08

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimewo feb 01, 2012 8:55 am

Patrick Arteel schreef:
Mooi gedaan heren, zal ook eens in de pen kruipen en mijn duitje in het zakje doen als jullie dat goed vinden study
Patrick misschien kun je aan de volgende mee werken??
maar doe gerust je ding ivm deze twee onderwerpen (denk niet dat er iemand iets op tegen gaat hebben) ...

@Arnaud zie reactie Wink Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
https://www.facebook.com/pages/Baitcraft-Benelux/133215373406831
Jeffrey Benoot
Admin
Jeffrey Benoot


Man Aantal berichten : 1507
Leeftijd : 50
Woonplaats : Kortemark
Hobby’s : Verse vis
Registration date : 23-03-08

Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitimewo feb 01, 2012 5:24 pm

Patrick Arteel schreef:
Mooi gedaan heren, zal ook eens in de pen kruipen en mijn duitje in het zakje doen als jullie dat goed vinden study

Patrick doe gerust....wat input van leden kunnen we wreed smaken... Wink

Grtzz
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Rotary Letter één Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rotary Letter één   Rotary Letter één Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Rotary Letter één
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Discussie Board :: Rotary Letter-
Ga naar: