Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexGalerijLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Overvoeren

Ga naar beneden 
+9
Tommy De Cleen
Jeffrey Benoot
david deman
Steven Verhelpen
Jean-Pierre Ketelslegers
Guy Michiels
Steve Maes
Loïc van Doorn
filip de meulder
13 plaatsers
AuteurBericht
filip de meulder
Moderator
filip de meulder

Man Aantal berichten : 313
Leeftijd : 52
Hobby’s : vissen
Registration date : 12-10-08

Overvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Overvoeren   Overvoeren Icon_minitimewo jun 06, 2012 9:26 pm

Dag carpsalooners,

Ik weet dat ik een gevoelig onderwerp aanhaal.

Mijn vraag is :

Weet iedereen wel wat de impact is van overdadig voeren op zijn water.

Is het een gesloten ondiep water zoals een fortgracht zal dit zeker op termijn zijn gevolgen hebben.
Gaat het over een waterloop, bv. een kanaal of een afgesloten diep water, zal de impact veel kleiner zijn.

Het gaat niet enkel over uw voeren, maar stel dat je met 10 man op één water van enkele hectares elks 5 kg voert per week ofzo.
Dat maakt 50 kg per week. Op een groot diep water zal dat niet zoveel impact hebben.
Kben er wel zeker van dat dit op een ondiep kleiner water zijn gevolgen zal hebben op langere termijn.

Kheb het zelf ervaren bij ons op het fortje van merksem.
Het was een gezond water half jaren '80. Er werd toen niet of nauwelijks gevoerd.
Half jaren '90 werd er zwaar overvoerd. Ik deed dat ook. Maar besefte niet dat ik niet de enige was.
Nu 2010 is het water om zeep. Zoals meerdere fortgrachten. Het gaat ook om rottende bladeren maar het overaanbod van onnatuurlijk voedsel speelt hier zeker een grote rol. Ik spreek over mijn ervaringen. Het is niet mijn bedoeling kwaad te spreken over een manier van voeren. Het gaat me enkel over het feit dat er wel nagedacht moet worden over de grote en diepte van het water ivm voeren.

Het is een discussieboard hier. Ik hoor het graag wat uw mening hierover is.

Met dank.

Filip

Terug naar boven Ga naar beneden
Loïc van Doorn

Loïc van Doorn

Man Aantal berichten : 162
Leeftijd : 32
Hobby’s : vissen, duiken, biologie
Registration date : 25-01-11

Overvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overvoeren   Overvoeren Icon_minitimewo jun 06, 2012 9:31 pm

heb al gemerkt dat overmatig voeren complete delen van het water in een doodse vlakte kan veranderen, dit heb ik wel vaker gezien bij het duiken. Dit kan op natuurlijke wijze door algenbloei die de bestaande vegetatie overwoekeren, dit is eerder tijdelijk. MAar ik heb voerplakkaten gezien waar niets meer groeide en er een hele laag schimmel op de bodem lag, er waren geen vissen meer te bespeuren en die plek is maandenlang (visser bleef voeren) "dood" gebleven.
filip de meulder
Moderator
filip de meulder

Overvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overvoeren   Overvoeren Icon_minitimewo jun 06, 2012 10:08 pm

Bedankt Loic, kkan de puntjes niet op de i zetten, kben geen computerfreak. Maar goed, Kben nog voorzichtig geweest met men bericht, maar kweet dat je makkelijk 5kg kan voeren per dag. Als je dan met pakweg 5 man bezig bent op een water dan gaat er 25kg in per dag.

Op een week is dat 175 kg.
Op een maand is dat 700 kg.
Op een jaar is dat 8.400 kg.

Grtz... Neutral

Steve Maes

Steve Maes

Man Aantal berichten : 297
Leeftijd : 48
Hobby’s : vissen, voetbal, honden, aquarium
Registration date : 16-08-08

Overvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overvoeren   Overvoeren Icon_minitimedo jun 07, 2012 5:12 am

Goeie topic filip...
Vroeger op het fort van Wommelgem heerst(e) er ook zo'n mentaliteit. Vaste stekken en iedereen maar bollen kappen. Zat je te vissen bij een voerplek van een ander, dan schroomden sommigen er niet voor terug om 20 kg uit hun koffer te pakken en die over een ganse rek uit te strooien. Die tactiek werd snel overgenomen door bijna alle vissers omdat ze op die manier dachten te moeten opboksen die andermans grote hoeveelheden voer en omdat men anders geen vertrouwen meer had in de eigen visserij. Meestal werden er toen dan nog vismeelknikkers als aas gebruikt met alle gevolgen vandien.
Het echte zwaar voorvoeren doe ik al lang niet meer, hooguit drie dagen van tevoren tweemaal een goed verspreide kleine hoeveelheid (2 kg max). Als ik al eens stevig voorvoer, dan is het meestal met pellets en partikels...
Guy Michiels

Guy Michiels

Man Aantal berichten : 199
Leeftijd : 44
Hobby’s : vissen, gitaar spelen
Registration date : 24-09-08

Overvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overvoeren   Overvoeren Icon_minitimedo jun 07, 2012 6:10 am

Idd steve, een voerplek van een paar kilo kemp en pellets deed ik ook al eens. Dan zijn de karpers niet de enige eters, maar met de massa proteine-rijke visbollen storten.... Zelden gedaan. Of ik moest zeker weten dat het verwerkt werd. Ooit op een water gevist waar het echt niet op 5 klio aankwam. 20 vissen op een nacht tss de 10 en 20 kilo. Die krijgen wel iets verzet, maar dat gebeurt zelden. Ze beginnen in de zomer al met het naar de kloten te doen s'winters.
Jean-Pierre Ketelslegers

Jean-Pierre Ketelslegers

Man Aantal berichten : 351
Leeftijd : 71
Hobby’s : vissen en fietsen
Registration date : 20-10-08

Overvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overvoeren   Overvoeren Icon_minitimedo jun 07, 2012 8:18 am

Wat gezegd van een singlehookbol ?
Dat zware voeren komt alleen de boilieboeren en aasfirma's ten goede !
Naar de gezondheid van een vis kijken ze niet om!
Ik zou wel eens de bodem willen zien na een karperenduro in Frankrijk. Want wat daar gestort wordt grenst aan het ongelofelijke !!
http://www.jempiescarpcorner.comoj.com
Steven Verhelpen

Steven Verhelpen

Man Aantal berichten : 26
Leeftijd : 39
Hobby’s : vissen, fietsen, lezen, pool
Registration date : 28-07-11

Overvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overvoeren   Overvoeren Icon_minitimedo jun 07, 2012 9:37 am

Hier is al een paar keer naar de bodem verwezen, maar het overtollige voer gaat de waterkwaliteit in een gesloten systeem in het algemeen beïnvloeden. De algen die Loïc aanhaalt bijvoorbeeld kunnen in de warmere periodes in combinatie met ondiep water serieuze zuurstoftekorten veroorzaken tijdens de nachten.
Het is trouwens niet omdat de vissen het aas opeten dat je niet aan het overvoeren bent ... vissen die groeien door een grotere voedselopname gaan ook meer afvalstoffen afscheiden en afvalstoffen hebben ook weer invloed op de waterkwaliteit, slechte waterkwaliteit gaat leiden tot sterftes ... het is een beetje zoeken naar een evenwicht, zeker in gesloten systemen. De impact op kanalen en rivieren kan ik moeilijker inschatten.

Jean-Pierre Ketelslegers

Jean-Pierre Ketelslegers

Man Aantal berichten : 351
Leeftijd : 71
Hobby’s : vissen en fietsen
Registration date : 20-10-08

Overvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overvoeren   Overvoeren Icon_minitimedo jun 07, 2012 10:30 am

Dat massaal voeren is ons ingegeven toen er nog niet zoveel karpervissers waren en er wel nog veel vissen aan tafel kwamen. Dit is ondertussen toch wel een heel andere richting uitgegaan. Ondertussen hebben aasfirma's deze ideologieën overgenomen om de verkoop te stimuleren. Of je daar meer vis mee vangt is nog maar de vraag !!

Ik merk wel op één van mijn thuiswaters dat er net voor de opening van 1 juni al massaal werd gevoerd. Gevolg : Er werd op de dag van en de dagen na de opening geen staart gevangen !! De evolutie zal dan ook zijn dat er de volgende weken en maanden weinig tot niets zal gevangen worden. Ervaringen uit voorgaande jaren bewijzen dit. Karpers zullen deze aangevoerde stekken massaal gaan mijden want die plek staat gewoon vol met schimmel.

Wat zou je zelf doen als je op zo'n vuilnisbelt terecht komt !! Inderdaad !! Mijden als de pest !!

Zo zie je maar hoe dom, onderdoordacht voeren het seizoen van andere vissers naar de knoppen wordt geholpen.

http://www.jempiescarpcorner.comoj.com
david deman

david deman

Man Aantal berichten : 534
Leeftijd : 35
Hobby’s : Vissen / scheidsrechter KBVB
Registration date : 31-01-09

Overvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overvoeren   Overvoeren Icon_minitimedo jun 07, 2012 12:43 pm

Nadat iedereen het boek de dunne lijn had gelezen wilde iedereen voorvoeren en dan nog met enorm eiwitrijke en vette boilies.(Veel hebben toch inspiratie uit die bijbel gehaald volgens mijn bescheiden mening. )Dat kan zeker schade toebrengen aan waters volgens mij als de populatie klein is tov het aas die er elke dag ingaat. Doch zien we voorbeelden van waters waar elke dag enorme hoeveelheden aas in gaan en de vissen groeien als kolen en het water er geen hinder van heeft ondervonden. Het is dus volgens mij niet zo dat overvoeren enorm veel waters omzeep helpt. Te vaak wordt de reden "overvoeren" ingeroepen bij massale vissterftes. Vaak ligt het eerder aan zuurstoftekorten, blauwalg, waterverontreiniging... Ik zou die "problematiek" dus toch wel nuanceren. Echter ben ik ver van bioloog natuurlijk..

Ik vind wel dat het voorvoeren stilletjesaan aan het minderen is eigenlijk... Toen ik begon te karperen (7-8 jaar geleden) werd er in mijn regio veeeeel meer gevoerd en was je een zonderling en een "zot" als je instant viste. Ik hoor een local nog zeggen "manneke, je hebt toch voorgevoerd? Anders kom je hier tijd verdoen". Nu is dat veel minder.. Maar als ik ken dan weer diverse watertjes waar ik dan liever ook zelf een bolletje ga voorvoeren omdat ik merk dat ik gewoon opmerkelijk beter vang wanneer ik wat voorvoer. Echter zal ik meer instant mijn plan proberen te trekken. Zeker op druk beviste syndicaat achtige waters.

Ik zie dus eerder een trend naar minder voeren......
http://www.theboiliefactory.be
Jeffrey Benoot
Admin
Jeffrey Benoot

Man Aantal berichten : 1507
Leeftijd : 51
Hobby’s : Verse vis
Registration date : 23-03-08

Overvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overvoeren   Overvoeren Icon_minitimedo jun 07, 2012 5:58 pm

Er zijn idd al enkelingen die minder gaan voeren, maar het merendeel blijft toch veel te veel kappen hoor!!
En het aantal wateren die het nog kunnen "dragen" om veel te voeren zijn de dag van vandaag ook zeer ver te zoeken.

Het is gewoon egoïsme die de kop opsteekt. Elk van die "veelvoerders" denken enkele aan zichzelf, en de vele aasboeren die het zwaar voeren promoten, die denken enkel aan hun bankrekening. Ik ken slechts twee ballenboeren die toegeven dat het vele voeren, om resultaat te halen, al lang voorbij is. Dus die gaan ook nooit verkondigen dat het daadwerkelijk nodig is.
De andere boeren sturen gewoon hun testers op pad, om het heilige verhaal van het voeren te verkondigen, en om ze te doen tegenspreken indien iemand beweert dat het te schadelijk is...

Veel voeren met particles, dat kan nog. Maar de gevolgen van zoiets zijn ook al bekend nietwaar.
Ik zelf vis 99% van mijn sessies instant, dus voorvoeren doe ik zeer zelden. Ik vis zeer regelmatig op rivieren, daar zie ikzelf weinig nut van voorvoeren. Maar als ik start, dan kap ik wel door, als de situatie het vraagt tenminste. Ik durf dan gerust meer dan 30kg per weekend voeren. En als het echt loopt is zo'n hoeveelheid peanuts. Maar we spreken hier uiteraard over een rivier, over instant-visserij, en over "ideale" omstandigheden waarbij de vissen massaal op het aas zitten...

Grtzzz
Tommy De Cleen
Admin
Tommy De Cleen

Man Aantal berichten : 1782
Leeftijd : 54
Hobby’s : karpervissen
Registration date : 23-03-08

Overvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overvoeren   Overvoeren Icon_minitimedo jun 07, 2012 6:16 pm

wat is overdaad hé?? en op welk water pas je het voeren toe?? wat is het bestand??
allemaal dingen waar ge rekening mee zou moeten houden, voor ge kunt zeggen of er te veel gevoerd word op een water!!

ik zelf, durf wel is wat gooien ...
maar de cijfers van in de eerste post .... zijn aan mij niet besteed, en hangt ook weer af van waar ik vis!!
maar een kilo of 2 voeren om de 2 dagen (verspreid) voor een week, is geen overdaad volgens mij!!

maar inderdaad te veel is te veel, maar wat is te veel hé??

p.s. onlangs (sessie van 4 nachten) 5kg bollen gevoerd (3kg 18mm en 2kg 10/14mm)
ik ving 8 vissen dus denk dat alles wel op was, dat ik gevoerd heb ... dus was dat veel gevoerd??
https://www.facebook.com/pages/Baitcraft-Benelux/133215373406831
Patrick Arteel

Patrick Arteel

Man Aantal berichten : 164
Leeftijd : 60
Hobby’s : karpervissen
Registration date : 19-06-09

Overvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overvoeren   Overvoeren Icon_minitimedo jun 07, 2012 8:19 pm

nee Tommy das niet veel want je vangt je vis en alles is opgevreten hoor.
Jammer dat op sommige wateren het een wedstrijd is, om het meest voeren en dan vangt iedereen geen bal meer.
Dat vind ik erover. Ik bouw altijd een stek op, want al hetgeen er in ligt kan je er niet meer uithalen, maar rustig beginnen en afwachten en wanneer er actie komt kan men altijd het voeren opdrijven.

Ivan De Ridder

Ivan De Ridder

Man Aantal berichten : 489
Leeftijd : 53
Hobby’s : Karpervissen / Genieten van ne goeien Duvel
Registration date : 23-12-08

Overvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overvoeren   Overvoeren Icon_minitimedo jun 07, 2012 10:09 pm

Op een van de syndicaatwaters waar ik nog vis is er in bepaalde periodes (laat najaar-winter) een voerverbod van kracht. Dit om de 'voeren als kiekens zonder kop' mentaliteit te voorkomen. In het voorbeeld dat ik wil aanhalen heb ik eens een ganse winter geblankt, terwijl ik er de voorbije winters steeds mooie resultaten kon behalen. Twee van de locals kwamen toen regelmatig (als dieven in de nacht voeren) tot na lange tijd iemand van het voerduo hun fout kwam opbiechten. Ze dumpten maar liefst 60kg/week in het water van zo'n twee voetbalpleinen groot. En dit week na week gedurende de ganse winter. Resultaat zij niks, en ik nog minder.... Persoonlijk heb ik toch dat ietsje meer respect voor de visser die met zijn kilootje (of enkele kilootjes kwaliteits-aas) zijn vissen instant weet te vangen, dan voor de wekenlange voorvoerders. Waarmee ik niemand wil viseren hé, ik voer soms ook een stek in hoor. ('k zal het er maar bijzetten vooraleer er kanonschoten mijn richting uitkomen Cool)!

Mvg,
Ivan
http://www.ccmoore.be
Robby Malfliet

Robby Malfliet

Man Aantal berichten : 2753
Leeftijd : 48
Hobby’s : Vissen, voetbal, Anglofiel...
Registration date : 06-01-09

Overvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overvoeren   Overvoeren Icon_minitimedo jun 07, 2012 10:57 pm

Ik pleit ook schuldig aldaar Ivan, maar bijlange nie in die hoeveelheden zene!
Ik doe het ook dit jaar weer heel bescheiden qua hoeveelheid aas, maar de resultaten vallen reuze mee tot hiertoe (slechts 1 blank sinds maart).
Alleen vallen de gewichten wa tegen.
You can't have it all zeker...

De tijd dat ge een water op uw aas kon zetten met een voercampagne à la Luc De Baets is duidelijk wel voltooid verleden tijd zene.
Vroeger was dit enkel weggelegd voor enkele mensen die daar hun geld wilden aan geven (of die hun aas gratis kregen), en dat was een kleine minderheid.
Dus vanzelfsprekend waren zij zeer succesvol!
Maar nu heeft bijna elke doorsnee visser wel een sponsoring (lees: een beetje korting in de meeste gevallen), dus er zijn veel meer mensen die kunnen/willen voorvoeren, waardoor het effect volledig verloren gaat.
Daardoor zijn de bovendrijvende rottende boilies tegenwoordig ook wekelijkse kost op veel waters... Neutral

Minder is meer in veel gevallen vind ik persoonlijk (al zijn er ook uitzonderingen).
geen lid meer

geen lid meer

Man Aantal berichten : 159
Leeftijd : 44
Hobby’s : f
Registration date : 27-08-09

Overvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overvoeren   Overvoeren Icon_minitimewo jun 20, 2012 6:14 pm

ik heb zo mijn vaste stek waar ik mijn overschot bijkap na de sessie zon 3-4kg /sessie.
echt voeren kan je dat niet noemen en heeft totaal geen impact op het grote stuk kanaal dat ik bevis.

ik heb zelf de indruk dat hoe meer ik erbij kap hoe langer ik moet wachten tussen beten.
ik ben dan ook vrij zeker dat bij elke beet mijn stek zo goed als leeggevreten is.

filip de meulder
Moderator
filip de meulder

Overvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overvoeren   Overvoeren Icon_minitimema jun 25, 2012 9:09 pm

Bedankt salooners !

Het onderwerp leeft wel onder ons.
Kwil echt niemand viseren, maar doordacht voeren zal voor ons allen op termijn beter blijken.
Bedankt voor de vele reacties. Kben er er ook wel wijzer door geworden.

Groetjes,

Filip
Gesponsorde inhoud

Overvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overvoeren   Overvoeren Icon_minitime

Overvoeren
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Discussie Board :: DeCarpSaloon Screamer-