Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexGalerijLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Riviervissen

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Gast
Gast




Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Riviervissen   Riviervissen Icon_minitimeza dec 27, 2008 12:18 pm

Vermits ik in juni 2 weken aan de rivier de lot zal doorbrengen en er volgens mij nog geen topic over bestaat, doe ik hier een oproep aan de mensen met rivierervaring om de Maagden onder ons een hart onder de riem te steken.
Het is dan ook iets anders dan een sessie op de lokale gemeentevijver..
Tips en tricks inzake materiaal (hoodlijn, lood, ..) of bevinding over aas. Voor mij is het alleszins allemaal nieuw en wil toch een beetje voorbereid zijn..
Ik zou zeggen 'let the discussion begin!!'
Zelf vond al googlelend bv dat de lotkarpers best belaagd worden met fruitbollen, omdat je met vismeel zeer snel een leger barbelen op je nek krijgt..
De ene praat over nylon met een gevlochten voorslag, de andere gebruikt enkel gevlochten draad..
Spreek en wij zullen leren!!
Alvast merci
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Riviervissen   Riviervissen Icon_minitimeza dec 27, 2008 12:55 pm

Over rivieren kan ik wel enkele dingen vertellen
Ik heb jaren geleden zowel op de Mossele en de Lot gevist (met succes)
En de laatste jaren vrij regelmatig op de Maas gevist, elke rivier is verschilend
Stromen doen ze allemaal, op het ééne moment al wa harder dan op het andere moment.
De Lot, is op een groot stuk van zen lengte afgedamdt, dus over stroming is geen sprake (alleen kan het water nievau dalen en stijgen) je hebt ook nog stukken waar wel stroming staat.
Maar niet waar ik 3 maal geweest ben Cabanac, eerst maal was een fiasco, maar de 2 volgende keren waren super sessies (met eens 62 vissen en in de 30 vissen)
Als je hier vist (stuk van de lot) heb je niet echt speciaal materiaal nodig!!
Een boot is wel aan te raden om lijnen uit te varen en te voeren, en veel voer (toen toch) particels en bollen 10 tot 15kg per dag.
Das trouwens op andere rivieren ook de norm, omdat deze stromen!!
Het bestand op de lot bestaat hoofdzakelijk uit long mean fighting machines (schubs) tot dik over de 25kg.
Ik weet niet hoe het er nu is (in Cabanac) maar denk dat ge daar je viske nog altijd kunt vangen.
Rivieren waar stroming zit (of de stuken met stroming) heb je best sterk materiaal, 3lb hengels, 00.35 lijn (nylon) of mss beter gevlochte lijn met een stevige schuurbestendigheid (stenen, mosselen etz)
Lood ook weer aanpassen aan de stroming als die er is, soms is het onmogelijk te vissen door de stroming.
Maar wat ik kan zeggen is dat het avontuur verzekerd is, en je weet nooit wat de volgende vis kan zijn.
Ik wens je alvast veel succes en als er nog specifieke vragen zijn shoot .....

hier enkele Lot vissen van mij en vrienden

Riviervissen Lot40

Riviervissen Scannen0066

Riviervissen Scannen0129-1

Riviervissen Foto176-1

Riviervissen Foto213

Riviervissen Foto214-1

Riviervissen Foto222-1
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Riviervissen   Riviervissen Icon_minitimeza dec 27, 2008 1:11 pm

Mooi mooi, zijn er ook plaatsen waar gij uwe vis niet gevangen hebt? Surprised

Deed jij het destijds met Nylon? Heb ne keer gelezen dat gevlochten veel vuil zou oprapen? En stakke lijnen zou al helemaal uit den boze zijn bij riviervisserij..
Op gebied van voeren zijn de meeste het er blijkbaar over eens. Veel Veel en nog eens Veel. Zal dan volgens mij beter een snoeiharde standaard boilie worden om het enigszins betaalbaar te houden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Riviervissen   Riviervissen Icon_minitimeza dec 27, 2008 1:35 pm

Ik heb zowel met nylon als met gevlochte lijn gevist

en heb nooit echt het verschil gemerkt, mss andere wel maar ik niet!!
en strake lijnen (als er stroming staat) word je lijn toch strak getroken dus Wink Wink

op de Lot vingen wij onze vissen, net voor de rivier beding.
andere rivieren was het beste in het midde (meeste vis gevangen) voeren doe je ook best niet op een hoop maar, versprijd over een groot gebied.

Fruit, zoet of fishy maakt nie veel uit, als het goed is en heel veel komen de vissen vanzelf.
op stromend water verbruiken ze veel inergie, dus eten is dus heel belangrijk voor rivier vissen.
daarom dat ge ze normaal niet houd op een stek, maar met elke 24uur te voeren
komen ze toch terug even kijken op de easy food er nog ligt of terug ligt.
Terug naar boven Ga naar beneden
Guy Michiels

Guy Michiels


Man Aantal berichten : 199
Leeftijd : 43
Woonplaats : meerhout
Hobby’s : vissen, gitaar spelen
Registration date : 24-09-08

Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Riviervissen   Riviervissen Icon_minitimeza dec 27, 2008 6:44 pm

Ik zou precies liever met nylon vissen op een rivier.
De rek vangt veel op en laat de beepers wat meer zwijgen.
Ale, dat is mijn ervaring van vroeger opt albertkanaal.
Dat stroomt ook wel redelijk. Altijd nylon gevist en altijd tevreden.
1 maal geprobeerd met gevlochten maar zot worden vd tuuten.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Riviervissen   Riviervissen Icon_minitimeza dec 27, 2008 7:10 pm

eigenlijk nooit last van gehad, van die biepers met gevlochte lijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Riviervissen   Riviervissen Icon_minitimeza dec 27, 2008 7:23 pm

Op de lot zal dat waarschijnlijk nogal meevallen (door het gestuw) enzo de weinige stroming, maar indien het een obstakerijke gedeelte van de lot is zal er alsnog aangepast moeten worden.. (stenen en mosselkes kreeftjes)
Wat ik markant vind is dat vele verslagen van riviersessies aantonen dat meestal de bolie ingezet wordt als aas, maar toch blijft het feit dat vele reuze exemplaren gevangen zijn met mais.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Riviervissen   Riviervissen Icon_minitimeza dec 27, 2008 7:39 pm

waar op de Lot ga je?? Gert
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Riviervissen   Riviervissen Icon_minitimeza dec 27, 2008 7:50 pm

Het dorpje heet Temple sur lot in de provincie Lot et Garonne, vlabij Villeneuve.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Le_Temple-sur-Lot
http://www.paradissurlot.com/nl/paradis.htm
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Riviervissen   Riviervissen Icon_minitimeza dec 27, 2008 8:13 pm

nooit van gehoord
en is niet in de buurt van Cabanac

Riviervissen 101627

Barage bij Castelmoron-sur-Lot lijkt mij intresant
en jacht haven stroom afwaarts (opwaarts) van jou besteming lijkt me ook intresant Wink


Laatst aangepast door Blackwater op za dec 27, 2008 9:02 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Vergunning en regels   Riviervissen Icon_minitimewo jan 21, 2009 11:11 am

Dat ziet er daar inderdaaad niet slecht uit Zal grootendeels op dezelfde plaats aan de slag gaan maar vermits er een boot met buitenmotor klaar licht ga tijdens de tripjes met deze (naar restaurantjes, markten enzo) toch men ogen openhouden voor eventuele andere stekken!

P.S. Iemand wie me hier wat slimmer in kan maken? In de plaatselijke viswinkel zijn de vergunningen te koop. Maar beter goed ingelicht dan half opgelicht dacht ik zo.. Zijn er verschillen in vergunningen indien je op de lot wil vissen? nacht/dag, met boot?
Met hoeveel stokken mag er gevist worden?
Terug naar boven Ga naar beneden
Pol Geens

Pol Geens


Man Aantal berichten : 332
Leeftijd : 61
Woonplaats : aan de Kempische Meren
Hobby’s : aan de waterkant
Registration date : 21-06-08

Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Riviervissen   Riviervissen Icon_minitimezo feb 01, 2009 10:30 pm

...
Hoi Berre ,

Jij woont toch in Tessenderloo , een mede-bewoner aldaar heeft wel meer info over de Lot .
Ga hem eens zoeken , het is Piet Vogel.
Hij zal aanwezig zijn op de karper beursdagen van de Siervogel in Turnhout , maar ook in Zwolle ( NL ).

Grtz , Sun.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Riviervissen   Riviervissen Icon_minitimedi feb 03, 2009 9:29 am

Sunshine schreef:
...
Hoi Berre ,

Jij woont toch in Tessenderloo , een mede-bewoner aldaar heeft wel meer info over de Lot .
Ga hem eens zoeken , het is Piet Vogel.
Hij zal aanwezig zijn op de karper beursdagen van de Siervogel in Turnhout , maar ook in Zwolle ( NL ).

Grtz , Sun.

Jep, ik heb m op de Plas al ne keer tegengekomen. Is inderdaad niet beroerd om info te delen. Denk dat hij al wel weer verhuisd is..
Terug naar boven Ga naar beneden
Bart Debosschere

Bart Debosschere


Man Aantal berichten : 1018
Leeftijd : 46
Woonplaats : Vlaanderen
Hobby’s : Carpfishing & dog-sport
Registration date : 24-01-09

Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Riviervissen   Riviervissen Icon_minitimedi feb 03, 2009 10:16 am

Jip berre,
Mijn ervaring op de maas is vissen met gevlochten lijn ,met als voorslag 0,70 lb nylon voor zeevisserij;
Nooit problemen meegehad.
Als loodsysteem,ging ik stenen gaan afwegen tot max. 300gr.
Een dikke elastiek rond u steen,zoals een cadeau,met een enkele knoop.
De lus van u elastiek in u clip steken en deze inwinden met pva-tape.
Bij een aanbeet ben je u steen kwijt(kost niets),en komt u vis omhoog en is er geen gevaar meer van het schuren v/d lijn over de rivierbedding. greetz...............
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Riviervissen   Riviervissen Icon_minitimedi feb 03, 2009 11:46 am

exos schreef:
Jip berre,
Mijn ervaring op de maas is vissen met gevlochten lijn ,met als voorslag 0,70 lb nylon voor zeevisserij;
Nooit problemen meegehad.
Als loodsysteem,ging ik stenen gaan afwegen tot max. 300gr.
Een dikke elastiek rond u steen,zoals een cadeau,met een enkele knoop.
De lus van u elastiek in u clip steken en deze inwinden met pva-tape.
Bij een aanbeet ben je u steen kwijt(kost niets),en komt u vis omhoog en is er geen gevaar meer van het schuren v/d lijn over de rivierbedding. greetz...............

Dit is nu is een tips waar ge iets mee vooruit bent ze, en voledig mee eens!!!
Terug naar boven Ga naar beneden
Bart Debosschere

Bart Debosschere


Man Aantal berichten : 1018
Leeftijd : 46
Woonplaats : Vlaanderen
Hobby’s : Carpfishing & dog-sport
Registration date : 24-01-09

Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Riviervissen   Riviervissen Icon_minitimedi feb 03, 2009 9:57 pm

Jip tommy,...........
Al eens zo gevist zoals eerder gescheven deze dag , zo ja wat zijn u bevindingen????,
Anderen???????????? greetz
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Riviervissen   Riviervissen Icon_minitimewo feb 04, 2009 1:43 pm

nee heb zo nog niet gevist, maar ik zie er wel het nut van in Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Bart Debosschere

Bart Debosschere


Man Aantal berichten : 1018
Leeftijd : 46
Woonplaats : Vlaanderen
Hobby’s : Carpfishing & dog-sport
Registration date : 24-01-09

Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Riviervissen   Riviervissen Icon_minitimewo feb 04, 2009 8:58 pm

Jip tommy,
Heb ook ondervonden dat je minder tijd nodig hebt om u vis te drillen,je gaat ook een heel stuk minder gaan afdwalen van u stek in het donker met de boot.
Je hebt ook minder moeite om u vis te scheppen,hij blijft niet hangen onder u boot,vawaar dit komt weet ik niet .
Het een heeft met het ander te maken zeker???
Zeker eens proberen tis de moeite waard.
greetz............
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Riviervissen   Riviervissen Icon_minitimedo feb 05, 2009 7:13 am

als ik nog is op de rivier vis ga ik dit zeker is proberen, thanks Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Riviervissen   Riviervissen Icon_minitimedo feb 05, 2009 11:37 am

is inderdaad een goeie tactiek jah. Vooral op de sterkere stukken stroming.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Riviervissen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Riviervissen   Riviervissen Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Riviervissen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Discussie Board :: Tips & Tricks-
Ga naar: