Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexGalerijLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 effect van de luchtdruk op het aasgedrag

Ga naar beneden 
+6
Bart Debosschere
Robby Malfliet
de pauw david
Tino Musschoot
Jerry Van Opstal
angelo vervaeke
10 plaatsers
AuteurBericht
Gast
Gast




effect van de luchtdruk op het aasgedrag Empty
BerichtOnderwerp: effect van de luchtdruk op het aasgedrag   effect van de luchtdruk op het aasgedrag Icon_minitimewo jul 22, 2009 8:23 am

na wat rond neuzen en lezen van enkele articels, is het dudelijk dat temp en luchtdruk een enorm grote rol speelt in het aas gedrag van vissen (voor ons dus de carp)
Luchtdruk heeft een grote invloed op het aasgedrag en wordt tijdens het voorbereiden van een sessie nogal eens vergeten.

Hoge luchtdruk:
Kenmerken hiervan zijn een heldere hemel en weinig tot geen wind. Zomers zijn dit de dagen waarop het overdag snikheet is en ‘s nachts flink koud, ‘s winters zijn dit de dagen waarop het overdag koud is en ‘s nachts vriest. Voor de visserij op karper zijn dit geen gunstige omstandigheden.

Lage luchtdruk:
Beter bekent als depressies, kenmerken zijn bewolkte hemel zuidwesten wind en veel regen. Door de toename aan zuurstof in het water, de turbulentie en minder licht zijn dit ideale visomstandigheden.

Over het algemeen is er bekend dat dalende luchtdruk als positief wordt ervaren op het aasgedrag van de karpers.

nu is het niet altijd gemakelijk om trips/sessies te plannen naargelang dit gegeven
maar veelal bepaald het weer (druk stijgingen of daalingen) onze succesen!!

mss is dit iets waar niet iedereen bij stil staat, maar wou dit even meegeven (het iedeale weer is het toch nooit hier in belgié) ..
Terug naar boven Ga naar beneden
angelo vervaeke

angelo vervaeke


Man Aantal berichten : 87
Leeftijd : 46
Woonplaats : deerlijk
Hobby’s : vissen vissen vissen vissen
Registration date : 14-06-09

effect van de luchtdruk op het aasgedrag Empty
BerichtOnderwerp: Re: effect van de luchtdruk op het aasgedrag   effect van de luchtdruk op het aasgedrag Icon_minitimewo jul 22, 2009 12:35 pm

heb da al ondervonden hoe meer sterren hoe minder vis op het droge.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jerry Van Opstal

Jerry Van Opstal


Man Aantal berichten : 437
Leeftijd : 49
Woonplaats : Vlaanderen - Antwerpen
Hobby’s : Vissen , ........
Registration date : 10-04-08

effect van de luchtdruk op het aasgedrag Empty
BerichtOnderwerp: Re: effect van de luchtdruk op het aasgedrag   effect van de luchtdruk op het aasgedrag Icon_minitimewo jul 22, 2009 12:41 pm

Maar anderzijds , hoe heter het buiten is , des te korter worden de rokjes Rolling Eyes

Is idd zo , hoge luchtdruk is niet ideaal . Geef mij maar stormachtig weer .
Grt
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




effect van de luchtdruk op het aasgedrag Empty
BerichtOnderwerp: Re: effect van de luchtdruk op het aasgedrag   effect van de luchtdruk op het aasgedrag Icon_minitimewo jul 22, 2009 2:12 pm

De enige druk waar ik mij momenteel zorgen om maak is de hengeldruk,veel belangrijker de laatste jaren dan hoge of lage luchtdruk.De laatste jaren heb ik al heel goed gevangen bij heldere hemel en anderzijds slecht gevangen bij ideaal visweer. Idea
Terug naar boven Ga naar beneden
Tino Musschoot

Tino Musschoot


Man Aantal berichten : 288
Leeftijd : 44
Woonplaats : Zwijnaarde
Hobby’s : vissen en honden
Registration date : 22-09-08

effect van de luchtdruk op het aasgedrag Empty
BerichtOnderwerp: Re: effect van de luchtdruk op het aasgedrag   effect van de luchtdruk op het aasgedrag Icon_minitimevr jul 24, 2009 1:45 pm

Catteeuw Geert schreef:
De enige druk waar ik mij momenteel zorgen om maak is de hengeldruk,veel belangrijker de laatste jaren dan hoge of lage luchtdruk.De laatste jaren heb ik al heel goed gevangen bij heldere hemel en anderzijds slecht gevangen bij ideaal visweer. Idea
Vind ik wel een goeie,inderdaad geert soms krijg je er kop noch staart aan en komen ze echt als je het niet verwacht!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.triggerbaits.nl
Gast
Gast




effect van de luchtdruk op het aasgedrag Empty
BerichtOnderwerp: Re: effect van de luchtdruk op het aasgedrag   effect van de luchtdruk op het aasgedrag Icon_minitimewo maa 10, 2010 8:38 pm

in 2008 men target gevangen met volle maan en in de dikke mist!!!
van een harvest moon gesproken...
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




effect van de luchtdruk op het aasgedrag Empty
BerichtOnderwerp: Re: effect van de luchtdruk op het aasgedrag   effect van de luchtdruk op het aasgedrag Icon_minitimedo maa 11, 2010 9:54 am

we kunnen er mss allemaal wel is een grapke over maken, maar denk er maar aan dat alles dat leeft dus ook vissen, luchtdruk gevoelig zijn (weersverandering, luchtdru veranderingen etz etz) ook de maan heeft een enorme aantrekings kracht om elk levend wezen (ook de mens en vissen) kijk heb en vloed word door de maan geregeld dus, tzou echt heel erg stom zijn van er geen rekening mee te houden.
maar we besteden er niet genoeg tijd aan, maar als ge je moest concentreren op piek tijden, je zou versteld staan van de resultanten!!
maar we gaan allemaal graag vissen, dus nemen we er graag de mindere tijden ook bij he ....
Terug naar boven Ga naar beneden
de pauw david

de pauw david


Man Aantal berichten : 356
Leeftijd : 43
Woonplaats : merelbeke
Hobby’s : fitness en vissen uiteraard
Registration date : 13-10-08

effect van de luchtdruk op het aasgedrag Empty
BerichtOnderwerp: Re: effect van de luchtdruk op het aasgedrag   effect van de luchtdruk op het aasgedrag Icon_minitimedo maa 11, 2010 2:23 pm

bart van den hurk schreef er laatst geleden een artikel over in dé karperwereld als ik mij niet vergis, heel interessant moet ik zeggen.
Als je er rekening mee kan houden ben ik er ook zeker van overtuigd dat het je meer vis zal opleveren, al blijft het vissen en is het nog geen exacte wetenschap.
Het grootste probleem is dat het onmogelijk is om je sessie er naar te plannen, de meesten hebben een gezin en een vast werk dus dit is gewoon onmogelijk.
Ik hou er ook geen rekening mee omdat men sessie meestal van vrijdag op zaterdag is en ik kan dan alleen maar hopen dat de condities optimaal zijn.
grtzzzzzz
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dreambaits.be
Gast
Gast




effect van de luchtdruk op het aasgedrag Empty
BerichtOnderwerp: Re: effect van de luchtdruk op het aasgedrag   effect van de luchtdruk op het aasgedrag Icon_minitimedo maa 11, 2010 2:32 pm

weer is idd zo veranderlijk, dus ook alles wat er mee te maken heeft (wind rich, sterkte van de wind, lucht druk, hoog of laag moon fase etz etz).
alles moet klopen, maar kan ook gebeuren dat je tijdens een sesie de perfecte combo hebt en dat het voledig los gaat, maar dan moet je als visser er goed mee omgaan en het onderste uit de kan halen!! want zoals word gezegt zit ge niet elke keer aant water als dit gebeurd (zie trip in 1992 waar ik op 6 nachten 72 vissen ving op Lac du Der, perfecte weersomstandigheden!! alles was toen perfect, oh en het was toen ook volle maan) ....
Terug naar boven Ga naar beneden
Robby Malfliet

Robby Malfliet


Man Aantal berichten : 2753
Leeftijd : 48
Woonplaats : Haasdonk
Hobby’s : Vissen, voetbal, Anglofiel...
Registration date : 06-01-09

effect van de luchtdruk op het aasgedrag Empty
BerichtOnderwerp: Re: effect van de luchtdruk op het aasgedrag   effect van de luchtdruk op het aasgedrag Icon_minitimedo maa 11, 2010 6:10 pm

Er zal wel ergens iets in zitten in die theorieen over luchtdruk zene.
En al wie wat ervaring heeft in 't vissen weet dat hij na een lange periode van hoge druk moet maken dat hij aan 't water zit als er een depressie aankomt. Maar da 'k nu elke dag naar de barometer ga kijken da's zeker nie het geval.
Net zoals de theorie over de volle maan...
Ik heb al verschillende héél succesvolle nachten meegemaakt bij volle maan zene, zowel thuis als aan de visput! lol!
Op Breeven eens 6 vissen in een nacht bij volle maan, met 2 topvissen van daar erbij (Two Tone en Schilderijke). Allé ja, 'k wil maar zeggen...

Zoals Geert al zei, ik zou meer wakker liggen van de hengeldruk dan van de luchtdruk. Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Bart Debosschere

Bart Debosschere


Man Aantal berichten : 1018
Leeftijd : 46
Woonplaats : Vlaanderen
Hobby’s : Carpfishing & dog-sport
Registration date : 24-01-09

effect van de luchtdruk op het aasgedrag Empty
BerichtOnderwerp: Re: effect van de luchtdruk op het aasgedrag   effect van de luchtdruk op het aasgedrag Icon_minitimedo maa 11, 2010 6:50 pm

Jip gasten ,...
De enige luchtdruk waar ik me zorgen in maak is deze in mijn darmen als ik al een tijdje aan het water zit ... No .
Of het het aasgedrag veranderd bij de vissen .... nog niet ondervonden .... integendeel Rolling Eyes .
Wat die volle maan betreft , weet ik niet wat de gevolgen zijn want dan kom ik niet buiten .........
Ik krijg dan lang haar op mijne rug & lange tanden enz...
Niet makkelijk vissen dan.

Greetz lol! lol! lol!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




effect van de luchtdruk op het aasgedrag Empty
BerichtOnderwerp: Re: effect van de luchtdruk op het aasgedrag   effect van de luchtdruk op het aasgedrag Icon_minitimedo maa 11, 2010 9:49 pm

Hi,

absoluut de beste tijd vind ik persoonlijk vlak voor, tijdens en vlak na een onweer,
maar of dat RECHTSTREEKS met de als lood dalende luchtdruk te maken heeft . . .
Vissen leven immers ONDER WATER, en daar heerst heel wat meer druk dan dat
wat wij onder "luchtdruk" ervaren.
Ooit al geprobeerd om door een luchtslangetje te ademen met je hoofd net onder
water ? Daar gaat het nog (snorkel), maar als je met een langere darm iets dieper
wil gaan . . . forget it; je krijgt je borstkas niet meer uitgezet door de waterdruk.
Dus een beetje verschil in luchtdruk zal de zaak niet -rechtstreeks- maken, denk ik.

Maar misschien heeft het wel meer met het plotse afkoelen en met nieuwe zuurstof
in het door stortregen gegeselde water te maken, en misschien zelfs wel met het plotse,
maar o zo overduidelijke vooruitzicht erop . . .
Wijzelf gaan tijdens een doodbloedende voetbalmatch dikwijls ook ineens beter voor
de TV zitten als plots een steraanvaller gaat invallen, ook al heeft die op tot dat moment
nog niks gedaan . . .

Dikwijls zie je op broeierige, zwoele dagen eerst geen blad bewegen, en dan opeens,
gewoonlijk zo een half tot een vol uur voor het nakende onweer, beginnen ze te kletsen
(en dikwijls zelfs al te bijten) dat het een lieve lust is !
Om dit toeval te noemen heb ik te veel beten gekregen vlak voor, in en vlak na "weer"
waarbij ik (toen nog) m'n optonics niet eens meer kon horen van het lawaai;

Mijn ervaring is trouwens ook dat het nooit te heet kan zijn om paling te vangen;
Onder het motto: "Hoe heter hoe beter", loopt de paling meestal zeer goed
in weer waarbij al de rest omvalt van de hitte en je op je auto eieren kan bakken;
Raar,hé ? scratch
Jammer genoeg is paling dan wel gewoonlijk de enige die loopt; daarom hou ik
(als het over vissen gaat, wel te verstaan) niet zo van die periodes van aanhoudend
goed weer (en hoge luchtdruk).

In ieder geval brengen veranderingen in de luchtdruk meestal ander weer mee,
en misschien gaat het gewoon om die verandering zelf, waarbij gewoonlijk de nodige
wind staat, die voor verkoeling en extra zuurstof zorgt.

Da's gewoon maar mijn gedacht erover.

Cheers,
Cool Cool Cool
Michel
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Dhaene

Marc Dhaene


Man Aantal berichten : 191
Leeftijd : 59
Woonplaats : lebbeke
Hobby’s : as ze me missen dan ben ik ...........
Registration date : 30-10-08

effect van de luchtdruk op het aasgedrag Empty
BerichtOnderwerp: Re: effect van de luchtdruk op het aasgedrag   effect van de luchtdruk op het aasgedrag Icon_minitimedo maa 11, 2010 9:51 pm

even ter zijde,ik denk persoonlijk dat lage of hoge luchtdruk niet echt een supergrote rol spelen bij de vangsten.ik heb zowel gevangen en geblankt bij de twee maar er is volgens mij een ander en veel complexer geval wat onze vangsten kan beinvloeden,namelijk de stand van de maan ten opzichte van de aarde.....
het is namelijk bewezen dat de maan een invloed uitoefent op het gedrag bij de mens ,om maar een voorbeeld te noemen,de maandelijkse syclus vd vrouw,en ook in de natuur zien we deze verschijnselen van de maan,eb en vloed bvb.het lijkt me dan ook niet meer dan normaal dat dieren ook beinvloed worden door de stand van janneke Cool en daarbij denk ik dan allereerst aan het aasgedrag van onze vriend karper welke positief of negatief zal beinvloed worden door de stand van de maan....veel meer dan hoge of lage druk.trouwens,in de UK zijn er tabellen gemaakt over dit fenomeen en daar wordt gretig gebruik van gemaakt en in de meeste gevallen blijkt dit ook wel te kloppen ivm de vangsten !! mss wat stuff om over na te denken........ Very Happy
groetjes marco
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.ccmoore.be
bart polyn

bart polyn


Man Aantal berichten : 806
Leeftijd : 42
Woonplaats : Heusden
Hobby’s : Karpertjes vangen natuurlijk en luipaargekko's
Registration date : 19-08-08

effect van de luchtdruk op het aasgedrag Empty
BerichtOnderwerp: Re: effect van de luchtdruk op het aasgedrag   effect van de luchtdruk op het aasgedrag Icon_minitimevr maa 12, 2010 6:32 am

Ik ben het eigenlijk volledig eens met wat Michel hier geschreven heeft!!!Voor paling kan het inderdaad niet doef genoeg zijn,massa's ervaringen mee dat het dan echt begint te lopen.Wat karper betreft kan ik zeggen dat ik alvast een waterken waar een na een onweer steeds karper op de mat ligt en dit is al jaren zo.Met volle maan heb ik ook niet zo een goede ervaringen,dan blijf ik liever thuis of zet ik een stapken(vrouwen zijn dan iets gewilliger) Cool
Terug naar boven Ga naar beneden
Wesley Mast

Wesley Mast


Man Aantal berichten : 693
Leeftijd : 43
Woonplaats : Schelle (BE)
Hobby’s : Mijn gezin, films & karpervissen
Registration date : 03-04-08

effect van de luchtdruk op het aasgedrag Empty
BerichtOnderwerp: Re: effect van de luchtdruk op het aasgedrag   effect van de luchtdruk op het aasgedrag Icon_minitimevr maa 12, 2010 2:29 pm

Ik hou de weersomstandigheden wel in de gaten en tref aanpassingen waar nodig...al ga ik wanneer ik kan toch gewoon vissen,al is het maar voor de rust.Of het nu gunstig is of niet.
Op de moment nog teveel tijd aan andere dingen (waaronder het sportieve),in de toekomst veranderd dat wel Cool

cheers
Wes (de lange)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.carpmovement.com
Gast
Gast




effect van de luchtdruk op het aasgedrag Empty
BerichtOnderwerp: Re: effect van de luchtdruk op het aasgedrag   effect van de luchtdruk op het aasgedrag Icon_minitimevr maa 12, 2010 3:36 pm

Ik trek mij daar allemaal niet veel van aan van de luchtdruk , volle maan of de wind .
Als ik tijd en goeste heb om te vissen ben ik weg . Laughing

Grtz waldo
Terug naar boven Ga naar beneden
David De Cleen

David De Cleen


Man Aantal berichten : 128
Leeftijd : 46
Woonplaats : Motsel
Hobby’s : vissen fitness snowborden
Registration date : 17-02-10

effect van de luchtdruk op het aasgedrag Empty
BerichtOnderwerp: Re: effect van de luchtdruk op het aasgedrag   effect van de luchtdruk op het aasgedrag Icon_minitimevr maa 12, 2010 4:03 pm

Het heeft allemaal effect op het aasgedrag van onze vriend maar het is ook kwestie het beste
te maken van welke weersituatie het ook is. Als het winstil is snik heet in de zon ga ik niet achter men stokken blijven zitten wachten ga ik liever de vis zoeken en aan de opervlakte vissen. Is maar een voorbeeld he.

Grts,

David
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




effect van de luchtdruk op het aasgedrag Empty
BerichtOnderwerp: Re: effect van de luchtdruk op het aasgedrag   effect van de luchtdruk op het aasgedrag Icon_minitimevr maa 12, 2010 8:08 pm

idd, een uurtje voor een storm of onweersbui heb ik al meermaals goed gevangen terwijl het nog snikheet en windstil is.
De eerste keren stond ik er niet bij stil, maar nu twijfel ik er niet meer aan, vissen zijn heel weersgevoelig volgens mij. ( wat natuurlijk nog niet garandeert dat je zult vangen bij zulke weersveranderingen)
greets
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





effect van de luchtdruk op het aasgedrag Empty
BerichtOnderwerp: Re: effect van de luchtdruk op het aasgedrag   effect van de luchtdruk op het aasgedrag Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
effect van de luchtdruk op het aasgedrag
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Crunch effect

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Discussie Board :: Tips & Tricks-
Ga naar: