als ik de polemiek lees rond die fox molens van Melvin (zelf koos ik de Avorunners van Mitchell) durf ik amper nog de vraag te stellen , maar . . .
Na vroeger steeds met goeie tenten te hebben gewerkt, denk ik er nu over om een bivvy te kopen, aangezien op sommige waters niks anders toegelaten is;
Echter, Tommy is idd. klein en tenger (dat weet ik, want ik ken 'em) , maar om het met Calimero te zeggen: IK IS GROOT, en bovendien heb ik dan nog de onhebbelijke gewoonte - om het met Rod Hutchinson te zeggen - om "everything but the kitchen sink" met me mee te sleuren . . .
Vandaar dat ik mijn oog heb laten vallen op de Fox Continental X Dome, die een achterdeur heeft en die de maten W 2.15m x D 3.40m x H 1.70m (!) kan voorleggen.
Kunnen de CS-kopstukken (dit doet me denken aan die zalige radio-sketches van weleer met wijlen Godfried Bomans) mij enerzijds misschien een betere keuze aanraden, of anderzijds stellen dat mijn keuze idd. wel OK is voor iemand als ik ?
Kwestie ook van waterdicht, stormvast, . . . (en wat er nog meer bij komt kijken) om er maar een paar op te noemen.
In blijde verwachting van jullie wijze raadgevingen . . .
Cheers,
Laatst aangepast door Michel op ma apr 28, 2008 12:10 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Gast Gast
Onderwerp: Re: Bivvy . . . ma apr 28, 2008 7:19 am
hahahaha Michel, ik ben idd een klein maar daper ventje ik ken dat gezegde ook "everything but the kitchen sink", en heb bij meerdaagse sessies ook wel het één en ander bij!! maar da wil nie zeggen dat ik daarvoor een super grote bivvy moet mee pakken, naar twater. ik doe het voorlopig met de trakker armadillo (en die is voor mij groot genoeg) In Juni (vakantie geld) koop ik me de Trident van trakker. een super bivvy die alles heeft om jaren men verbrijf te zijn aant water ........
melvindeboer
Aantal berichten : 73 Leeftijd : 42 Woonplaats : geleen Hobby’s : vissen, ijshockey en drinken ;p Registration date : 27-03-08
He Michel, Ja ha, Sommige mensen zijn vurig op dit forum , HE TOMMY EN ZORS !!! Gewoon negeren !!! HAHAHAHA, grapje boys.
Ik persoonlijk heb gekozen voor de JRC Quad 2 man, vooral omdat ie zo groot is. 280x240x140 cm. De voordelen van Quad vind ik:
1) de hoogte: Misschien zijn sommige andere tenten `hoger `dan die van mij maar bedenk wel goed dat de hoogte die de fabrikanten opgeven de hoogte is van meestal het midden van de tent ( het hoogste punt,zeker bij `bol`tenten is dit het midden.Mijn `instap`hoogte is even hoog als de midden-hoogte en hierdoor hoef ik me niet zover of zoveel te bukken en dit vind ik wel zeeeeeeeer comfortabel.
2) Het doek van de moddellen van JRC zijn praktisch altijd bestand geweest tegen 10.000mm, zelfs bij bv FOX hebben de alleen de topmoddellen dit en deze kosten meestal minstens €300, trakker weet ik niet,moet je anders effe checken op het web of Tommy vragen.
3) De prijs is ook laag. Heb mijn JRC bivy gekocht op de Visma voor €200,- !!! en er zijn vaker kortingen bij de grotere hengelsportwinkels zodat je hem dan misschien ook wel rond deze prijs zou kunnen kopen.
4)Makkelijk op te zetten door middel van klik-baleinen maar dat hebben meerdere topmodellen van andere merken ook.
5)Zee van ruimte, er kunnen gemakkelijk 2 bedchairs in met uitrusting en dan heb je nog een `gangetje`in het midden. Meestal hou ik de tent voor mezelf zodat ik alles binnentents hou inclusief me hele uitrusting. Voor dieven en gewoon omdat ik het graag netjes allemaal opgeborgen hou.
6) Als overdag het zonnetje schijnt haal ik de voorste bivy-pegs eruit en dan klapt ie tot het midden automatisch omhoog zodat je eigenlijk een giga-brolly hebt zodat je lekker van de zon kan genieten
7) en in het `achterzeil` zitten 2 raampies zodat ie `s nachts als het warm is lekker kan doorluchten.Helaas niet een 2e ingang dinachterkant zoals de FOX. Maar 1 uitgang is voor mij genoeg
heb laatst in een best mannelijke storm gezeten met hem en geen mm verschoven of het gevoel gehad dat ie zou gaan vliegen dus zeker door de stormtest wat mij betreft.
Maar goed, het is natuurlijk ieder zijn eigen keus en is helemaal niet bedoelt om FOX af te kraken ( omdat ik zelf de grootste fan ben van FOX ) Maar ik vond in de JRC Quad toch een hele goede tent met misschien wel meer en betere eigenschappen dan een gemiddelde Fox bivy maar dan voor de helft minder €.
Kweet nie of ge het vuirig moet noemen, maar als mensen om info vragen over materiaal. prijs ik de dingen aan die ik gebruik!! en waar ik rotsvast van overtuigd ben dat het super qualiteid is. Bij mij speelt prijs zelden een rol, maar ik lees erover in de vakbladen. en doe meestal een rondvraag (niet op fora) maar aan mensen die ik ken die het gebruiken! en dan kom je meestal nooit bedrogen uit
elke hobby kost geld, maar ik heb er maar één dus wil ik materiaal dat het waard is te kopen en ik koop niets dat ik na een jaar moet weggooien omdat het niet goed was. mijn materiaal moet tegen een stootje kunnen (use and abuse) ..........
melvindeboer
Aantal berichten : 73 Leeftijd : 42 Woonplaats : geleen Hobby’s : vissen, ijshockey en drinken ;p Registration date : 27-03-08
Ikzelf heb nog een Fox Continental euro-easy dome staan(2man), nog zo'n oud model, staat als een huis, zeer ruim, zeer snel op te zetten, en dit model was nog waterdicht, wat blijkbaar van de nieuwere versies niet gezegd kan worden... Heb hem enkele jaren gebruikt en is wat aan het verslijten, heb hem wel intens gebruikt hoor, enige nadelen, de omvang in opgevouwen toestand, die neemt massa's plaats in hé, en niet te verwarmen, echt waar, wat ze ook beweren, de warmte floept er langs de bovenkant van de tent zo uit!! Heb er nog vervroren tenen aan overgehouden.... We gebruiken hem nog tijdens de zomer en als we nog plaats over hebben in de wagen...
Onlangs hebben we de continental quad 2-man van JRC aangekocht, met bijhorende overwrap, zet tamelijk snel op, is wat gewente kweken, zeer makkelijk op te warmen, zeer ruim, wel niet in de hoogte, waterdicht en staat als een kasteel!! Ben dus zeer tevreden over deze nieuwe aankoop, en hij neemt weinig plaats in in de wagen, wat zeer handig is als je bv nog een degelijke boot wil meenemen ook....
Bedankt voor alle input, en ik moet zeggen, jullie doen me ferm twijfelen nu, met die JRC Quad 2 men . . .
Maar die hoogte en dan vooral die achterdeur lijken me toch . . . of is dat eigenlijk in de praktijk niet zo belangrijk ?
Is er trouwens ergens een plek om die dingen ook "LIVE" eens serieus te vergelijken, want foto's zijn soms wreed bedriegelijk.
Bij den Bever (Willebroek), Janssens Sport (Kessel) en de Megafish (Merksem) ben ik al naar hun tenten wezen kijken, en eigenijk kon ik er niet echt m'n goesting vinden . . . Misschien moet ik toch nog es elders langs ? (WS Genk misschien ?)
Misschien moet ik ook die free DVD van Korda - onderdeel bivvies - nog es opnieuw in de PC steken . . .
Meanwhile: alle suggesties welkom, en
Cheers,
Laatst aangepast door Michel op di apr 29, 2008 10:15 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Jeffrey Benoot Admin
Aantal berichten : 1507 Leeftijd : 51 Woonplaats : Kortemark Hobby’s : Verse vis Registration date : 23-03-08
De hoogte bij de JRC is niet zo hoog, maar wel hoog genoeg, je hoeft echt niet op uw knieen in uw tent kruipen hoor, en rechtstaan in een bivvy vind ik nu ook niet nodig...ik vind de Quad van JRC handiger en steviger, maar wie ben ik natuurlijk... Grtzzzzzzzzzz
. . . dit model was nog waterdicht, wat blijkbaar van de nieuwere versies niet gezegd kan worden. . .
DAT heb ik intussen ook gehoord; De kansen van Fox beginnen te smelten als sneeuw voor de zon . . .
Voorlopige favoriet wordt zo toch de JRC Quad 2M Continental (+ wrap), al moet ik die Trakkers nog wel es serieus bekijken. Trouwens, het brandt niet, hé . . .
Toch jammer dat uitgerekend Fox het enige model voert met een achterdeur . . .
Cheers,
melvindeboer
Onderwerp: Re: Bivvy . . . wo apr 30, 2008 8:15 am
Maar hoezo wil je eigenlijk Michel een achterdeur? Ik kan me eigenlijk geen enkele situatie bedenken waarvoor ik een achterdeur zal nodig hebben. Allen misschien voor de polonaise ?
Wesley Mast
Aantal berichten : 693 Leeftijd : 44 Woonplaats : Schelle (BE) Hobby’s : Mijn gezin, films & karpervissen Registration date : 03-04-08
Ik heb momenteel de Fox "frontier X" (met winterskin en groundsheet) --> zie te koop Geen klagen van,maar heb m'n oog laten vallen op de 1man Armo mk2 van Trakker...
Maar hoezo wil je eigenlijk Michel een achterdeur? Ik kan me eigenlijk geen enkele situatie bedenken waarvoor ik een achterdeur zal nodig hebben. Allen misschien voor de polonaise ?
Omdat ik tenten gewoon ben zeker, waarbij ik dus gewend ben (nou ja: was) om zowel vooraan als achteraan in en uit te kunnen lopen; Dit geeft o.a. ook volgende extra mogelijkheid :
Om ook op een erg smalle plek tussen bomen en struikgewas (of op een smal landtongetje) je tent te kunnen zetten, en al kan je dan niet erlangs om naar achter te gaan, je kan dan tenminste gewoon doorheen je tent lopen;
(En lach niet, ik heb nu al konkreet enkele stekken in mijn hoofd, die ik vroeger op die manier perfect kon bevissen, terwijl anderen daar in hun bivvy - brolly met wrap - op meer dan 15 m van hun stokken moesten zitten)
Daarom dus !
Cheers,
christoph segers
Aantal berichten : 514 Leeftijd : 44 Woonplaats : liedekerke Hobby’s : karper en meervalvissen Registration date : 02-05-08
Onderwerp: Re: Bivvy . . . zo mei 04, 2008 8:06 pm
gebruik een armo tent van trakker met winterskin goed en supermateriaal vergelijking tussen de hedendaagse fox tenten en trakker is dat trakker trouw blijft aan super materiaal (tent doek )en fox nu meer aan massa productie doet en inlevert aan kwaliteit
Gast Gast
Onderwerp: Re: Bivvy . . . zo mei 04, 2008 8:22 pm
Awell Christoph ik had niet beter kunnen zeggen
Michel Frederix
Aantal berichten : 28 Leeftijd : 57 Woonplaats : Spalbeek Hobby’s : Vissen Registration date : 23-07-08
Na de positieve commentaar van Melvindeboer heb ik mij vandaag de Jrc Quad 2 Man + Overwarp gekocht bij www.BHConline.nl te Breda. Prijskaartje 299,99€ !!!
Grtjs, michel.f
Gast Gast
Onderwerp: Re: Bivvy . . . za sep 13, 2008 8:50 am
Mijn buitenverblijfjes aan de waterkant zijn: *Fox explorer met winterskin; *Nash globetrotter (big big big); *Nash double top 1; *En voor korte sessies zoals op't VK gebruik men Elite umbrulla.