Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexGalerijLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 rigprobleem

Ga naar beneden 
+8
Robby Malfliet
Ivan De Ridder
ben vermoesen
Jeffrey Benoot
bart polyn
Tino Musschoot
Tommy De Cleen
Jeff Van Dyck
12 plaatsers
AuteurBericht
Gast
Gast




rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimedo sep 16, 2010 2:11 pm

hey mannen,

ik heb oase geregeld last van een totaal opgedraaide onderlijn?! ik vis met gevlochten rigs van pakweg 15cm en soms zijn die nog de helft zolang als je die binnendraait. precies of er ligt er op de bodem ene de rig 500keer rond te draaien.
Ik dacht aan kreeften? want die draaien je aas constant rond... maar dan zouden er merktekens op de boilies moeten te zien zijn van de scharen en dit is niet het geval. Ook Kevin vanderstraeten heeft dit geregeld voor?! Elders heb ik dit nog niet gemerkt. enkel op Oase.
Ik heb al gedacht dat het door een spineffect kwam vd snowman tijden het zakken maar op integra gebruikte ik dezelfde materialen en was dit nooit het geval.
Moest witvis herhaaldelijk de boilie oppikken dan zou dit na 12uur toch geen volledige boilie meer opleveren?!

iemand een idee.... kben echt benieuwd!

Cheers

Tim
Terug naar boven Ga naar beneden
Jeff Van Dyck

Jeff Van Dyck


Man Aantal berichten : 57
Leeftijd : 40
Woonplaats : Antwerpen
Hobby’s : VIssen
Registration date : 14-09-08

rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimedo sep 16, 2010 3:08 pm

Hey tim,

Ik heb dit ook al eens voorgehad , mijn rig was zo getorst dat ze nog maar 3cm lang was en heeeelemaal opgedraaid.
Er kwam een oude palingvisser bij mij staan en ik vertelde mn verhaal en deze man beweerde dat het paling zou zijn?
Ik denk dat deze kerel wel eens gelijk zou kunne hebben want dat zijn eigenlijk de enigste vissen die in mijn ogen
gemaakt zijn voor draaidende bewegingen te doen rond hun eigen as. Dus volgens mij wilt de paling de boilie pakken
word dan geprikt en begint gelijk ne zot rond zne eigen as te draaien en slaagt er dan toch in om de haak kwijt te spelen.
Khoop dat je hier iets aan hebt.


grts Jeff
Terug naar boven Ga naar beneden
Tommy De Cleen
Admin
Tommy De Cleen


Man Aantal berichten : 1782
Leeftijd : 53
Woonplaats : Hoboken
Hobby’s : karpervissen
Registration date : 23-03-08

rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimedo sep 16, 2010 3:10 pm

dam das een goeie!!! en niet de simpelste vraag ....
het rare eraan is dat ge het alleen op oase hebt??? en kevin er ook van heeft, nog andere die daar vissen hetzelfde probleem??
en met welke onderlijn materiaal vist ge, al denk ik niet dat het daar aan ligt ....
Terug naar boven Ga naar beneden
https://www.facebook.com/pages/Baitcraft-Benelux/133215373406831
Tino Musschoot

Tino Musschoot


Man Aantal berichten : 288
Leeftijd : 44
Woonplaats : Zwijnaarde
Hobby’s : vissen en honden
Registration date : 22-09-08

rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimedo sep 16, 2010 4:11 pm

Een simpele oplossing is gewoon met stif rigs vissen dan dunkt me,je kan wel nog altijd voor een soepele hair kiezen! En zoals aangehaald zijn palingen de boosdoeners want anders zouden je groeven op je bollen hebben. In Engeland vangen ze trouwens geregeld alen op bollen dus ben er zeker van dat ze het proberen op te eten maar de haak simpelweg te groot is met het draaieffect als gevolg!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.triggerbaits.nl
bart polyn

bart polyn


Man Aantal berichten : 806
Leeftijd : 42
Woonplaats : Heusden
Hobby’s : Karpertjes vangen natuurlijk en luipaargekko's
Registration date : 19-08-08

rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimedo sep 16, 2010 4:49 pm

Tino schreef:
Een simpele oplossing is gewoon met stif rigs vissen dan dunkt me,je kan wel nog altijd voor een soepele hair kiezen! En zoals aangehaald zijn palingen de boosdoeners want anders zouden je groeven op je bollen hebben. In Engeland vangen ze trouwens geregeld alen op bollen dus ben er zeker van dat ze het proberen op te eten maar de haak simpelweg te groot is met het draaieffect als gevolg!
Hey Tino,ik heb al diverse vehaaltjes gehoord over palingen die bollen zouden pakken,zelf nog nooit meegemaakt of iemand zien vangen.Wat ik trouwens ook vreemd vind,op oasis wordt nooit paling gestoken en daar komt dan dit probleem voor.Wat dan met al die waterkes waar er wel paling wordt gestoken,dan moet ge da daar toch meerdere keren voorhebben dan te oasis.Het zou me ook sterk verbazen mocht ne paling diene haak niet binnenkrijgen.Vroeger als ik met viske viste op paling waren de haken veel groter dan dat de meeste die nu op karper vissen.Ik spreek dan over ne gemiddelde haakmaat 4 a 2!!Zelf den haak met regenwormen was groter dan de meest courante karperhaken.
Ik kan natuurlijk verkeerd zijn ben nog niet onder water geweest....... Cool
De oplossing volgens mij is gelijk ge zegt stiff met soepele hair...wat de oorzaak is van het twisten van de onderlijn......geen flauw idee!!!
grtzzzzzzz Bart
Terug naar boven Ga naar beneden
Jeffrey Benoot
Admin
Jeffrey Benoot


Man Aantal berichten : 1507
Leeftijd : 50
Woonplaats : Kortemark
Hobby’s : Verse vis
Registration date : 23-03-08

rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimedo sep 16, 2010 7:19 pm

De paling aast mss enkel op bollen als er een tekort aan voedsel voor hen is...zou toch logisch kunnen zijn.

Grtzzzzzzz
Terug naar boven Ga naar beneden
ben vermoesen

ben vermoesen


Man Aantal berichten : 266
Leeftijd : 47
Woonplaats : liedekerke
Hobby’s : karpervissen natuurlijk
Registration date : 14-11-08

rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimedo sep 16, 2010 7:38 pm

ik heb inder tijd op blaarmeersen nog paling gevangen op ne snowman,dus ze pakker het zeker.
toen ik nog op zee viste ,en we viste in de zomer op de tong was paling een veel voorkomende bijvangst en altijd was de lijn opgedraaid,elke keer opnieuw toen er^paling aanging
gaven intijd op blaarmeersen bijna volle runs zene,waren dan ook ne pols dik
dus denk ook dat het palingen zijn
grtzz
Terug naar boven Ga naar beneden
Ivan De Ridder

Ivan De Ridder


Man Aantal berichten : 489
Leeftijd : 52
Woonplaats : Beveren-Waas
Hobby’s : Karpervissen / Genieten van ne goeien Duvel
Registration date : 23-12-08

rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimedo sep 16, 2010 7:53 pm

Zors schreef:
De paling aast mss enkel op bollen als er een tekort aan voedsel voor hen is...zou toch logisch kunnen zijn.

Grtzzzzzzz

Die mening deel ik volledig!

Grtz,
Ivan
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.ccmoore.be
Tommy De Cleen
Admin
Tommy De Cleen


Man Aantal berichten : 1782
Leeftijd : 53
Woonplaats : Hoboken
Hobby’s : karpervissen
Registration date : 23-03-08

rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimedo sep 16, 2010 8:06 pm

tja die bloodworm bollen van sticky he trekt blijkbaar niet alleen de karp aan ....
Terug naar boven Ga naar beneden
https://www.facebook.com/pages/Baitcraft-Benelux/133215373406831
Gast
Gast




rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimedo sep 16, 2010 8:52 pm

paling... mja... ksluit het zeker niet uit. En oase is gekend voor de dikke palingen . raar is alleen dat je toch een registratie zou moeten krijgen van een gehaakte paling?
Zoals bart zegt.... een maatje 6 krijgen ze makkelijk binnen..langs de andere kant, door het vastloodsysteem kunnen ze niet echt slikken tenzij ze pakken , blijven liggen en binnespelen... dus miss worden ze idd gewoon gehaakt id bek maar dan nog zou er toch een keer een moeten aanhangen!
en er is niks te zien aan de boilie.... al eens een bliek gezien die een paling 'genepen' heeft?...

mvg

ps :voedseltekort is niet aan de orde want er is overvloed aan kleine witvis. wel easy food natuurlijk die vismeelbollen.


Laatst aangepast door TimV op do sep 16, 2010 8:56 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : ps toegevoegd)
Terug naar boven Ga naar beneden
Robby Malfliet

Robby Malfliet


Man Aantal berichten : 2753
Leeftijd : 48
Woonplaats : Haasdonk
Hobby’s : Vissen, voetbal, Anglofiel...
Registration date : 06-01-09

rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimevr sep 17, 2010 8:58 am

Vergeet ook nie dat bij het indraaien de onderlijn ook rondgedraaid wordt door de roterende beweging van de molen hé.
Ik heb bij mij al gemerkt dat hoe sneller ik indraai, hoe harder de onderlijn opgedraaid is.
Bij traag indraaien is dat veel minder.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimevr sep 17, 2010 9:52 am

dat dacht ik eerst ook robby....das idd een soort spineffect.. zeker bij een snowman...

rare is... zo echt ver vis je niet op oase.. wel redelijk diep.
Integra had ik dit absoluut niet en das op sommige stekken serieus meppen en dan draaide ik ook als een gek trg in als ik niet op de juiste spot terecht kwam.

Ik ga onder de oasevissers eens uitzoeken of er zijn die dat nog hebben.

Aan het onderlijnmateriaal van Pb zal het niet liggen denk ik tenzij men iets veranderd heeft aan de braid tov een jaar of 2trg.

Wat het ook kan zijn is het volgende.

Vroeger gebruikte ik geen (hoe noemt dat nu ook weer die plastiekjes die je over de wartel schuift en die ervoor zorgen dat de onderlijn wegblijft van rond het lood bij de worp) . Ik heb al gemerkt dat die het roteren van de wartel wat belemmeren als die in de safetyclip zit met 'het afhoudertje' tot tegen de safetyclip geduwd. misschien dat doordoor de onderlijn opdraait ?! terwijl dat anders door het meedraaien van de wartel opgevangen werd.

mvg
Terug naar boven Ga naar beneden
Guy Michiels

Guy Michiels


Man Aantal berichten : 199
Leeftijd : 43
Woonplaats : meerhout
Hobby’s : vissen, gitaar spelen
Registration date : 24-09-08

rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimevr sep 17, 2010 11:10 am

Garantie dat paling bollen pakt.
Heb opt AK eens ne paling van zeker 80 cm
gevangen op ne visbol. En als je zijn buik voelde,
zat vol met bollen. Was perfect gehaakt. Maar als hij
een onderlijn van zoveel cm optorst tot 3 cm heeft
hij al wel wa toerkes gedraaid! Ne zatte paling dan!
Terug naar boven Ga naar beneden
vanderzanden wim

vanderzanden wim


Man Aantal berichten : 384
Leeftijd : 42
Woonplaats : Geel
Hobby’s : Vissen
Registration date : 15-06-08

rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimevr sep 17, 2010 11:45 pm

TimV schreef:
dat dacht ik eerst ook robby....das idd een soort spineffect.. zeker bij een snowman...

rare is... zo echt ver vis je niet op oase.. wel redelijk diep.
Integra had ik dit absoluut niet en das op sommige stekken serieus meppen en dan draaide ik ook als een gek trg in als ik niet op de juiste spot terecht kwam.

Ik ga onder de oasevissers eens uitzoeken of er zijn die dat nog hebben.

Aan het onderlijnmateriaal van Pb zal het niet liggen denk ik tenzij men iets veranderd heeft aan de braid tov een jaar of 2trg.

Wat het ook kan zijn is het volgende.

Vroeger gebruikte ik geen (hoe noemt dat nu ook weer die plastiekjes die je over de wartel schuift en die ervoor zorgen dat de onderlijn wegblijft van rond het lood bij de worp) . Ik heb al gemerkt dat die het roteren van de wartel wat belemmeren als die in de safetyclip zit met 'het afhoudertje' tot tegen de safetyclip geduwd. misschien dat doordoor de onderlijn opdraait ?! terwijl dat anders door het meedraaien van de wartel opgevangen werd.

mvg

Denk ook eerder dat het aan de tube gaat liggen dan aan de paling. Het minste dat die tube een beetje scheef komt gaat het draai effect nog verhogen en zoals je zelf al zij met de tube over de wartel te schuiven hinder je het roteren van de wartel. Ik weet nu niet of je de tube helemaal over het oog van de wartel schuift en dan nog een deel over het midden stuk. Anders moet je is proberen de tube net over het oog te schuiven zo dat het oog nog vrij kan draaien ten opzichte van het midden stuk van je wartel.

grts
Terug naar boven Ga naar beneden
Tommy De Cleen
Admin
Tommy De Cleen


Man Aantal berichten : 1782
Leeftijd : 53
Woonplaats : Hoboken
Hobby’s : karpervissen
Registration date : 23-03-08

rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimeza sep 18, 2010 7:11 am

Tim gebruik jij gewoon gevlocht onderlijn materiaan, of is dat gecoate onderlijn materiaal??
want volgens mij heb je dit niet (of bijna niet) met gecoate onderlijn materiaal, alleen met die soepele gevlochte stuff ... (ik kan verkeerd zijn) want ik gebruik dat nooit en dus heb ik dit nog nooit voor gehad ...
Terug naar boven Ga naar beneden
https://www.facebook.com/pages/Baitcraft-Benelux/133215373406831
Robby Malfliet

Robby Malfliet


Man Aantal berichten : 2753
Leeftijd : 48
Woonplaats : Haasdonk
Hobby’s : Vissen, voetbal, Anglofiel...
Registration date : 06-01-09

rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimeza sep 18, 2010 8:03 am

Dat klopt Tommy.
Met gecoat materiaal hebt ge da nie.
Ik gebruik tegenwoordig terug meer gewoon een normale braid als onderlijn.
Kryston Merlin en ESP Sinklink, maar ik heb nie zoveel last van da oprollen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Stefan Dhondt

Stefan Dhondt


Man Aantal berichten : 49
Leeftijd : 53
Woonplaats : Antwerpen L.O.
Hobby’s : vissen en vissen
Registration date : 30-11-09

rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimeza sep 18, 2010 8:37 am

Hey mannen ,

Dat palingen bollen eten kan ik met zekerheid zeggen.
Want het water waar wij soms vissen , vangen we soms grote palingen op de bol.
En als ge deze dan op land hebt , kun je de bollen in zijn lichaam zien.
Echt raar het is zoals een slang die een muis binnen heeft gewerkt.
En wij hebben dit meerdere malen tegengekomen.

mvg Stefan cc
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimema sep 27, 2010 9:23 pm

hey manne,

ik weet ook dat paling bollen eten ... en dan zal dat met die bloedworm bollen ook zeker het geval zijn.
Kben net trg van france en heb het daar ook voorgehad.

Het kan dus bekan nie anders dan aan die afhoudertjes liggen. Ik schuif die enkel over het eerste oog maar aangezien de rest vd wartel in de safetyclip zit , sluit dit afhoudertje dus aan tegen de loodclip... daar ligt het probleem denk ik.

had dit vroeger nooit maar gebruikte die toen ook niet. Wél handig bij het inwerpen. je geraakt minder snel vernesteld rond het lood.

Ik vis enkel soepel gevlochten tommy, een enkele rig. die doet het altijd en overal. Allemaal commerce die speciale materialen en rigs!

cheers en bedankt manne!

Tim
Terug naar boven Ga naar beneden
Tommy De Cleen
Admin
Tommy De Cleen


Man Aantal berichten : 1782
Leeftijd : 53
Woonplaats : Hoboken
Hobby’s : karpervissen
Registration date : 23-03-08

rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimema sep 27, 2010 9:58 pm

commerce of niet Tim, wat jij voor hebt!! heb ik nog nooit gehad, en in de war gooien is jaren geleden dat ik dat nog gehad heb (ik zever daar niet over) en ik vis met heel simpele rigs waar ik kan op vertrouwen en dat materiaal laat me nooit in de steek ....
tis maar waar ge vertrouwe in hebt he, maar knossels en shit heb ik nooit ....
Terug naar boven Ga naar beneden
https://www.facebook.com/pages/Baitcraft-Benelux/133215373406831
Gast
Gast




rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimedi sep 28, 2010 7:29 am

voor alles een eerste keer! Voor elk probleem een oplossing , zij het met wat analyserend inzicht!

Analyse van het gebeuren is de sleutel tot succes in onze hobby!

grtz

Tim
Terug naar boven Ga naar beneden
Pol Geens

Pol Geens


Man Aantal berichten : 332
Leeftijd : 60
Woonplaats : aan de Kempische Meren
Hobby’s : aan de waterkant
Registration date : 21-06-08

rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitimedi okt 12, 2010 12:02 am

...
Ik plaats altijd een Kwik Link onder mijn wartel en hierover schuif ik een Anti-tangle Sleeve .
Dus is het onderste oog van de wartel vrij en kan het voldoende roteren .

Grtz , Sun.


Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





rigprobleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: rigprobleem   rigprobleem Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
rigprobleem
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Discussie Board :: Tips & Tricks-
Ga naar: