Het is een zeldzaamheid, maar ik heb nog eens geantwoord op een vraag op hét Nederlandse forum. Waarom? Omdat het nog eens ergens over gaat.
De vraag van een jonge visser luidde: Wat te doen bij het vissen op karpers met zachte bekken?
Ik gaf hem volgende tips:
Een klauwhaakje met een relatief korte steel is zeker een goede keuze bij het drillen van vissen met zachte bekken.
In het algemeen zou ik gewoon opteren voor een haaktype dat geen lange steel heeft. Longshanks laat ik dus in de tas.
Natuurlijk houdt het lang niet op bij de keuze van de haak! Gevlochten hoofdlijnen zijn uit den boze, tenzij voorzien van een voldoende lange voorslag van nylon met voldoende rek. Dat is dus ook een kwestie van afwegen, aangezien er ook nylontypes op de markt zijn met minder rek dan andere. Lange afstand-bezemstelen zijn ook een ongezonde keuze. Best een soepele hengel, waarmee je met gevoel kan drillen.
En hét belangrijkste: drillen met verstand, één hand afwisselend aan de molenhendel bij het opspoelen van de lijn, en diezelfde hand aan de slip bij het voorzichtig werken met de hengel. (zo dril ik trouwens altijd)
Een andere forumbezoeker gaf deze jongen nog de raad mee om zonder weerhaak te vissen. Volgens mij is dit geen goeie keuze.
Het wel of niet platknijpen van de weerhaak is een persoonlijk iets. Zachte bekken? Geef mij dan maar micro weerhaken. Houdt de haak normaal gezien mooi op dezelfde plaats, veel minder kans op wrikken of loskomen en opnieuw haken...
Nu is mijn vraag aan jullie: Welke aanpassingen als je weet dat de karpers zachte of heel zachte bekken hebben?
Grts
Mark