laat ons beginnen bij, het uren klopen is de sleutel tot succes.
wel ik kijk daar anders tegenover, het is niet altijd de manier om veel of de grotere vissen te vangen
in realieleid is het meestal wel anders, maar aan de andere kant weet ik uit ervaring dat karpervissen heel tijd rovend kan zijn om constand succesvol te zijn
het grootste obstakel voor een karpervisser, is het gebrek aan vis tijd door familie en werk verplichtingen
en omdat ik veel gasten ken (en niet ken) die in deze situatie zitten
heb ik er de tijd voor uitgetroken om even dit op te schrijven, mijn ervaring hoe je succes kunt boeken in een korte sessie
ge kunt op veel manieren enorm succes vol zijn zonder echt de uren te klopen, maar er zijn een paar richtlijnen waar ge moet op leten!!
iedere karper visser zal deze evolutie wel kennen, van konstant aan het water te vertoeven als je jonger was tot bijna geen tijd meer hebben als ge ouder bent (80%) van onz zit in hetzelfde schuitje!
wat is je doel?
zoals alles int leven, ook in karpervissen (je hobby/passie/obsessie)
moet ge dingen in perspectief zien
je heb een keuze in het vissen, maar het probleem is dat vele onder ons hun laten beinvloeden door de media
al die mooie dikke vis verhalen dat je ziet en leest in de mags van vandaag de dag
de val van deze verhalen (of foto´s) zijn van de succesen die vissers hebben gehad, op een bepaald water of dergelijke.
maar als een visser niet even veel of dikker vangt als de colega visser
worden ze gefrustreerd, omdat ze denken dat de beste visser is de visser met de meeste foto´s (of biggen achter zijn naam)
en dus word de andere vissers belangrijker, dat de karpers waar je achter zit en als dit jou houding is dan kan karper vissen (je hobby) een enorm stress volle hobby worden!!
deze categorie karper visser, zullen het niet lang treken en op het einde voledig opgeven en hun spullen dan ook verkopen.
ja moet jezelf de vraag stelen, waarom je op karper vist.
ga je karper vissen omdat je graag karper vangt of is het omdat je met foto´s wil imponeren en een superster worden?
mijn persoonlijke doelstelingen, zijn om mezelf te amuzeren bij het vangen van karper, ongeacht het gewicht.
ik vis op een varieatie van waters, rivier, kanaal of meer/put
ik vis op meer waters omdat ik de meeste waters waar ik vis vrij goed ken (25 jaar in de karpervisserij) en omdat ik toch nog redelijk wat tijd heb, niet altijd door het werk en andere mooie dingen int leven
ik vis ook wel nog langere sessies, 4 a 5 nachten normaal elke maand vanaf mei tot november (goeie verlof regeling opt werk)
maar ik probeer altijd waters te kiezen waar ik een goede kans maak op een paar betere vissen (grotere)
maar het gewicht mag nooit de drijf veer zijn van je visserij
het maakt er deel van uit dat weet ik
en als je kijkt naar elke karper individueel, dan is er meer in karper vissen dan alleen maar de big boys
elke karper die vangt is speciaal in zijn eigen recht, en ook al word ik gesponserd kan ik geen dikke vissen bestellen
ik moet er zelf ook soms heel veel voor doen en er hart voor werken om ze te vangen, maar dit is mijn ervaring.
iedereen is vrij om te doen wat hij wil, het zijn alleen dingen die aanzetten tot nadenken vind ik als karpervisser.
ik denk persoonlijk, dat waneer je gelukig bent met de vissen die je vangt en de manier waarop of hoe, en als je jezelf niet laat beinvloeden door wat een ander vangt zit het ok.
iedereen is gelukig op zijn manier, en denk erom tis maar een hobby!
water keuze!
als je een visser bent met niet veel tijd om te vissen, dan zou ik zeggen te proberen focusen op één water (je kunt meerdere waters bevissen) maar het beste is je te concentreren op één water.
omdat je meschien amper 24 uur per week hebt om te gaan, zou een 2de water alleen maar tijd verlies zijn, dus beter één water bevissen tot ge de safe hebt open gekregen.
het zal je iets meer tijd kosten, omdat elk water verschilend is en je elke keer een leer periode hebt (om het water te leren kennen)
in deze periode leer je alles wat er te leren valt over dit water (ik hoop het voor jou) zoals het bestand, dieptes, hotspots en de colega vissers
als je tijd beperkt is, is het best om voor een water te kiezen dat niet te ver van huis is (ik zou zeggen in een straal van 30km)
op deze manier ga je veel meer geniet hebben, omdat ge minder lang onderweg bent naar het water en dus meer vis tijd hebt
ook nog een voordeel aan een water dat niet te ver is, dat het goed is om ook regelmatig te kunnen gaan voeren.
voeren kan belangrijk zijn en is meestal toch één van de belangrijkste puzzel stuken en de sleutel tot een constante succes.
alhoewel dat gaan voeren weer minder vis uren betekend, maar ge moet het zo bekijken gaan voeren is geen vis sessie (het is een stuk van de voorberijding) en omdat je toch aan het water bent om te voeren kun je ineens wat rond kijken.
en als je geluk hebt zit er meschien wel iemand te vissen, waar je een praatje mee kunt doen over hoe het vissen verloopt op het water momenteel, elk beetje info is van groot belang!
niet alleen de afstand van en naar het water is belangrijk, je moet er ook een goede kans maken om karper te vangen.
je moet een water selecteren waar ge regelmatig je viske kunt vangen en ook de kans hebt op één van de big boys van het water.
maar de jacht naar de grotere exemplaren, mag je plezier niet bederven je moet ten alle tijden ook genieten van de tijd die je maar hebt per week en er is altijd de volgende keer (meer chance) karper vangen op zich is niet zo moeilijk, het zijn de grotere die meestal al beter weten wat er aan de hand is.
als je beperkt ben in vis tijd, moet ge de juiste informatie hebben over de bewoners van het water om zo het blanken te minimaliseren!
begin niet op een water in een periode dat het slecht is (verkerde tijd van jaar/periode) de herfst (eind augustus begin september) is altijd een goede periode om te starten op een water, omdat het meestal een periode is dat de karper op een uitzinnige manier achter voedsel gaat zoeken (omdat ze de winter door moeten)
dus een voer campagne heeft maximum effect in deze periode.
hou het kort!
ik heb een tijd gehad dat mijn sessies niet meer dan 12uur durde.
maar veel vissers zijn bang van korte sessies (ik had was dat ook int begin) omdat ze er vanuit gaan dat hoe langer je vist, uren klopen
hoe meer vis op de kant.
het is inderdaat zo dat waneer je meer tijd hebt de kans groter is op meer vis, maar minder tijd wil doorom niet zeggen dat je swingers er stil gaan bijhangen!
maar dan alleen op één conditie en dat is dat je precies weet, waar, waneer en hoe je het water moet benaderen.
want als je dit niet allemaal weet, zal je met meer uren vissen het verschil niet maken.
op de meeste waters, zul je succes boeken met je korte sessies.
met de veronderstelling dat je op de juste spot/plek vist en dat de vis aant azen is, op de stek of in de omgeving.
als je tijd beperkt is, is het belangrijk om exact te weten waneer de vis aasd in die omgeving of spot die je wil bevisen.
zodat je, je sessie kunt afstemen op de tijd dat je de meeste kans hebt om een vis te vangen.
stek keuze en de tijd waarop de visssen azen moeten op elkaar afgestemd zijn.
tis verloren tijd dat je een sessie plant van smorgens, als ge weet dat de vissen alleen savonds op die stek azen (vissen treken rond)
dus zou het beter zijn van een ander stek te kiezen die ja de kans geeft op vis smorgens en dat tegen de avond verkassen naar je eerst keuze stek, en er daar meschien ook nog een paar vangen.
als je de hele dag kunt vissen (niet snachts) is het beter, om mobiel te zijn en verschilende spots/omgeving te bevisen.
of juist vissen op de stek die je heb gevoerd op de juist tijd, en bvb 3 a 4 uur vissen.
als ge niet veel tijd te beschiking hebt is het de kunst om zo min mogelijk te blanken of het toch tot een munimum te herlijden
één karper in een korte sessie is wat het verschil maakt en een realistische ambitie (elke vis die je meer vangt is een bonus).
je zult zien en versteld staan dat op de moeilijkere water, deze aanpak heel effectie kan zijn.
ook al heb je meer tijd, en doe je langer sessies is het nooit slecht mobiel te zijn (max 24u op een stek) als ge niets vangt.
even een tussen stop
ik heb een paar jaar geleden, toen ik nog heel veel tijd had
gevist op twee water (25km van elkaar), ik had deze waters in het verleden al bevist enw wist dus perfect wat de best tijden waren!
dus viste ik, savonds en de nacht (op water x) omdat het dan was dat je er vis kon vangen, tussen 23u en 10u smorgens.
en rond 11u pakte ik op en ging ik naar het ander water vissen
waar de beste tijd tussen 14u en 20u en rond 22u zat ik weer op het andere water te vissen.
en op deze manier (wel hart werk) ving ik een aantal heel sjieke vissen op bijde waters.
aas
ik zelf vis 90% van de tijd met boillies
en vroeger rolde ik ze zelf nog, nu doet de boillie factory dit
zo is er weer meer tijd voor te vissen, ik gebruik nooit ready mades omdat ik daar geen vertrouwe in heb.
en al betaal ik niet voor mijn aas (alleen het rollen kost me geld)
moet ik er hart voor werken om succesvol te zijn
dus is vertrouwe in je aas van heel groot belang, ik zelf vis nu al 8 jaar met mainline baits (super veel vertrouwe in) omdat ik er overal waar ik al heb gevist (activ-8, nrg, en nu fusion) er ook vis het op gevangen.
dit aas is zo verschilend van de rest dat word gebruikt op veel water door veel vissers, ik persoonlijk vind aas enorm belangrijk.
en daarom vis ik met aas waar ik van weet dat de vis het enorm graag eet.
begrijp me niet verkeerd, er zullen nog andere zijn die ook heel goed zijn daar ben ik zeker van.
maar als ge ziet wat ik de afgelopen 8 jaar heb gevangen op dit aas, dan kun je begrijpen dat mijn vertrouwen in dit aas hoog is en dat het moeilijk zou zijn om iets beter te vinden.
ook al heb ik geblankt, zal ik het zeker niet op het aas steken.
maar gewoon omdat de vis er niet was of niet aazde!
het is heel belangrijk te weten, wat de vis graag eet (nee er zijn bvb vissen die ge nooit zult vangen op een boillie) want je zou maar met het verkerde aas voeren.
fish/sweet/spicy/fruit of iets anders maar tis van groot belang te weten waar ze het liefst op azen.
het kan ook zijn dat door iets anders te doen, dan andere vissers je enorme succesen kunt boeken.
daarom is een goed aas van groot belang (vind ik)
zoals ik al heb gezegt vis ik voor 90% van de tijd met boillies (aan de hair) maar ik gebruik ook ander aas om te voeren, zoals kemp, tijgers, pindas (maar nooit veel) ook veel verschilende pellets en gond voer.
methodes en rigs
iemand zij ooit dat je veel kunt doen met een stuk draad (nylon) en een haak maar het eindigd ergens natuurlijk
maar voor mij is er veel veranderd door de jaren heen, en ik heb nu een aantal rigs (voor verschilende siteuaties) die ik kan gebruiken.
ik de winter van 2002 liet danny korda me iets zien, waar ik al enorm veel vis heb op gevangen (toen) the dynamite stick of nu door vele gekent als de stick rig.
de succesen waren zo explosief, dat ik tot op de dag van vandaag de stick nog altijd gebruik in mijn visserij
mijn stik mix
bestaat uit, 1kg active feast, 200gr supernaturals, en 1/2kg boosted bloodworm stick mix daarbij voeg ik nog hemp oil en liquid bloodworm extract maar ook Triple S stick mix (op basis van snails, shrimp & spitulina)
ik voeg er ook nog wat minni pellets bij, al de pruducten die ik gebruik voor mijn stick mix zijn van ccmoore en nu tegenwoordig ook redelijk veel grief van sticky baits
maar je kunt ook andere producten gebruiken, maar ik heb vertrouwe ik het grief van ccmoore (daarom gebruik ik ze ook)
nu even iets over de rigs die ik gebruik, mijn favoriete rig is de claw/blow back rig maar ik gebruik ook andere rigs zoals 360° (maar deze gebruik ik alleen als het echt een moeilijk water is) de mkii swimmer rig en een combirig, deze zijn zowat de rigs die ik overal inzet met succes!
één ding zou ik nog willen zeggen, als ge een rig maakt gebruik je verstand en denk aan de safety van de karper.
dit moet altijd de eerste verijste zijn in het maken van rigs!!
Ik maak tegenwoordig ook veel gebruik van De Shocker rig
De shocker rig is vrij simple, je maakt een rig (ik zelf gebruik meestal)
De anti blow back/claw rig of de standard (zie foto) gebruik een rig die je vertrouwe geeft.
Nu de shocker is eigenlijk het lood, hier een square inline dat als running lead word gebruikt, het heeft een vrije loop tot aan de bead (zie foto en diagram)
Dus met name, de bead veroorzaakt een shock effect!
De vis neemt het aas en zwemt weg en dan bam, best is deze rig te vissen met slack lines/ slappe lijn, met heel lichte swingers of zelfs zonder.
Een zeer effectieve rig als ge ze op de juiste plaats/spot legt.
belangrijke info
ik ben een heel enthousiaste visser die altijd wil bij leren,
en zal altijd mijn best doen om dit te gebruiken in mijn voordeel.
ik (en jullie zouden dit ook moeten doen) schrijf alle relevante informatie over het water waar ik vis op in een boekje.
een goeden kennis over het water waar ge vist, zal lijden tot een meer effectiviteit in je visserij.
de registratie van relevante informatie, zal je leren om te weten waar en waneer je trip/sessie moet plannen.
op deze manier zal je kunnen bepalen welke stek of spot je moet bevisen waneer en van waar.
je leerd niet alleen van je eigen succesen of mislukingen, maar ook van andere hun succesen en mislukingen!!
na verloop van tijd op het water te vissen, zul je kunnen beoordelen dat somige dingen niet toevalig gebeuren.
maar je zult zien dat er een patroon is, en waneer je dit patroon herkent zul je succesvoller zijn.
omdat je nu weet waar en waneer de vis op een bepalde stek/omgeving is, en zo je aas te plaatsen on de money!
daarom dat een bookje zo belangrijk kan zijn in je visserij, ik gebruik het altijd (en jij zou dat beter ook doen) want je kunt niet alle informatie onthouden die je met de jaren vergaard.
lees ook veel articels in magazienes (ik lees de engelse) omdat ik daar de meeste info uithaal.
dit is echt heel belangrijk als je beperkt ben in tijd, zodat je voorberijd bent op elke situatie en je zo meer kans maakt op die eene of meer aanbeten (op een korte tijd).