Aantal berichten : 44 Leeftijd : 41 Woonplaats : genk Hobby’s : karpervissen,muziek,psychologie,bewustmaken nieuws Registration date : 21-10-11
Onderwerp: geen ei bollie zo jan 08, 2012 11:04 pm
je kunt ook bollies maken zonder eieren zolijk die bollies van proline het lijkt me wel ergens een intresante visie omdat op 1 kg bollen eten heeft die vis wel 10 eieren op als jij 10 eieren eet hoe voel jeje dan ?? :-p maar hoe laat je ei volledig weg ? casseine zit er sowieso bij volgens mij ... kan mij iemand verder helpen ?? alvast bedankt :-p
Guy Michiels
Aantal berichten : 199 Leeftijd : 44 Woonplaats : meerhout Hobby’s : vissen, gitaar spelen Registration date : 24-09-08
Onderwerp: Re: geen ei bollie ma jan 09, 2012 5:57 am
Wij deden er vroeger wel eens wouwbloem bij. Dat is ook een goeie uitharder.
Ivan De Ridder
Aantal berichten : 489 Leeftijd : 53 Woonplaats : Beveren-Waas Hobby’s : Karpervissen / Genieten van ne goeien Duvel Registration date : 23-12-08
Onderwerp: Re: geen ei bollie ma jan 09, 2012 2:24 pm
lonsdave1 schreef:
je kunt ook bollies maken zonder eieren zolijk die bollies van proline het lijkt me wel ergens een intresante visie omdat op 1 kg bollen eten heeft die vis wel 10 eieren op als jij 10 eieren eet hoe voel jeje dan ?? :-p maar hoe laat je ei volledig weg ? casseine zit er sowieso bij volgens mij ... kan mij iemand verder helpen ?? alvast bedankt :-p
Lonsdave,
Ondermeer gezuiverde bloedplasma poeder is een ideale binder/harder voor je boilie. Helemaal ideaal als je er nog enkele procentjes ei-albumine of heel eipoeder aan toevoegt. Het bloedplasma waar ik ervaring mee heb (het merk moet ik niet vernoemen zeker? ) voldoet prima bij 4 a 7% (40 a 70gr /per kg mix) Hier moet je mee experimenteren want het is afhankelijk van de andere gebruikte ingrediënten en hun bind / uithardings - capaciteiten.
Het gebruik van bovenstaande heeft ondermeer als voordelen dat het goedkoper dan eieren is, en het sneller en properder verwerkt ten opzichte van eitjes.
Grtz, Ivan
David Baeten
Aantal berichten : 44 Leeftijd : 41 Woonplaats : genk Hobby’s : karpervissen,muziek,psychologie,bewustmaken nieuws Registration date : 21-10-11
Onderwerp: Re: geen ei bollie vr jan 13, 2012 7:37 pm
azo jha bloedplasma... heb ik nog nooit gebruikt... bloedmeel wel ma da zal nie hetzelfde zijn he amaai moet je wel niet veel van indoen dan ... klopt het dat da rond de 10 euro kost de kg? en is dat wit van kleur wat je hebt ? mss toch eens haln :-) bedankt voor de info ;-)
grtz
Ivan De Ridder
Aantal berichten : 489 Leeftijd : 53 Woonplaats : Beveren-Waas Hobby’s : Karpervissen / Genieten van ne goeien Duvel Registration date : 23-12-08
Onderwerp: Re: geen ei bollie za jan 14, 2012 1:40 pm
Dave Lons schreef:
azo jha bloedplasma... heb ik nog nooit gebruikt... bloedmeel wel ma da zal nie hetzelfde zijn he amaai moet je wel niet veel van indoen dan ... klopt het dat da rond de 10 euro kost de kg? en is dat wit van kleur wat je hebt ? mss toch eens haln :-) bedankt voor de info ;-)
Al zullen er ongetwijfeld mensen zijn die je goedkopere plasma kunnen aanbieden, vergelijk zeker ook de kwaliteit.
Aarzel niet als je nog vragen mocht hebben. Mag ook via PM hoor.
Grtz, Ivan
Tom Van den Eynde
Aantal berichten : 71 Leeftijd : 34 Woonplaats : Antwerp Hobby’s : Karpervissen, fotografie, muziek Registration date : 23-06-08
Onderwerp: Re: geen ei bollie za jan 14, 2012 2:06 pm
Maakt ge uwe mix dan aan met water of wat gebruik je hiervoor? Is er een vaste verhouding met hoeveel water ge dan moet gebruiken of is dit gewoon water bijvoegen tot ge ne goeie deeg hebt?
vang ze!
jos
Aantal berichten : 135 Leeftijd : 35 Woonplaats : Genk Hobby’s : vissen Registration date : 24-07-08
Onderwerp: Re: geen ei bollie za jan 14, 2012 2:29 pm
je moet gewoon water toe voegen tot je een goed rolbaare massa hebt , en je vloeibare extracten en flavours meng ge in je water voor je het bij de droge mix doet .
Tom Van den Eynde
Aantal berichten : 71 Leeftijd : 34 Woonplaats : Antwerp Hobby’s : Karpervissen, fotografie, muziek Registration date : 23-06-08
Onderwerp: Re: geen ei bollie za jan 14, 2012 2:40 pm
Bedankt voor de reactie Kristof... Zo dacht ik het te proberen
Tommy De Cleen Admin
Aantal berichten : 1782 Leeftijd : 54 Woonplaats : Hoboken Hobby’s : karpervissen Registration date : 23-03-08
Onderwerp: Re: geen ei bollie za jan 14, 2012 2:48 pm
nu ik weet eigenlijk niet waarom (ineens gedacht word aan geen eieren in bollen te doen!!) dat het niet goed is voor de mens ok cava daar kan ik bij, maar kijk nu eens en denk is 5min logisch na aub ... waar halen ze het eigenlijk?? (its my life film???)
een karper is geen mens, tzit vanbinnen volledig anders ineen!! er word al bijna 30 jaar boilies gevoerd en er zwemmen vissen rond die al meer dan 20 jaar alle dagen bollen eten (zij zien er anders enorm gezond uit) of niet soms??
elke goeie aas producent, weet waar ze mee bezig zijn (en als de ei toen 30 jaar geleden niet slecht was voor Mr karper) is het dat nu ook nog niet ...
sorry hoor!!
david deman
Aantal berichten : 534 Leeftijd : 35 Woonplaats : Menen Hobby’s : Vissen / scheidsrechter KBVB Registration date : 31-01-09
Onderwerp: Re: geen ei bollie za jan 14, 2012 3:10 pm
Denk dat het eigenlijk vooral om de prijs te drukken is en vanwege de "vuiligheid" om dan zonder eieren te gaan werken. Denk niet dat het iets met de cholesterolwaarden van de karper te maken heeft waarvoor men zonder eieren verkiest.
Heb ook nog met bloedplasma gerold van CCmoore, ging goed. In het begin is het een beetje zoeken hoeveel water je moet bijdoen. Eens je dat weet is het gemakkelijker dan met eieren werken.
jos
Aantal berichten : 135 Leeftijd : 35 Woonplaats : Genk Hobby’s : vissen Registration date : 24-07-08
Onderwerp: Re: geen ei bollie zo jan 15, 2012 9:51 am
ik gebruik bloedplasma vooral uit gemak , mijn zakje bloedplasma laat ik mee afkomen met de rest van mijn ingrediënten en ik heb alles klaar om te rollen. terwijl ik die eitjes dan op voorhand moet gaan halen , en omdat ik weinig tijd heb is het moeilijk in te schatten wanneer ik eens een dagje kan gaan rollen . en eitjes worden slecht na een tijd , de bloedplasma niet. En ook dat geknoei van die eitjes heb ik allemaal niet meer , al die schalen e.d. nu moet ik eerlijks halve zeggen dat ik de laatste tijd wel 50/50 doe 50% eitjes 50%bloedplasma , dit omdat ik de eierschalen in mijn mix wil hebben voor de chruncy factor en het uitlekken . maja biollies rollen is toch grotendeels afhankelijk van het vertrouwen dat je er in hebt . dus het is ieder zijn keuze of je nu eitjes of een vervanger gaat gebruiken.
Tommy De Cleen Admin
Aantal berichten : 1782 Leeftijd : 54 Woonplaats : Hoboken Hobby’s : karpervissen Registration date : 23-03-08
Onderwerp: Re: geen ei bollie zo jan 15, 2012 10:42 am
als wij bollen rollen laten we meestal de schallen erin ... even mixen en ze zijn fijngemalen en geeft extra crunch effect aan je bollen (carp love it) en geeft nog een meerwaarde aan je aas ... misschien komt het omdat ik van den oude stempel ben ..dat ik nog eieren gebruik maar voor het gemak (en minder geknoei) is een heel flauw excuus, en voor de prijs moet ge het zeker niet laten (bij den boer, grote afname natuurlijk) betalen wij rond de 6euro cent per ei!!
bloedplasma is wel een pak duurder volgens mij??
Arnaud Castel
Aantal berichten : 571 Leeftijd : 37 Woonplaats : Kortrijk Hobby’s : karpervissen, dj, uitgaan Registration date : 15-06-09
Onderwerp: Re: geen ei bollie zo jan 15, 2012 10:48 am
Ben het eens met Tommy,
Karpers hebben een totaal verschillend lichaam als de mens. Het is appels met peren vergelijken.
Een karper heeft zelf geen darmen. Het is een rechtstreekse buis naar buiten toe Qua vertering zit dat heel anders. Ze schijten het bij wijze van spreken praktisch uit. Toch nemen ze stoffen op, begrijp me niet verkeerd.
Moest het zo slecht zijn, zou er geen enkele karper meer leven in onze wateren!
Swaenepoel Jan
Aantal berichten : 12 Leeftijd : 34 Woonplaats : torhout Hobby’s : karpervissen, fotografie, trial, jeugdbeweging Registration date : 14-01-12
Onderwerp: Re: geen ei bollie zo jan 15, 2012 10:58 am
is het beter of slechter voor de karper met eieren of zonder eieren dat laat ik in het midden. Het is nog niet onderzocht dacht ik dus kunnen we het ook niet weten. Waar ik wel van overtuigd ben is dat anders doen dan een ander wel zijn vruchten afwerpt. als je op een water vist waar iedereen met ei-boilies vist en je zelf aan de slag gaat met ei-loze boilies, dan kan dit zeker een meerwaarde bieden volgens mij. ik heb trouwens zelf het tegenovergestelde meegemaakt, ik zat op mijn thuiswater met een hele hoop proline vissers (ei-loze vissers) waarna ik zelf terug met eieren ben gaan vissen in men mix, wat zeker een gunstig effect op de resultaten had. nu wil ik toch wel men stelling door trekken op de mens, puur op kwestie van smaak: als jij hele dagen bij de warme maaltijd aardappelen eet en ja er is ander vlees bij en andere groenten, dan komt dit toch op het zelfde neer als bij de boilie? we hebben 101 verschillende boilies, maar als in alle 101 eieren voorkomen... Wij eten ook eens graag rijst, spugetti enz... alle dat is toch zoals ik erover denk
grtz jan
Ivan De Ridder
Onderwerp: Re: geen ei bollie zo jan 15, 2012 11:10 am
Arnaud Castel schreef:
Ben het eens met Tommy,
Karpers hebben een totaal verschillend lichaam als de mens. Het is appels met peren vergelijken.
Een karper heeft zelf geen darmen. Het is een rechtstreekse buis naar buiten toe Qua vertering zit dat heel anders. Ze schijten het bij wijze van spreken praktisch uit. Toch nemen ze stoffen op, begrijp me niet verkeerd.
Moest het zo slecht zijn, zou er geen enkele karper meer leven in onze wateren!
Arnaud: Een rechtstreekse buis naar buiten toe??? Bij mijn weten is de darmlengte van een karper ongeveer 3x zijn lengte. Die rechtstreekse buis waar jij het over hebt, kon ik niet terugvinden, wel dubbele S vormige windingen. Ik heb dit helaas al enkele keren met m'n eigen ogen moeten vaststellen.
Tommy: Dat bloedplasma duurder is dan eieren wil ik ontkennen. Kijk, je schrijft dat je 6 ct per ei betaald bij een kippenboer. Dit zijn waarschijnlijk gekneusde eieren dan, maar die voldoen inderdaad prima, goede prijs ook! Echter, er van uitgaande dat je 10 eieren per kg gebruikt, kom ik op 60cent per kilo boilie's uit. De zuivere Bloedplasma waar ik het over heb zit om en bij de 8€/kg, laat ons er van uitgaan dat je 50gr bloedplasma per kilo boilie's gebruikt als binder/harder, dan kom ik op 40 cent per kg. Dus is die plasma wel voordeliger. Ik wil hier geen moraalridder uithangen over het al dan niet ongezond zijn van eieren in boilie's laat dat duidelijk zijn. Ik rol af en toe ook zelf nog een experimentje, en dan durf ik ook de 50/50 combinatie toepassen zoals Kristof hierboven al beschrijft. Ik vind dit trouwens een goed compromis!
Grtz, Ivan
david deman
Aantal berichten : 534 Leeftijd : 35 Woonplaats : Menen Hobby’s : Vissen / scheidsrechter KBVB Registration date : 31-01-09
Onderwerp: Re: geen ei bollie zo jan 15, 2012 11:17 am
Bloedplasma was bij mij ook goedkoper dan eieren halen......
Tommy De Cleen Admin
Onderwerp: Re: geen ei bollie zo jan 15, 2012 11:23 am
Ivan, worden de Bollen van CC moore met dat bloedplasma gedraaid?? en tzijn inderdaad gekneusde eieren (als we zelf draaien gebruiken we er altijd van bij den boer!!)
iedereen zen ding Ivan, geen enkel probleem maar die argumenten van dat eieren zouden slecht zijn?? pfff komaan zeg hoelang vissen we nu al allemaal op karper?? ze blijven van die dingen eten dus ... !! er zijn wellicht vervang middelen, maar geef mij toch maar dat eitje ze (en die schelpen neem ik er graag bij) de karper trouwens ook ....
Ivan De Ridder
Onderwerp: Re: geen ei bollie zo jan 15, 2012 12:54 pm
Tommy De Cleen schreef:
Ivan, worden de Bollen van CC moore met dat bloedplasma gedraaid?? en tzijn inderdaad gekneusde eieren (als we zelf draaien gebruiken we er altijd van bij den boer!!)
iedereen zen ding Ivan, geen enkel probleem maar die argumenten van dat eieren zouden slecht zijn?? pfff komaan zeg hoelang vissen we nu al allemaal op karper?? ze blijven van die dingen eten dus ... !! er zijn wellicht vervang middelen, maar geef mij toch maar dat eitje ze (en die schelpen neem ik er graag bij) de karper trouwens ook ....
Tommy, ik ben ook nog steeds pro eieren hoor, ik heb hiermee geen reclame willen maken of mensen er toe aan willen zetten om bloedplasma te gebruiken. Mocht jij of anderen dat er uit begrepen hebben, dan heb ik me verkeerd uitgedrukt. Bloodplasma is gewoon een alternatief voor mensen die boilie's zonder eieren willen maken of meer bindkracht / uitharding aan hun boilie's willen geven. Om op jouw vraag over CC Moore boilie's te antwoorden, de Shelflife's worden op basis van vloeibaar ei en een visvriendelijke stabilisator gemaakt.
Grtz, Ivan
Jeffrey Benoot Admin
Aantal berichten : 1507 Leeftijd : 51 Woonplaats : Kortemark Hobby’s : Verse vis Registration date : 23-03-08
Onderwerp: Re: geen ei bollie zo jan 15, 2012 1:13 pm
Swaenepoel Jan schreef:
ik heb trouwens zelf het tegenovergestelde meegemaakt, ik zat op mijn thuiswater met een hele hoop proline vissers (ei-loze vissers) waarna ik zelf terug met eieren ben gaan vissen in men mix, wat zeker een gunstig effect op de resultaten had...
Zou dat komen door die eieren denk je...? Je hebt het hier over Proline hé...
Vind dergelijke vergelijkingen veel te ver gezocht!! Denk dat op de meeste wateren de karpers alles wel al gezien hebben, dat het vervangen van een eike, geen pluspunt meer is. Dat stadium zijn we al lang voorbij.
Heb trouwens dat idee van eieren uit het aas laten, om een volledig ander type van aas te bekomen, en zo meer vis op de mat te krijgen, al altijd een lachertje gevonden. En echte bewijzen daarvan heb ik ook nog altijd niet gezien. Maar ja, zo gaat dat wel in het karperwereldje, een hersenspinsel van een of andere onverlaat, blijkt nogal snel waarheid...
Bloedplasma gebruiken heb ik geen slecht oog op. Niet iedereen geraakt goedkoop aan eieren, niet iedereen heeft de mogelijkheid om te gaan knoeien met eieren, niet iedereen wil die schalen in het aas, niet iedereen wil gaan doen wat anderen doen, of wat anderen beweren...
Als iemand dat wil gaan gebruiken, waarom niet? Elk vist toch waar hij vertrouwen in heeft? Of dat nu met eieren, albumine, plasma of wat dan ook is...
Grtzz
Tommy De Cleen Admin
Onderwerp: Re: geen ei bollie zo jan 15, 2012 1:24 pm
Ivan De Ridder schreef:
Tommy De Cleen schreef:
Tommy, ik ben ook nog steeds pro eieren hoor, ik heb hiermee geen reclame willen maken of mensen er toe aan willen zetten om bloedplasma te gebruiken. Mocht jij of anderen dat er uit begrepen hebben, dan heb ik me verkeerd uitgedrukt. Bloodplasma is gewoon een alternatief voor mensen die boilie's zonder eieren willen maken of meer bindkracht / uitharding aan hun boilie's willen geven. Om op jouw vraag over CC Moore boilie's te antwoorden, de Shelflife's worden op basis van vloeibaar ei en een visvriendelijke stabilisator gemaakt.
Grtz, Ivan
nee nee makker ... ik begrijp je perfect en inderdaad is het een alternatief maar (en dan het ik het niet op u of op iemand anders persoonlijk) die moraal riders, die overal slecht in zien (zoals het gebruik van eieren) stop daar mee ...!! ik begrijp het gewoon niet, al meer dan 30 worden die bollen met eieren gemaakt ....
David Baeten
Onderwerp: Re: geen ei bollie zo jan 15, 2012 3:43 pm
Swaenepoel Jan schreef:
is het beter of slechter voor de karper met eieren of zonder eieren dat laat ik in het midden. Het is nog niet onderzocht dacht ik dus kunnen we het ook niet weten. Waar ik wel van overtuigd ben is dat anders doen dan een ander wel zijn vruchten afwerpt. als je op een water vist waar iedereen met ei-boilies vist en je zelf aan de slag gaat met ei-loze boilies, dan kan dit zeker een meerwaarde bieden volgens mij. ik heb trouwens zelf het tegenovergestelde meegemaakt, ik zat op mijn thuiswater met een hele hoop proline vissers (ei-loze vissers) waarna ik zelf terug met eieren ben gaan vissen in men mix, wat zeker een gunstig effect op de resultaten had. nu wil ik toch wel men stelling door trekken op de mens, puur op kwestie van smaak: als jij hele dagen bij de warme maaltijd aardappelen eet en ja er is ander vlees bij en andere groenten, dan komt dit toch op het zelfde neer als bij de boilie? we hebben 101 verschillende boilies, maar als in alle 101 eieren voorkomen... Wij eten ook eens graag rijst, spugetti enz... alle dat is toch zoals ik erover denk
grtz jan
mooi gezegt ik gebruik eipoeder en geen eieren ...ma dat zijn ook eiwitten he ...en ik wou eens een bollie zonder te veel eiwitten dat was eigenlijk de bedoeling...en met bloedplasma is dat zo dan en op die link van cc moore lees ik dat het eigenlijk gezuiverd bloemeel is ...en de bol niet bruin maakt lijk bloedmeel :p intresant bedankt voor de reacties ben der slimmer uit geworden
grtz
david deman
Onderwerp: Re: geen ei bollie di jan 17, 2012 8:58 am
Die bloedplasma ziet er grijsachtig uit Dave. Het verkleurd je boilie bijna niet idd