Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexGalerijLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 shocker rig

Ga naar beneden 
+5
jos
Steven Deschrijver
Wesley Mast
Jurgen Egoego
Gregory Depoutre
9 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
Gast
Gast




shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimewo jul 09, 2008 10:49 am

Er bestaan geen stomme vragen makker!!

De zafe zone leaders heb je in 2 verschilende systemen, Helicopter/Chod Rig Leader of met de rig swivel (zie foto).

shocker rig - Pagina 2 Korda_chod_rig

shocker rig - Pagina 2 Korda_Kamo_Leader.JPG
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimewo jul 09, 2008 7:40 pm

merci, morgens eens om gaan!

grtz
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimedo jul 10, 2008 11:19 am

Zo'n bead zit dus eilijk vast op zo'n leader?? Dus in principe kan men dan ook gewoon een loodje gebruiken of is mss niet safe genoeg?

Ik hoor het graag want zo'n rig interesseerd mij wel.

grtz
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimedo jul 10, 2008 11:28 am

Gebruik best de bead, omdat zoals je zelf al aangaf (een lood hager te vast zit en idd niet safe is) de bead zit vast maar kan er makelijk af ....
Terug naar boven Ga naar beneden
jos




Man Aantal berichten : 135
Leeftijd : 34
Woonplaats : Genk
Hobby’s : vissen
Registration date : 24-07-08

shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimedi jul 29, 2008 2:43 pm

tommy ik wil uw versie niet afbreken maar ik plaats vanonder tegen de wartel nog eens 2 kraaltjes
zodat het lood hier een heel klein beetje in spant ( dit spant maar heel miniem )
zodat de vis tog een klein beetje gewicht op de haak krijgt
ik heb ondervonden dat ik zo minder lossers heb .
als ik het mis heb zou ik het graag horen Very Happy

shocker rig - Pagina 2 Skrig


Laatst aangepast door Blackwater op di jul 29, 2008 8:29 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : graag foto´s kleiner (heb hem nu verkleind))
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimedi jul 29, 2008 8:31 pm

Geen probleem, maar zodra het een beetje vast zit/spant = het geen shocker meer!!
Terug naar boven Ga naar beneden
jos




Man Aantal berichten : 135
Leeftijd : 34
Woonplaats : Genk
Hobby’s : vissen
Registration date : 24-07-08

shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimedi jul 29, 2008 9:12 pm

maar is het de bedoeling dat de vis gehaakt wordt als het lood tegen het kraaltje komt ?

mij hebben ze altijd verteld dat je je vis haakt door het gewicht van het lood
dus daarom dat ik die 1ste 2 kraaltjes gezet heb dan kan het gewicht van het lood een beetje benut worden om de vis te haken .
en het lood valt dan met zijn eigen gewicht van die kraaltjes af en schuift dan zo verder tot tegen het volgede kraaltje .

ofwel heb ik het princiepe van deze rig helemaal verkeerd begrepen Embarassed Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimedi jul 29, 2008 9:39 pm

De bedoeling van de shocker rig is dat de vis het aas pakt en na enkele cm pas het shock effect krijgt (gehaakt word) en vollenbak weg zwemt, de naam zegt het zelf shocker rig shock effect!!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: shocker   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimedi jul 29, 2008 10:05 pm

In de meeste uitleg die ik al gezien heb ivm de shocker rig ook op de korda dvd's en in het boekje zetten ze ook die 2 beads, doe ik ook trouwens en voor mij werkt dit heel goed.
De vist krijgt een eerste licht prikje, onmiddelijk lossen de kraaltjes uit het lood de vis is verward gaat er vandoor en krijgt dan pas de volle prik en geeft een keiharde run, het mag natuurlijk wel niet echt spannen anders verlies je het effect.

http://www.course-fishing.freeuk.com/shocknight.html
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimedi jul 29, 2008 10:37 pm

Ahzo zie Korda pdf (rechts boven uitleg over shocker rig + image) kijk goed of je een bead ziet op de wartel voor het lood???
http://www.hengelsportapeldoorn.nl/portal/images/stories/Korda/korda.pdf

Zie hier ook een stukje film (3:10min de shocker rig) en kijk goed he (ik zie geen bead)


Zo heb ik Danny altijd een shocker rig zien maken scratch scratch


Laatst aangepast door Blackwater op wo jul 30, 2008 8:25 am; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: inderdaad   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimewo jul 30, 2008 4:47 am

In de eerste versie was er inderdaad geen sprake van 1 of 2 beads (en in latere) maar in zijn laatste versie over holiday carp fishing gebruikt hij altijd 2 beads omdat hij dan een beter shock effect krijgt.

Shit moves on you know! Of klopt dit dan ook weer es niet.

En uw tijd en Danny zijn tijd was in het jaar afro afro
Terug naar boven Ga naar beneden
jos




Man Aantal berichten : 135
Leeftijd : 34
Woonplaats : Genk
Hobby’s : vissen
Registration date : 24-07-08

shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimewo jul 30, 2008 8:16 am

het zullen wel alle 2 shocker rigs zijn maar gwn een beetje variatie op
en het een kan meschien wel een evolutie zijn op de andere versie
we zullen nu zelf maar moetten gaan testen om te laten uitwijzen welke dat het beste werkt

ma toch bedankt manne Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimewo jul 30, 2008 10:01 am

Diend deze rig niet om te voorkomen dat het loodgewicht door de vis tijdens de dril wordt gebruikt om schokken op de haak te maken ?
Ik dacht dat de beads diende om het lood op zijn plaats te houden tijdens de aanbeet/ prik, tijdens de dril gaat het lood van de beads en schuift over je leader.
Als de vis dan schud met het zen kop, dan schuift de lijn door het lood, ipv te trekken op het lood dat dan weer invloed heeft op je inhaking en uitscheurders tot gevolg kunnen zijn.

grts
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimedo aug 07, 2008 7:57 pm

heb dit systeem, rig de laatste 2 sessie gebruikt en mijn zwaardere vissen kwamen ving ik er steeds op! bij deze van harte bedankt voor de info!!

grtz
Terug naar boven Ga naar beneden
Kevin Richez

Kevin Richez


Man Aantal berichten : 202
Leeftijd : 41
Woonplaats : wervik
Hobby’s : vissen en vogelen
Registration date : 13-05-08

shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: lijm??   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimewo aug 20, 2008 11:46 am

ik heb deze rig ook proberen te maken maar met een tube.
nu het volgende probleem is dat je de tube moet fixeren met lijm anders maak je er een gewone running rig van
ik heb hier wel seconde lijm staan maar heb zo mijn twijfels
vraag 1 op seconde lijm zit zo een geurtje, kan dit geen kwaad
vraag 2 ik vis in dit geval met nylon (fox soft steel camo 30/°°) word de lijn daar niet broos van (breken tot gevolg).

bestaat er hier een speciale lijm voor.

grts kevin.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.karp.be/v5/
Gast
Gast




shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimewo aug 20, 2008 11:58 am

Gebruik aub geen seconde lijn (stinkt/geur en maakt je lijn broos en kan dus breken)
en het beste vind ik om met shocker te vissen zijn leadres gebruiken (ipv tube of leadcore).
de leaders die ik gebruik zijn de berkely snide leaders, alternative zijn de safe zone leaders van Korda (maar die zijn wat te kort voor mij persoonlijk).
Terug naar boven Ga naar beneden
Gregory Depoutre

Gregory Depoutre


Man Aantal berichten : 317
Leeftijd : 43
Woonplaats : wervik
Hobby’s : muziek
Registration date : 27-03-08

shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimewo aug 20, 2008 6:17 pm

de bedoeling van een shocker en running rig is vooral dat de gehaakt vis,de haak nie zo vlug meer kan lossen door het slaan met de kop!
als deze met de kop slaat gaat het lood daar weinig effect op hebben...
Ook daardoor dat men(normaal gezien) meer vis zal haken!

greetz
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimewo aug 20, 2008 7:48 pm

Why does the Shocker Rig work
Tricky one this - I don't think anyone can be certain but here are the theories.
The line should be fished very slack with this rig. Personally I do use any bobbins at all with the line hanging limp from the rod tip. To an onlooker it appears I have had a run while not at my rods. Believe me people are puzzled by it until they see the run. It goes from static limp line to MENTAL in a split second. For this reason this rig should not be used near snags or weed beds. It really suits open water fishing, so the carp can charge off at 100mph without hitting any snags. OK, so why the slack line? It allows the tubing to pull through the lead with the minimum of resistance, until that is the lead hits the backstop then bang, in goes the hook - the shocker rig has worked. Chris believes that the tubing may even slide through the lead as the carp sucks in the bait, so the bait goes back a lot further in the carps mouth than it expects, so a short 3 inch hooklink means that the swivel virtually ends up in the carps mouth. Imagine how hard that would be to eject. Chris has I believe caught carp hooked 2 inches back in the mouth so the swivel is only just outside the mouth. Personally I have not, all my fish have been hooked well in the bottom lip just where they should be.
The second theory is that the carp picks up the bait, moves a little without feeling the normally fixed lead and so carries on moving then hitting the back stop with a real jolt pulling the hook in and shocking the carp. If this is the case the less resistance the better. That is why you should use a very short inline lead like the flatliner pear or standard inline pear. Also keep the rig tube as thin as possible again to reduce friction. When using mono or stiff hooklinks and when fishing during the day you can remove the rig tube and reinsert the original inner tube into the lead and run the line direct through it. Adding a soft float rubber backstop behind the lead completes the rig giving the minimum amount of friction possible i.e. thin line through wide bore tube. Avoid at all costs using a long lead with fairly thick rig tube as the amount of friction caused here must affect the working of the rig. It may still catch carp but will not work as it should which will probably cut down on proper runs. The diagram shows the daytime only version, you can then watch the rig as it flies out to ensure it doesn't twist or tangle.
The third theory that I have is that if the fish picks up the bait, moves off a little and decides all is not right it doesn't have an anchor point to work against like it would with a semi fixed lead. Many people now feel that where heavy semi fixed leads are overfished carp may be using the heavy lead to help it free the hook without giving indication at the anglers end. This rig overcomes that and probably works best if the first rig is used with the rig tube as it adds a springy effect to the whole rig. I must stress that these are all theories, but one fact remains, the rig definitely works very well. I have used it many times and found it to outcatch my own standard semi fixed rigs on numerous occasions on easy and difficult waters alike. It is important to set it up exactly as shown to get the best from it, because of the need for movement through the lead the shorter the distance you use it at the better it works. Give it a go. I think you'll be pleasantly surprised.
Informietie komt uit het Korda developments Advanced Rig Book
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimeza aug 23, 2008 11:32 am

ik gebruik dit systeem ook maar kan je eender welk soort onderlijn gebruiken of zijn er voorkeuren?
Terug naar boven Ga naar beneden
david deman

david deman


Man Aantal berichten : 534
Leeftijd : 35
Woonplaats : Menen
Hobby’s : Vissen / scheidsrechter KBVB
Registration date : 31-01-09

shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimedi maa 24, 2009 9:49 pm

Ik heb met veel interesse dit toppic even doorgenomen. En ik zou graag het systeem van Tommy gebruiken in mijn visserij. Maar ik heb nog een vraagje...
Je gebruikt dus korda square loden maar maken jullie daar de opening wat groter met een schaar of niet ? Want die swivel zit daar te strak in zeker ?
En wat zijn de ervaringen met de shocker sedert augustus ?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.theboiliefactory.be
Robby Malfliet

Robby Malfliet


Man Aantal berichten : 2753
Leeftijd : 48
Woonplaats : Haasdonk
Hobby’s : Vissen, voetbal, Anglofiel...
Registration date : 06-01-09

shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimedi maa 24, 2009 9:59 pm

Ge moet de plastic insert uit het lood halen hé David.
Ben over een jaarke of 2 ook wa bezig geweest met dit systeem. Nie slecht. Maar ook nie beter dan hetgene ik er voor gebruikte.
Terug naar boven Ga naar beneden
david deman

david deman


Man Aantal berichten : 534
Leeftijd : 35
Woonplaats : Menen
Hobby’s : Vissen / scheidsrechter KBVB
Registration date : 31-01-09

shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimewo maa 25, 2009 6:18 am

Ja de insert eruithalen dat weet ik. En dan is er genoeg speling al direct voor de swivel ?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.theboiliefactory.be
Robby Malfliet

Robby Malfliet


Man Aantal berichten : 2753
Leeftijd : 48
Woonplaats : Haasdonk
Hobby’s : Vissen, voetbal, Anglofiel...
Registration date : 06-01-09

shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimewo maa 25, 2009 12:00 pm

Tuurlijk.
Logisch toch? De insert is nog een stukje dikker, en de insert klemt net in de boring van het lood. Da wilt dus zeggen dat de swivel toch wel wat speling gaat hebben hé.

Maar ik steek de swivel niet in het lood. Tommy doet dat wel, ik nie. Omdat ik bang ben dat de swivel toch zou blokkeren in het lood op één of andere manier (vuil bijvoorbeeld). Ik trek de swivel eerst in een Korda running bead, en die bead voorkomt dat de swivel in het lood gaat en dus niet vast kan geraken in het lood. Want als dat gebeurt dan vist ge weer met een semi-fixed lood en is het effect van de Shocker rig helemaal weg.
Terug naar boven Ga naar beneden
david deman

david deman


Man Aantal berichten : 534
Leeftijd : 35
Woonplaats : Menen
Hobby’s : Vissen / scheidsrechter KBVB
Registration date : 31-01-09

shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimewo maa 25, 2009 5:58 pm

Oké bedankt voor de uitleg robby.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.theboiliefactory.be
david deman

david deman


Man Aantal berichten : 534
Leeftijd : 35
Woonplaats : Menen
Hobby’s : Vissen / scheidsrechter KBVB
Registration date : 31-01-09

shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitimedo maa 26, 2009 4:14 pm

vandaag naar de winkel geweest en eens de shocker in mekaar gestoken. Wel verschoten van de prijs van een korda safe zone leader, 7.25€... scratch
Even laatste meter optelsom maken: haak ashima 0.45€ + 1.8€ korda lood + 7.25€ leader = +- 9.5€ scratch scratch
Smijt dat maar eens in een tak. :p
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.theboiliefactory.be
Gesponsorde inhoud





shocker rig - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: shocker rig   shocker rig - Pagina 2 Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
shocker rig
Terug naar boven 
Pagina 2 van 3Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Discussie Board :: Tips & Tricks-
Ga naar: