Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexGalerijLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Pindanoten

Ga naar beneden 
+2
Filip Van Herreweghe
filip de meulder
6 plaatsers
AuteurBericht
filip de meulder
Moderator
filip de meulder

Man Aantal berichten : 313
Leeftijd : 52
Hobby’s : vissen
Registration date : 12-10-08

Pindanoten Empty
BerichtOnderwerp: Pindanoten   Pindanoten Icon_minitimedo nov 15, 2012 10:50 pm

Hey makkers,

Ik heb hier nog weinig terug gevonden ivm gebruik van pindanoten.
Kan er iemand verstandig advies geven over gebruik hiervan aub.
Ikzelf heb er weinig of geen ervaring mee.

Graag meer info, bedankt...
Terug naar boven Ga naar beneden
Filip Van Herreweghe

Filip Van Herreweghe

Man Aantal berichten : 138
Leeftijd : 48
Hobby’s : Vissen
Registration date : 14-09-08

Pindanoten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pindanoten   Pindanoten Icon_minitimevr nov 16, 2012 6:39 pm

Ik heb ze wel redelijk wat gebruikt.
Gewoon betrouwbaar goed, zonder ooit in excessen te vervallen, in tegenstelling tot wat men soms hoort of leest.
Die pinda's werden bij mij gewoon 24u geweekt en een half uur gekookt. Toevoegen van de klassieke bruine suiker leverde me geen aantoonbare meerwaarde op.

Zowel instant als na (kort) voeren, verspreid als compact, een prima aasje.
Alhoewel ik simpele en goedkope kippenmaïs prefereer.
Da's dan ook dé reden dat ik het nu amper nog gebruik.
Jeffrey Benoot
Admin
Jeffrey Benoot

Man Aantal berichten : 1507
Leeftijd : 51
Hobby’s : Verse vis
Registration date : 23-03-08

Pindanoten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pindanoten   Pindanoten Icon_minitimevr nov 16, 2012 10:24 pm

Gebruik ik ook graag. Kan soms voor verrassingen zorgen. Op het ene water geraak je bedolven onder de brasems...op een ander kan het plots uw pb verbreken. Het is geen superaas, die ik hier plots heilig verklaar, maar de bonusvissen die ik weten vangen heb, of zelf gevangen heb... Wink

Ik gebruik het graag in combinatie met andere zaden, en dan één of een half nootje aan de haak.
Let wel, het bevat veel vet, dus ga er in de koudere perioden van het jaar, niet massa's mee voeren.

Het is ook op vele wateren verboden te gebruiken. Meestal is de slechte bereiding, en de nodige gevolgen, de oorzaak. Pinda's moet je zeker koken, want het bevat giftige stoffen, die je er uiteraard uitkookt. Ook kunnen noten bederven. En dan zijn ze waardeloos. En net daar moet je ook mee opletten. De kunst is, om ze zo vers mogelijk te kopen. Je weet uiteraard nooit wat de winkeliers aanbieden, wat ze ook mogen beweren!

Versheid proef je gewoon zelf! Je zal heus wel smaken of dat zo is. Bedorven noten smaken ranzig, en het is net die olie die ranzig wordt. Zelfs een potje gezouten pindanootjes kunnen bederven. Nog nooit meegemaakt? Een potje die je ooit eens begonnen was, en die je na weken plots terug ziet staan...met de gedachte, lekker nootje. Tot je proeft...je smaakt het gewoon meteen!

Dus daar zou ik toch mee opletten. Bereiden is idd simpel, 24h weken, en half uurtje, op een zacht vuur, koken. Ze worden zeer snel gaar! Toevoegingen mag, maar is zoals alle zaden...echt nodig is het niet! Soms voeg ik wat zoetstof bij...meestal niks!

Grtzz
Steve Maes

Steve Maes

Man Aantal berichten : 297
Hobby’s : vissen, voetbal, honden, aquarium
Registration date : 16-08-08

Pindanoten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pindanoten   Pindanoten Icon_minitimeza nov 17, 2012 7:05 am

Ik dacht altijd dat het heel belangrijk was het kook- en weekwater niet bij te houden.
Dus de noten niet koken in het weekwater en achteraf ook niet bewaren in het kookwater.
Anders behoud je de giftige stoffen gewoon in de noot...
Jeffrey Benoot
Admin
Jeffrey Benoot

Pindanoten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pindanoten   Pindanoten Icon_minitimeza nov 17, 2012 10:49 am

Dan zou je dat hebben met tijgernoten ook hé, en net bij die noot heb je het kookvocht nodig om het slijm te verkrijgen...

Grtzzz
Lorenz Cleymaet

Lorenz Cleymaet

Man Aantal berichten : 130
Leeftijd : 32
Hobby’s : Karpervissen en alles wat daarmee te maken heeft.
Registration date : 25-01-11

Pindanoten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pindanoten   Pindanoten Icon_minitimeza nov 17, 2012 7:00 pm

Ook al gehoord wat Steve zegt, of het waar is weet ik niet...
Vroeger nog een paar keer gebruikt en ik heb er ook goede herinneringen aan, werkt instant heel goed! Enig nadeel is dat het nootje snel splijt dus enkel voor korte afstand inzetbaar of met de (voer)boot... Ik liet ze een nacht weken en dan een kwartiertje koken met wat suiker bij.
Jeffrey Benoot
Admin
Jeffrey Benoot

Pindanoten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pindanoten   Pindanoten Icon_minitimedi nov 20, 2012 9:00 pm

Aan de haak kan je ook eentje gebruiken die enkel geweekt is, of kort gekookt. Blijven beter zitten. Doe ik met mais soms ook....

Grtzzz
Robby Malfliet

Robby Malfliet

Man Aantal berichten : 2753
Hobby’s : Vissen, voetbal, Anglofiel...
Registration date : 06-01-09

Pindanoten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pindanoten   Pindanoten Icon_minitimedi nov 20, 2012 10:30 pm

Het koken dient ook voor een deel om de luchtbel die binnenin een pindanoot zit eruit te krijgen, anders blijft de pinda drijven. Wink

En de toxische elementen in een pinda zijn er nooit volledig uit te krijgen, daarom dat er wordt aangeraden om pinda's maar heel zuinig te gebruiken!
Om een voorbeeld te geven, voor een weekje vissen heb ik nooit meer dan 5kg pinda's bij.

Pinda's zijn een superaas, en zit altijd in mijn truukendoos als het vissen wa moeilijk wordt.
Maar in de verkeerde handen kunnen ze heel schadelijk zijn!
Ik koop ze ook nooit in grote hoeveelheden.
Af en toe een zakje van 5kg droge noten van een betrouwbare leverancier is the way to do it. Wink

De mijn komen van Backhurst Animal Feeds in Engeland, welke een heel goede reputatie hebben op gebied van particles.
Al mijn klein aas komt van daar trouwens.
Kemp, groats etc...
filip de meulder
Moderator
filip de meulder

Man Aantal berichten : 313
Leeftijd : 52
Hobby’s : vissen
Registration date : 12-10-08

Pindanoten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pindanoten   Pindanoten Icon_minitimewo nov 21, 2012 10:18 pm

Hey mannen,

Kheb hier echt wel wat bijgeleerd over het gebruik van pindanoten.
Tis een goed aas maar verstandig gebruik is aan te bevelen voor het welzijn van de karpers.
Bedankt voor de nutige info !

Grtzz
Gesponsorde inhoud

Pindanoten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pindanoten   Pindanoten Icon_minitime

Pindanoten
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Discussie Board :: The Candy Store-