Onderwerp: century ng+ of fbs? do aug 11, 2011 10:05 am
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze hengels? Ik wil me graag een nieuwe set aanschaffen, en wil zeker de juiste keuze maken. Ik zoek vooral een hengel die een goede buiging heeft tijdens de dril (progressive action),En toch nog genoeg kracht heb om te werpen indien er geen boten zijn toegestaan. In welke testcurve zou ik de hengels nemen? Zijn jullie tevrden over de afwerking van deze hengels en kwaliteit van de blank of komt er rap slijtage op? Graag wat tips ,ook minder goede dingen over deze hengels zijn welkom. Greets
Patrick Arteel
Aantal berichten : 164 Leeftijd : 60 Woonplaats : Zanbergen Hobby’s : karpervissen Registration date : 19-06-09
Onderwerp: Re: century ng+ of fbs? do aug 11, 2011 11:04 am
Ik heb de Century Focal System (FS), prachtige stokken en afwerking. Zeker een aanrader, ik heb ze in 3 1/2lbs. Nog een goede buiging en om te werpen de max, ik gooi er met 120gr zo'n 110 à 125m mee zonder probleem. Het is natuurlijk elk zijn mening daarover maar ik zou geen andere meer willen. Gtrz Patje
Tom Daelemans
Aantal berichten : 670 Leeftijd : 44 Woonplaats : In Tisselt aant water Hobby’s : Karpervissen/Voetbal/Kickeren/... Registration date : 14-04-08
Onderwerp: Re: century ng+ of fbs? do aug 11, 2011 11:40 am
Als ik tussen die 2 zou moeten kiezen dan zou ik voor de NG's gaan en dit door meningen die ik van collega vissers heb gehoord... Ik persoonlijk heb de FG's in 12ft en 3.25Lbs en daar ben ik Super tevreden van... Zeer goede werpeigenschappen en drillen perfect (geen stijve borstels) en omwille van het feit dat ze niet autoclaved zijn ook nog een stuk goedkoper...
Grtzz
Filip Van Herreweghe
Aantal berichten : 138 Leeftijd : 48 Woonplaats : Oostende Hobby’s : Vissen Registration date : 14-09-08
Onderwerp: Re: century ng+ of fbs? do aug 11, 2011 12:13 pm
FBS is geen afstandswerper, absoluut niet. Prachtige actie, maar naar mijn mening niet allround genoeg. NG meer allround, hoewel geen echte castingstok. NG+ is dat wel, naar 't schijnt moet je wel voorzichtig drillen als de vis onder de top komt. FS: mooie combi. Afstandsstok met parabolische top. Heb er zo een setje in 3lb-klasse. Vergis je echter niet: de actie is iets speciaal, en ik moet toegeven dat ik wat moeite heb om ze gewoon te worden. Zeer harde butt-sectie, soepele top (zie foto).
Het is zelfs zo dat ik me vanmorgen enkele WS Phantom 2000 aangeschaft heb. Even kijken als ik daar sneller aan wen. Komende winter komen in ieder geval een pak van mijn hengels te koop te staan.
Ben van de Linde
Aantal berichten : 91 Leeftijd : 49 Woonplaats : Mechelen Hobby’s : Vissen, hockey en de vrouwen Registration date : 27-06-08
Onderwerp: Re: century ng+ of fbs? do aug 11, 2011 6:03 pm
Absoluut een fan van de FBS heb ze in 2,75lbs en ben er meer dan tevereden van ... voor mij geen boomstammen meer! Is wat mij betreft een super all-rounder en hoe ver je smijt hangt meer van je techniek/set-up af dan van je hengel. Voor mijn visserij in België en Frankrijk hebben ze mij nog nooit in de steek gelaten en ik heb géén télé ...
Robby Malfliet
Aantal berichten : 2753 Leeftijd : 48 Woonplaats : Haasdonk Hobby’s : Vissen, voetbal, Anglofiel... Registration date : 06-01-09
Onderwerp: Re: century ng+ of fbs? vr aug 12, 2011 8:49 pm
De FBS is een hengel voor korte tot middellange afstand. Aangezien ze zo dun zijn maakt Century bij deze hengels gebruik van een dikke carbon-wand, om zo aan iets of wat testcurve te komen. Door die dikke wand te gebruiken hebben ze op termijn de neiging om te gaan "doorhangen" in de top. Zeker als er dan nog eens dubbelpotige ogen gebruikt worden, wat hier bij ons voor zowat 95% het geval is (al begrijp ik da niet goed, want singles zijn op alle vlakken een betere keuze). Kortom het is verre van mijn favoriete blank. Als ik bovengenoemde keuze zou moeten maken dan zou ik altijd voor de NG kiezen.
Ivan De Ridder
Aantal berichten : 489 Leeftijd : 53 Woonplaats : Beveren-Waas Hobby’s : Karpervissen / Genieten van ne goeien Duvel Registration date : 23-12-08
Onderwerp: Re: century ng+ of fbs? vr aug 12, 2011 8:57 pm
fishinphil schreef:
FBS is geen afstandswerper, absoluut niet. Prachtige actie, maar naar mijn mening niet allround genoeg. NG meer allround, hoewel geen echte castingstok. NG+ is dat wel, naar 't schijnt moet je wel voorzichtig drillen als de vis onder de top komt. FS: mooie combi. Afstandsstok met parabolische top. Heb er zo een setje in 3lb-klasse. Vergis je echter niet: de actie is iets speciaal, en ik moet toegeven dat ik wat moeite heb om ze gewoon te worden. Zeer harde butt-sectie, soepele top (zie foto).
Het is zelfs zo dat ik me vanmorgen enkele WS Phantom 2000 aangeschaft heb. Even kijken als ik daar sneller aan wen. Komende winter komen in ieder geval een pak van mijn hengels te koop te staan.
FF off topic Phil,
Is dat een Magnesium of een Power Aero XSA onder die hengel?
Grtz, Ivan
Filip Van Herreweghe
Aantal berichten : 138 Leeftijd : 48 Woonplaats : Oostende Hobby’s : Vissen Registration date : 14-09-08
Onderwerp: Re: century ng+ of fbs? zo aug 14, 2011 3:00 pm
Ivan, da's een "simpele", originele Ultegra XT. Naar mijn gevoel beter dan wat nu onder die naam verkocht wordt. Kostte toen ook een stuk meer. Gaan bij mij waarschijnlijk nooit weg, hoewel ik er eerlijk moet aan toevoegen dat, indien ik ooit een water bevis waar er écht ver moet geworpen worden, ik me toch enkele recentere machientjes zou aanschaffen. Hoe sommige daarvan de lijn opspoelen, da's toch een klasse apart...